Vrtání děr malých průměrů
Potřeboval jsem vysoustružit z mosazi trysku, v podstatě trubička s 2 mm vnitřkem a závitem venku. Navrtám střed, pak novej 1,9 mm vrták. Na dýlce 25 mm vrták uhnul od středu skoro 1 mm. Zkusil jsem to znova s jiným vrtákem a stejný. Dal jsem na soustruh pevný hroty, mezi ně broušenou kulatinu a přejel hodinkama zda není uhnutej koník. Rozdíl vodorovně a svisle byl na 150 mm do 0,06mm. Líp to doklepat nejde. Pak jsem ještě zkusil do vrtací hlavičky upnout broušenou tyčku a přejet ji hodinkama, na 100 mm dýlky byl rozdíl necelou desetinu. To jsem jelenem, proč to 25 mm nevyvrtá v ose, tak moc ten soustruh snad rozjebanej není. Co to tedy dělá? Blbá geometrie vrtáků? Nějaká nehomogenita tařený mosazi? Poradí prosím někdo elektrikářovi, co krouhá pro osobní potěšení?
(Nakonec jsem vyvrtaný trysky přetočil venek v hrotech, takže vyřešíno ale stejně proč to sakra dělá?)
Díky
Jirka
(Nakonec jsem vyvrtaný trysky přetočil venek v hrotech, takže vyřešíno ale stejně proč to sakra dělá?)
Díky
Jirka
Pokud to není litá mosaz ale válcovaná kulatina tak nehomogenita to nebude.
Odhaduju to na spořivost, na tohle bych vzal kobalťák (asi za 40-60Kč samozřejmě že ne z obchoďáku)
Odhaduju to na spořivost, na tohle bych vzal kobalťák (asi za 40-60Kč samozřejmě že ne z obchoďáku)
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
První bod je mít přesně udělanej středící důlek pro vrták, pozor běžný navrtáváky jsou na hovno. Mají obvykle úhel 60° což je fajn pro opření hrotu, ale naprosto nevhodný na středění pro vrták. Úhel navrtáváku by měl být ideálně shodný s úhlem špičky vrtáku. Osobně to řeším tímto nástrojem: http://www.rcmicrocars.eu/obchod/produc ... oduct=1819" onclick="window.open(this.href);return false;
No a to další je asi problém co popsal kolega ... chce to kvalitní vrták, ideálně TK, ale cobalt by měl vyhovět taky. Jinak 25mm je na 2mm už celkem dost ... je lepší to vrtat z obou stran, pokud je díl rozumně upnutelnej. Nicméně u dobrýho stroje by to mělo jít i z jedný strany ... běžně dělám sériově díry 2,38mm (navrtávák z odkazu, předvrtávám 2mm vrtákem, pak 2,3mm a nakonec výstružník 2,38mm) v nábojích AL disků pro dráhový modely kde je potřeba provrtat cca 20mm a nesmí to uhnout ani o fous, protože na 20mm průměru by to pak házelo jak s....
No a to další je asi problém co popsal kolega ... chce to kvalitní vrták, ideálně TK, ale cobalt by měl vyhovět taky. Jinak 25mm je na 2mm už celkem dost ... je lepší to vrtat z obou stran, pokud je díl rozumně upnutelnej. Nicméně u dobrýho stroje by to mělo jít i z jedný strany ... běžně dělám sériově díry 2,38mm (navrtávák z odkazu, předvrtávám 2mm vrtákem, pak 2,3mm a nakonec výstružník 2,38mm) v nábojích AL disků pro dráhový modely kde je potřeba provrtat cca 20mm a nesmí to uhnout ani o fous, protože na 20mm průměru by to pak házelo jak s....
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5199
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Na čem to točíš?celeron píše:Potřeboval jsem vysoustružit z mosazi trysku, v podstatě trubička s 2 mm vnitřkem a závitem venku. Navrtám střed, pak novej 1,9 mm vrták. Na dýlce 25 mm vrták uhnul od středu skoro 1 mm. Zkusil jsem to znova s jiným vrtákem a stejný. Dal jsem na soustruh pevný hroty, mezi ně broušenou kulatinu a přejel hodinkama zda není uhnutej koník. Rozdíl vodorovně a svisle byl na 150 mm do 0,06mm. Líp to doklepat nejde. Pak jsem ještě zkusil do vrtací hlavičky upnout broušenou tyčku a přejet ji hodinkama, na 100 mm dýlky byl rozdíl necelou desetinu. To jsem jelenem, proč to 25 mm nevyvrtá v ose, tak moc ten soustruh snad rozjebanej není. Co to tedy dělá? Blbá geometrie vrtáků? Nějaká nehomogenita tařený mosazi? Poradí prosím někdo elektrikářovi, co krouhá pro osobní potěšení?
(Nakonec jsem vyvrtaný trysky přetočil venek v hrotech, takže vyřešíno ale stejně proč to sakra dělá?)
Díky
Jirka
Máš kleštiny?
Jakej jsi použíl průměr navrtáváku?
Jaký je vnější průměr té trubičky?
Jaké je celková délka trubičky?
Jak jsi dokázal dososustružit trubičku v hrotech když píšeš, že úchylka koně je 0,06 mm od osy?
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Točím na Proma SK400. Navrtáváček velkej průměr 4, malej 1,5 mm. Venkovní průměr trysky (trubičky) 6 mm, dýlka 25mm. Soustružnický kleštiny nemám. Něco jsem dělal v MK3 kleštinovým upínači do frézky naklepnutým místo univerzálky. Kleštiny do něj mám 6-22mm. Bylo to podstatně přesnější než v univerzálce.
No a k těm 0,06 mm úchylky hrotu koníku proti hrotu ve vřetenu. To bylo na tyčce 150 mm dlouhý, takže na dýlce 25 mm to bylo cca 5-6 x menší úchylka.
to Engineer: Díky za tip na ten 138 st navrtávák. U někoho jsem to už viděl akorát jsem netušil, k čemu to je.
No a k těm 0,06 mm úchylky hrotu koníku proti hrotu ve vřetenu. To bylo na tyčce 150 mm dlouhý, takže na dýlce 25 mm to bylo cca 5-6 x menší úchylka.
to Engineer: Díky za tip na ten 138 st navrtávák. U někoho jsem to už viděl akorát jsem netušil, k čemu to je.
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5199
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Díky za infoceleron píše:Točím na Proma SK400. Navrtáváček velkej průměr 4, malej 1,5 mm. Venkovní průměr trysky (trubičky) 6 mm, dýlka 25mm. Soustružnický kleštiny nemám. Něco jsem dělal v MK3 kleštinovým upínači do frézky naklepnutým místo univerzálky. Kleštiny do něj mám 6-22mm. Bylo to podstatně přesnější než v univerzálce.
Já bych řek že nemáš pravdu.celeron píše:No a k těm 0,06 mm úchylky hrotu koníku proti hrotu ve vřetenu. To bylo na tyčce 150 mm dlouhý, takže na dýlce 25 mm to bylo cca 5-6 x menší úchylka.
Jestli je odchylka na hrotu koně 0,06 mm, tak je jedno jestli to měříš na 150 mm nebo na jiné délce.
Když to přiblížíš k univerzále tak je to to pořád těch 0,06mm.
V horizontální rovině bys to měl doladit šrouby na koni ve vertikální to je větší problém buď ubrousit základnu pokud je výš nebo podložit pokud je níž.
Ještě je nutné ověřit jestli je i samotná pinola souosá s vřetenem.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Asi máš pravdu. Otázka ale je, kolik je ta tryska po přetočení venkovního průměru skutečně "šmajdavá" . Okem to není vidět a nevím, čím to změřit. Hlavně že tryska funguje.
S tím koněm je problém. Ta Proma má asi koníka technicky nejslabší věc na celým soustruhu. V štelování do boku maj šrouby hroznou vůli a nejhorší je, že zatahovací šroub koníku prochází přes vodící desku koníku (to co se šoupe po loži) a pokud se šroub koníku povolí, vodící deska koníku se proti koníku trochu hejbe. Už jsem to chtěl kolikrát řešit ale nevím jak změřit souosost MK2 v pinole proti vřetenu. Možná si nechat nabrousit MK2 a za kuželem cca 150 mm tyčky na který by se to dalo hodinkama vyměřit. Nebo je nějaká jiná metoda?
S tím koněm je problém. Ta Proma má asi koníka technicky nejslabší věc na celým soustruhu. V štelování do boku maj šrouby hroznou vůli a nejhorší je, že zatahovací šroub koníku prochází přes vodící desku koníku (to co se šoupe po loži) a pokud se šroub koníku povolí, vodící deska koníku se proti koníku trochu hejbe. Už jsem to chtěl kolikrát řešit ale nevím jak změřit souosost MK2 v pinole proti vřetenu. Možná si nechat nabrousit MK2 a za kuželem cca 150 mm tyčky na který by se to dalo hodinkama vyměřit. Nebo je nějaká jiná metoda?
https://www.google.cz/search?q=m%C4%9B% ... e&ie=UTF-8
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=L ... 2&_sacat=0
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=L ... 2&_sacat=0
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5199
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Na to existujou měřící trny - to je to co Ti posílal chb.celeron píše:Asi máš pravdu. Otázka ale je, kolik je ta tryska po přetočení venkovního průměru skutečně "šmajdavá" . Okem to není vidět a nevím, čím to změřit. Hlavně že tryska funguje.
S tím koněm je problém. Ta Proma má asi koníka technicky nejslabší věc na celým soustruhu. V štelování do boku maj šrouby hroznou vůli a nejhorší je, že zatahovací šroub koníku prochází přes vodící desku koníku (to co se šoupe po loži) a pokud se šroub koníku povolí, vodící deska koníku se proti koníku trochu hejbe. Už jsem to chtěl kolikrát řešit ale nevím jak změřit souosost MK2 v pinole proti vřetenu. Možná si nechat nabrousit MK2 a za kuželem cca 150 mm tyčky na který by se to dalo hodinkama vyměřit. Nebo je nějaká jiná metoda?
Jestli se ti hýbe koník proti základně pak je špatné vedení příčného posuvu těla koně oproti základně.
Poprosím Tě jestli bys nevyfotil detaily toho koně.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Proč ne, já tam mám i navrtávák, kromě jiného.
https://www.youtube.com/watch?v=zfD2WMgMcCo" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=U0RYmdH59gg" onclick="window.open(this.href);return false;
Koníka vůbec nepoužívám.
https://www.youtube.com/watch?v=zfD2WMgMcCo" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=U0RYmdH59gg" onclick="window.open(this.href);return false;
Koníka vůbec nepoužívám.
www.mosaznevyrobky.cz
Tak jsem si přinesl dlouhej MK2 výhrubník, kterej má broušenej dřík dlouhej 210 mm. S ním by měl jít koník zkontrolovat. Je to od skoro 80 let starýho nástrojaře a když jsem se mu zmínil o mým problému s uhejbáním vrtání tak jsem se dozvěděl, jak to řešili za mladejch let postupným vrtáním vrtákama s různou dýlkou šroubovice, třeba 4d, 8d, 12d. Existují ještě dnes tyhle vrtáky? Nikdo se tady o nich nezmínil a třeba na Vrbovským jsem je vůbec nenašel.
Díky
Díky