Tos s-28 žebrák

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
habitat3
Příspěvky: 382
Registrován: 14. 5. 2013, 9:28

11. 3. 2018, 4:48

Případně nějaký typ?
Nástrojář
Příspěvky: 18
Registrován: 21. 9. 2011, 9:16
Bydliště: Brdy

20. 3. 2018, 4:17

lukasecek píše:Hm, tak já tam měl namontované tedy trochu jiné...

Takovýhle mám na Volmanu S 18, holt asi zdělávali co zbylo...
Soustruh S28 TOS Žebrák,
Frézka Zbrojovka F321 1934
Nástrojář
Příspěvky: 18
Registrován: 21. 9. 2011, 9:16
Bydliště: Brdy

20. 3. 2018, 4:36

Pedro123 píše:
soustružník píše:Koukám na asi 2 cm přerušení vedení pro koníka mezi suportem a univerzálou, asi ničemu nevadí, ale řekl bych, že tam nemá být.
To vybrání tam skutečně asi nemá být a jeho původ asi již nezjistí nikdo. Na mé S-28 tam žádné vybrání není. Ale na funkčnost to nemá žádný vliv, protože koník se k vřetenu nikdy nedostane až tak blízko. Já bych nad tím mávnul rukou.
IMG_20171012_220859[1].jpg
To vybrání tam udělalo nějaký prase, aby mohlo točit něco většího než se tam normálně vejde./většinou brzdovej kotouč, buben... u jezeďáckých joudů běžná praxe..
Soustruh S28 TOS Žebrák,
Frézka Zbrojovka F321 1934
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

26. 3. 2018, 8:21

Kuciiii rychly dotaz please, pasuje uzavrena luneta z S32 na S28 ?? Kdyz jsou zamenne koniky hadam, ze by mohla ?? Diky.
Terak40
Příspěvky: 73
Registrován: 27. 5. 2018, 8:44

27. 5. 2018, 9:37

Zdravím prosim vás podarilo sa mi zohnat v super cene s28 no nedali mi k nemu nahradne kolieska . Môžu byť v nejakej skrinke na sustruhu ktoru som si nevšimol ? Popripade viete lde by sa dali zohnat ?
habitat3
Příspěvky: 382
Registrován: 14. 5. 2013, 9:28

27. 5. 2018, 11:41

Já je všechny sehnal na bazosu, cca 300-400kč kus. :wink:
Roman.Stepánek
Příspěvky: 55
Registrován: 10. 7. 2014, 6:32

13. 6. 2018, 8:26

věděl by tu někdo jak natvavit metricky zavit stoupani 0,75 diky
Uživatelský avatar
Jimmy
Příspěvky: 523
Registrován: 12. 12. 2014, 9:19
Bydliště: Pardubice

13. 6. 2018, 8:46

Z tabulky je to jasné, předloha 1:1, páka typu závitu na M, otočná páka v poloze 1, další páka v poloze B a nezapomenout přepnout z tažné týče na šroub. A samozřejmě mít správně poskládaná kola.
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC
Pedro123
Příspěvky: 28
Registrován: 15. 11. 2015, 4:53

4. 8. 2018, 12:36

Nazdar,
přispívám sice docela pozdě, ale třeba se to někomu v budoucnu může hodit.
Vycházím ze zkušenosti - řezal jsem závit 3/8-24 UNF (díra ve vrtačkovém sklíčidle) - to je takový whithwortový bastard s vrcholovým úhlem 60° - a pěkně jsem se na něm vyvztekal. Ale přišel jsem na to.
Mám TOS S-28 - jako ty. Dávno před problémem jsem v obecné rovině diskutoval řezání závitů s nástrojařem, který na něm dělal celý život, a ten povídal, že tovární nastavení lyry vyhovuje téměř všem závitům, a že on sahal do lyry jen párkrát za život. Z toho je třeba vycházet.

Především je zásadně třeba si stáhnout Návod z webu Tumlíka, který jej sem nezištně umístil - dobrá práce!!!
Návod popisuje výpočet ozubených kol tak trošku vágně, ale když se člověk zahloubá, tak pochopí.

Za další:
Tvůj závit - 12 běhů na palec - a jeho nastavení na nortonce včetně výměnných kol v lyře je polopatě popsán v tabulce v návodu - jak jsem zkontroloval tvé zadání tak jsi jej nastavil přesně podle tabulek - tedy složení ze tří dvojic ozubených kol. Já taky. Ale - bohužel - to nefunguje. Nevím, kde je chyba, nechce se mi věřit, že tu tabulku v TOSu zmršili - ale vypadá to tak. Tvé nastavení jsem zkoušel také a stejně jako tobě mi měrka neseděla.
Jenom poznámka: Otáčky vřetena 160/min. v základní řadě otáček (dané výměnnými koly nad motorem) můžeš dosáhnout pouze s předlohou 8:1. Ale asi ses´ možná sekl - důležité pro tento závit je nastavení páky předlohy na 1:1. A nebo máš v převodovce předlohy sestavenou sníženou řadu otáček - pak by to bylo správně.

Nicméně do lyry budeš muset sáhnout, ale budeš měnit pouze jednoduché složení - tzn. pouze 2 páry kol.

K výpočtu kol (je to jednoduchý):
(Budu používat u složitějšího zlomku excelovský zápis, protože psát zlomky ve wordu neumím.)

Pokud chceš řezat abnormální závit, tak je třeba si nejprve zjistit, co to vůbec je za závit a přetlumočit ho do jednotek SI:
stoupání závitu "s" = 25,4 : 12 = 2,1166666 - iracionální číslo - takže (zcela nestrojařsky) asi 2 milimetry - důležité číslo!!!

A teď si musíš představit, co to neuchopitelné číslo 2,116666 asi tak znamená: 127 : 60 = 2,1166666 - a jsme doma. Sice ozubené kolo 60 zubů není ve standardní výbavě, ale už to něco naznačuje.

Dále musíš nastavit stroj s tzv. opravenými výměnnými koly a budeš uvažovat, že budeš řezat whitworthův závit na metrické nastavení stoupání, které se nejblíže blíží požadovanému - tedy s=2. Dále do vzorečku dosadíš stávající výměnná ozubená kola v lyře - obvykle fabrické nastavení) podle vzorečku:

i = (požadované stoupání/stávající stoupání)*(stávající převod v lyře), tedy v praxi (požadované stoupání nahradíš převodem - je to to samý):
i = ((127/60)/2)*((25*80)/(80*100)).
"Osmdesátky" se ti proti sobě vykrátí, ze "šedesátky" se udělá 120 a máš v lyře docela jedlý převod:
25
120 - 127
100.
Dále se řeže jako metrický závit se stoupáním 2 mm:
Předloha: 1:1
křížová páka nortonky: 2
páka (A/B/C): C
páka (M/W): M

Je to sice tak trošku drbání levou rukou za pravým uchem - ale 100% funguje. Tady poznáš jaká to je skvělá mašina - akorát se u toho musí trošku myslet :-).

A nyní tak trošku mimo mísu - ale hodně našim soustružnickým přátelům se to může hodit:
Málo kdy řežeme závity, jejichž délka je třeba 1/2 metru. Naopak, nejčastěji se řežou závity krátké, u kterých je mnohdy třeba závit doříznout až k čelu a zápich výběhu je nežádoucí. Je pěkný pohled na závit, který končí ostře a bez výběhu těsně u čela.
Nemusím asi vyprávět, jaká to je rasovina ručně otáčet univerzálkou (u kleštin to je dokonce vyloučený), táhnout převody na suport a k tomu ještě motor.
Udělal jsem si na zadní konec vřetena odnímací kliku. Převodovka vřeteníku se nastaví na co nejvyšší otáčky - aby šlo i s motorem zlehka otáčet. ZÁSADNĚ doslova nařizuji vypnout motor - náhodou by se obsluha mohla opřít o páku spojek a pak by to byla gilotina. Při rozumné třísce jde klika vcelku zlehka utáhnout a je to nedoceněný pomocník, který ulehčí a zrychlí práci.
Konkrétně u soustruhu S-28 není třeba využívat závitové hodinky pro stoupání 0,25 - 0,3 - 0,4 - 0,5 - 0,6 - 0,75 - 0,8 - 1 - 1,2 - 1,5 - 2 - 3 - 6 - 12 - závitová matice suportu se chytne vždy správně - takže není třeba zpět točit klikou, ale rozepnout matici a kolem podélného suportu si odjet zpět.
(Ozubenému kolu na zadním konci vřetena se nediv - to je součástí vřetenové děličky, protože k mašině mám výškově posuvné frézovací vřeteno - a využil jsem této sestavy pro připnutí kliky.)

Zdar, Pedro.
Přílohy
DSCN3362.JPG
Pedro123
Příspěvky: 28
Registrován: 15. 11. 2015, 4:53

4. 8. 2018, 1:00

Pro Romana Štěpánka:
Stoupání 0,75 mm je v základním nastavení soustruhu (pokud tedy hovoříme o soustruhu TOS S-28) a pokud máš stoupání vodicího šroubu 6 mm a složení ozubených kol v lyře tovární:
25
80 - 80
100.
V lyře nemusíš nic přestavovat.
Předloha kulisy vřetena: 1:1
Křížová páka nortonky: 1
páka (A/B/C): B
páka (W/M): M
Stáhni si návod - tam je všechno. Údaje o tomto stoupání jsou i na štítku stroje.
Pedro.
Pedro123
Příspěvky: 28
Registrován: 15. 11. 2015, 4:53

4. 8. 2018, 1:10

habitat3 píše: 11. 2. 2018, 4:07 Ahoj,

dnes jsem si chtěl konečně zkusit vyříznout whitworth závit - 12 TPI. Jen bych rád napsal, že jsem samouk a na soustruhu se učím (možná se tomu někdo bude smát :) ).

Dle štítku jsem si sestavil ozubená kola:

......25
127-120
100-26
.....39

Nastavil jsem si hodnoty:

Otáčky 160
1:1
W
posuv na řezání závitů
1
B

Nůž mám nový na sk plátky 55st..

Když jsem doříznul cca závit, tak podle závitových měrek mi sedí jen cca první dvě otáčky a pak jsem už totálně mimo. Netušíte kde jsem udělal chybu? :roll:

Přikládám foto, jak soustruhu a jeho nastavení, tak i závitu s měrkou.
Nazdar,
přispívám sice docela pozdě, ale třeba se to někomu v budoucnu může hodit.
Vycházím ze zkušenosti - řezal jsem závit 3/8-24 UNF (díra ve vrtačkovém sklíčidle) - to je takový whithwortový bastard s vrcholovým úhlem 60° - a pěkně jsem se na něm vyvztekal. Ale přišel jsem na to.
Mám TOS S-28 - jako ty. Dávno před problémem jsem v obecné rovině diskutoval řezání závitů s nástrojařem, který na něm dělal celý život, a ten povídal, že tovární nastavení lyry vyhovuje téměř všem závitům, a že on sahal do lyry jen párkrát za život. Z toho je třeba vycházet.

Především je zásadně třeba si stáhnout Návod z webu Tumlíka, který jej sem nezištně umístil - dobrá práce!!!
Návod popisuje výpočet ozubených kol tak trošku vágně, ale když se člověk zahloubá, tak pochopí.

Za další:
Tvůj závit - 12 běhů na palec - a jeho nastavení na nortonce včetně výměnných kol v lyře je polopatě popsán v tabulce v návodu - jak jsem zkontroloval tvé zadání tak jsi jej nastavil přesně podle tabulek - tedy složení ze tří dvojic ozubených kol. Já taky. Ale - bohužel - to nefunguje. Nevím, kde je chyba, nechce se mi věřit, že tu tabulku v TOSu zmršili - ale vypadá to tak. Tvé nastavení jsem zkoušel také a stejně jako tobě mi měrka neseděla.
Jenom poznámka: Otáčky vřetena 160/min. v základní řadě otáček (dané výměnnými koly nad motorem) můžeš dosáhnout pouze s předlohou 8:1. Ale asi ses´ možná sekl - důležité pro tento závit je nastavení páky předlohy na 1:1. A nebo máš v převodovce předlohy sestavenou sníženou řadu otáček - pak by to bylo správně.

Nicméně do lyry budeš muset sáhnout, ale budeš měnit pouze jednoduché složení - tzn. pouze 2 páry kol.

K výpočtu kol (je to jednoduchý):
(Budu používat u složitějšího zlomku excelovský zápis, protože psát zlomky ve wordu neumím.)

Pokud chceš řezat abnormální závit, tak je třeba si nejprve zjistit, co to vůbec je za závit a přetlumočit ho do jednotek SI:
stoupání závitu "s" = 25,4 : 12 = 2,1166666 - iracionální číslo - takže (zcela nestrojařsky) asi 2 milimetry - důležité číslo!!!

A teď si musíš představit, co to neuchopitelné číslo 2,116666 asi tak znamená: 127 : 60 = 2,1166666 - a jsme doma. Sice ozubené kolo 60 zubů není ve standardní výbavě, ale už to něco naznačuje.

Dále musíš nastavit stroj s tzv. opravenými výměnnými koly a budeš uvažovat, že budeš řezat whitworthův závit na metrické nastavení stoupání, které se nejblíže blíží požadovanému - tedy s=2. Dále do vzorečku dosadíš stávající výměnná ozubená kola v lyře - obvykle fabrické nastavení) podle vzorečku:

i = (požadované stoupání/stávající stoupání)*(stávající převod v lyře), tedy v praxi (požadované stoupání nahradíš převodem - je to to samý):
i = ((127/60)/2)*((25*80)/(80*100)).
"Osmdesátky" se ti proti sobě vykrátí, ze "šedesátky" se udělá 120 a máš v lyře docela jedlý převod:
25
120 - 127
100.
Dále se řeže jako metrický závit se stoupáním 2 mm:
Předloha: 1:1
křížová páka nortonky: 2
páka (A/B/C): C
páka (M/W): M

Je to sice tak trošku drbání levou rukou za pravým uchem - ale 100% funguje. Tady poznáš jaká to je skvělá mašina - akorát se u toho musí trošku myslet :-).

A nyní tak trošku mimo mísu - ale hodně našim soustružnickým přátelům se to může hodit:
Málo kdy řežeme závity, jejichž délka je třeba 1/2 metru. Naopak, nejčastěji se řežou závity krátké, u kterých je mnohdy třeba závit doříznout až k čelu a zápich výběhu je nežádoucí. Je pěkný pohled na závit, který končí ostře a bez výběhu těsně u čela.
Nemusím asi vyprávět, jaká to je rasovina ručně otáčet univerzálkou (u kleštin to je dokonce vyloučený), táhnout převody na suport a k tomu ještě motor.
Udělal jsem si na zadní konec vřetena odnímací kliku. Převodovka vřeteníku se nastaví na co nejvyšší otáčky - aby šlo i s motorem zlehka otáčet. ZÁSADNĚ doslova nařizuji vypnout motor - náhodou by se obsluha mohla opřít o páku spojek a pak by to byla gilotina. Při rozumné třísce jde klika vcelku zlehka utáhnout a je to nedoceněný pomocník, který ulehčí a zrychlí práci.
Konkrétně u soustruhu S-28 není třeba využívat závitové hodinky pro stoupání 0,25 - 0,3 - 0,4 - 0,5 - 0,6 - 0,75 - 0,8 - 1 - 1,2 - 1,5 - 2 - 3 - 6 - 12 - závitová matice suportu se chytne vždy správně - takže není třeba zpět točit klikou, ale rozepnout matici a kolem podélného suportu si odjet zpět.
(Ozubenému kolu na zadním konci vřetena se nediv - to je součástí vřetenové děličky, protože k mašině mám výškově posuvné frézovací vřeteno - a využil jsem této sestavy pro připnutí kliky.)

Zdar, Pedro.
Přílohy
DSCN3362.JPG
atlan
Příspěvky: 3341
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

4. 8. 2018, 4:54

Preto mam na sustruhu els, aby som nemusel prehadzovat kolesa a robit vypocty. A tocit rukou.
Pedro123
Příspěvky: 28
Registrován: 15. 11. 2015, 4:53

4. 8. 2018, 8:25

No tak to je naprosto jasný; k elektrickému řízení posuvů ti gratuluji - neskutečně ušetří práci a čas. Těchto mašin jsou dneska hejna - na kuličkových šroubech, kuličkových vedeních, naprosto přesných, připojí se PC s příslušným SW - ale ty ceny... :-). Krásný mašiny - ale nesmí se ti to doma podělat.
My, co pracujeme na starých herkách, holt musíme počítat, měnit kola, šaltovat kvalty, pořád měřit - co ty máš za minutu já dělám hodinu - ale to už je život a příležitost. Ale i ty staré herky mají něco do sebe: neodpálí se u nich mikročip, nespálí se krokový motor, nejsou choulostivé na nečistoty, snesou hrubší zacházení a - to hlavní - pořád nutí člověka nad prací myslet. A počítat.
Kolega vznesl dotaz k určitému postupu na určité mašině - tak jsem s chutí (po vlastních předchozích zkušenostech) vyšel vstříc. Stejně tak mi na tomto fóru vyšli vstříc jiní když já jsem tápal. Ostatně od toho tady ta diskuse je; rád si čtu i názory, které se mé činnosti netýkají - rozšiřují obzory.
Takže všem soustružníkům, v tomto případě "záviťákům", přeji mnoho úspěchů a vynálezů, a u mašiny, ať už je jakákoliv, hlavně zdraví.
Pedro
Pedro123
Příspěvky: 28
Registrován: 15. 11. 2015, 4:53

3. 9. 2018, 8:04

Terak40 píše: 27. 5. 2018, 9:37 Zdravím prosim vás podarilo sa mi zohnat v super cene s28 no nedali mi k nemu nahradne kolieska . Môžu byť v nejakej skrinke na sustruhu ktoru som si nevšimol ? Popripade viete lde by sa dali zohnat ?
Zdar!
Náhradní kola do lyry k soustruhu S-28 je docela problém.
V základní výbavě jsou tato kola: 25-71-80-80-100-113-120-127 s dírou 20H7 a drážkou na pero 6 mm - z nichž obvykle kola 25-80-80-100 jsou v lyře namotovaná již z fabriky. Pak je tam zvláštní řada pro řezání whithworthů, Diametral Pitch a modulových závitů: 39-96/26-100/26 - tato kola se používají na propojení s druhým hřídelem nortonu - tedy dle Návodu z osy XII. na osu XIII. To je všechno. Ostatní kola byla součástí zvláštního příslušenství na objednávku a málo který soustruh je tímto zvláštním příslušenstvím vybaven.
Když se podíváš na tabulku závitů "přibitou" na stojanu, tak při nastavení předlohy vřetena 1:1 a páky A to umožňuje řezat velice netypické závity o stoupáních: 0,375-0,625-0,875-atd. - což je na 2 věci. A přitom by stačilo, kdyby do základní výbavy dali ještě jedno kolo z=100 - čímž by se upravil převodový poměr na 0,2 (resp. 5) a šly by řezat normalizované závity 0,3-0,4-0,5-0,6-0,7-atd.
Kolega diskutér nám sdělil, že kola sehnal na Bazoši - tak to měl až neuvěřitelnou kliku. Já obeslal nebo obtelefonoval veškeré možné zdroje - nikde tato kola nemají - a nebo jsem měl smůlu. Základní kola do lyry mají modul m=1,25 a šířku ozubení 12 mm - nekorigovaná, protože lyra má značné možnosti nastavení os. Ani na netu se tato kola neseženou - třeba jenom jako polotovary - nabízený sortiment je v modulech 1 a 1,5 - chtějí za to docela přiměřený peníz. Nechat si tato kola vyrábět zakázkově je smrtící kokteil - za kolo z=100 chtěli 2 tis. Kč.
Tak jsem to nechal plavat s tím, že čas se ukáže.
A čas ukázal. Zcela náhodou jsem potkal kamaráda ze ZDŠ, který se vyučil frézařem a ještě nyní - jako penzista - dělá na odvalovačce. On by mi ta kola v modulu 1,25 byl schopen navalit - pokud bych dodal polotovary, ale nabídl mi, že tam mají nějakou nevyzvednutou zakázku celého stromu kol v modulu 1 a doporučil přetočit a přestružit vnitřní průměry na 20 mm a nadrážkovat. Tak jsem to vzal a celou lyru předělal na modul 1. Mohu tak veškerá kola - i ta původní - mezi sebou různě kombinovat a neexistuje stoupání závitu, které bych nevytočil.
Na netu prodávají podobná kola s m=1 o šířce ozubení 15 mm - takový stromeček, jako mám já, vychází asi na 5 tis. Kč - chce to jenom trošku práce je stočit a udělat středy. Drážky na pero mi udělali v nedaleké nástrojárně jako melouch - mají drážkovačku - jenom jsem si to musel začistit.
Pokud se mi podaří vložit přílohu, tak připojuji stromeček kol - my tomu pracovně říkáme "Ještěd" a pohled do lyry, kde je sestava původních i současných kol - rozdíl v modulu je patrný. Na foto je nastavení kol 25-100-80-100 - tedy řeže běžná normalizovaná stoupání. Pro toto složení lyr
3.jpg
z80-100.jpg
New kolesá.jpg
y byl postačovalo zakoupit dvě kola: 80 a 100 zubů a upravit jim středy - náklady do 600 Kč + doprava.
Zdař, Pedro.
Dawe
Příspěvky: 2509
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

18. 9. 2018, 2:02


Chlapi, vi nekdo co to je za zvuk? Je to takove kovove cvakani ozyvajici se ze zadniho vika vretena jen pri velmi malych otackach. Dela vam to taky?
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“