Tak jsem si ze zbytků splácal takovou menší pásovou brusku.
A mám k tomu pár dotazů.
- zabíhaj se pásy nějakým způsobem, jako třeba pilové listy?
- pás běží trochu neklidně; může to být tím, že bombírování nastavovací kladky není úplně symertrické?
- jak nastavit souosost kladek a motoru? Nějak jsem to samozřejmě udělal, ale pravděpodobně by to šlo i líp.
Pásová bruska
Vidím tam pár eventuálních problémů:
Hnací kladka by měla být z plného materiálu a né z trubky. Pokud je jen z trubky, věřím, že při napnutí se vychýlí. A jenom tato hnací kladka by měla být bombírovaná.
Druhá věc je, že je to svařenec z jeklů, pak to bohužel nemá takovou tuhost a má to strašnou tendenci se chvět.
Jednu už jsem taky stavěl, vycházel jsem z poznatků na knife.cz. A ač jsem vše dělal z pásovin min. 8 mm, tak ještě nejsem úplně spokojen. Druhá verze bude mít tělo z výpalků a motor bude přírubový, který přimontuji přímo na bok.
Ono samozřejmě záleží, na co to člověk má. Pokud to je na dřevo nebo nějaké průniky trubek, tak jde vcelku o prd, pokud už má jít o nějaké přesné výbrusy nožů popř. ruční broušení nástrojů, už na těch vibracích a házivosti docela záleží.
Jinak nevím, na co to přesně máš, nejspíš ale na kov, tak i kdybys tam měl motor 2800 ot/min, tak s takovýmto průměrem hnací kladky se nedostaneš na rozumnou rychlost pásu. Ono s tím brousit sice jde, ale pás dostává záhul a trvá to. Pokud bys uvažoval o nové kladce, zvol větší, já mám plnou hliníkovou tuším 180 mm a nebo pouvažuj o frekvenčním měniči. Tam ti to dá pak jistou variabilitu dřevo - ocel.
Ad. pásy - nijak nezabíhám, dám, brousím, vyhodím.
Hnací kladka by měla být z plného materiálu a né z trubky. Pokud je jen z trubky, věřím, že při napnutí se vychýlí. A jenom tato hnací kladka by měla být bombírovaná.
Druhá věc je, že je to svařenec z jeklů, pak to bohužel nemá takovou tuhost a má to strašnou tendenci se chvět.
Jednu už jsem taky stavěl, vycházel jsem z poznatků na knife.cz. A ač jsem vše dělal z pásovin min. 8 mm, tak ještě nejsem úplně spokojen. Druhá verze bude mít tělo z výpalků a motor bude přírubový, který přimontuji přímo na bok.
Ono samozřejmě záleží, na co to člověk má. Pokud to je na dřevo nebo nějaké průniky trubek, tak jde vcelku o prd, pokud už má jít o nějaké přesné výbrusy nožů popř. ruční broušení nástrojů, už na těch vibracích a házivosti docela záleží.
Jinak nevím, na co to přesně máš, nejspíš ale na kov, tak i kdybys tam měl motor 2800 ot/min, tak s takovýmto průměrem hnací kladky se nedostaneš na rozumnou rychlost pásu. Ono s tím brousit sice jde, ale pás dostává záhul a trvá to. Pokud bys uvažoval o nové kladce, zvol větší, já mám plnou hliníkovou tuším 180 mm a nebo pouvažuj o frekvenčním měniči. Tam ti to dá pak jistou variabilitu dřevo - ocel.
Ad. pásy - nijak nezabíhám, dám, brousím, vyhodím.
Naposledy upravil(a) Jimmy dne 20. 10. 2017, 7:54, celkem upraveno 1 x.
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC
Hnací kladka je trubka, naražená a nabodovaná na původní řemenici, která nešla sundat ani po ohřátí. Rez je holt svině a nabývá 10x na objemu proti původní oceli . Takže je to tak napůl, respektive 3/5 řemenice (plný materiál) a 2/5 trubka.
Dělal jsem to z toho, co mi zbylo, jako náhradu za kotoučovou brusku, na které se mi nechce pracně přehazovat kotouče, a blbě se na ní brousí plocha Takže holt jakly.
Co jsem koukal na různý stavby na trubce, tak většina měla bombírovanou regulační kladku a někdo k tomu měl i hnací kladku, ale dvě mi připadá zbytečný. Navíc, hnací kladka viz výše
Motor má 2800 otáček a můžu ho připojit na měnič, ale zdálo se mi, že to frčí docela dobře. Na chvíli jsem zkoušel až 110 Hz, ale nebrousil jsem, jen jsem testoval, jak se to chová.
Takže pás se použije rovnou, to je fajn.
Dělal jsem to z toho, co mi zbylo, jako náhradu za kotoučovou brusku, na které se mi nechce pracně přehazovat kotouče, a blbě se na ní brousí plocha Takže holt jakly.
Co jsem koukal na různý stavby na trubce, tak většina měla bombírovanou regulační kladku a někdo k tomu měl i hnací kladku, ale dvě mi připadá zbytečný. Navíc, hnací kladka viz výše
Motor má 2800 otáček a můžu ho připojit na měnič, ale zdálo se mi, že to frčí docela dobře. Na chvíli jsem zkoušel až 110 Hz, ale nebrousil jsem, jen jsem testoval, jak se to chová.
Takže pás se použije rovnou, to je fajn.
Okolo 18 m/s pro dřevo, pak už se to pálí a až 35 m/s max pro kovy, samozřejmě jde jak říkáš hodně i o materiály, zrnitost apod. Já frekvenčák nemám a všechno brousím rychlostí 26 m/s a taky žiju.
Vzoreček: v = (π x d x n) / 60
Pokud máš Pafiku tu trubku 5 cm, tak vychází rychlost bez FM okolo 8 m/s a to bude na ocel málo. Pás půjde brzy do kopru. Pouvažoval bych o FM nastálo a nebo udělal větší hnací kladku.
pk9 byl rychlejší.
Vzoreček: v = (π x d x n) / 60
Pokud máš Pafiku tu trubku 5 cm, tak vychází rychlost bez FM okolo 8 m/s a to bude na ocel málo. Pás půjde brzy do kopru. Pouvažoval bych o FM nastálo a nebo udělal větší hnací kladku.
pk9 byl rychlejší.
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC
Ideální je hnací kolo tak 150 - 160 mm bombírované v kombinaci s FM a motorem 2800 ot. minimalně tak 1,5 kw. Já používám rozsah od 5m - 35 m/s. Na těch 5 m se dá krásně obrušovat i barva a nezalepí pás dřevo 8-10 m/s, kov 22 - 35 m/s .
Kladka má 6 cm, rychlost pásu mi vychází 8,8 m/s. S kmitočtem 110 Hz se dostávám někam na 18 m/s. To už by šlo, ne? Můžu udělat nástavbu z hliníku a narazit jí na stávající kladku, ale to až časem, nejdřív musím vyzkoušet, jak se s tím vůbec dá brousit.
Na doporučenou rychlost pásu jsem předtím nenarazil, takže díky, to se hodí a určitě nejen mně. Zkopíruju sem jednu tu tabulku z linku.
Což kdyby časem otamtud zmizela . Tady je to v patřičném vlákně.
Ještě jak s tím nastavením kladek? Dělal jste někdo nějaký speciální přípravky, nebo jste jen vzali kus rovnýho materiálu a přiložili k čelním stěnám kladek?
Na doporučenou rychlost pásu jsem předtím nenarazil, takže díky, to se hodí a určitě nejen mně. Zkopíruju sem jednu tu tabulku z linku.
Což kdyby časem otamtud zmizela . Tady je to v patřičném vlákně.
Ještě jak s tím nastavením kladek? Dělal jste někdo nějaký speciální přípravky, nebo jste jen vzali kus rovnýho materiálu a přiložili k čelním stěnám kladek?