Jak volne se ma tocit vreteno?

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
capumpor
Příspěvky: 1066
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

23. 11. 2016, 11:36

Ahoj. Vždy jsme vřetena seřizovali na 0.02mm v obou směrech. Více dělalo soudek, méně se zas vřeteno hřálo.
Kluzné vřeteno funguje na principu olejového filmu po kterém klouže. To, že jde nejdřív ztuha je normální. Až se protočí dokola, vytvoří se olejový film a už je to dobré. Mám rád když kluzná vřetena jsou mazána tlakově tak jako to má třeba SV18. Odkapávání oleje je dost náchylné na viskozitu a tak vlastně i teplotu stroje. U soustruhu E400 jsme úspěšně použili elektrické zubové čerpadýlko na olej. Problém tohoto stroje byl v tom, že originál pístové čerpadlo na mazání ,,vyflusalo'' olej do lozisek až tak po dvou minutách chodu. To by stačilo na hryznutí vřetene. Proto jsem vždy vyřadil, a nechal 2 minuty béžet stroj jen na první hřídeli za řemenicí, na které bylo čerpadlo. Promazalo se, mohlo se pracovat. Je dobré znát svůj stroj.
Sběratel strojů :-)
capumpor
Příspěvky: 1066
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

23. 11. 2016, 11:57

Ještě také záleží, jak je pánev zaškrabaná. Správně by mělo sedět ve třech bodech, resp. přímkách. Tak to mají třeba brusky. Zbytek je odlehčen a napomáhá utváření filmu. Vřeteno pak jde celkem volně ale je schopné přenášet menší síly. Hodnoty vůlí uvedené v dokumentaci platí pro nový stroj. Rozhodně bych s ložisky zatím nehýbal. Vůle měříš správně, ale je potřeba je měřit při pracovní teplotě. Co říká Vitex.
Maďarský soustruh měl pánev kuželovou, nahoře byla zaškrábaná drážka pro rozlití oleje po celé šířce a vůle se štelovala jejím axiálním posunem. Zhovadilost. Jedenmz důvodů proč jsou tyhle stroje tak levné :-)
SV18 má myslím válcové pánve. V případě štelování vůle se ubrušuje plech, na který se rozříznutý kroužek ložiska dotáhne aby se nemohlo samovolně svírat. Tak bych se asi podíval jestli u sebe něco takového máš. Pokud to tam chybí, může to dělat problémy. Nebo je to udělané třeba úplně jinak, nevím :-)
Sběratel strojů :-)
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

24. 11. 2016, 4:52

Asi to tak fakt udelam. Uz to nejakou dobu na takovehle nastaveni od znovuzprovozneni bezelo (jak jsem psal, cca 3 hodiny), soucasnou vuli malinko stahnu (pokud to pujde), aby tam byly tak 0.02 - 0.01 mm a budu to sledovat za soucasneho uzivani - provozu. Pokud to nebude nutne, nebudu to vreteno rozebirat. Diky za konzultaci.
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

24. 11. 2016, 5:05

capumpor píše:Ještě také záleží, jak je pánev zaškrabaná. Správně by mělo sedět ve třech bodech, resp. přímkách. Tak to mají třeba brusky. Zbytek je odlehčen a napomáhá utváření filmu. Vřeteno pak jde celkem volně ale je schopné přenášet menší síly. Hodnoty vůlí uvedené v dokumentaci platí pro nový stroj. Rozhodně bych s ložisky zatím nehýbal. Vůle měříš správně, ale je potřeba je měřit při pracovní teplotě. Co říká Vitex.
Maďarský soustruh měl pánev kuželovou, nahoře byla zaškrábaná drážka pro rozlití oleje po celé šířce a vůle se štelovala jejím axiálním posunem. Zhovadilost. Jedenmz důvodů proč jsou tyhle stroje tak levné :-)
SV18 má myslím válcové pánve. V případě štelování vůle se ubrušuje plech, na který se rozříznutý kroužek ložiska dotáhne aby se nemohlo samovolně svírat. Tak bych se asi podíval jestli u sebe něco takového máš. Pokud to tam chybí, může to dělat problémy. Nebo je to udělané třeba úplně jinak, nevím :-)
Diky za radu. Davam sem jeste pro zajimavost rez tim mojim vretenem, jestli ti to rekne, jaky tam mam ja system. Jsou tam ale, jak ja to chapu, na kazde strane dve loziska, co se do sebe klinovite zatahuji, a tak vymezuji vuli. Schvalne na to koukni, jestli je to tak.
Jinak me ten zpusob mazani jenom protekajicim olejem take nenaplnuje pocitem velkeho stesti a duvery ... ale evidentne jim to tak fungovalo leta ...
Přílohy
Kaerger owners manual DL23 and DZ 3242-18.png
Kaerger owners manual DL23 and DZ 3242-19.png
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

24. 11. 2016, 6:57

nechci Tě od čehokoliv zrazovat, ale vůle 0,03mm je normální, v manuálu pro SN 20 radí mít vůli tuším 0,02 až 0,04 (ale zároveň se tam používá viskóznější olej než u třeba SV 18, OL-J32). SN 20 má stejně uložené vřeteno. Pokud tam něco drhne teď, jak to asi půjde potom, co stáhneš vůli? Mohly by být ještě nečistoty v ložisku, když bys vytáhnul vřeteno ven, jako při výměně řemene, žádné vůle tím nenarušíš (jen axiální - tu je třeba nastavit znovu) a viděl bys stav ložisek. Já bych to ale pořádně vykoupal (namazal) v oleji a bez zatížení to nechal nějakou dobu točit a pozoroval oteplení ložisek (rukou). Jo ještě mě napadlo, jestli není prohnuté vřeteno (nabořené), sundej univerzálku a zjisti radiální házení konce a uvidíš. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
1asv
Příspěvky: 458
Registrován: 2. 1. 2011, 9:33
Bydliště: Kdyně
Kontaktovat uživatele:

24. 11. 2016, 7:07

Ahoj, zkus upíchnout nějaký malý průměr (např 8 nebo 10mm imbus šroub) a když to nebude drnčet, radiální vůli bych neřešil. Můžeš pak mít problémy při vyšších otáčkách. No a axiální se vymezuje matkou na konci vřetene. Ale bacha, ode mě jsou to rady laika (i když jsem si tím taky prošel :) ). Vláďa
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

24. 11. 2016, 6:09

almac píše:nechci Tě od čehokoliv zrazovat, ale vůle 0,03mm je normální, v manuálu pro SN 20 radí mít vůli tuším 0,02 až 0,04 (ale zároveň se tam používá viskóznější olej než u třeba SV 18, OL-J32). SN 20 má stejně uložené vřeteno. Pokud tam něco drhne teď, jak to asi půjde potom, co stáhneš vůli? Mohly by být ještě nečistoty v ložisku, když bys vytáhnul vřeteno ven, jako při výměně řemene, žádné vůle tím nenarušíš (jen axiální - tu je třeba nastavit znovu) a viděl bys stav ložisek. Já bych to ale pořádně vykoupal (namazal) v oleji a bez zatížení to nechal nějakou dobu točit a pozoroval oteplení ložisek (rukou). Jo ještě mě napadlo, jestli není prohnuté vřeteno (nabořené), sundej univerzálku a zjisti radiální házení konce a uvidíš. A.
Co rikas mi dava smysl a nemuzu, nez souhlasit ... Take mi pripadaji vule kolem 2, 3 stovek prijatelnejsi, nez tisiciny. Kontrola lozisek, resp jestli tam neni nejaka spina byllo jedno z prvnich, co jsem chtel udelat, ale trochu jsem mel strach to vereteno demontovat. Nikdy jsem to nedelal a byl bych asi dost v pasti, kdyby se neco nepovedlo. Nemam se moc na koho obratit. Pokud jde ale vreteno nejak relativne jednoduse vytahnou ... Tak bych to s velkou chuti udelal. Zeptam se asi hloupe, ale dokazes z toho rezu, co jsem poslal nejak vykoumat, jak ho vyndat ven? Rikas vysunout, podle me to pujde jenom smerem dopredu, ke koniku. Rozumim, ze vzadu budu muset demontovat matici na axialni lozisko, jak ale ta ostatni kola a vse, co je v rezu videt. Neni to tam nejak nalisovane, ci jinak zajistene? Co treba zrovna to axialni lozisko, to tam bude namontovane urcite s nejakym presahem. Da se to vreteno normalne pak vysunout, nebo to chce vylisovat?
Omlouvam se kopu otazek, ale takovou praci jsem jeste nikdy nedelal ...
Diky.
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

24. 11. 2016, 6:13

1asv píše:Ahoj, zkus upíchnout nějaký malý průměr (např 8 nebo 10mm imbus šroub) a když to nebude drnčet, radiální vůli bych neřešil. Můžeš pak mít problémy při vyšších otáčkách. No a axiální se vymezuje matkou na konci vřetene. Ale bacha, ode mě jsou to rady laika (i když jsem si tím taky prošel :) ). Vláďa
Cus, ted jsem o vikendu tocil cepy do pantu dveri na auto, delal jsem to z pevnostnich sroubu, puvodne na hlavy motoru a i pri upichovani to bylo naprosto v pohode a klidne ... Takze to vypada, ze ta vule je v pohode, co?
1asv
Příspěvky: 458
Registrován: 2. 1. 2011, 9:33
Bydliště: Kdyně
Kontaktovat uživatele:

24. 11. 2016, 8:13

Já bych řekl že dobrý. Ale raději bych byl, kdyby ti to potvrdil někdo zkušený.

Když jsem soustruh přivez, tak s tímhle upichováním jsem právě měl problémy. Tak jsem se pustil do vřetena (mělo vůli přes 0,1mm) a byl to tedy docela očistec. Nicméně se to snad podařilo a upichování funguje. Po zaškrabání jsem měl problém s otáčkami už kolem 900, kdy se mi vřeteno utahovalo a tak jsem to měl ještě asi třikrát rozebrané a doškrabával :( . Nakonec mi známý poradil nechat klidně větší vůli (alespoň 0,04) a ono to překvapivě funguje :) .
Vláďa
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

24. 11. 2016, 9:14

já tam na těch obrázcích nic nevidím, ale určitě se bude muset povolit KM matice, dotahující axiální ložisko (to je ta matice s ozuby). Axiální ložiska bývají jen nasazená, nikoliv nalisovaná, pak samozřejmě sundat všechna kola (ozubená), která bývají uložená na vřetenu prostřednictvím per. Ale nedoporučoval bych ti to, nakonec to čištění, co jsi provedl, by mělo stačit. Abys neudělal víc škody, než užitku. Zkus to protáčení rukou taky udělat po nějaké hodince provozu, až se to ohřeje. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
soustružník
Příspěvky: 790
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

24. 11. 2016, 10:06

Tenhle systém mazání kluzných ložisek vřetena olejem tekoucím samospádem je úplně normální a ani nevím má-li nějaký běžný soustruh mazání tlakové. Staré soustruhy měly mazání knotem a stačilo to také i když samozřejmě měli nižší otáčky.
1asv
Příspěvky: 458
Registrován: 2. 1. 2011, 9:33
Bydliště: Kdyně
Kontaktovat uživatele:

24. 11. 2016, 10:18

SV18 má tlakové :)
soustružník
Příspěvky: 790
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

25. 11. 2016, 12:04

No napsal jsem to blbě, ale měl jsem za to, že ani tam se o klasické hydrostatické ložisko nejedná. Je ale pravda, že pokud jde olej pod tlakem přes ložisko na olejoznak je tam jistota mazání rozhodně větší.
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

25. 11. 2016, 7:19

almac píše:já tam na těch obrázcích nic nevidím, ale určitě se bude muset povolit KM matice, dotahující axiální ložisko (to je ta matice s ozuby). Axiální ložiska bývají jen nasazená, nikoliv nalisovaná, pak samozřejmě sundat všechna kola (ozubená), která bývají uložená na vřetenu prostřednictvím per. Ale nedoporučoval bych ti to, nakonec to čištění, co jsi provedl, by mělo stačit. Abys neudělal víc škody, než užitku. Zkus to protáčení rukou taky udělat po nějaké hodince provozu, až se to ohřeje. A.
No prave, toho se taky trochu bojim ... abych neudelal vic skody nez uzitku. V soucasnosti to normalne funguje, jenom to toceni jednim smerem neni tak volne, jako tim druhym. Co asi ale zkusim udelat je, ze sundam kryty obou lozisek a pri zapnutem cerpadle so pokusim zjistit, jesti olej proteka poradne pres obe loziska, ci jestli tam neni nejaka viditelna spina a pod. Take si ale myslim, ze to proplachnuti petrolejem (30 mi. provozu) by melo byt dostatecne. O vikendu se uvidi.
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

26. 11. 2016, 5:43

Ahoj, tak jak jsem avizoval, dneska jsem se do toho vřetene pustil. Chvili jsem dumal, jestli to mam rozhodit, či nikoliv. Přiznám se, měl jsem z toho ztažené půlky ...
Když jsem ale odendal kryty ložisek na obou koncích vřetena a viděl tam špínu, zvláště pak u předního ložiska, jak tam spolu s olejem vytéká, rozhodl jsem se to stůj co stůj, demontovat. Abych to zkrátil, po několika hodinách břišních tanců a strachu, abych něco nepo ... se vřeteno podařilo vyndat.
Myslím, že to není tak špatné, byť na předním ložisku je celkem znatelně vidět stopa po vřetenu. Vřeteno jako takové vypadá velice dobře. Když po něm přejedu nehtem, tak na něj není cítít žádná nerovnost. Už jsem viděl mnoho zadřených klikovek ze spalovacích motorů a tohle vřeteno není nikde ani v blízkosti opotřebených klikovek, natož zadřených. Doufám, že se nemýlím, ale základní principy by tu měly být shodné.
Hlavní důvod ale, proč se teď na vás zkušené obracím, je následující: Jak je vidět z přiložených fotek, obě dvě ložiska mají ve všech zářezech určených ke změně rozměru svého průměru, což ve finále umožňuje ložisko buď stahovat, či povolovat, nějakou hmotu. Ta hmota na první pohled připomíná pertinax a je velice tvrdá. Moje otázka je, má to tam být, či všechny ty řezy mají být normálně volné, tak, aby se mohlo ložisko stahovat a roztahovat? Nebo to i tato hmota umožňuje?
Můj názor je, že se jedná o léty nataženou špínu s olejem, která se tam, i díky teplotám, zapekla a ložiska tak slepila v jednom daném rozměru. Zvláště pak to přední je opravdu hodně nafest, což byl podle mě i důvod toho, proč se to vřeteno točilo hodně ztuha. Ta hmota je opravdu ale tvrdá a vypadá velice pěkně upravená, že si jeden začne myslet, že to tam někdo nacpal úmyslně. Je to ale podle mě jen tím, že ten prostor je jasně vymezený na všech stranách a tím pádem se to tam nacpalo jak do formy.
Moc prosím o názory zkušených harcovníků, co už alespoň jedno rozhozené vřeteno viděli.
Předem díky moc!
Přílohy
20161126_172456.jpg
20161126_172516.jpg
20161126_172603.jpg
20161126_172429.jpg
20161126_172434.jpg
20161126_172535.jpg
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“