Mazání SV18R

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
george_radar
Příspěvky: 11
Registrován: 12. 8. 2010, 7:33
Bydliště: pardubicko

12. 8. 2010, 7:39

Ahoj,
koupil jsem soustruh SV 18 R, spustil jsem mazání a protékají mě obě strany vřetena (doslova protékají). Nevím co s tím, zkoušel jsem seškrtit mazání, ale nevím o kolik(existuje na to nějaký postup?).

díky za jakoukoliv radu, jsem totálně zoufalý
Jirka
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3574
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

12. 8. 2010, 10:39

To čerpadlo celkem slušně tlakuje,ale protíkat by ty ložiska neměli,je otázkou,jestli tam není na ložiskách vůle větší než je zdrávo.Za prvé bych seštěloval ložiska na vřeteníku.Pokud to nepomůže tak bych se mrknul jestli tam není nějaký supr řídký olej,třeba tam někdo dal něco co tam nemá být.Pokud by to přesto teklo tak můžou být ty ložiska vydřené,nebo vřeteno.

Ještě by mohl být problém , zacpání horního výtoku z ložiska které vede do odkapávací trubičky a do olejoznaku.plní se ti olejoznaky?
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Vasek
Příspěvky: 199
Registrován: 22. 3. 2008, 9:19
Bydliště: Nymburk

13. 8. 2010, 12:09

Přímo s ložisky problém nebude a skluznými už vůbec, i když jejich stav můžeš zkontrolovat také. Jde o to kolik oleje protéká radiálními ložisky a nebo jestli je v pořádku těsnění pod kryty na obou koncích vřetena.
Za těmi radiálními ložisky není žádné klasické těsnění, ale labyrinty které ten olej zachytávají a vracejí zpět do oběhu, pokud je oleje mnoho, labyrinty olej nepoberou a propustí jej dále. Ty labyrinty jsou jak na obou koncích vřetena, tak i u řemenice z obou stran a ojlej tak může vytékat také do stroje, respektive pod něj.
Takže bych postupoval takto, štelování tlaku bych si zatím nevšímal a nechal ho jak bylo, ale sundal bych kryt řemenu na vřeteníku a rozdělal kryty domků na ložiska s ozub. koly, které jsou po obou stranách řemenice. Od olejoznaků směrem k řemenici jsou vyvedené trubičky, v kterých jsou dírky, kterými stříká olej na ozubená kola a z konců trubiček též stříká do ložisek. Ty trubičky bych pročistil a poté se podíval kolik kam pouští oleje. Důležité je aby olej z otvorů na trubičkách mírným proudem stříkal na ozubená kola a také do ložisek, jak na obou koncích vřetena, tak i u řemenice. Pokud se Ti bude zdát, že do ložisek toho oleje jde mnoho, tak vem kleště a příslušné otvory jednoduše těmi kleštěmi přiškrtíš, mírně zmáčkneš okraj dírky kleštěmi aby se zmenšil průtok. Ty trubičky jsou z hliníku a nebo z mědi, takže jsou měkké a tvárné, takže lze přizpůsobit i směr proudu. Pokud by i potom se zdál tlak příliš velký, tak teprve teď bych šteloval tlak na rozvodné kostičce, která je pod plechovým krytem na druhé straně vřeteníku, ale v olejoznaku by měl ten tlak, na pohled být vyšší, alespoň aby se ten proud oleje tříštil o sklo olejoznaku. Poté zadělej domky a nech to nějaký čas protočit aby se olej vystředi z labyrintu a budeš vidět jestli olej vytéká dále, pokud ano tak si ještě musíš pohrát s těmi trubičkami.
PS: Pokud by jsi měnil ty trubičky a měly by být měděné, tak se musí nejprve vyžíhat plamenem aby byly měkké a tvárné.
Olej na mazání vřetene používám Shell morlina 5, jsou i levnější oleje, ale musí mít stejné určení použití.
http://www.volny.cz/shelllbc/products/motoindu_1.htm

Tolik mé poznatky a zkušeosti.
Vašek
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3574
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

13. 8. 2010, 12:53

Abych jen neteoretizoval tak přikládám pro inspiraci pár fotek když jsem to měl rozhozené.Vřeteno jsem měl rozdělané asi pětkrát z důvodu různých závad :lol: .
Vysypané rad. ložisko,neodtékající olej z obou komor,zacpaný kanálek vedoucí z ložiska do olejoznaku.,roztžený řemen atd :D
Když nad tím budu přemýšlet logicky,tak mě holt vyjde,že vždycky bude chyba v něčem co se pohybuje a tedy i opotřebovává,vydřené kluzné ložiska není žádná exotika :wink: .To co Vašku píšeš s těma trubičkama je sice pěkný,ale pokud tam jsou Xlet a nehýbe se s nima tak si myslím,že by tam problém být neměl.Na těch radiálních si myslím,že taky ne ,ale může být zacpaný ten odtok ,na jedné fotce je vidět labyrint i díra odtoku,ale je docela velká
Je pravda že Džordž nenapsal přesně odkud to teče,podle slov hádám zepředu a zezadu .takhle budem teoretizovat :lol:
fotky jsou z RA ale R má podobný vnitřek. :wink:
Přílohy
zvrchu.jpg
vysunování vřetena.jpg
vybavení + řemen.jpg
vřeteno.jpg
vnitřní kola+kryty domků.jpg
rad. ložiska na řemenici a v domcích.jpg
přední ložisko.jpg
odkapávací trubička.jpg
domky rad. ložisek+odtok.jpg
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Vasek
Příspěvky: 199
Registrován: 22. 3. 2008, 9:19
Bydliště: Nymburk

13. 8. 2010, 2:50

Teoretik také nejsem, na SV 18 jsem se vyučil, poté dlouho dělal a SV18RA mám i doma :lol:
Samozřejmě může být problém i s tím odtokem, to jsem také zapoměl připomenou, ale přicpané trubičky jsem už také nejednou viděl a pokud se najde dobrák, který tam naleje ledacos, tak by jsi koukal co tam může být a zjistit to jde rychle, sundat kryt a podívat se jesli nějaká dírka není přicpaná, odtoková nebo přívodní a tudíž by mohl olej více stříkat právě na ložiska. A pokud se bavíme o těch krajních ložiskách, tak dírka pro ně je hned ta první od olejoznaku a přicpané bývají až ty další. A nebo to může chtít celé jenom seřídit, ale s tím, že by to mohlo být vylágrovanými ložisky jsem se ještě nesetkal. Navíc špatná ložiska poznáš dříve podle sluchu a nebo podle drnčení při záběru.
Pokud píše, že to vytéká na obou koncích, tak mě to vede s spíše k tomu, že předešlého majitele netrápil vytékající olej a nebo to někdo před prodejem seřizoval a toho oleje tam jde prostě moc a pod víky na koncích vřeteníku jsou otvory kterými přebytečný olej odtéká volně ven.
Nyní toho asi více nevymyslíme, další krok musí udělat George a poreferovat, co se kde děje nebo neděje, samozřejmě by měl přesně určit kde olej vytéká, zda těmi otvory za labyrinty nebo jinde a podívat se do těch domků, protože tam bude na 99% zakopaný pes :wink:

Vasek
george_radar
Příspěvky: 11
Registrován: 12. 8. 2010, 7:33
Bydliště: pardubicko

13. 8. 2010, 4:27

díky za všechno info :wink:
Mám sundané ty kulaté kryty ze předu a zezadu (musí to téct ven přes ty labyrinty). Čerpadlo jsem právě měnil bylo tam 110W, já tam dal opticky shodné 120W (maže to jako divoké v olejoznacích se to úplně vaří). Olej je správný co do toho patří. Také mám sundané ty litinové domky kolem řemenice.

rozebrané domky (je to dost podobné jako RA) vřeteno a jeho vyndání bude stejné:
http://img5.rajce.idnes.cz/d0506/2/2776 ... G_2566.JPG
výtok:
http://img5.rajce.idnes.cz/d0506/2/2776 ... G_2567.JPG
rozmlácený domek od předchozích majitelů (který bych rád sehnal):
http://img5.rajce.idnes.cz/d0506/2/2776 ... G_2569.JPG
http://img5.rajce.idnes.cz/d0506/2/2776 ... G_2568.JPG
Vasek
Příspěvky: 199
Registrován: 22. 3. 2008, 9:19
Bydliště: Nymburk

13. 8. 2010, 5:17

Nikde tam nejsou vidět ty mazací trubičky, které mají trčet od olejoznaku do těch domků, tam nebyli nebo jsi je vyndal? viz foto Tumlik - odkapavací trubička
Podle toho místa výtoku to opravdu vypadá, že tam jde moc oleje přes tu trubičku. Pokud tam ty trubičky nejsou, tak tam toho oleje musí být strašně moc a musí to téct.

Vašek
george_radar
Příspěvky: 11
Registrován: 12. 8. 2010, 7:33
Bydliště: pardubicko

13. 8. 2010, 5:54

Vasek píše:Nikde tam nejsou vidět ty mazací trubičky, které mají trčet od olejoznaku do těch domků, tam nebyli nebo jsi je vyndal? viz foto Tumlik - odkapavací trubička
Podle toho místa výtoku to opravdu vypadá, že tam jde moc oleje přes tu trubičku. Pokud tam ty trubičky nejsou, tak tam toho oleje musí být strašně moc a musí to téct.

Vašek
U SV 18 R, jsou usazeny v domcích, takže jsou vymontovány s domky a jak jsem zjistil byly silně přicpány silikonem v místě napojení na skříň (olejoznak). Konce těch trubiček nejsou rozmáčknuty, jsou volné (mají plný průměr).
Vasek
Příspěvky: 199
Registrován: 22. 3. 2008, 9:19
Bydliště: Nymburk

13. 8. 2010, 8:09

U SV18 jsem domky nikdy nerozdělával, tak mi uniklo, že trubičky jsou v domkách. Každopádně bych všechno pořádně vyčistil včetně všech dírek na trubičkách a dle úvahy bych ten konec zploštil nebo to můžeš dát zpátky bez zploštění a uvidíš co to udělá.

Vašek
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

14. 8. 2010, 7:21

jenom pro neznalé bych připoměl, že pokud chce někdo žíhat měď, dělá se to opačně než ocel. Ocel se zahřeje na žíhací teplotu a nechá v peci vychladnout. Měď se naopak zahřeje do červena a pak vloží do vody. Jestli si to ještě pamatuji, tak pokud měď leží někde v koutě několik let, opět ztvrdne.
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
george_radar
Příspěvky: 11
Registrován: 12. 8. 2010, 7:33
Bydliště: pardubicko

14. 8. 2010, 7:34

Vasek píše:U SV18 jsem domky nikdy nerozdělával, tak mi uniklo, že trubičky jsou v domkách. Každopádně bych všechno pořádně vyčistil včetně všech dírek na trubičkách a dle úvahy bych ten konec zploštil nebo to můžeš dát zpátky bez zploštění a uvidíš co to udělá.

Vašek
Musím ty konce rozmáčknout, protože všechen olej jde přes nejmenší odpor (koncem trubičky ven) a dírkama toho asi moc nekape, ještě slepím ten kryt a zkusím štelovat čerpadlo.
Vasek
Příspěvky: 199
Registrován: 22. 3. 2008, 9:19
Bydliště: Nymburk

14. 8. 2010, 10:19

Zkoušel jsi jestli už to přestalo téct?
Na konci té trubičky stačí stejný otvor jako ty ostatní na trubičce, na to ložisko u řemenice stačí také malý proud oleje a hlavně aby byly všechny dírky průchozí.
george_radar
Příspěvky: 11
Registrován: 12. 8. 2010, 7:33
Bydliště: pardubicko

15. 8. 2010, 10:44

Vasek píše:Zkoušel jsi jestli už to přestalo téct?
Na konci té trubičky stačí stejný otvor jako ty ostatní na trubičce, na to ložisko u řemenice stačí také malý proud oleje a hlavně aby byly všechny dírky průchozí.
zatím jsem to nestihl a nevím kdy se k tomu zase dostanu, ale jak to bude, tak napíšu :wink:
george_radar
Příspěvky: 11
Registrován: 12. 8. 2010, 7:33
Bydliště: pardubicko

25. 10. 2010, 9:56

takže problém je asi vyřešen (ještě nebyl čas to smontovat), příčiny byly dvě:
1) chybějící odstřikovací kroužek na vřetenu u univerzálky (již vyroben a připraven)
2) neznalost přesné funkce mazání SV18R (odlišné od RA) :roll:

rozuzlení: ten olej tam téct musí, naplní ty kulaté kryty a vrací se přepadem, což těžko může bez nasazených krytů :D narozdíl od RA, kde jsou manžety
Uživatelský avatar
b3nd3r
Příspěvky: 458
Registrován: 23. 7. 2010, 9:39
Bydliště: Teplice

18. 4. 2012, 4:31

navazu na toto starsi tema moji otazkou k protekajicimu vretenu. U me SV 18 mi take proteka predni loziko. Nejprve jsem myslel. ze olej proteka mezi loziskem a vretenem, ale po zakrabnuti jsem zjistil, ze problem bude asi jinde. Olej pravdepodobne proteka drazkami loziska, ktere slouzi jako klestina pro nastaveni vule. Protoze olej pak nestaci odtekat prepady, naplni se predni kryt a nakonec zbytek vyteka u vretena. Zkousel jsem kontrolovat zda nejsou ucpane kanalky od olejoznaku a vse vporadku. Kdyz vysteluju tlak cerpadla, aby olej neprotekal, je v pravem olejoznaku slaby curek 5mm od trysky a ani nedostrikne na sklicko. Leve lozisko je vporadku, neproteka a maze. Zaroven nelze sroubem regulovat tlak mezi levym a pravym loziskem. Ak kroutim jak chci, pravy dostava vzdy mene oleje. Nekdo nejaky napad jak muj problem vyresit? Docela me to stve :(
Je lepsi vlastnit nastroje, ktere clovek nepotrebuje, nez potrebovat ty co nema.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“