Vadný kabel KM
Neni, toto byla jedna z úprav, které jsem musel dělat v rámci testů EMC na EZU. Jedná se tady o frekvence stovek MHz, sice prý jde na motor sinusovka, ale stačí se podívat "vokem" a sinus je spíš zbožné přání. Čím low endovější je driver, tak je ten "sinus" horší. Sem tam nějaká ta hranka vygeneruje nějakou harmonickou a ta pak dělá neplechu. Já to sice změřit neumím, ale na EZU ano. A jestli se rušení touhle úpravou zmenší, tak jí budu dělat, nic mě to nestojí.
A pomohlo to tehdy při těch testech EMC? Nepamatuješ si náhodou výsledky před a po?
Krokový motor je hodně velká indukčnost a spínače v driverech nebývají nijak dramaticky rychlé. Takže problém s nějakými hodně vysokými frekvencemi (aby ten feritový kroužek měl nějaký smysl) bych skoro nečekal.
Navíc čím levnější driver, tím budou spínače spíš pomalejší, takže budou rušit o to míň.
Jestli třeba ta změna v EMC vyzařovaní pak nebyla dána tím (nebo taky tím), že se díky feritovým kroužkům změnila pozice kabeláže a tak to tolik nesvítili (nebo svítilo jinam).
Navíc když už bych tam ty ferity dával, tak spíš přímo k driveru, tedy schovat do bedny rozvaděče, kde jsou nezranitelné a nezavazejí.
Jinak mě docela překvapil packa. Žil jsem v domnění, že rotor se magnetuje až po vložení do statoru. Ale jelikož to u nich vyrábějí, tak asi ví, o čem mluví.
Zeslábnutí magnetů na rotoru mi taky hlava moc nebere, ale četl jsem to mnohokrát jako výsledek praktického pokusu, takže tomu věřím (resp. se toho bojím).
P.S. Opravil jsem předmět vlákna.
Krokový motor je hodně velká indukčnost a spínače v driverech nebývají nijak dramaticky rychlé. Takže problém s nějakými hodně vysokými frekvencemi (aby ten feritový kroužek měl nějaký smysl) bych skoro nečekal.
Navíc čím levnější driver, tím budou spínače spíš pomalejší, takže budou rušit o to míň.
Jestli třeba ta změna v EMC vyzařovaní pak nebyla dána tím (nebo taky tím), že se díky feritovým kroužkům změnila pozice kabeláže a tak to tolik nesvítili (nebo svítilo jinam).
Navíc když už bych tam ty ferity dával, tak spíš přímo k driveru, tedy schovat do bedny rozvaděče, kde jsou nezranitelné a nezavazejí.
Jinak mě docela překvapil packa. Žil jsem v domnění, že rotor se magnetuje až po vložení do statoru. Ale jelikož to u nich vyrábějí, tak asi ví, o čem mluví.
Zeslábnutí magnetů na rotoru mi taky hlava moc nebere, ale četl jsem to mnohokrát jako výsledek praktického pokusu, takže tomu věřím (resp. se toho bojím).
P.S. Opravil jsem předmět vlákna.
EMC je pro mě naprostá duchařina. Fakt je, že mě vymetli 2x, poprvé hned na začátku testů byl prasklý odrušovací člen ve zdroji, tak to bylo docela levné. Po druhé to bylo pro změnu až na jednom z posledních testů, kdy to obloží anténama a měří vyzařování. Ulítlo mi to na kmitočtech okolo 200 MHz, sice né o moc ale stejně jsem to musel předělat. Všude stíněné kabely, ty férity mi poradil přímo technik, co to měřil. Pak jsem ještě upravoval zemění. Fakt je ten, že jsem prošel, ale nevím přesně která úprava zabrala.
Moderní krokové motory se opravdu ještě jednou magnetují po montáži. Mám to sice jen vyčtené ale odzkoušené v praxi.
Motor se po montáži vloží do tzv "pícky" což je jeden závit silným vodičem (bývá i chlazený vodou = měděná trubka),
do kterého se vybije veliká baterie kondenzátorů a proudová špička způsobí dodatečnou magnetizaci a tím pádem až o 30% vyšší krouticí moment.
Osobně jsem rozebral jeden motor NEMA 23 s vylágrovaným ložiskem, vyndal rotor (myslím, že problém nastane už dotykem rotoru se statorem
a prý se dá ložisko vyměnit v nějakém přípravku, který zabrání dotyku).
Pak jsem si udělal přípravek - brzdu a porovnával s nerozebraným motorem. Origo motor při nastavení driveru na 4A měl stejný krouťák
jako rozebraný motor při 7A (a to už se moc hřál na to aby to bylo použitelné).
Takže asi tak...
Motor se po montáži vloží do tzv "pícky" což je jeden závit silným vodičem (bývá i chlazený vodou = měděná trubka),
do kterého se vybije veliká baterie kondenzátorů a proudová špička způsobí dodatečnou magnetizaci a tím pádem až o 30% vyšší krouticí moment.
Osobně jsem rozebral jeden motor NEMA 23 s vylágrovaným ložiskem, vyndal rotor (myslím, že problém nastane už dotykem rotoru se statorem
a prý se dá ložisko vyměnit v nějakém přípravku, který zabrání dotyku).
Pak jsem si udělal přípravek - brzdu a porovnával s nerozebraným motorem. Origo motor při nastavení driveru na 4A měl stejný krouťák
jako rozebraný motor při 7A (a to už se moc hřál na to aby to bylo použitelné).
Takže asi tak...
Já udělal taky takový pokus a žádný rozdil jsem nezaznamenal. Je pravda, že jsem to neměřil, ale jen vráti do stroje, ale i tak by se to myslím mělo projevit.
Trochu nechápu na jakém principu by to mělo fungovat. Pokud jsem viděl tak většina hybridních KM používá mezi plechy neodymové magnety ,kterým je jaksi jedno co se děje okolo nich. Věřím tomu že se ve výrobě domagnetují až po kompletaci rotoru což je logické a praktické pro montáž. Spíš než na problém s rotorem jsem přišel na problém se správným nasazení předního a zadního víka které neni nijak pasované a je tedy možné to složit tak, že rotor dře nebo není ve středu. Pokud není ve středu je pak logické že jaksi nemůže odevzdat požadovaný kroutící moment.
Ale netvrdím že to tak není, nemůžu znát vše. Ale pokud budu mít chvíli můžu to zkusit oměřit. Některé ne hybridní KM měli lepené segmenty magnetů a tedy v podstatě šlo o BLDC motory. U bldc motorů nic takového po sundání rotoru není. Ono to magnetické pole v to KM je docela zajímavé.
Trochu nechápu na jakém principu by to mělo fungovat. Pokud jsem viděl tak většina hybridních KM používá mezi plechy neodymové magnety ,kterým je jaksi jedno co se děje okolo nich. Věřím tomu že se ve výrobě domagnetují až po kompletaci rotoru což je logické a praktické pro montáž. Spíš než na problém s rotorem jsem přišel na problém se správným nasazení předního a zadního víka které neni nijak pasované a je tedy možné to složit tak, že rotor dře nebo není ve středu. Pokud není ve středu je pak logické že jaksi nemůže odevzdat požadovaný kroutící moment.
Ale netvrdím že to tak není, nemůžu znát vše. Ale pokud budu mít chvíli můžu to zkusit oměřit. Některé ne hybridní KM měli lepené segmenty magnetů a tedy v podstatě šlo o BLDC motory. U bldc motorů nic takového po sundání rotoru není. Ono to magnetické pole v to KM je docela zajímavé.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Ten fyzikální důvod by měl být popsán v teorii elektromagnetického pole.
Nemůžu tvrdit, že to chápu správně...
Jednotlivé elementární magnety (elektrony, které se točí kolem své osy) jsou drženy ve zmagnetovaném stavu působením ostatních elementárních magnetů v celém magnetickém obvodu, který je v našem případě tvořen jak plechy rotoru tak statoru.
Když rozdělíme stator od rotoru, začnou jednotlivé elementární magnety vypadávat z orientace, protože už je v ní nedrží ty, které jsme odtáhli pryč v tom protikusu.
Někdo pro změnu tvrdí, že ten KM se po nějaké době používání znovu zmagnetuje tím proudem, který do něj normálně pouštíme.
Nemůžu tvrdit, že to chápu správně...
Jednotlivé elementární magnety (elektrony, které se točí kolem své osy) jsou drženy ve zmagnetovaném stavu působením ostatních elementárních magnetů v celém magnetickém obvodu, který je v našem případě tvořen jak plechy rotoru tak statoru.
Když rozdělíme stator od rotoru, začnou jednotlivé elementární magnety vypadávat z orientace, protože už je v ní nedrží ty, které jsme odtáhli pryč v tom protikusu.
Někdo pro změnu tvrdí, že ten KM se po nějaké době používání znovu zmagnetuje tím proudem, který do něj normálně pouštíme.
Nabídněte mi, prosím, formy na PET lahve z limonádoven i pivovarů (i kovošrotu).
Vzhledem k tomu že stator je z magneticky měkkého materiálu se nedá mluvit o tom že by se v něm nějakým způsobem mohla udržet magnetizace ( což by byl i velký problém). U rotoru bych pochopil že by mohl být vyrobený z magneticky tvrdého materiálu, ale pokud vím tak většinou je vyrobený ze stejného plechu jako stator.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Něco k tématu...
http://www.servo-repair.com/magnetizing.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcont ... ntext=icec" onclick="window.open(this.href);return false;
https://groups.google.com/forum/#!topic ... rCNJ-CNxqk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cnczone.com/forums/stepper-m ... inist.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.servo-repair.com/magnetizing.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcont ... ntext=icec" onclick="window.open(this.href);return false;
https://groups.google.com/forum/#!topic ... rCNJ-CNxqk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cnczone.com/forums/stepper-m ... inist.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jak je vidět z toho dokumentu z 2 hého odkazu tak rozdíl v magnetizaci není v postatě žádný. Pro komponenty, sestavu a magnetová v statoru vychází back EMF v podstatě stejné. Spíš bych to následné horší chování viděl v té nesprávné montáži.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Ono taky jde o to proč ho rozebírat pokud funguje správně.
Vadný kabel jsem několirát vyměnoval, zkrátka se sundá to zadní víko a k tištáku nebo k vývodce která je zastříknutá v plastové izolaci jsem naletoval nový kablík. Žádná věda.
Vadný kabel jsem několirát vyměnoval, zkrátka se sundá to zadní víko a k tištáku nebo k vývodce která je zastříknutá v plastové izolaci jsem naletoval nový kablík. Žádná věda.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
asi taklubos píše:Ono taky jde o to proč ho rozebírat pokud funguje správně.
Vadný kabel jsem několirát vyměnoval, zkrátka se sundá to zadní víko a k tištáku nebo k vývodce která je zastříknutá v plastové izolaci jsem naletoval nový kablík. Žádná věda.
Takže k věci, přepokládám že zadní kryt sundám bez problému.
Jo sundáš, povol ty šrouby a sundej ho uvidíš pak na místa kam jsou přiletované kabely.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz