Volman TOS S-35

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Bucker131
Příspěvky: 4
Registrován: 10. 10. 2017, 10:04

10. 10. 2017, 10:48

Zdravím pánové, jsem tu nový a budu se snažit čerpat z vašich vědomostí při zprovozňování mého prvního osobního soustruhu...
Získal jsem Volman S-35 na první pohled ve strašném stavu. Saně na pohled vydřené, u vřeteníku omlácené, nožová hlava očividně po styku s univerzálkou a to nejednou, zezadu ohořelý nátěr, celkově asi 2mm vrstva loupající se barvy, nefunkční závitový náhon, ustřižená hřídelka pro hnací kola posuvu pod levým deklem na vřeteník.
Ovšem mám k tomu originál dorazové tyče na obě osy, kuželové pravítko, pevnou a opěrnou lunetu, doraz podélného posuvu, origo lícní desku a asi 5 univerzálek různých velikostí a 70kg HSS nožů + 70kg nožů s letovanými plátky. Za tu cenu bych ani toto příslušenství samotné nesehnal.
Stroj bude jeden z posledních vyrobených - má už štítek TOSu.

Skytla se trocha naděje - olej byl relativně všude, kde má být, na vřeteníku se všecko hýbe. Vyrobil jsem novou hřídelku na rozvodová kola a už funguje aj strojní posuv. Vřeteno defacto bez vůle, když za něj vezmu 1m pákou, unvitř všechna ozubená kola vypadají že z brusky odpadly nedávno :o

V plánu mám rozebrat vše mimo vřeteník, jen vyčistit a proměřit, a při tom z toho omlátit původní nátěr a aplikovat novou zeleň a přeložiskovat motor. Další rozborka včetně výměny ložisek ve vřeteníku a zaškrabávání až příští zimu, pokud to nebude nutné už teď.
22407583_10210263036880847_29780330_n.jpg
22385330_10210263042960999_2020961350_n.jpg

Dotazy:
1. Rybina z podélného vedení zařvala když některý odborník utahoval šrouby na obou stranách. Opravit nebo novou? Svařit a přebrousit/zaškrabat? Novou vyfrézovat z čeho krom litiny jako originál?
22414458_10210263043401010_1470752666_n.jpg
2. Kde je pojistka na náhon trapézové tyče? Jak k němu? Co se tam mohlo pokurvit, že se tyč ani netočí? Tyč je vyběhlá asi o 5mm ven z vřeteníku, což má za následek, že vytrhla z koncového ložiska krytku a přerazila jí.
22471516_10210263042840996_1348530094_n.jpg
3.Manuál? na netu se nevyskytuje, jen na S-28, který je podobný ale není stejný. Nemá někdo náhodou?
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

11. 10. 2017, 8:46

přivítám nového člena, je sympatické, že začínáš soustruhem. Čeká Tě dost práce.
Dotazy: 1. klínová lišta: pokud to budeš dělat znovu, určitě jen z litiny, má to svůj význam. Zkus to nechat svařit, takto mám opravovaný klín také, když byl už vyježděný, tak zkrácením tenké části a doplněním u silné části ho použili znovu.
A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
capumpor
Příspěvky: 1066
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

12. 10. 2017, 6:42

Ahoj.
Ještě by byla také možnost opravit klín mechanicky. Vyfrézovat drážku a do ní vložit kousek pásoviny. Spojit šroubky se zapuštěnou hlavou. Potom přetáhnout Belzonou a nakonec začistit přebytečný epoxid.
Pokud je vychozený a zasune se hluboko, tak se také podlepují planžetou.

Na vodící tyči (šroubu) se nejspíš přetrhl pojistný kolík. Je tam jako pojistka pokud někdo najede při závitová ní na něco tvrdého. Na straně opěrného ložiska to už nijak zajištěnè nebývá. Kolík je pod pokličkou jak vychází tyč z nortonky.
Sběratel strojů :-)
Bucker131
Příspěvky: 4
Registrován: 10. 10. 2017, 10:04

12. 10. 2017, 9:48

Měl jsem obavu, ze nepujde sehnat litinový hranol jako polotovar na nový klín, ale jde objednat i celkem levně. Bál jsem se, jestli opravený klín vydrží, ale asi ano - jen se klouže a když se to nepřežene se stavěcími šrouby tak ani neni pod moc velkým napětím v tahu. Celkově asi lišt o 3-4mm zakrátim, abych nepájé čistě lom. Dodá mi to i malinko materiálu na zaškrabání do roviny po opravě. Kratší klín o 2 mm snad zas tolik asi neuškodí. Opravu provedu tvrdou mosaznou pájkou, je to bezpečnější pro litinu než vaření a mohlo by to i držet.

Jinak ohledně trapézového náhonu - taky jsem podezříval tu střihovou pojistku... řadit lze normálně a v nortonce se podle vrstvy barvy na dělící rovině víka od poslední generálky nikdo nehrabal. Akorát se mi nedaří sendat ten první kroužek, co vymezuje podelnou vůli na šoubu. Ten je tam natočený na tom závitu? Jinak predpokladam budu muset složit support, aby mi nedržel na hnacích tyčích ale na loži a abych trapézovku vytáh, tak lze zapnout polomatici a hruknout ručnim pojezdem supportu? Abych tim nevykurvul polomatici nebo zuby... jinak pro uplne vytazeni trapezovky asi budu muset probourat diru do zdi, ale snad se bez toho obejdu...

Ještě... mazací porty na olej mají různě odpadané kuličky a jsou ucpané. Lze je něják vyrazit a nahradit? Dají se sehnat? Nebo budu chodit po šrotišti a hledat zdravé ve vyhozených strojích?
capumpor
Příspěvky: 1066
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

12. 10. 2017, 12:19

Já nevím přesně jak to tam je. Jen jsem kouknul na s28 a tam máme takový klobouk, který se jen odšroubuje a stáhne a pod ním by ten kolík měl být. Tyče vytahuju normálně suportem obě. Jak přes matku tak i hřídel na posuvy. Tam si dám soustružnické srdce. Předtím ale musím vytočit šrouby, vytáhnout kolíky a sundat opěrné ložisko (zase suportem přes trámek). Pro nasazení týče zpátky to sundávat nemusíš.
Suportovou skříň podkládat nemusíš. Drží přeci na loži na podélném suportu, já tomu říkám ,,háčko".
Akorát to lisování tyčí přes suport asi bude potřebovat ten klín :-( tak to tam klepni od ložiska, kryt máš stejně sundaný, když praskl. Ale na díru se stejně asi netrefíš, tak stejně budeš muset nejdřív ven.

Maznice nevím přesně jaký tam máš typ, ale v prodejně ložisek kupuji tzv. maznici k zalisování. Nebo mají ještě kulovou mazací hlavici a ta má závit.
Sběratel strojů :-)
bn
Příspěvky: 92
Registrován: 12. 12. 2009, 6:32
Bydliště: Jičínsko

12. 10. 2017, 11:32

mazací vložky mají v Ložiskách v Úlibicích u Jičína
pepawrf
Příspěvky: 175
Registrován: 11. 4. 2016, 7:24

13. 10. 2017, 6:53

Mazací hlavice vyrábí firma Luko v Jablůnce.
Bucker131
Příspěvky: 4
Registrován: 10. 10. 2017, 10:04

23. 10. 2017, 8:02

Mazničky jsem nakoupil,
Teď už jen potřebuji dořešit jak vytáhnout trapézovou tyč... Naprosto očivišče je kolíček střižený a tyč je povytažená tak o 1 cm, ale dál nejde... Asi se tam zašprcly zbytky kolíčku a dost možná si tam vyfrézovaly drážku, ve které drží... Koncové ložisko jsem sendal a zkoušel vytáhnout přes polomatici suportem, ale nic... Dále jsem mezi hnací hřídel z nortonky a osazení na trapézovce mlátil duralové klíny z obou stran a ani se nehne... Nápady? Udělat na trapézovku jakousi rozpůlenou tlustostěnnou trubku, kterou stisknu na delší část trapézovky na vrchní povrch závitu a zkusit se do toho rozjet suportem a doufat v sílu kinetiky? Mám obavu o zuby ručního posuvu, tvrdý závit trapézovky...
pepawrf
Příspěvky: 175
Registrován: 11. 4. 2016, 7:24

24. 10. 2017, 5:57

Zkusil bych pořádné reverzní kladivo.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4874
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

24. 10. 2017, 6:12

Přimlouval bych se k tomu, když už to děláš, tak to udělej z jedný vody, budeš to mít aspoň za sebou, nebudeš se muset 2x špinit. Navíc jak to jednou rozhejbeš, tak se ti do toho už chtít nebude :wink:
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Bucker131
Příspěvky: 4
Registrován: 10. 10. 2017, 10:04

5. 11. 2017, 12:20

Tři kolíčky jsem mordoval celej víkend, a stejně bez úplného úspěchu... Závitovku jsem mordoval reverzním kladivem, panenkou mezi suport a vřeteník přes polomatici.. no zkrátka nevím, co jsem zkurvil po cestě... ale vytáh jsem jí i s předpokládanými zbytky střiženého kolíčku. Na konec jsem to vyndal tak, že jsem dal mezi suport a vřeteník trámek a otáčel se zapnutou polomaticí pomocí obrovského hasáku závitovkou, aby suport jel jakoby ke vřeteníku. Takhle jsem závitovku vyšrouboval. Na foto je vidět zbytek kolíčku... Kolíček strojního posuvu šel na jedno ťuknutí kladivem,
a kolíček spojkového hřídele nešel ani rozpínacím vytlačovákem mezi tělo podélného vedení a kolíček. Jal jsem se vrtat, a zalomil :evil: :evil: :evil: . Došlo na flexu a vyvrtání a vyďoubání zbytků. Holt tedy budu muset nechat navařit a někde si pujčit sůstruh na doobrobení. Čeká mě vyčištění a prohlídnutí suportový skříně - tam se ukáže, jestli jsem něco nenalomil.

Zkoušel jsem jestli se roztočí náhon závitořezné hřídele - dle štítku na vnitřní straně skříně vyměnitelných převodů jsem identifikoval přítomná kolečka - počet závitů na palec a nastavil označné W závity... (třeba na sadu kol na řezání palcových stoupání se dle tabulky zapíná na M závity). Nastavil jsem jakési hodnoty závitu, na obou točítkách na nortonce, nastavil pomalý převod, zapnul závitoořezání (nejde tam moc dobře zařadit) a nic... Zkoušel jsem s tím točit jen rukou přes páku v univerzálce, ale to by mělo bejt jedno. Roztočil jsem to až při přepnutí na metrickej závit a nějáké náhodné nastavení hodnot na nortonce, kde to ani na točidlech nevycházelo na celá čísla.

Osobně si myslim, že to bude v řazení ze strojního posuvu na závitořezání. Ani když se soustruhem trochu hrkám ručně tak to nemá ten správný řadící cvak na tu závitořeznou polohu.

Taky shánim komplet sadu výstružníků na kolíčky i s kolíčkama? nemáte doporučení?

23232076_10210427146303480_1702943051_n.jpg
kocisek
Příspěvky: 2
Registrován: 28. 9. 2020, 6:52

29. 9. 2020, 7:01

dobry den mam soustruh Volman TOS S35 ze spojenyma nohama a nevim se dopatrat žadne dokumentace ani roku vyroby, strašne by mi pomohlo aspon zistit jak se maže lože a jak zisti jesli ta pumpička na mazani suportu skutečne maže když s ni točim . prosim o radu s pozdravem kočišek
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“