Repase Proma FP-25 E

Vse o konvencnich frezkach, ne o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
celeron
Příspěvky: 209
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

21. 12. 2015, 11:19

Dávám dohromady tenhle hračkoid a ježto jsem elektrikář, potřeboval bych pár rad a hned se omlouvám za nestandardní názvosloví. :oops:
Frázka několik let nepoužívaná, elektrika funkční. Skladovaná v suchu, nikde nic zrezlýho. Byly rozlámaný plastový kola v převodovce, ty už jsou nový, drápal jsem je osobně u kámoše na děličce, menší moduly delrin, větší mosaz. Sice za běhu dost rámus, ale v dílně se to snese. Takže vřeteno chodí naklepnutý morse šmajdá pouze 2 stovky.
Dál byly hrozný vůle ve stole. Vše jsem rozebral, vyčistil spousu seschlýho vazelínovýho maglajzu, umyl v benzínu a zatím nakonzervoval Konkorem. Podařilo se mi zatím bez matek trapézů jakž takž vymezit šrouby pravítka vůli v příčným vedení. Pokud jsem uprostřed dráhy, tak jde stůlem odtlačit docela lehce ale bez vůle, na krajích bohužel dost fest. Pokud nepatrně uvolním pravítko, na středu je již vůle. Dá se tohle nějak vylepšit? Zabrousit, zaškrábat?
Pokud namontuju trapéz a matku příčnýho posuvu, na obou koncích je to na "obouruč" otáčení, uprostřed jde celkem lehce. Dále jsem zjistil, že v matce je vůle 0,2 mm. Matka má tvar klenby Karlova mostu, předpokládám, že by u ni šla vymezit vůle když ji v oblý části naříznu aby byly jakoby 2 matky za sebou a šroubem M3 by se mohly proti sobě předpínat.
No a ty dotazy:
1/ čím nejlíp mazat vedení a trapézy?
2/ to proříznutí matky trapézu jak hluboko a řez uprostřed aby vznikly dvě stejně vysoký matky nebo mimo střed aby matka se závitem M3 byla silnější? Je lepší matky stahovat k sobě, nebo rozvírat od sebe?
Děkuji za případné rady. Až dám dohromady tohle, možná dám další dotazy. :)
Jirka
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

22. 12. 2015, 2:54

K té první části, tj. uprostřed chodí stůl volně a na okrajích ztuha. To je typicky vyježděné lože. To se projevuje i u strojů jako TOS, Maho, Deckel, atd., akorát že u těch je to třeba po 10ti letech v 3směnném provozu někde ve fabrice - nemá smysl komentovat, prostě je to jen Proma. Obávám se, že jediné řešení je zaškrabání. Ono otázka je, jestli to vůbec bylo kdy zaškrabané třeba od výrobce.
K té druhé části. Mazání by mě upřímně u výrobků Proma taky zajímalo. Mam dříve koupený křížový stůl Proma (koupeno v době, kdy jsem tomu ještě nerozuměl), který používám na vrtačce. U strojů jako FN22, FA3 atd. mam maznice, nebo centrální rozvod mazání od ruční pumpičky, od kterých vedou mazací kanálky pro mazání matice posuvu, lože stolu atd. Tady je leda tak velké h***o. Když máznu olej třeba štětcem na rybiny tak ho vymezovací lišta setře.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3574
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

22. 12. 2015, 6:39

aleshonsa píše:..........Když máznu olej třeba štětcem na rybiny tak ho vymezovací lišta setře.
protože tam chybí rozváděcí kanálky, které je tam třeba dodělat, na nějakém vhodném místě mazničku, svrtat s kanálkem a už to jede :wink:
P1100707.JPG
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

22. 12. 2015, 8:35

celeron píše:..... Dále jsem zjistil, že v matce je vůle 0,2 mm. .....
Jirka
Jinak vůle 0,2mm mi přijde OK.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
celeron
Příspěvky: 209
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

22. 12. 2015, 9:40

Tak jsem dnes trochu máknul na frézce. Lože nebylo nejspíš nikdy zaškrábaný, ale jak příčný, tak podélný se podařilo šroubama pravítka vyladit. Nejspíš pomohlo důkladný umytí naschlých nečistot a zaleštění pár škrábanců. Ona toho zase ta frézka moc nenajezdila, takže středy posuvů nemají moc důvod být vydřený.
Pak jsem pilkou nařízl ve třetině šířky trapézový matky, vyvrtal a vyřízl na každý dva závity M3 pro stahování matic. Vůle matek na trapézech šla bez problémů vymezit. Trochu mě namíchlo, že podélnej šroub má axiální ložiska ale příčnej ne. Prostě jen pouzdro kov na kov, asi niklovanej, nikl navíc vymačkanej a oloupanej. Bohužel to je udělaný tak blbě, že nelze na 12 mm ložiskovou hřídel trapézu osadit axiály, prostě se nevejdou do domku. Ale vešly by se odlehčený úzký radiály 61901ZZ. Myslíte si, že by tu axiální sílu udržely? Stále lepší než kov na kov.
Protože jsem měl doma pár mazacích kuličkových vložek (někdo tomu říká píchačky), tak jsem ve vhodných místech vyvrtal mazací otvory a naklepl mazničky, aby se daly zezhora nebo z boku mazat vedení a pouzdro příčnýho posuvu. Uvidím, jestli to bude stačit, pokud ne, tak můžu přidat rozváděcí kanálky ale to už budu muset za někým jít. Vše jsem namazal Paramáckou KV220.
Dřívější zemědělský viditelný a hmatatelný vůle zmizely. Zítra to zkusím proměřit hodinkama v magnetickým držáku.
Díky za rady.
Jirka
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

22. 12. 2015, 9:51

tumlik píše:
aleshonsa píše:..........Když máznu olej třeba štětcem na rybiny tak ho vymezovací lišta setře.
protože tam chybí rozváděcí kanálky, které je tam třeba dodělat, na nějakém vhodném místě mazničku, svrtat s kanálkem a už to jede :wink:
P1100707.JPG
Já vůbec uvažuju o nějaké perestrojce. Třeba kluzné plochy nejsou ani hoblované, ani broušené, ale jen frézované. A to ještě dost na hrubo a v jednom místě ani není dodržena kvalita povrchu (nástrojem někdo odjel pryč, když už byl sice mimo záběr, ale zadek ještě na obrobku). Nejraději bych tam vyfrézoval zápich a přebrousil to. Jenomže to udělám jen u příčného lože, s podélným se už na brusku nevejdu (mam jen 400mm pojezd).
Pak manipulační kola se stupnicí jsou naprosto idiotská. Jednak jsem nepochopil, proč když šroub má stoupání 2mm je tam stupnice 0 - 100 rysky po 1 (tj. jeden dílek 0,02mm) a značení po 10 a ne 0 - 2 mm po 0,02mm rysky a popisky po třeba 0,1 jako u normálních strojů. Navíc stupnice je často velmi špatně čitelná. Nulování přetočením se špatně dělá. Asi by to chtělo udělat úplně nová kola s normální čitelnou stupnicí.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
celeron
Příspěvky: 209
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

23. 12. 2015, 4:18

Dnes jsem FPx-25 E (toho X jsem si všiml až dnes :oops: ) proměřil hodinkama.
Příčný je výškově a stranově do 1 stovky, na dýlce posuvu 100 mm. Šroub má vůli na noniusu 8 stovek. Doufám, že se to dá přeložiskováním ještě trochu zlepšit.
Podélný je výškově a stranově do 2 stovek na dýlce posuvu 300 mm. Šroub má vůli pod 5 stovek. Dřív to bylo přes 2 desetiny.
Na sloup jsem měl půjčenej přesnej úhelník. Sloup je na posuvu 200 mm 3 stovky ke mě. S tím těžko něco nadělám. Ovšem naklánění sloupu +-45 st. do stran čínskej soudruh nějak blbě přidělal stupnici, po doklepání na cca 1 stovku je na stupnici cca 1 stupeň vlevo. :(
Vřeteno s naklepnutým MK3 jde v 0. Vrtací hlavička do 13mm s upnutou broušenou 10 mm kulatinou hází podle upnutí kulatinky 4-6 stovek. Kleštinová hlavička na 20 mm kulatince sevřený v kleštině hází podle upnutí 3-5 stovek.
No vypadá to, že v rámci možností je z toho určitě lepší hračka, než byla nová z fabriky. :) Možná, že na tom půjde i něco dělat. Musím pořídit 200mm přesnej úhelník na rovnání sloupu a nějakej kloudnej malej strojní svěrák, to co je od Promy je tak pro kováře, pohyblivá část se kejklá na všechny strany.
Protože mám variantu s pružinovou "protiváhou" vřetene, přemejšlím zda nevylít sloup plastbetonen jak se to občas doporučuje. Má to nějakej smysl pro ztužení?
Jinak že to dělení na noniusech je debilní, s tím naprosto souhlasím. ještě debilnější ale je jemnej posuv Z. Dělení 4 dílky = 0,1 mm. A vymezit vůle se v podstatě nedá naprosto nijak. U mě 1,4 mm. :(
Díky
Jirka
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

23. 12. 2015, 8:35

ztužení sloupu (a tím i srovnání) je lepší udělat zvnějšku - prostě přidat další železo pod a za frézku
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
celeron
Příspěvky: 209
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

23. 9. 2017, 9:58

Tak jsem téměř po dvou letech zase trochu hrábnul do týhle hračky. V Unimaxu měli v akci magnetický pravítka a tak jsem je osadil na všechny tři osy. Podélnej X byl teda problém kam ho nacpat, snímač je dost velkej. Musel jsem zkrátit vymezovací šrouby pravítka a prodloužit uzamykací šroub a pak se snímač vešel i s plechovým krytem. Bohužel, zakrývá dva vymezovací šrouby pravítka ale vymezení dělám jen cca 1 x za rok a tak demontáž odměřování není zas taková hrůza. Příčná Y byla celkem jednoduchá, ničemu nepřekáží, jen stačilo z plechu udělat držák pro snímač. Svislá Z byla taky celkem bez problémů, zase jen vhodnej plechovej držák. Kdyby to někoho zajímalo, můžu nafotit.
Všechny tři displeje jsem osadil nad sloup vpravo. Hned po dokončení jsem něco cvičně frézoval a je to o něčem úplně jiným než původní noniusy s naprosto debilním dělením, prostě se na ně už ani nekouknu.
Ale spokojenej nejsem. Zase jedna čínská debilita, tentokrát v FW displejů. Pokud se asi 3 minuty nezmění údaj na displeji (nehne se s osou) tak se displej vypne. Sice si pamatuje hodnotu ale když se před znovuzapnutím displeje drkne do kličky dotčený osy tak se měření rozjede. Někde jsem sice četl, že ty displeje jdou přes interface podobným výstupu digišupléry překonfigurovat a kalibrovat ale nikde jsem nenašel žádnej popis protokolu, takže to je asi ztracený. Ale v AR 8/2017 vyšlo trojosý odměřování s jedním procesorem a s velkejma led displejema, co umí spoustu věcí jako profi odměřování s nákladem pár kaček za součástky. A je to na magnetický pravítka. Takže si asi zase po čase zabastlím něco elektroniky. :)
Jirka
Odpovědět

Zpět na „konvenční frézky“