To mi chceš tvrdit, že na lože takových soustruhů (SV, SU, SN) stačí přídavek 1 - 2 mm? Bavíme se o konkrétních ložatech. 1 mm je odvaha i na malé kousky. Znám to z praxe, hodně jsem toho opracoval a u ještě většího množství jsem se v životě "točil". Teorie je krásná, ale co to udělá po vyjmutí z formy a odebrání první špony je věc jiná. To, že to jde přikalit už ve formě je samozřejmě známá finta, ale nepoužitelná na vodící plochy, které je třeba taky ještě opracovat před broušenním! Pokud by někoho napadlo ten milimetr jen brousit, tak to nefunguje.almac píše:přídavky pro šedou litinu vůbec nemusí být min. 5mm, záleží na způsobu formování, jestli odlitky mají zapečený písek, jak se odlitky kroutí atd. Přídavek může být pouze 1-2mm.
modely sustruhov TOS
to batt: Ked das dole univerzalku a budes vidiet predny koniec vretena ( kuzel CAM-lock ), tak na celnej strane vretena si vsimni taky maly stuplik na imbusovy kluc. Ten tam nieje na paradu, ale pre nasrubovanie maznice so zavitom 10x1na premazanie predneho loziska vretena tukom z mazacieho lisu. Premazat loziska zadneho konca vretena je uz podstatne komplikovanejsie, musis rozobrat kryty a zadny domec vretenika
Zajímavé...O těch "chladítcích" už jsem někde slyšel (snad od filly),mělo se to používat i jinde.Ale třeba foto od batta vypadá na ohřev plamenem (odvozuji z videí co jsem viděl).almac píše:přídavky pro šedou litinu vůbec nemusí být min. 5mm, záleží na způsobu formování, jestli odlitky mají zapečený písek, jak se odlitky kroutí atd. Přídavek může být pouze 1-2mm.
Šedou litinu lze "kalit" už při odlití a to tak, že se použije chladítek - ocelových vložek, které způsobí kritickou rychlost tuhnutí litiny. Pak takovéto místo ztuhne "bíle", v místě se vytvoří tvrdá bílá litina. Další možností je ohřev plamenem, indukčně - už bylo zmíněno, a ochlazení vodní sprchou. A.
Jinak díky fofovi za tu práci s psaním,nebylo to zbytečné klepání do klávesnice-spoustě lidí pomohl...
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Číslo v označení typu je u soustruhů TOS zpravidla průměr nad ložem v mm, ale ještě se najdou i modely kde to znamená výšku hrotů, tj. polovinu oběžného průměru, např. Mn 80, SV 18 (pochází z původního modelu), SN 20, Zn 150. Řadu SN nikdo moc nechválí, to už radši buď SV 18 na závity (umí jich fakt hodně) a lehčí práci(proti E2N stále snese dost), nevýhodou ale u ní je třeba i staré ukončení vřetena se závitem, nebo tuhá SU na rasovinu.
Je to ale tak, jak se tu obvykle píše u podobných dotazů. Všechno jsou to dobré stroje a záleží buď na stavu nebo na konkrétním požadavku (vrtání vřetena, rychloposuv, pákové upínání, revolverové dorazy, mimořádná tuhost a pod.). Hlavní rozdíl oproti lehkému E2N bude v tuhosti.
Je to ale tak, jak se tu obvykle píše u podobných dotazů. Všechno jsou to dobré stroje a záleží buď na stavu nebo na konkrétním požadavku (vrtání vřetena, rychloposuv, pákové upínání, revolverové dorazy, mimořádná tuhost a pod.). Hlavní rozdíl oproti lehkému E2N bude v tuhosti.
to soustruznik: Dovolim si oponovat. Nesuhlasim s tym ze na SN moc chvaly nieje, a ze SV18tka je lepsia. Tak to ani nahodou. Nemozes porovnavat generacne rozdielne sustruhy. To je ako keby si chcel porovnavat Feliciu a Fabiu. Chcem vediet, ze co je take nechvalne na eSeNkach. Mozno, ze mi nieco uniklo a dozviem sa cosi nove. Oproti SV18tke je eSeNka 40tka nebo a zem. Keby si na SN niekedy robil, tak by si to urcite nenapisal.
to batt: V uzivatelskom manualy o tom nieje ani zmienka, pretoze tento ukon nieje zahrnuty do bezneho mazacieho planu kazdodennej udrzby a nema ho robit obsluha stroja. Premazavanie lozisk vretena ma robit odborne vyskolena osoba (servisak), napr. pri preventivnom vymedzovani vole vretena. Vo fabrike na to boli urceny udrzbari / opravari. Nieje to totiz jednoducha robota na 5min. , ale na niekolko hodin (cca. 1 smenu) a vyzaduje si to ciastocne rozobratie stroja a hlavne skusenosti. Toho tuku tam totiz nemozes natlacit len tak kolko chces, ale ma tam byt urcite mnozstvo, tak aby to bolo dobre.
mám A kamarád B ,myslím že A líp řadí alespoň to moje ,ta kulisa na B mě moc nenatchla .sco_27 píše:Zdravím,
trochu sa priživím - vedel by niekto bližšie info k sústruhom SM16? Rozdieli v radách (SM16, SM16A/B), koncepcia šikmej lože, technické zaujímavosti?
Ľuboš
Jinak je to jeden z mých nejmilejších soustruhů ,zpočátku mě i živil.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Pridám zopár informácií od pána, čo generálkuje sústruhy.
sústruh SUI32 sa robil v Galante a so sústruhmi SUI40 a 50 má spoločné len označenie.
Náhradné diely sa nedajú použiť (zameniť). sústruh je plný hydraulických prvkov RVHP, ktoré je problém udržať pri živote. Pôvodný výrobca už neexistuje a ND sa nevyrábajú.
SUI40 a 50 sa robili v Trenčíne, už sa nerobia. Náhradné diely sú ešte zohnateľné, resp. si ich nechávajú robiť firmy na GO a dajú sa zohnať.
SN sa v modernizovanej podobe robí dodnes, a nie je problém s ND.
Dúfam, že si to pamätám dobre, už je to nejaký rok, čo mi toto rozprával.
sústruh SUI32 sa robil v Galante a so sústruhmi SUI40 a 50 má spoločné len označenie.
Náhradné diely sa nedajú použiť (zameniť). sústruh je plný hydraulických prvkov RVHP, ktoré je problém udržať pri živote. Pôvodný výrobca už neexistuje a ND sa nevyrábajú.
SUI40 a 50 sa robili v Trenčíne, už sa nerobia. Náhradné diely sú ešte zohnateľné, resp. si ich nechávajú robiť firmy na GO a dajú sa zohnať.
SN sa v modernizovanej podobe robí dodnes, a nie je problém s ND.
Dúfam, že si to pamätám dobre, už je to nejaký rok, čo mi toto rozprával.
Len doplnim ze SUI sa vyraba dodnes no bohuzial jedine vo velkosti 80 ( SUI - 80 RP ). Ano SUI-32 ma iba rovnaku koncepciu, ale je to zmensenina 40tky / 50tky takze ND niesu zhodne a maj inac riesene odbrzdenie vretena a atd.
S tym mazanim nemas celkom pravdu. Pokial pravidelne menis olej a cistis nadobu tak je to prakticky bezporuchove. Jedina vec na ktoru neodporucam sahat, je rozdelovac tlaku oleja. Vyvody tlaku oleja pre mazanie jednotlivych casti stroja, maju presne nastavene tlaky a prietocne mnozstva, tak bacha aby ste to nerozstelovali a potom neplakali, ze nechce odbrzdit vreteno, alebo spalilo spojku, pripadne ze nieco zacalo chrastit vo vreteniku. Jedine co sa v dnesnych standardoch nepouziva su 5mm trubky na tlak oleja. Ale to som prerobil na 6mm a poredukoval na lahku radu (z povodnej velmi lahkej rady). Tlakovu manzetu na piestik brzdy ti za 50centov vyrobi firma Seal servis. V tom nieje absolutne ziadny problem. Este nieco?
S tym mazanim nemas celkom pravdu. Pokial pravidelne menis olej a cistis nadobu tak je to prakticky bezporuchove. Jedina vec na ktoru neodporucam sahat, je rozdelovac tlaku oleja. Vyvody tlaku oleja pre mazanie jednotlivych casti stroja, maju presne nastavene tlaky a prietocne mnozstva, tak bacha aby ste to nerozstelovali a potom neplakali, ze nechce odbrzdit vreteno, alebo spalilo spojku, pripadne ze nieco zacalo chrastit vo vreteniku. Jedine co sa v dnesnych standardoch nepouziva su 5mm trubky na tlak oleja. Ale to som prerobil na 6mm a poredukoval na lahku radu (z povodnej velmi lahkej rady). Tlakovu manzetu na piestik brzdy ti za 50centov vyrobi firma Seal servis. V tom nieje absolutne ziadny problem. Este nieco?
To dává smysl a pak by stačilo to brousit.Ale technologie lití by musela být na takové úrovni aby na plochách nebyly nedokonalosti.Což asi ani v té době nebyl problém.rogi píše:Josef-pri vyrobe formy nepíšem že vždy to muselo tak robiť pre lože kde mali byť vodiace plochy sa zaformovala forma z ocele ktorá odviedla teplo a zmenila štrukturu liatiny. Tak je to písane v technologii,
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Tak je pravda, že SN hodnotím spíš z názorů ostatních, ale u nás než na ní dělali raději na stařičkých SU 35, protože prý jsou tužší. Na SN při upichování snad dávali nůž obráceně, aby se nechvěl. Asi v tom hrálo roli i to, že se pletou ruce, je to jen zvyk, ale přesto. Při takovémhle srovnávání ale záleží na konkrétním použití. Někdy se víc hodí rychloposuv, někdy zase třeba vyjíždění ze závitu.
Ono suhlasim s tebou v tom ( a zopakujem to znovu), ze SN ma vzhladom k svojej sile slaby suport. Ako pises pri upichovani to moze chviet ked velmi "pritlacis na pilu". Aj kolo pozdlzneho posuvu a paku strojneho posuvu ma opacne, co mne ako pravakovy z hladiska ergonomie nie prilis vyhovuje. Napr. eSUcka ma masivny suport co je nesporna vyhoda oproti SN a ma aj lepsiu ergonomiu ovladania ako SN.