Jak volne se ma tocit vreteno?
Jestli vidím dobře tak jedno ložisko je přidřený hřídel bych lápnul ježkem a chtělo by zaškrabat ložisko.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- mladysoustruznik
- Příspěvky: 137
- Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
- Bydliště: Plzen
Čím bys to lapoval, ježkem? O co se jedná, neznám to. Co se týká zaškrabání, přemýšlel jsem, že bych to udělal. Ta přidřená plocha evidentně vyčnívá nad ostatní povrch; zbytek ložiska je v podstatě netknutý.
Co ty zalepený mezery, jak jsem popisoval? Podle mě to musí pryč, aby se ložisku vrátila pružnost.
Co ty zalepený mezery, jak jsem popisoval? Podle mě to musí pryč, aby se ložisku vrátila pružnost.
Ježek je silnostěný kroužek z texgumoidu (ten se neopotřebovávájako litina)nebo litiny který má vnitřní průměr o 0,1mm menší než hřídel,a je podélně nařezán + jednou proříznutý aby mohl pružit.Mázneš ho jemnou lapovací pastou a otáčením na hřídeli lapuješ(pokud to jde moc ztuha natlačíš do proříznuté drážky klínek kterým děláš předpětí,a poznáš kdy už nebere.mladysoustruznik píše:Čím bys to lapoval, ježkem? .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- mladysoustruznik
- Příspěvky: 137
- Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
- Bydliště: Plzen
Diky za objasneni. Juknu na to, kde se to da sehnat a zkusim to pouzit.
Nahodou k tem zacpanym mezeram nemas nejaky navrh?
Diky.
Nahodou k tem zacpanym mezeram nemas nejaky navrh?
Diky.
- mladysoustruznik
- Příspěvky: 137
- Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
- Bydliště: Plzen
Chlapi vazne nikdo nevite jak je to s temi lozisky a mezerami v nich? Porad to studuju, sjizdim internet, ale jednoznacny zaver stale nikde ...
Tady pomůže jedině Tumlík No tak Tumlíku nenech se přemlouvat .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Anebo trochu pohledat - o vřetenu SV18 už toho tady bylo dost
sv18 vřeteno site:www.c-n-c.cz
Pro jistotu kompletní odkaz:
https://www.google.cz/search?q=sv18+sit ... z&start=10" onclick="window.open(this.href);return false;
sv18 vřeteno site:www.c-n-c.cz
Pro jistotu kompletní odkaz:
https://www.google.cz/search?q=sv18+sit ... z&start=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Ty zatky v tech drazkach nech. Je to tesneni, aby nevytekal natlakovany olej loziskem do boku. Ja je tam nemam a kdyz spustim masinu, zacne mi okolo vretena protekat olej ven (jde tou nejsnazsi cestou). Koupil jsem novy vreteno spolu s novymi lozisky, ktere nebyly zatim pouzty a ty to maji. Vypada to jako korek. Kdyz se kouknes na fotky tady: http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=107 ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; uvidis je tam taky.
Je lepsi vlastnit nastroje, ktere clovek nepotrebuje, nez potrebovat ty co nema.
- mladysoustruznik
- Příspěvky: 137
- Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
- Bydliště: Plzen
Diky moc za nasmerovani a rady. Jinak jsem samozrejme hledal, ale nejak se to se mnou nechtelo kamaradit a na mnou zadavana klicova slova mi nic moc nevyskakovalo. Fakt jsem nebyl linej ... Vcera jsem u toho zrejme trochu nastydl, a tak jsem dneska zalezlej a sjizdim internet uz nekolik hodin, zahranicni fora taky ... Procetl jsem i ten Tumlikovo prispevek, b3nd3 rika take nechat a vypada to, ze to neni napecena spina. Korek to ale take neni. Zkousel jsem do toho rypnout a je to pekne tvrdy. Neni to ale ani kus plechu, jak popisoval Tumlik na svem SV18RA. Porad mi proste nejde do hlavy, jak ta loziska muzu stahnout zatazenim do konusu, kdyz ta hmota je totalne tvrda a nedovoli zmenseni te mezery
Uz jsem i kontaktoval nejake firmy, co delaji generalky vreten a poprosil o radu. Snad se nade mnou ustrnou. Mozna kdyby ten Tumlik nasel trochu casu a poradil nebozakovi ...
Uz jsem i kontaktoval nejake firmy, co delaji generalky vreten a poprosil o radu. Snad se nade mnou ustrnou. Mozna kdyby ten Tumlik nasel trochu casu a poradil nebozakovi ...
Já bych namočil ložisko do benzínu a počkal co se rozpustí.
Pak bych řekl, že jsou dvě varianty opravy. Levná s kompromisy a drahá bez nich.
Takže já bych změřil válcovou část vřetena co běží v pouzdrech na více místech mikrometrem a udělal si obrázek o tom jestli není sišaté a změřením na místě na kterém nejsou vidět stopy po otáčení i to jestli není projeté do mínusu. Ložiska bych vrátil. Doufám že jsi si poznačil jak byly matice dotažené. Vzal bych takové to rouno na leštění kovů (nevím jak se to správně jmenuje) a pod benzínem bych to párkrát projel rukou. Ne moc, jen lehce v místě otěru. Hlavně ať tam nezůstanou kousky, takže možná tohle udělat ještě mimo stroj. Důkladně vyprat.
Podle stop co zůstaly na pouzdru po vřeteno bych řekl, že je zaškrabano špatně.
Ložisko se stahováním zavírá. Jako třeba rozpínací soustružnický trn ale opačně nebo spíše kleština. Takže tím, že ho vtahuješ do kuželové dutiny ho vlastně zavíráš. Dělá se to tak, že vyndáš vložku v rozříznutí ložiska, utahujes, vkládaš vreteno, měříš a pořád dokola. Jenže jak ho stahuješ tak ho deformuješ, takže je potom potřeba ještě kontrolovat barvou kde jsou dotykové plochy. Zaškrabává se tak aby dotykové plochy byly mezi rozříznutím po 120°. Nakonec zmeríš mezeru v ložisku johansonkou, nabrousit na magnetce, povolit, vyklepnout lozisko, vlozit plech, dotáhnout. Jenže pakliže to chceš zaškrabávat musíš vědět že vřeteno neni šišoidní a jestli bude tak to už jsme v té druhé variantě opravy.
Pak bych řekl, že jsou dvě varianty opravy. Levná s kompromisy a drahá bez nich.
Takže já bych změřil válcovou část vřetena co běží v pouzdrech na více místech mikrometrem a udělal si obrázek o tom jestli není sišaté a změřením na místě na kterém nejsou vidět stopy po otáčení i to jestli není projeté do mínusu. Ložiska bych vrátil. Doufám že jsi si poznačil jak byly matice dotažené. Vzal bych takové to rouno na leštění kovů (nevím jak se to správně jmenuje) a pod benzínem bych to párkrát projel rukou. Ne moc, jen lehce v místě otěru. Hlavně ať tam nezůstanou kousky, takže možná tohle udělat ještě mimo stroj. Důkladně vyprat.
Podle stop co zůstaly na pouzdru po vřeteno bych řekl, že je zaškrabano špatně.
Ložisko se stahováním zavírá. Jako třeba rozpínací soustružnický trn ale opačně nebo spíše kleština. Takže tím, že ho vtahuješ do kuželové dutiny ho vlastně zavíráš. Dělá se to tak, že vyndáš vložku v rozříznutí ložiska, utahujes, vkládaš vreteno, měříš a pořád dokola. Jenže jak ho stahuješ tak ho deformuješ, takže je potom potřeba ještě kontrolovat barvou kde jsou dotykové plochy. Zaškrabává se tak aby dotykové plochy byly mezi rozříznutím po 120°. Nakonec zmeríš mezeru v ložisku johansonkou, nabrousit na magnetce, povolit, vyklepnout lozisko, vlozit plech, dotáhnout. Jenže pakliže to chceš zaškrabávat musíš vědět že vřeteno neni šišoidní a jestli bude tak to už jsme v té druhé variantě opravy.
Naposledy upravil(a) capumpor dne 27. 11. 2016, 8:01, celkem upraveno 1 x.
Sběratel strojů :-)
Ještě předtím než si pouzdra vyndal jsi měl vyfotit obě jestli bychom poznali podle míst otěru jestli byly plochy souosé. Protože to může být také proč jde ztěžka.
Ono se to blbě vysvětluje. Prostě ty pouzdra mají mít takový tvar aby běželi klidně a volně. Jako když upneš trubku do třípakny na soustruhu. Zase když budeš ubírat hodně, už nebude stačit drážka. Ti co to škrábali se to učili celý život. Nesnažil bych se je napodobovat bez znalostí, zhoršíš to.
Ono se to blbě vysvětluje. Prostě ty pouzdra mají mít takový tvar aby běželi klidně a volně. Jako když upneš trubku do třípakny na soustruhu. Zase když budeš ubírat hodně, už nebude stačit drážka. Ti co to škrábali se to učili celý život. Nesnažil bych se je napodobovat bez znalostí, zhoršíš to.
Sběratel strojů :-)
- mladysoustruznik
- Příspěvky: 137
- Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
- Bydliště: Plzen
Diky moc za navod. Urcite si z toho vezmu to, ze vsechno na zacatku poradne promerim. Je pravda, ze ani nevim, jak na tom fakticky to vreteno je. Nejsou na nem zadne viditelne a ani hmatatelne vyznamejsi stopy po opotrebeni, nicmene to neznamena, ze nemuze byt sisate. To same udelam s tim pouzdrem. Zatim z toho nebudu vydolovavat to 'neco' v te spare a zrovna tak v tech nariznutich na vnejsim obvode. Pokud to bude na brouseni, tak do toho zrejme pujdu, protoze si myslim, ze to nemuze byt zas takova raketa nabrousit dve pochy. Otazka je jaky je material toho vretena. Cetl jsem v jinych vlakne, kde se neco podobneho resilo, ze neco bylo cementovane, neco kalene, neco uplne normalni material ... Kliky do spalovacich motoru se brousi o 0.25mm, co jeden vybrus a nikdy jsem nezaznamenal, ze by se to nejak resilo. Pouze kdyz byly zadrene hodne a nevzal-nesrovnal by to ani ten 4. brus, tedy 1mm, tak se to davalo na tvrdochrom a pak obrousit. Rikam si, ze v mem pripade. kdy to vreteno nema prakticky zadne hrube stopy by se pripadna mirna nerovnost mohla vyresit jen jemnym preliznutim. No ale nejdriv mereni ...capumpor píše:Já bych namočil ložisko do benzínu a počkal co se rozpustí.
Pak bych řekl, že jsou dvě varianty opravy. Levná s kompromisy a drahá bez nich.
Takže já bych změřil válcovou část vřetena co běží v pouzdrech na více místech mikrometrem a udělal si obrázek o tom jestli není sišaté a změřením na místě na kterém nejsou vidět stopy po otáčení i to jestli není projeté do mínusu. Ložiska bych vrátil. Doufám že jsi si poznačil jak byly matice dotažené. Vzal bych takové to rouno na leštění kovů (nevím jak se to správně jmenuje) a pod benzínem bych to párkrát projel rukou. Ne moc, jen lehce v místě otěru. Hlavně ať tam nezůstanou kousky, takže možná tohle udělat ještě mimo stroj. Důkladně vyprat.
Podle stop co zůstaly na pouzdru po vřeteno bych řekl, že je zaškrabano špatně.
Ložisko se stahováním zavírá, systém Norton. Jako třeba rozpínací soustružnický trn ale opačně nebo spíše kleština. Takže tím, že ho vtahuješ do kuželové dutiny ho vlastně zavíráš. Dělá se to tak, že vyndáš vložku v rozříznutí ložiska, utahujes, vkládaš vreteno, měříš a pořád dokola. Jenže jak ho stahuješ tak ho deformuješ, takže je potom potřeba ještě kontrolovat barvou kde jsou dotykové plochy. Zaškrabává se tak aby dotykové plochy byly mezi rozříznutím po 120°. Nakonec zmeríš mezeru v ložisku johansonkou, nabrousit na magnetce, povolit, vyklepnout lozisko, vlozit plech, dotáhnout. Jenže pakliže to chceš zaškrabávat musíš vědět že vřeteno neni šišoidní a jestli bude tak to už jsme v té druhé variantě opravy.
K tomu popisu, jak das lozisko zpet do te kuzelove diry, ono se vytvaruje a pak zabrousi, pak ho tam das znovu, zkontrolujes na barvu a pak ve finale vlozis na magnetce nabrouseny plech ... jenom se ptam, nefunguje tam pruznost? Jako ze by se to lozisko chtelo zase o nejakou tu tisicinku otevrit zpet po vyndani z toho kuzelu? Jak bych potom nameril potrebnou tloustku toho plechu? Neslo by to lozisko take stahovat venku, na tom vymontovanem vreteni? Dat si kus od kraje, na kazdou stranu toho loziska pasky, tema to lozisko stahnout az bych citil v ruce, ze zacina 'tahnout' a v tuhle chvili zmerit tu mezeru Johansonkama. Ci to rovnou vylejt nejakym sajrajtem (omlouvam se za ten vyraz, ale zatim nevim co by to mohlo byt; snad nejaky epoxid, ci lepidlo na kov. Protoze to je s velkou pravdepodobnosti to, co tam je nyni).
V kazdem pripade diky moc za nasmerovani
Naposledy upravil(a) mladysoustruznik dne 27. 11. 2016, 8:29, celkem upraveno 1 x.
- mladysoustruznik
- Příspěvky: 137
- Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
- Bydliště: Plzen
Nejsem si ted jisty, jestli ti uplne rozumim. Ale v kazdem pripade je obe muzu strcit zpatky do vreteniku a budou ve stejne poloze, v jake behala a vyfotit to ... Je to ono?capumpor píše:Ještě předtím než si pouzdra vyndal jsi měl vyfotit obě jestli bychom poznali podle míst otěru jestli byly plochy souosé. Protože to může být také proč jde ztěžka.
Ono se to blbě vysvětluje. Prostě ty pouzdra mají mít takový tvar aby běželi klidně a volně. Jako když upneš trubku do třípakny na soustruhu. Zase když budeš ubírat hodně, už nebude stačit drážka. Ti co to škrábali se to učili celý život. Nesnažil bych se je napodobovat bez znalostí, zhoršíš to.
Nebudu lhat, mam z toho skrabani trochu vitr. Spis bych sel cestou hodne jemneho skrabani a casteho zkouseni, nez ten skrabak do toho nejak moc zatnout ...
ahojte
Dnes som sa po dlhej dobe dostal k sustruhu, kedze mi neprisiel este drziak na radeka aj s radekami na upichovanie z Ciech tak som si vyrobil svoj tiez z radeka, pri upichnovani to drncalo, kedze som uz dost cital na cnc fore tak ma napadlo zmerat volu na univerzale a to tak ze som dal hodinky na vrch sustruhu oprel o univerzalu zapacil metrovou tycou a vyskocilo na mna 0.11 mm coz je podsatne viac ako ma byt.
Meral som spravne ? Nemam to merat priamo na hriadelke ? Mal by som to merat na zohriatej masine ja som ale na nej robil tak pol hodinu.
Ako sa da dotiahnut ta vola ?
Dakujem
Dnes som sa po dlhej dobe dostal k sustruhu, kedze mi neprisiel este drziak na radeka aj s radekami na upichovanie z Ciech tak som si vyrobil svoj tiez z radeka, pri upichnovani to drncalo, kedze som uz dost cital na cnc fore tak ma napadlo zmerat volu na univerzale a to tak ze som dal hodinky na vrch sustruhu oprel o univerzalu zapacil metrovou tycou a vyskocilo na mna 0.11 mm coz je podsatne viac ako ma byt.
Meral som spravne ? Nemam to merat priamo na hriadelke ? Mal by som to merat na zohriatej masine ja som ale na nej robil tak pol hodinu.
Ako sa da dotiahnut ta vola ?
Dakujem
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
C.R.E.A.M
Ak to aj budeš merať priamo na vreteni, výsledok bude+- rovnaký. To že si na ňom pol hod. robil, tiež nemá vplyv na velkosť vôle. Vymedziť sa to dá, no už jak to je viac ako desatina, malo by sa to robiť na farbu, a zaškrabať - Rozobrať aby si sa dostal ku prednému ložisku, označiť polohy matíc, povoliť zadnú, pritiahnuť prednú. Nie moc silovo- iba zistiť, či je vymedzovacia vložka v rozrezanom ložisku dostatočne stlačená. Podla pritiahnutia zmerať vôlu, vyrátať, kolko zbrúsiť z toho vymedzenia, zložiť, podla označených matíc kontrolovať ako ide ložisko dovnútra, merať, škrábať- ak nepíše rovnomerne. Neprehnať to zo zbrúsením tej vložky, a nemala by sa dotýkať vretena- 1-2 desatiny má byť utopená.