Fidelův soustruh VOLMAN

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Uživatelský avatar
Pawelson
Příspěvky: 276
Registrován: 29. 4. 2009, 9:10
Kontaktovat uživatele:

22. 12. 2013, 7:28

ten soustruh je peknej az me sereš :D myslim to v dobrym
nas Obrázek
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

23. 12. 2013, 11:09

Taky máš pěknej domeček plnej koleček! Koukám jak máš vyřešený mazání vřetena a nemůžu se dokoukat, máš tam jen dirku s víčkem do který se čas od času kápne olej-je to tam původní? Já tam měl po předchozím majiteli jen dírky se závitem do který jsem našrouboval malý nádobky s víčkama. Ani v dobových prospektech nevidím, že by tam měli kapací mazničky. Tak nevim-dát kapátka,či nedat kapátka...
Uživatelský avatar
Pawelson
Příspěvky: 276
Registrován: 29. 4. 2009, 9:10
Kontaktovat uživatele:

23. 12. 2013, 11:55

na sem se chtel tebe zeptat ja,kolik budes kapat:-) jsou tam jen dirky a vicka. kapu 3 kapky pred praci. nejakej motorak olej. 15w40? asi. nevim jestli mam kapat vic/min casteji. olej jinej. kdoví jak to tam vydrží? vizjak tyhle stroje uz prosli rukama lidí! vsechno je jinak od vyroby. ty mas uz lepsi masinu mas nortonku,ja pro tohle jel 200km a za tyden byl na bazosi z vedlejsi vesnice,taky s nortonkou a i s prevodovkou ve vretenu. my oba mame vreteno jeste na remeny. to nevadi,ale nortonka me stve vice. no tenkrat sem ho mel vzit a min dva volmánky. pekne ti to frezuje! to bych bral taky,musim neco vymyslet. jeste mam vrtacku volman vk32.
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

23. 12. 2013, 9:44

No dva Volmánky-tomu bych rozuměl-to se v dílně neztratí! Mě tuze baví ty možnosti soustruhu, které mi byly donedávna utajeny (jsem vyučen v poněkud jiném oboru),např. frézování,broušení,hoblování,-onehdá jsem si moc pěkně zapíchal :roll: ,když jsem vyráběl čtvercovou neprůchozí díru (na foto),do kličky k lícní desce.(jako laik a učedník tohoto fóra jsem soustruhem naprosto uchvácen, i když musím uznat, že mé výrobky mají spíše vzhled ocucaného bonbónu) teď mám v plánu "obrážecí přístroj na soustruh" ,který jsem nalezl schématicky naznačený v knize Soustružnictví (J a B Dobrovolný 1949). Dám sem pár fotek z frézování zkušební stolice na opravu dynam pro motocykly Jawa-ČZ,kterých mám přehršel v garáži. Jsem moc rád, že můj soustruh přežil počáteční fázi meho poblouznění, kterou bych nazval "MUSÍM TO ZAŠKRÁBAT,PROTOŽE JE TO ASI VYBĚHANÝ" :wink:http://fidel47.rajce.idnes.cz/_" onclick="window.open(this.href);return false;
Přílohy
Klička 1.JPG
Klička 2.JPG
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

23. 12. 2013, 10:18

K tomu mazání vřetena bych si dovolil pár fotek a amatérskou úvahu: Olej který kapeme do dírky kápne zhruba na toto místo
Ložisko vřetena-vršek.JPG
, pak olej ztéká po tom vybrání na vnějšku bronzového pouzdra, cestou zateče do do míst kde je pouzdro rozděleno a co se dostane až dolu, je zachyceno do prohlubní ve vřeteníku
Uložení ložisek ve vřeteníku.JPG
, kde je umístěn jakýsi knot-snad filc, jehož druhý konec je vmáčknut do otvoru v pouzdru
Ložisko vřetena-spodek.JPG
tento knot se přímo dotýká vřetena, a maže ho. Jestli se nepletu, je olej vytahován tzv. kapilárním silami. Proto si myslím,že je potřeba hodně řídký olej. V případě mého soustruhu byly ty prohlubně na zásobu oleje plny černého "bordelu" a knoty v místech dotyku s vřetenem oleštěny do hladé lesklé plochy, které tomu mazání (řekl bych) moc nepomůže. Takže si myslím, že zásoba oleje tam bude v podstatě pořád (při normální ůdržbě, kdy se tam kápne pár kapek před prací), a co tam nakapeme navíc utřeme pod soustruhem.
Teď jde o to, jestli je to "hlavní" mazání způsobeno ztekáním oleje do předělů pouzdra (byly by lepší kapací maznice), a nebo tím knotem (kdy postačí olejnička a dírka s víčkem). ??????????????????????
Uživatelský avatar
Pawelson
Příspěvky: 276
Registrován: 29. 4. 2009, 9:10
Kontaktovat uživatele:

23. 12. 2013, 11:43

myslis stalym stekanim oleje,napriklad treba maj na mysli dat do nohy vaničku,to je fakt,mívam v ni mokro. vk32 se maze kapkama z olejnicky a tam se vytvori 3mm hladina a jak vrtas,tak hrana si ten olej šroubuje po vretenu zas hore a pak zas stece dolu k ty hladine. taky tam prej prijde dost ridkej.

muj predchozi majitel, vreteno mel taky rozpuleny,snad tam nedal vazelinu,cpal ji vsude,to neni dobry, ten filc to ma nasat,jestlipak ho tam dal..kdyz me to tece pryc. z toho filku by to mela cerpat ta hranka,spis teda ta uvaha cislo dvě.

bal bych se rozdelavat vreteno a ty to mas vejpul hned. jinak soustruh uz jsem mel taky rozebranej z 80%, planoval jsem ho do sklepa, v garazi je zima. ale neproslo to doma.

to frezovaní je super,ovladas to jak malir,kdyz maluje obraz. das na soustruhu redukovanou a muzes ladit regulator, nojo soustruh je velkej pomocnik mechanika. ja sem mechanik vozidel a soustruhy sme braly taky a delali na nich,ale malo hodin. pak sem 3 roky obrabel na karuselech,jak konvekcnich tak cnc a neda se to srovnavat s malym sostruhem,musim se zas ucit. delali jsme 600 az 2500mm vyrobky, to je motor do 80kw, ten tahal. tady dam sponku a platek se nici,nez aby bral. beru tak sponu 0,25mm kdyz to frci 0,2mm na otacku. ta klicka je dobra,taky bych si jich par chtel vyrobit,zrovna dneska sem cistil frezovaci hlavu na sv18, chtel sem ji davat na soustruh do supor hlavy,ale nebudu ji nicit,udelam si neco jako mas ty
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

4. 1. 2014, 12:12

Přeji všem mnoho špon v roce 2014!....tak jsem se o svátcích rozhodl jít s dobou a na Volmana jsem nasadil moderní hnací řemen (plochý)
Moderní řemen.JPG
, par věcí na soustruhu vysoustružil a nemuhu říct že by mě ta novota příliš uchvátila.Pokud je řemen napnutý (přepnutý o 2 procenta)t, mám problém ho přehazovat po stupňovitých řemenicích (což potřebuji celkem často) a rozjezdy při zapnutí motoru se mi zdají příliš "tvrdé"-chybí mi tam ten prokluz, vrátil jsem se tedy pokorně k časem prověřené klasice. Kožený řemen jsem mimo soustruh slepil lepidlem na kožené hnací řemeny, pojistil sešitím (na obuvnickém šicím stroji),namontoval a napustil tukem.
Kožený řemen.JPG
, Tak nějak jsem spokojenější s tímto, kožený řemen nemusí být tolik napnutý (takřka vůbec),rozjezdy jsou s prokluzem plynulé,dobře se to přehazuje po řemenicích a tak nějak se mi to tam víc líbí (to bude ten můj zásadní důvod). Při práci mi to nedělá problémy, jen to chce více citu. Tím nechci říci, že by moderní řemen byl nějak špatný, ba ho chválím, spoj je takřka neznatelný, vnitřní pogumovaná vrstva táhne jako býk, cena není vysoká, dodání rychlé, jen to nevyhovuje mému "retro pocitu". Inu, zkusil jsem to....
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3574
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2014, 8:53

fidel47 píše:Pokud je řemen napnutý (přepnutý o 2 procenta)t, mám problém ho přehazovat po stupňovitých řemenicích
Tomu nerozumím, ta zadní řemenice je přeci na kyvně, tam se přeci nic nedopíná natvrdo, dopínání děláš motorem, který je na páce a zatěžuje to kyvné rameno na kterém jsou řemenice.
Pokud to je napevno, tak to podle mě nebude správně, já tu kyvnu nemám, mám to na přímo a dodělaným klíňákem, ale takhle by to mělo být. jak je to přímo na volmanu nevím, ale když jsem kdysi kupoval podobný soustruh, tak pán měl dva a na tom druhém to měl originál, na motor byla páka na nohu, to sešlápl, tím odlehčil motor, na kyvně byla páka rukou to lehce nazvedl, druhou šoupl řemen, pustil kyvnu, sundal nohu a už to jelo a ani nevypínal motor :wink: 2 sec. přehoz, prý si to mám dodělat, no hodil jsem na to bobek, ale chodilo to pěkně :)

Ten kožený řemen napuštěný tukem?.......... :roll: tak nějak postrádám smysl prokluzu mastným řemenem v soustavě, která by naopak klouzat neměla, až teda na ten retro pocit :)
....osobně se mi líbí víc ten rekáckej jak "mlaskačka", až odrovnáš pár sk plátků, který jsi tak pracně brousil právě kvůli tomu retro prokluzu, tak tam ještě rád naroubuješ suchý řemen s pogumovaným vnitřkem :wink:
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

5. 1. 2014, 4:59

ale kdeže "mlaskačka", dle mého soudu správně ošetřený kožený řemen nemlaská, řemen začne mlaskat až po té, co se napatlá adhefixem,či jíným neřádem-což není to pravé ořechové. řemen napuštěný tukem je: (teď prosím omluvte mou pramalou zkušenost, ale o to větší snahu a urputnost v praktických zkouškách a prošlapávání kdysi známých,dnes však na oko slepých uliček) toto: vezmu suchý,nový,vydělaný řemen, slepím ho,či jinak spojím-(řemen je v této chvíli poněkud tvrdý a nepodajný, na řemenicích netáhne a při zatížení spadává z řemenice),štětečkem ho několikrát hojně z obou stran natřu tukem (70 % hovězí lůj,30% rybí tuk), řemen změkne,olej se vsákne, avšak řemen není mastný(těžko tomu uvěřit),teprve těď-zhruba po dvou hodinách od natření, začne řemen pěkně táhnout ( a značně se prodlouží na délku)a proklouzne opravdu jen při rozjezdu, či při přepnutí motoru do opačného směru. Dnes jsem kupříkladu vyráběl toto
DSC00571.JPG
, a nemohu říci že bych měl přílišnou spotřebu sk plátků (kdybych chtěl, tak to samozřejmě při velkém úběru zastavím), dokonce jsem dnes na popud jiného vlákna v tomto fóru zkusil zajet sk plátkem (Denas P30) do vnějšího kroužku jakéhosi ruského ložiska a shledal jsem se s úspěchem-špony podobné vatě, při nedbalém chlazí za nožem takřka hořely, ale šlo to.
Napínání mám na Volmanu řešeno takto: Od vřetena vede plochý řemen k předloze, která je na kyvce, předloha je poháněna klínovým řemenem kterýžto vede k motoru,motor je pevně přišroubován na noze soustruhu-pokuď chci napnout plochý řemen, musím šoupnout motorem,tedy napnout klínový řemen, který působí na kyvku a napne i plochý řemen. Na kyvce je šroub který plní opačnou funkci než napínák plochého řemenu, je tam dle mého soudu k tomu, aby plochý řemen nebyl příliš napnutý (aby na něj nepůsobilo napětí klíňáku), pokud je plochý řemen příliš napnutý, je při každém přejetí spoje plochého řemene přez řemenici přenášená malá vibrace do stroje, což je eklhaft. Je tedy žádoucí řemen udržovát v né příliš napnutém stavu, což při vhodné údržbě řemene není na úkor produktivity práce (prvorepublikového dělníka). Kožený řemen mi takto vydržel zhruba dva roky, než začal povolovat ve spoji, dnes jsem však vybaven obuvnickým šicím strojem,kterým lepený spoj pojistím. Dovolím si proto poradit všem soustružníkům-veteránistům-prsama do toho a nebojte se používání kožených řemenů (na strojích z koženého období) !
chemic
Příspěvky: 216
Registrován: 8. 9. 2011, 5:50

5. 1. 2014, 7:17

Mohl bys ukazat ten obuvnicky stroj jinak mas podle mne pravdu kuze je na techto strojich parada
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

5. 1. 2014, 10:43

chemic píše:Mohl bys ukazat ten obuvnicky stroj jinak mas podle mne pravdu kuze je na techto strojich parada
Velmi rád-zde je
Stroj šicí obuvnický.JPG
, jmenuje se PERSY III,šicí stroj cylindrový,vyroben československu,4.10.1947. Výhodou tohoto stroje je, že na něj jde nasadit kupříkladu bota kozačka a je možno šíti ve špičce boty-to díky tomu dlouhému a štíhlému spodku, droubnou nevýhodou,která z toho vyplývá je to, že stroj nemá spodní podavač a šitý materiál je posouván pouze vrchním podavačem. ten spodní podavač by celou konstrukci značně zvětšil, je tam místo sotva na spodní niť. V jednou svém řemeno-soustružnickém experimentu jsem šící stroj postavil k soustruhu, zvedl,podložil špalíky a šil řemen přímo na soustruhu-bez sundání řemene ze vřetena,pouze s rozebranou předlohou :wink: Správný postup při sešívání hnacího řemene by byl tento: Kůži na vnitří straně naříznout a stehy schovat do toho řezu,aby nepřicházely do styku s řemenicí, toto bohužel neumím.
Když už je zde fotografie šicího stroje, je potřeba dáti foto i tohoto stroje:
Stroj drásací.JPG
, je to Obuvnický stroj drásací,výrobce Bruder Riha-Schweiz. jde v podstatě o brusku s odsáváním,na hlavní hřídeli je několik brusných kotoučů,(převážně dřevěný střed potažený smirkovým papírem), pak je tam pásová bruska,leštící a krémovací kotouč a frézka na boky podrážek. Je zajímavé, že obuvníci nepoužívají klasické brusné kotouče, (asi je v obličeji příjemnější roztržený dřevěný kotouč, nežli klasický :wink: ) Bruska se používá na broušení kůže a gumy na podrážkách.
a třešnička na dortu-
Trio-Mauser.JPG
, to je šicí stroj Mauser, tzv. Trio (Owerlock), šije to třema nitěma současně a hned vedle stehů to ořezává látku.
Mám-li příležitost a vidím-li někde pohozený šicí stroj, je pro mne velkou kratochvílí ho rozebrat a poučit se jeho konstrukcí. Bývají tam použity zajímavé mechanizmy-inu vyráběly to zbrojovky....
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

5. 1. 2014, 1:13

Pawelson píše:ten soustruh je peknej az me sereš :D myslim to v dobrym
nas Obrázek
Mohu prosím ctěného kolegu Pawelsona požádat o nějaké foto toho krytu co má kolem velké řemenice na klínový řemen? Já tam nic nemám, jen pár děr v držáku, a ten tvůj zadní kryt vypadá původně. Předem Děkuji! (fotka Tvé vrtačky Volman vk 32 by také potěšila :wink: )
Uživatelský avatar
Pawelson
Příspěvky: 276
Registrován: 29. 4. 2009, 9:10
Kontaktovat uživatele:

5. 1. 2014, 5:07

vse bude,ale ted me nejede auto,cuka mezi volnobehem a 2500 a uz nevim,takze to bude dyl trvat
chemic
Příspěvky: 216
Registrován: 8. 9. 2011, 5:50

5. 1. 2014, 5:30

teda mas paradni vybaveni kdy zacnes sit boty ja mam stroj tak z tricatych let a chte bych ho nekdy uvist do provozu jsem jen zkousel nemas li taky takovi ale diky
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

5. 1. 2014, 6:05

chemic píše:teda mas paradni vybaveni kdy zacnes sit boty ja mam stroj tak z tricatych let a chte bych ho nekdy uvist do provozu jsem jen zkousel nemas li taky takovi ale diky
Není zač, ještě mám znánýho ševce co má pár starých strojů, dej sem foto toho svého a já to porovnám s jeho vybavením-třeba se k něčemu dostaneme. akorát se k němu dostanu až tak koncem měsíce.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“