Soustruh

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3588
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

19. 5. 2014, 9:35

pitíčko píše: Příčný posuv to má, zapíná se caplíkem pod ovládáním příčného posuvu.

Jen jsou holt vykuchaná 2 ozubená kola, takže to nemaká.
Takže nemá, když to nemaká :D
Bylo víc variant, buď jen podélný posuv, kdy posuvový šroub sevřela dělená matice na suportu a podle sestavy kol jsi dělal závity, ty nejjemnější byly potom posuvem podélným :)
Nebo můžeš mít posuvový šroub, který má podélnou drážku, v suportu je pak umístěno šikmé kolo s nábojem unášené onou drážkou ve šroubu a to máš pak na příčný posuv a nebo třetí varianta, kdy byl pomocí onoho kola s nábojem unášeného drážkou šroubu poháněn také podélný posuv.
Tady máš fotku té třetí varianty, tedy posuvy jak podélné tak příčné řešené kolem, kterým prochází posuvový šroub s drážkou. Nebavím se o tažné tyči, protože tu ty tam určitě nemáš :wink:
P1040554.jpg
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
pitíčko
Příspěvky: 234
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

20. 5. 2014, 11:08

testone: Děkuji za pomoc s určením kužele.

Tumlik: Děkuji za perfektní vysvětlení(včetně fota)! Mám druhou(teď vlastně jen první) variantu, podélný posuv je dělenou maticí a příčný přes šikmé kolo vedené v drážce...které teda nemám :( Takže mi chybí šikmé kolo do drážky, šikmé jako protikus(včetně čeního, asi přidělaného k tomu šikmému na převod dál) a jedno kolo čelní, co patří na šroubovici příčného posuvu.

Má tady někdo doma v šupíku tyto kola? Prapůvodní majiteli tohoto stroje...ozvi se! :D
Vyrobit je přijde asi na více, než celý soustruh...tipuji...
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
pitíčko
Příspěvky: 234
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

22. 5. 2014, 10:20

Tak jsem zase kousek pokročil...
pohled pod "pokličku"
pohled pod "pokličku"
Potřebuji poradit...

Jak se demontuje příruba pro univerzální hlavu? Nějak s ní nemohu hnout a nevím, jak moc mohu utáhnout vřeteno do svěráku, abych něco nepodělal...
vřeteno
vřeteno
Druhá věc, jde nějak poštelovat ložiska pro větší sevření, nebo je jediná možnost pořídit nová? A dají se vůbec sehnat? Napadlo mne sbrousit lehce ten pertinax, co je v něm a matice vytěsnit...
ložisko
ložisko
A do třetice...čím namazat kuličkové ložisko v kleci na vřeteni a čím univerzální hlava? Olej, nebo vazelína?
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
Fifík
Příspěvky: 693
Registrován: 4. 4. 2013, 9:28

22. 5. 2014, 10:36

Koukám, že si nakonec koupil celkem slušnou vraždu. :) Příčný posuv vykuchaný, teď je vidět, že je vykuchaná i předloha a původní řemenice - není tam vidět zpředu, ale nejsem si jist, jestli má ta předělávka možnost rozpojení řemenic a vřetene. Snad si za to nedal alespoň tolik co píš původní majitel.
Přírubu jsi měl sundat ještě než si to rozebral zpětným chodem motoru. Vzhledem k tomu, že tam to velké kolo nemáš a shánět ho asi nebudeš (neseženeš), tak to můžeš klidně chytit za ten střed, který je pro tebe nefunkční do otvorů pro šouby dát dva šrouby, mezi ně páku a zabrat.
Ty ložiska se seřizují utahováním těch KM matic až když je to celé složené. Nevím co myslíš tím pertinaxem, ale v ložisku by měl být knot (něco na způsob filcu), který přivádí do ložiska kapilárně olej. Raději bych na to nesahal, protože to má podivnej tvar a správnej materiál na výrobu nového se blbě shání.
Ložisko máznout vazelínou a univerzálku vyčistit a máznout grafitem.
pitíčko
Příspěvky: 234
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

22. 5. 2014, 11:58

Předloha je vykuchaná, rozpojení mezi řemenicí a vřetenem(pokud to tedy znamená rozpojení strojního podélného posuvu) je funkční včetně možnosti změny směru.

Zpomalení místo vykuchané předlohy jsem měl představu pomocí frekvenčního měniče, pokud chápu dobře jeho funkci?

Ložiska právě když stáhnu nadoraz, tak mají na vřeteni stále vůli. Jsou rozříznutá a do mezery je vložen ten (asi) pertinax.

Mazání ložisek funguje přes díru v ložisku, do kterí je přitlačený filc nacucaný olejem...to funguje v pohodě ;)
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
Fifík
Příspěvky: 693
Registrován: 4. 4. 2013, 9:28

22. 5. 2014, 12:48

Pokud je v té mezeře něco nacpané, tak to tam rozhodně být nemá. Pak se to ložisko nemůže stáhnout a logicky nemůže ani vymezit vůli.
Rozpojením mezi řemenicí a vřeteníkem myslím to, že normálně je tam na tom velkém kole předlohy kolík, který vytáhneš a pak můžeš volně otáčet vřetenem a neprat se přitom s motorem - což je příjemné. Hlavně je to tam samozřejmě proto, aby se dala zapojit předloha a zpomalit tak chod - ale to tebe netrápí, páč jí tam nemáš. :wink:
Frekvenční měnič samosebou nahradí jak předlohu, tak i stupňové řemenice - je to dobré, ale ne zrovna levné řešení.
Uživatelský avatar
PAKO.ll
Příspěvky: 1448
Registrován: 10. 2. 2012, 3:24
Bydliště: ŠKVOREC
Kontaktovat uživatele:

23. 5. 2014, 10:10

není ten "pertinax" za léta proschlé a vytvrdlé mazivo? :mrgreen:
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Zbýňa
Příspěvky: 1921
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

23. 5. 2014, 10:45

Fifík píše:Pokud je v té mezeře něco nacpané, tak to tam rozhodně být nemá. Pak se to ložisko nemůže stáhnout a logicky nemůže ani vymezit vůli.
Rozpojením mezi řemenicí a vřeteníkem myslím to, že normálně je tam na tom velkém kole předlohy kolík, který vytáhneš a pak můžeš volně otáčet vřetenem a neprat se přitom s motorem - což je příjemné. Hlavně je to tam samozřejmě proto, aby se dala zapojit předloha a zpomalit tak chod - ale to tebe netrápí, páč jí tam nemáš. :wink:
Frekvenční měnič samosebou nahradí jak předlohu, tak i stupňové řemenice - je to dobré, ale ne zrovna levné řešení.
Taky jsem žil v tomhle omylu a taky jsem si myslel, že je to pertinax. Je to dřevo a být tam má. Někde se dávalo, někde ne.
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1287
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

23. 5. 2014, 1:33

Je to tak, dřevo lipové, nebo olšové. Je měkké a při dotažení se poddá. Hlavní účel je utěsnit, aby mezerou neunikal olej. Když se trochu zanedbá mazání, tak se ještě chvíli z toho nacucaného dřeva olej uvolňuje.
www.mosaznevyrobky.cz
j-k
Příspěvky: 160
Registrován: 9. 4. 2014, 3:50

24. 5. 2014, 7:10

Mohu potvrdit, že to tam být má. Já to tam našel také a bez tohoto "klínku" ložisko, alespoň mě, nefungovalo. Ložisko se totiž až moc lehce utáhne i když zajišťovací matky jsou volné.
pitíčko
Příspěvky: 234
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

26. 5. 2014, 6:57

Tak jsem pro toho svého mazlika pořídil pomocníka... :)
frekvenční měnič
frekvenční měnič
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
pitíčko
Příspěvky: 234
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

28. 5. 2014, 10:46

...tak jsem zjistil, že s kluznýma ložiskama nebude problém. Ony se stahují přitahováním matice k vřeteníku a ne stahováním maticema k sobě(jak jsem mylně dedukoval), Fifíku, až teď čtu, žes to i psal, ale nepochopil jsem to hned. V jednom ložisku mi chybí ten kousek dřívka na vymezení vůle, tak snad se mi podaří vybrousit si ho z padlé(suché dřevo) větve lípy, nebo olše...

Frekvenční měnič maká opravdu parádně! Kdo máte ještě přehazování řemenem, doporučuji investovat... :wink:
Jediná jeho nevýhoda je to pískání motoru, ale kdo máte radio v dílně, je to v pohodě. :lol:
A měl jsem problém při zapojení přes chránič...pořád vylítával...jak jsem se dozvěděl, tak pro FM je potřeba jiný typ, než mám. Vyřešil jsem to přepojením na přívod bez chrániče.
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
pitíčko
Příspěvky: 234
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

6. 6. 2014, 10:08

Byl jsem se podívat na jiný historický soustruh, a ten měl také vykuchaný strojní příčný posuv...máte někdo tušení, proč tomu tak je? Žeby výrobní vada?

Mno, a sehnal jsem moho dalších kol na řezání závitů. Jen je v kolech díra cca 26mm a já mám na čepech cca 23mm. Snad půjde vytočit futro pro uni použití všech kol...

O víkend mne čeká konečně vyrovnání stroje a podlití betonem. :)
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
pitíčko
Příspěvky: 234
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

17. 6. 2014, 8:38

Podle jiného tématu zde na foru jsem od betonu upustil a pořádně se zaměřil na vyrovnání soustruhu...a ejhle! Jeho pevnost je teď úplně někde jinde! :)

A mám prosbičku...chtěl jsem dát do vřetene trn, ale co jsem sehnal Morse 4, tak v něm nedrží(viklá se), je tedy možné, že je ve vřetenu Metrický kužel?
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
pitíčko
Příspěvky: 234
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

1. 8. 2014, 10:47

...vzdal jsem hledání koleček pro příčný posuv a vzhledem k tomu, že jsme na CNC Foru, mne napadlo, jestli by tam šel dát krokový motor s řemeničkou místo toho vykuchaného soukolí...rychlost tohoto posuvu není tolik závislá na otáčkách, jako je u podélného, s vřetenem, takže ovládání prkotina trimrem přes řídící desku motoru. Je to reálný pokus o rozpohybování tímto způsobem?
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“