Problém SN 321
Zdravím páni,
nedávno som si zadovážil skvost rumunského strojárstva v podobe SN321, začal som rozoberať suporty, kvôli vyčisteniu a premazaniu. Bohužial som objavil, že matica priečneho suportu je zlomená. Preto sa pýtam, či náhodou nemá niekto na predaj, alebo by si ju bol schopný vyrobiť. Cena nerozhoduje.
Problém č.2 je vôľa a hádzavosť vretena. Vôľa bola cca 0,05mm, po dotiahnutí zadnej matice (zelený kruh) bola 0,01mm. Nezdá sa mi to ako správny spôsob nastavenia vôle. Tu niekde som čítal že sa to robí hrúbkou vymedzovacej podložky medzi prednými ložiskami. Je to tak? Predpokladám, že prednou maticou sa len zaisťujú ozubenia. Tiež ma trápi hádzavosť vretena 0,06mm. Dúfam že to bude primárne od ložísk a výmena pomôže. Zatiaľ som to nerozobral aby som zmeral samotné vreteno.
Ďalšia vec ktorá ma trápi je spojka. Majú byť vyznačené telieska spojky v každej drážke? Lebo teraz to vyzerá že sú v každej druhej.
Ďakujem
nedávno som si zadovážil skvost rumunského strojárstva v podobe SN321, začal som rozoberať suporty, kvôli vyčisteniu a premazaniu. Bohužial som objavil, že matica priečneho suportu je zlomená. Preto sa pýtam, či náhodou nemá niekto na predaj, alebo by si ju bol schopný vyrobiť. Cena nerozhoduje.
Problém č.2 je vôľa a hádzavosť vretena. Vôľa bola cca 0,05mm, po dotiahnutí zadnej matice (zelený kruh) bola 0,01mm. Nezdá sa mi to ako správny spôsob nastavenia vôle. Tu niekde som čítal že sa to robí hrúbkou vymedzovacej podložky medzi prednými ložiskami. Je to tak? Predpokladám, že prednou maticou sa len zaisťujú ozubenia. Tiež ma trápi hádzavosť vretena 0,06mm. Dúfam že to bude primárne od ložísk a výmena pomôže. Zatiaľ som to nerozobral aby som zmeral samotné vreteno.
Ďalšia vec ktorá ma trápi je spojka. Majú byť vyznačené telieska spojky v každej drážke? Lebo teraz to vyzerá že sú v každej druhej.
Ďakujem
já teda z výkresu totho vřetene nejsem moc moudrej
je v tom pár evidentních chyb
je v tom pár evidentních chyb
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja som našiel chýbajúce vymedzovacie krúžky okolo ložísk, ale zbytok by bol v pohode. či sedí so skutočnosťou neviem, ale asi by to fungovalo. Tie rozdiely medzi hornou a spodnou polovicou by som pripísal zjednodušenému zobrazeniu tesného pera.testone píše:já teda z výkresu totho vřetene nejsem moc moudrej
je v tom pár evidentních chyb
no právě
ty kroužky
vzhledem k těm chybějícím kroužkům ve výkresu atd nějak není jasný jak to autor myslel
evidentně tam chybí nějaký kroužek mezi nábojem dvojkola s červeně označenou maticí a vnitřním kroužkem levého ložiska z té dvojice vpředu
takhle by to nefungovalo
dál není jasný, jestli mezi vniřními kroužky dvojice má být vymezovací kroužek (měl by být) - pak by ale ta dvojice vpředu musela být buď dodávaná jako pár s tímto určením nebo by to musela být dvě univerzálně párovatelná ložiska (jestli je to tak nebo tak vzhledem k soc. původu toho stroje nedokážu ani odhadnout)
pak by to bylo správně
nebo jestli autor chce dělat předpětí dvojice vpředu přitažením té červené matky
to by bylo na pár facek
axiální uložení toho zadního ložiska je namalovaný taky nesmyslně
....
celej ten výkres vypadá, jako kdyby ho kreslil (překresloval) nějakej studentík na praxi kterej vůbec netušil která bije nebo tak někdo
už jenom podle horní půlky toho zadního ložiska
ty kroužky
vzhledem k těm chybějícím kroužkům ve výkresu atd nějak není jasný jak to autor myslel
evidentně tam chybí nějaký kroužek mezi nábojem dvojkola s červeně označenou maticí a vnitřním kroužkem levého ložiska z té dvojice vpředu
takhle by to nefungovalo
dál není jasný, jestli mezi vniřními kroužky dvojice má být vymezovací kroužek (měl by být) - pak by ale ta dvojice vpředu musela být buď dodávaná jako pár s tímto určením nebo by to musela být dvě univerzálně párovatelná ložiska (jestli je to tak nebo tak vzhledem k soc. původu toho stroje nedokážu ani odhadnout)
pak by to bylo správně
nebo jestli autor chce dělat předpětí dvojice vpředu přitažením té červené matky
to by bylo na pár facek
axiální uložení toho zadního ložiska je namalovaný taky nesmyslně
....
celej ten výkres vypadá, jako kdyby ho kreslil (překresloval) nějakej studentík na praxi kterej vůbec netušil která bije nebo tak někdo
už jenom podle horní půlky toho zadního ložiska
Naposledy upravil(a) testone dne 5. 2. 2018, 3:49, celkem upraveno 2 x.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
no zdá se mi, že přední 2 ložiska jsou obyčejná kosoúhlá (nepárovaná) - proto chybí ten rozpěrný kroužek u vnitřních kroužků. Osová síla ve směru pravo-levo se zachycuje v této dvojici. Osová síla v opačném směru se zachycuje samostatným ložiskem (vlevo), které by mělo být kosoúhlé (podle kinematického schematu) - v obrázku je nakresleno dost neurčitě. Tato levo-pravá osová síla by měla být nastavena levou KM maticí (malá vůle, mírné předpětí - pročíst podrobně manuál). Vzhledem ke stoupání závitu této matice to půjde dost obtížně, ale nějak to asi půjde, když to tak běželo předtím. Obdobně se ale vymezuje vůle u dvojice kuželíkových ložisek. Počítám, že při provozu se bude vřeteno zahřívat více než skříň a předpětí se bude spíše zmenšovat. Nikdo nepíše nic ze zkušenosti, proto píšu aspoň toto. Připojuju kin. schéma. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Samozrejme že smer a poradie všetkého si poznačím. Zas tak zložité to vreteno nie je, 3 ozubenia + pár krúžkov. Tak aký je teda správny postup vymedzenia vôle? Maticami vpredu a vzadu? Skúsil som jemne dotiahnuť prednú maticu, hádzavosť sa zmenšila na 0,035mm, no zároveň pri otáčaní vretena ide pol otáčky ťažšie. Myslím, že výmena ma tak či tak neminie.
Ten druhý obrázok dáva viac zmysel, predné ložiská za sebou a oproti zadnému.
Ten druhý obrázok dáva viac zmysel, predné ložiská za sebou a oproti zadnému.
Zvedavý som aj ja, ale urobiť to musím lebo sa mi to nepáči. Z kinematickej schémy mi vychádza, že ak sú ložiská proti sebe, doťahovaním zadnej matice vymedzím ich vôľu. Ako majú napr. krk riadenia motorky (kuželíkové ložiská). Alebo mi niečo uniká a nie je to správne?
Takže vreteno je vonku. Ako vidieť nejaký tesár do toho už strčil ruky... . Ložiská vpredu sú skutočne proti sebe a predpätie sa nastavuje maticou cez ozubenie tlačiace vnútorné krúžky proti sebe. Vonkajšie krúžky oddeľuje úzky krúžok. Zadné ložisko je smerované do vretenníka a je tiež kosouhlé. Vyzerá to tak že predpätie skutočne ide nastaviť zadnou maticou. Vo výkrese je to zle nakreslené. Ešte musím vylisovať ložiská a zmerať samotné vreteno.
V katalógu sa spomína 2x ložisko 75x130x25 s označením 7215 B-P5 a 7210 B-P5. Majú ložiská nejaké prídavné označenia pokiaľ sa jedná o spárované ložiská?
Teraz nastáva otázka aký zvoliť správny postup pri montáži. Predné ložiská nasadiť na vreteno, zadné do ohriateho vretenníka. Nahriať vretenník vpredu (možno celé vreteno do mrazáku), vnútorný krúžok zadného a vložiť vreteno. Mohlo by to tak byť? Alebo osadiť všetky ložiská za tepla do skrine a potom nasadiť vreteno?
Ďalej otázka správneho postupu nastavenia predpätia. Najprv predok, potom zadok? Zadné by malo byť s malou vôľou kvôli rozťažnosti? Podľa radiálnej vôle, alebo "tuhosti" chodu?
V katalógu sa spomína 2x ložisko 75x130x25 s označením 7215 B-P5 a 7210 B-P5. Majú ložiská nejaké prídavné označenia pokiaľ sa jedná o spárované ložiská?
Teraz nastáva otázka aký zvoliť správny postup pri montáži. Predné ložiská nasadiť na vreteno, zadné do ohriateho vretenníka. Nahriať vretenník vpredu (možno celé vreteno do mrazáku), vnútorný krúžok zadného a vložiť vreteno. Mohlo by to tak byť? Alebo osadiť všetky ložiská za tepla do skrine a potom nasadiť vreteno?
Ďalej otázka správneho postupu nastavenia predpätia. Najprv predok, potom zadok? Zadné by malo byť s malou vôľou kvôli rozťažnosti? Podľa radiálnej vôle, alebo "tuhosti" chodu?