Tos s-28 žebrák
To vybrání tam udělalo nějaký prase, aby mohlo točit něco většího než se tam normálně vejde./většinou brzdovej kotouč, buben... u jezeďáckých joudů běžná praxe..Pedro123 píše:To vybrání tam skutečně asi nemá být a jeho původ asi již nezjistí nikdo. Na mé S-28 tam žádné vybrání není. Ale na funkčnost to nemá žádný vliv, protože koník se k vřetenu nikdy nedostane až tak blízko. Já bych nad tím mávnul rukou.soustružník píše:Koukám na asi 2 cm přerušení vedení pro koníka mezi suportem a univerzálou, asi ničemu nevadí, ale řekl bych, že tam nemá být.
Soustruh S28 TOS Žebrák,
Frézka Zbrojovka F321 1934
Frézka Zbrojovka F321 1934
-
- Příspěvky: 57
- Registrován: 10. 7. 2014, 6:32
věděl by tu někdo jak natvavit metricky zavit stoupani 0,75 diky
Z tabulky je to jasné, předloha 1:1, páka typu závitu na M, otočná páka v poloze 1, další páka v poloze B a nezapomenout přepnout z tažné týče na šroub. A samozřejmě mít správně poskládaná kola.
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC
Nazdar,
přispívám sice docela pozdě, ale třeba se to někomu v budoucnu může hodit.
Vycházím ze zkušenosti - řezal jsem závit 3/8-24 UNF (díra ve vrtačkovém sklíčidle) - to je takový whithwortový bastard s vrcholovým úhlem 60° - a pěkně jsem se na něm vyvztekal. Ale přišel jsem na to.
Mám TOS S-28 - jako ty. Dávno před problémem jsem v obecné rovině diskutoval řezání závitů s nástrojařem, který na něm dělal celý život, a ten povídal, že tovární nastavení lyry vyhovuje téměř všem závitům, a že on sahal do lyry jen párkrát za život. Z toho je třeba vycházet.
Především je zásadně třeba si stáhnout Návod z webu Tumlíka, který jej sem nezištně umístil - dobrá práce!!!
Návod popisuje výpočet ozubených kol tak trošku vágně, ale když se člověk zahloubá, tak pochopí.
Za další:
Tvůj závit - 12 běhů na palec - a jeho nastavení na nortonce včetně výměnných kol v lyře je polopatě popsán v tabulce v návodu - jak jsem zkontroloval tvé zadání tak jsi jej nastavil přesně podle tabulek - tedy složení ze tří dvojic ozubených kol. Já taky. Ale - bohužel - to nefunguje. Nevím, kde je chyba, nechce se mi věřit, že tu tabulku v TOSu zmršili - ale vypadá to tak. Tvé nastavení jsem zkoušel také a stejně jako tobě mi měrka neseděla.
Jenom poznámka: Otáčky vřetena 160/min. v základní řadě otáček (dané výměnnými koly nad motorem) můžeš dosáhnout pouze s předlohou 8:1. Ale asi ses´ možná sekl - důležité pro tento závit je nastavení páky předlohy na 1:1. A nebo máš v převodovce předlohy sestavenou sníženou řadu otáček - pak by to bylo správně.
Nicméně do lyry budeš muset sáhnout, ale budeš měnit pouze jednoduché složení - tzn. pouze 2 páry kol.
K výpočtu kol (je to jednoduchý):
(Budu používat u složitějšího zlomku excelovský zápis, protože psát zlomky ve wordu neumím.)
Pokud chceš řezat abnormální závit, tak je třeba si nejprve zjistit, co to vůbec je za závit a přetlumočit ho do jednotek SI:
stoupání závitu "s" = 25,4 : 12 = 2,1166666 - iracionální číslo - takže (zcela nestrojařsky) asi 2 milimetry - důležité číslo!!!
A teď si musíš představit, co to neuchopitelné číslo 2,116666 asi tak znamená: 127 : 60 = 2,1166666 - a jsme doma. Sice ozubené kolo 60 zubů není ve standardní výbavě, ale už to něco naznačuje.
Dále musíš nastavit stroj s tzv. opravenými výměnnými koly a budeš uvažovat, že budeš řezat whitworthův závit na metrické nastavení stoupání, které se nejblíže blíží požadovanému - tedy s=2. Dále do vzorečku dosadíš stávající výměnná ozubená kola v lyře - obvykle fabrické nastavení) podle vzorečku:
i = (požadované stoupání/stávající stoupání)*(stávající převod v lyře), tedy v praxi (požadované stoupání nahradíš převodem - je to to samý):
i = ((127/60)/2)*((25*80)/(80*100)).
"Osmdesátky" se ti proti sobě vykrátí, ze "šedesátky" se udělá 120 a máš v lyře docela jedlý převod:
25
120 - 127
100.
Dále se řeže jako metrický závit se stoupáním 2 mm:
Předloha: 1:1
křížová páka nortonky: 2
páka (A/B/C): C
páka (M/W): M
Je to sice tak trošku drbání levou rukou za pravým uchem - ale 100% funguje. Tady poznáš jaká to je skvělá mašina - akorát se u toho musí trošku myslet .
A nyní tak trošku mimo mísu - ale hodně našim soustružnickým přátelům se to může hodit:
Málo kdy řežeme závity, jejichž délka je třeba 1/2 metru. Naopak, nejčastěji se řežou závity krátké, u kterých je mnohdy třeba závit doříznout až k čelu a zápich výběhu je nežádoucí. Je pěkný pohled na závit, který končí ostře a bez výběhu těsně u čela.
Nemusím asi vyprávět, jaká to je rasovina ručně otáčet univerzálkou (u kleštin to je dokonce vyloučený), táhnout převody na suport a k tomu ještě motor.
Udělal jsem si na zadní konec vřetena odnímací kliku. Převodovka vřeteníku se nastaví na co nejvyšší otáčky - aby šlo i s motorem zlehka otáčet. ZÁSADNĚ doslova nařizuji vypnout motor - náhodou by se obsluha mohla opřít o páku spojek a pak by to byla gilotina. Při rozumné třísce jde klika vcelku zlehka utáhnout a je to nedoceněný pomocník, který ulehčí a zrychlí práci.
Konkrétně u soustruhu S-28 není třeba využívat závitové hodinky pro stoupání 0,25 - 0,3 - 0,4 - 0,5 - 0,6 - 0,75 - 0,8 - 1 - 1,2 - 1,5 - 2 - 3 - 6 - 12 - závitová matice suportu se chytne vždy správně - takže není třeba zpět točit klikou, ale rozepnout matici a kolem podélného suportu si odjet zpět.
(Ozubenému kolu na zadním konci vřetena se nediv - to je součástí vřetenové děličky, protože k mašině mám výškově posuvné frézovací vřeteno - a využil jsem této sestavy pro připnutí kliky.)
Zdar, Pedro.
přispívám sice docela pozdě, ale třeba se to někomu v budoucnu může hodit.
Vycházím ze zkušenosti - řezal jsem závit 3/8-24 UNF (díra ve vrtačkovém sklíčidle) - to je takový whithwortový bastard s vrcholovým úhlem 60° - a pěkně jsem se na něm vyvztekal. Ale přišel jsem na to.
Mám TOS S-28 - jako ty. Dávno před problémem jsem v obecné rovině diskutoval řezání závitů s nástrojařem, který na něm dělal celý život, a ten povídal, že tovární nastavení lyry vyhovuje téměř všem závitům, a že on sahal do lyry jen párkrát za život. Z toho je třeba vycházet.
Především je zásadně třeba si stáhnout Návod z webu Tumlíka, který jej sem nezištně umístil - dobrá práce!!!
Návod popisuje výpočet ozubených kol tak trošku vágně, ale když se člověk zahloubá, tak pochopí.
Za další:
Tvůj závit - 12 běhů na palec - a jeho nastavení na nortonce včetně výměnných kol v lyře je polopatě popsán v tabulce v návodu - jak jsem zkontroloval tvé zadání tak jsi jej nastavil přesně podle tabulek - tedy složení ze tří dvojic ozubených kol. Já taky. Ale - bohužel - to nefunguje. Nevím, kde je chyba, nechce se mi věřit, že tu tabulku v TOSu zmršili - ale vypadá to tak. Tvé nastavení jsem zkoušel také a stejně jako tobě mi měrka neseděla.
Jenom poznámka: Otáčky vřetena 160/min. v základní řadě otáček (dané výměnnými koly nad motorem) můžeš dosáhnout pouze s předlohou 8:1. Ale asi ses´ možná sekl - důležité pro tento závit je nastavení páky předlohy na 1:1. A nebo máš v převodovce předlohy sestavenou sníženou řadu otáček - pak by to bylo správně.
Nicméně do lyry budeš muset sáhnout, ale budeš měnit pouze jednoduché složení - tzn. pouze 2 páry kol.
K výpočtu kol (je to jednoduchý):
(Budu používat u složitějšího zlomku excelovský zápis, protože psát zlomky ve wordu neumím.)
Pokud chceš řezat abnormální závit, tak je třeba si nejprve zjistit, co to vůbec je za závit a přetlumočit ho do jednotek SI:
stoupání závitu "s" = 25,4 : 12 = 2,1166666 - iracionální číslo - takže (zcela nestrojařsky) asi 2 milimetry - důležité číslo!!!
A teď si musíš představit, co to neuchopitelné číslo 2,116666 asi tak znamená: 127 : 60 = 2,1166666 - a jsme doma. Sice ozubené kolo 60 zubů není ve standardní výbavě, ale už to něco naznačuje.
Dále musíš nastavit stroj s tzv. opravenými výměnnými koly a budeš uvažovat, že budeš řezat whitworthův závit na metrické nastavení stoupání, které se nejblíže blíží požadovanému - tedy s=2. Dále do vzorečku dosadíš stávající výměnná ozubená kola v lyře - obvykle fabrické nastavení) podle vzorečku:
i = (požadované stoupání/stávající stoupání)*(stávající převod v lyře), tedy v praxi (požadované stoupání nahradíš převodem - je to to samý):
i = ((127/60)/2)*((25*80)/(80*100)).
"Osmdesátky" se ti proti sobě vykrátí, ze "šedesátky" se udělá 120 a máš v lyře docela jedlý převod:
25
120 - 127
100.
Dále se řeže jako metrický závit se stoupáním 2 mm:
Předloha: 1:1
křížová páka nortonky: 2
páka (A/B/C): C
páka (M/W): M
Je to sice tak trošku drbání levou rukou za pravým uchem - ale 100% funguje. Tady poznáš jaká to je skvělá mašina - akorát se u toho musí trošku myslet .
A nyní tak trošku mimo mísu - ale hodně našim soustružnickým přátelům se to může hodit:
Málo kdy řežeme závity, jejichž délka je třeba 1/2 metru. Naopak, nejčastěji se řežou závity krátké, u kterých je mnohdy třeba závit doříznout až k čelu a zápich výběhu je nežádoucí. Je pěkný pohled na závit, který končí ostře a bez výběhu těsně u čela.
Nemusím asi vyprávět, jaká to je rasovina ručně otáčet univerzálkou (u kleštin to je dokonce vyloučený), táhnout převody na suport a k tomu ještě motor.
Udělal jsem si na zadní konec vřetena odnímací kliku. Převodovka vřeteníku se nastaví na co nejvyšší otáčky - aby šlo i s motorem zlehka otáčet. ZÁSADNĚ doslova nařizuji vypnout motor - náhodou by se obsluha mohla opřít o páku spojek a pak by to byla gilotina. Při rozumné třísce jde klika vcelku zlehka utáhnout a je to nedoceněný pomocník, který ulehčí a zrychlí práci.
Konkrétně u soustruhu S-28 není třeba využívat závitové hodinky pro stoupání 0,25 - 0,3 - 0,4 - 0,5 - 0,6 - 0,75 - 0,8 - 1 - 1,2 - 1,5 - 2 - 3 - 6 - 12 - závitová matice suportu se chytne vždy správně - takže není třeba zpět točit klikou, ale rozepnout matici a kolem podélného suportu si odjet zpět.
(Ozubenému kolu na zadním konci vřetena se nediv - to je součástí vřetenové děličky, protože k mašině mám výškově posuvné frézovací vřeteno - a využil jsem této sestavy pro připnutí kliky.)
Zdar, Pedro.
Pro Romana Štěpánka:
Stoupání 0,75 mm je v základním nastavení soustruhu (pokud tedy hovoříme o soustruhu TOS S-28) a pokud máš stoupání vodicího šroubu 6 mm a složení ozubených kol v lyře tovární:
25
80 - 80
100.
V lyře nemusíš nic přestavovat.
Předloha kulisy vřetena: 1:1
Křížová páka nortonky: 1
páka (A/B/C): B
páka (W/M): M
Stáhni si návod - tam je všechno. Údaje o tomto stoupání jsou i na štítku stroje.
Pedro.
Stoupání 0,75 mm je v základním nastavení soustruhu (pokud tedy hovoříme o soustruhu TOS S-28) a pokud máš stoupání vodicího šroubu 6 mm a složení ozubených kol v lyře tovární:
25
80 - 80
100.
V lyře nemusíš nic přestavovat.
Předloha kulisy vřetena: 1:1
Křížová páka nortonky: 1
páka (A/B/C): B
páka (W/M): M
Stáhni si návod - tam je všechno. Údaje o tomto stoupání jsou i na štítku stroje.
Pedro.
Nazdar,habitat3 píše: ↑11. 2. 2018, 4:07 Ahoj,
dnes jsem si chtěl konečně zkusit vyříznout whitworth závit - 12 TPI. Jen bych rád napsal, že jsem samouk a na soustruhu se učím (možná se tomu někdo bude smát ).
Dle štítku jsem si sestavil ozubená kola:
......25
127-120
100-26
.....39
Nastavil jsem si hodnoty:
Otáčky 160
1:1
W
posuv na řezání závitů
1
B
Nůž mám nový na sk plátky 55st..
Když jsem doříznul cca závit, tak podle závitových měrek mi sedí jen cca první dvě otáčky a pak jsem už totálně mimo. Netušíte kde jsem udělal chybu?
Přikládám foto, jak soustruhu a jeho nastavení, tak i závitu s měrkou.
přispívám sice docela pozdě, ale třeba se to někomu v budoucnu může hodit.
Vycházím ze zkušenosti - řezal jsem závit 3/8-24 UNF (díra ve vrtačkovém sklíčidle) - to je takový whithwortový bastard s vrcholovým úhlem 60° - a pěkně jsem se na něm vyvztekal. Ale přišel jsem na to.
Mám TOS S-28 - jako ty. Dávno před problémem jsem v obecné rovině diskutoval řezání závitů s nástrojařem, který na něm dělal celý život, a ten povídal, že tovární nastavení lyry vyhovuje téměř všem závitům, a že on sahal do lyry jen párkrát za život. Z toho je třeba vycházet.
Především je zásadně třeba si stáhnout Návod z webu Tumlíka, který jej sem nezištně umístil - dobrá práce!!!
Návod popisuje výpočet ozubených kol tak trošku vágně, ale když se člověk zahloubá, tak pochopí.
Za další:
Tvůj závit - 12 běhů na palec - a jeho nastavení na nortonce včetně výměnných kol v lyře je polopatě popsán v tabulce v návodu - jak jsem zkontroloval tvé zadání tak jsi jej nastavil přesně podle tabulek - tedy složení ze tří dvojic ozubených kol. Já taky. Ale - bohužel - to nefunguje. Nevím, kde je chyba, nechce se mi věřit, že tu tabulku v TOSu zmršili - ale vypadá to tak. Tvé nastavení jsem zkoušel také a stejně jako tobě mi měrka neseděla.
Jenom poznámka: Otáčky vřetena 160/min. v základní řadě otáček (dané výměnnými koly nad motorem) můžeš dosáhnout pouze s předlohou 8:1. Ale asi ses´ možná sekl - důležité pro tento závit je nastavení páky předlohy na 1:1. A nebo máš v převodovce předlohy sestavenou sníženou řadu otáček - pak by to bylo správně.
Nicméně do lyry budeš muset sáhnout, ale budeš měnit pouze jednoduché složení - tzn. pouze 2 páry kol.
K výpočtu kol (je to jednoduchý):
(Budu používat u složitějšího zlomku excelovský zápis, protože psát zlomky ve wordu neumím.)
Pokud chceš řezat abnormální závit, tak je třeba si nejprve zjistit, co to vůbec je za závit a přetlumočit ho do jednotek SI:
stoupání závitu "s" = 25,4 : 12 = 2,1166666 - iracionální číslo - takže (zcela nestrojařsky) asi 2 milimetry - důležité číslo!!!
A teď si musíš představit, co to neuchopitelné číslo 2,116666 asi tak znamená: 127 : 60 = 2,1166666 - a jsme doma. Sice ozubené kolo 60 zubů není ve standardní výbavě, ale už to něco naznačuje.
Dále musíš nastavit stroj s tzv. opravenými výměnnými koly a budeš uvažovat, že budeš řezat whitworthův závit na metrické nastavení stoupání, které se nejblíže blíží požadovanému - tedy s=2. Dále do vzorečku dosadíš stávající výměnná ozubená kola v lyře - obvykle fabrické nastavení) podle vzorečku:
i = (požadované stoupání/stávající stoupání)*(stávající převod v lyře), tedy v praxi (požadované stoupání nahradíš převodem - je to to samý):
i = ((127/60)/2)*((25*80)/(80*100)).
"Osmdesátky" se ti proti sobě vykrátí, ze "šedesátky" se udělá 120 a máš v lyře docela jedlý převod:
25
120 - 127
100.
Dále se řeže jako metrický závit se stoupáním 2 mm:
Předloha: 1:1
křížová páka nortonky: 2
páka (A/B/C): C
páka (M/W): M
Je to sice tak trošku drbání levou rukou za pravým uchem - ale 100% funguje. Tady poznáš jaká to je skvělá mašina - akorát se u toho musí trošku myslet .
A nyní tak trošku mimo mísu - ale hodně našim soustružnickým přátelům se to může hodit:
Málo kdy řežeme závity, jejichž délka je třeba 1/2 metru. Naopak, nejčastěji se řežou závity krátké, u kterých je mnohdy třeba závit doříznout až k čelu a zápich výběhu je nežádoucí. Je pěkný pohled na závit, který končí ostře a bez výběhu těsně u čela.
Nemusím asi vyprávět, jaká to je rasovina ručně otáčet univerzálkou (u kleštin to je dokonce vyloučený), táhnout převody na suport a k tomu ještě motor.
Udělal jsem si na zadní konec vřetena odnímací kliku. Převodovka vřeteníku se nastaví na co nejvyšší otáčky - aby šlo i s motorem zlehka otáčet. ZÁSADNĚ doslova nařizuji vypnout motor - náhodou by se obsluha mohla opřít o páku spojek a pak by to byla gilotina. Při rozumné třísce jde klika vcelku zlehka utáhnout a je to nedoceněný pomocník, který ulehčí a zrychlí práci.
Konkrétně u soustruhu S-28 není třeba využívat závitové hodinky pro stoupání 0,25 - 0,3 - 0,4 - 0,5 - 0,6 - 0,75 - 0,8 - 1 - 1,2 - 1,5 - 2 - 3 - 6 - 12 - závitová matice suportu se chytne vždy správně - takže není třeba zpět točit klikou, ale rozepnout matici a kolem podélného suportu si odjet zpět.
(Ozubenému kolu na zadním konci vřetena se nediv - to je součástí vřetenové děličky, protože k mašině mám výškově posuvné frézovací vřeteno - a využil jsem této sestavy pro připnutí kliky.)
Zdar, Pedro.
No tak to je naprosto jasný; k elektrickému řízení posuvů ti gratuluji - neskutečně ušetří práci a čas. Těchto mašin jsou dneska hejna - na kuličkových šroubech, kuličkových vedeních, naprosto přesných, připojí se PC s příslušným SW - ale ty ceny... . Krásný mašiny - ale nesmí se ti to doma podělat.
My, co pracujeme na starých herkách, holt musíme počítat, měnit kola, šaltovat kvalty, pořád měřit - co ty máš za minutu já dělám hodinu - ale to už je život a příležitost. Ale i ty staré herky mají něco do sebe: neodpálí se u nich mikročip, nespálí se krokový motor, nejsou choulostivé na nečistoty, snesou hrubší zacházení a - to hlavní - pořád nutí člověka nad prací myslet. A počítat.
Kolega vznesl dotaz k určitému postupu na určité mašině - tak jsem s chutí (po vlastních předchozích zkušenostech) vyšel vstříc. Stejně tak mi na tomto fóru vyšli vstříc jiní když já jsem tápal. Ostatně od toho tady ta diskuse je; rád si čtu i názory, které se mé činnosti netýkají - rozšiřují obzory.
Takže všem soustružníkům, v tomto případě "záviťákům", přeji mnoho úspěchů a vynálezů, a u mašiny, ať už je jakákoliv, hlavně zdraví.
Pedro
My, co pracujeme na starých herkách, holt musíme počítat, měnit kola, šaltovat kvalty, pořád měřit - co ty máš za minutu já dělám hodinu - ale to už je život a příležitost. Ale i ty staré herky mají něco do sebe: neodpálí se u nich mikročip, nespálí se krokový motor, nejsou choulostivé na nečistoty, snesou hrubší zacházení a - to hlavní - pořád nutí člověka nad prací myslet. A počítat.
Kolega vznesl dotaz k určitému postupu na určité mašině - tak jsem s chutí (po vlastních předchozích zkušenostech) vyšel vstříc. Stejně tak mi na tomto fóru vyšli vstříc jiní když já jsem tápal. Ostatně od toho tady ta diskuse je; rád si čtu i názory, které se mé činnosti netýkají - rozšiřují obzory.
Takže všem soustružníkům, v tomto případě "záviťákům", přeji mnoho úspěchů a vynálezů, a u mašiny, ať už je jakákoliv, hlavně zdraví.
Pedro
Zdar!
Náhradní kola do lyry k soustruhu S-28 je docela problém.
V základní výbavě jsou tato kola: 25-71-80-80-100-113-120-127 s dírou 20H7 a drážkou na pero 6 mm - z nichž obvykle kola 25-80-80-100 jsou v lyře namotovaná již z fabriky. Pak je tam zvláštní řada pro řezání whithworthů, Diametral Pitch a modulových závitů: 39-96/26-100/26 - tato kola se používají na propojení s druhým hřídelem nortonu - tedy dle Návodu z osy XII. na osu XIII. To je všechno. Ostatní kola byla součástí zvláštního příslušenství na objednávku a málo který soustruh je tímto zvláštním příslušenstvím vybaven.
Když se podíváš na tabulku závitů "přibitou" na stojanu, tak při nastavení předlohy vřetena 1:1 a páky A to umožňuje řezat velice netypické závity o stoupáních: 0,375-0,625-0,875-atd. - což je na 2 věci. A přitom by stačilo, kdyby do základní výbavy dali ještě jedno kolo z=100 - čímž by se upravil převodový poměr na 0,2 (resp. 5) a šly by řezat normalizované závity 0,3-0,4-0,5-0,6-0,7-atd.
Kolega diskutér nám sdělil, že kola sehnal na Bazoši - tak to měl až neuvěřitelnou kliku. Já obeslal nebo obtelefonoval veškeré možné zdroje - nikde tato kola nemají - a nebo jsem měl smůlu. Základní kola do lyry mají modul m=1,25 a šířku ozubení 12 mm - nekorigovaná, protože lyra má značné možnosti nastavení os. Ani na netu se tato kola neseženou - třeba jenom jako polotovary - nabízený sortiment je v modulech 1 a 1,5 - chtějí za to docela přiměřený peníz. Nechat si tato kola vyrábět zakázkově je smrtící kokteil - za kolo z=100 chtěli 2 tis. Kč.
Tak jsem to nechal plavat s tím, že čas se ukáže.
A čas ukázal. Zcela náhodou jsem potkal kamaráda ze ZDŠ, který se vyučil frézařem a ještě nyní - jako penzista - dělá na odvalovačce. On by mi ta kola v modulu 1,25 byl schopen navalit - pokud bych dodal polotovary, ale nabídl mi, že tam mají nějakou nevyzvednutou zakázku celého stromu kol v modulu 1 a doporučil přetočit a přestružit vnitřní průměry na 20 mm a nadrážkovat. Tak jsem to vzal a celou lyru předělal na modul 1. Mohu tak veškerá kola - i ta původní - mezi sebou různě kombinovat a neexistuje stoupání závitu, které bych nevytočil.
Na netu prodávají podobná kola s m=1 o šířce ozubení 15 mm - takový stromeček, jako mám já, vychází asi na 5 tis. Kč - chce to jenom trošku práce je stočit a udělat středy. Drážky na pero mi udělali v nedaleké nástrojárně jako melouch - mají drážkovačku - jenom jsem si to musel začistit.
Pokud se mi podaří vložit přílohu, tak připojuji stromeček kol - my tomu pracovně říkáme "Ještěd" a pohled do lyry, kde je sestava původních i současných kol - rozdíl v modulu je patrný. Na foto je nastavení kol 25-100-80-100 - tedy řeže běžná normalizovaná stoupání. Pro toto složení lyr y byl postačovalo zakoupit dvě kola: 80 a 100 zubů a upravit jim středy - náklady do 600 Kč + doprava.
Zdař, Pedro.