Problém SN 321

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

4. 2. 2018, 7:19

Zdravím páni,
nedávno som si zadovážil skvost rumunského strojárstva v podobe SN321, začal som rozoberať suporty, kvôli vyčisteniu a premazaniu. Bohužial som objavil, že matica priečneho suportu je zlomená. Preto sa pýtam, či náhodou nemá niekto na predaj, alebo by si ju bol schopný vyrobiť. Cena nerozhoduje.
Problém č.2 je vôľa a hádzavosť vretena. Vôľa bola cca 0,05mm, po dotiahnutí zadnej matice (zelený kruh) bola 0,01mm. Nezdá sa mi to ako správny spôsob nastavenia vôle. Tu niekde som čítal že sa to robí hrúbkou vymedzovacej podložky medzi prednými ložiskami. Je to tak? Predpokladám, že prednou maticou sa len zaisťujú ozubenia. Tiež ma trápi hádzavosť vretena 0,06mm. Dúfam že to bude primárne od ložísk a výmena pomôže. Zatiaľ som to nerozobral aby som zmeral samotné vreteno.
Ďalšia vec ktorá ma trápi je spojka. Majú byť vyznačené telieska spojky v každej drážke? Lebo teraz to vyzerá že sú v každej druhej.
Ďakujem
Přílohy
20180202_172647.jpg
obr11tttt.jpg
20180203_171418tttt.jpg
r4cv
Příspěvky: 2692
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

4. 2. 2018, 7:48

Tie ovládacie páčky by mali byť v každej drážke, ale jedna doprava a jedna doľava na striedačku. Lebo tam máš 2 spojky.
obr08.JPG
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

4. 2. 2018, 8:22

Ahoj, na hřídeli jsou dvě spojky a u každé spojky jsou tři ovládací páčky. Nedávno jsem to měl rozebraný, protože mi od jedné páčky vypadl čep, který tu páčku drží.
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

5. 2. 2018, 7:01

To že spojky sú dve mi je jasné. Len ma zaujímalo či majú byť tie páčky striedavo. Vďaka za odpoveď. Ohľadom vretena a skrutky nejaké rady?
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7208
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

5. 2. 2018, 11:51

já teda z výkresu totho vřetene nejsem moc moudrej
je v tom pár evidentních chyb
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

5. 2. 2018, 3:06

Ja tomu tiež až tak nerozumiem, preto sa pýtam ako na to.
r4cv
Příspěvky: 2692
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

5. 2. 2018, 3:26

testone píše:já teda z výkresu totho vřetene nejsem moc moudrej
je v tom pár evidentních chyb
Ja som našiel chýbajúce vymedzovacie krúžky okolo ložísk, ale zbytok by bol v pohode. či sedí so skutočnosťou neviem, ale asi by to fungovalo. Tie rozdiely medzi hornou a spodnou polovicou by som pripísal zjednodušenému zobrazeniu tesného pera.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7208
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

5. 2. 2018, 3:31

no právě
ty kroužky
vzhledem k těm chybějícím kroužkům ve výkresu atd nějak není jasný jak to autor myslel
evidentně tam chybí nějaký kroužek mezi nábojem dvojkola s červeně označenou maticí a vnitřním kroužkem levého ložiska z té dvojice vpředu
takhle by to nefungovalo
dál není jasný, jestli mezi vniřními kroužky dvojice má být vymezovací kroužek (měl by být) - pak by ale ta dvojice vpředu musela být buď dodávaná jako pár s tímto určením nebo by to musela být dvě univerzálně párovatelná ložiska (jestli je to tak nebo tak vzhledem k soc. původu toho stroje nedokážu ani odhadnout)
pak by to bylo správně
nebo jestli autor chce dělat předpětí dvojice vpředu přitažením té červené matky
to by bylo na pár facek
axiální uložení toho zadního ložiska je namalovaný taky nesmyslně
....
celej ten výkres vypadá, jako kdyby ho kreslil (překresloval) nějakej studentík na praxi kterej vůbec netušil která bije nebo tak někdo
už jenom podle horní půlky toho zadního ložiska
Naposledy upravil(a) testone dne 5. 2. 2018, 3:49, celkem upraveno 2 x.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
r4cv
Příspěvky: 2692
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

5. 2. 2018, 3:34

No pri rozoberaní musíš dať bacha, aby si si poznačil poradie aj smer všetkých vecí, čo odtiaľ vytiahneš. A ak sa to vysype, tak si to musíš vymyslieť sám od nuly. Robil som to na vretene od frézky a nie je to sranda.
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

5. 2. 2018, 9:12

no zdá se mi, že přední 2 ložiska jsou obyčejná kosoúhlá (nepárovaná) - proto chybí ten rozpěrný kroužek u vnitřních kroužků. Osová síla ve směru pravo-levo se zachycuje v této dvojici. Osová síla v opačném směru se zachycuje samostatným ložiskem (vlevo), které by mělo být kosoúhlé (podle kinematického schematu) - v obrázku je nakresleno dost neurčitě. Tato levo-pravá osová síla by měla být nastavena levou KM maticí (malá vůle, mírné předpětí - pročíst podrobně manuál). Vzhledem ke stoupání závitu této matice to půjde dost obtížně, ale nějak to asi půjde, když to tak běželo předtím. Obdobně se ale vymezuje vůle u dvojice kuželíkových ložisek. Počítám, že při provozu se bude vřeteno zahřívat více než skříň a předpětí se bude spíše zmenšovat. Nikdo nepíše nic ze zkušenosti, proto píšu aspoň toto. Připojuju kin. schéma. A.
obr13.JPG
SN 20, SM 16 B, FN 25
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

5. 2. 2018, 9:27

Samozrejme že smer a poradie všetkého si poznačím. Zas tak zložité to vreteno nie je, 3 ozubenia + pár krúžkov. Tak aký je teda správny postup vymedzenia vôle? Maticami vpredu a vzadu? Skúsil som jemne dotiahnuť prednú maticu, hádzavosť sa zmenšila na 0,035mm, no zároveň pri otáčaní vretena ide pol otáčky ťažšie. Myslím, že výmena ma tak či tak neminie.
Ten druhý obrázok dáva viac zmysel, predné ložiská za sebou a oproti zadnému.
r4cv
Příspěvky: 2692
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

6. 2. 2018, 6:50

Som zvedavý, čo odtiaľ vytiahneš. Mám doma tento zázrak (SN281), tak nech viem, čo ma čaká.
Na tej kinematickej schéme je to nakreslené ako sa to nemá robiť. :)
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

6. 2. 2018, 8:21

Zvedavý som aj ja, ale urobiť to musím lebo sa mi to nepáči. Z kinematickej schémy mi vychádza, že ak sú ložiská proti sebe, doťahovaním zadnej matice vymedzím ich vôľu. Ako majú napr. krk riadenia motorky (kuželíkové ložiská). Alebo mi niečo uniká a nie je to správne?
r4cv
Příspěvky: 2692
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

6. 2. 2018, 8:28

Možno to tak je skutočne spravené, ale dnes už vieme, že je to zlé riešenie. Ťažko nastaviteľné a s meniacou sa teplotou sa mení vôla/predpätie ložísk. a to nepočítam pružnosť vretena a skrine.
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

6. 2. 2018, 9:02

Takže vreteno je vonku. Ako vidieť nejaký tesár do toho už strčil ruky... :evil: . Ložiská vpredu sú skutočne proti sebe a predpätie sa nastavuje maticou cez ozubenie tlačiace vnútorné krúžky proti sebe. Vonkajšie krúžky oddeľuje úzky krúžok. Zadné ložisko je smerované do vretenníka a je tiež kosouhlé. Vyzerá to tak že predpätie skutočne ide nastaviť zadnou maticou. Vo výkrese je to zle nakreslené. Ešte musím vylisovať ložiská a zmerať samotné vreteno.
V katalógu sa spomína 2x ložisko 75x130x25 s označením 7215 B-P5 a 7210 B-P5. Majú ložiská nejaké prídavné označenia pokiaľ sa jedná o spárované ložiská?
Teraz nastáva otázka aký zvoliť správny postup pri montáži. Predné ložiská nasadiť na vreteno, zadné do ohriateho vretenníka. Nahriať vretenník vpredu (možno celé vreteno do mrazáku), vnútorný krúžok zadného a vložiť vreteno. Mohlo by to tak byť? Alebo osadiť všetky ložiská za tepla do skrine a potom nasadiť vreteno?
Ďalej otázka správneho postupu nastavenia predpätia. Najprv predok, potom zadok? Zadné by malo byť s malou vôľou kvôli rozťažnosti? Podľa radiálnej vôle, alebo "tuhosti" chodu?
Přílohy
20180206_201613.jpg
20180206_201624.jpg
20180206_201643.jpg
20180206_202341.jpg
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“