vymena kuliček v linearech
Ahoj lidi,
Mam takovou blaznevou myšlenku: chci vymenit kuličky v linearech star25 za vetši aby to bylo "težce predepnute" kvuli tlumeni vibraci.
Otazka zni - o kolik vetši kulicky mam poridit ? Treba ted mam kulicky D3mm. Kolik setin mam pridat aby to bylo tuhe a nepraskly voziky/dražky
Mam takovou blaznevou myšlenku: chci vymenit kuličky v linearech star25 za vetši aby to bylo "težce predepnute" kvuli tlumeni vibraci.
Otazka zni - o kolik vetši kulicky mam poridit ? Treba ted mam kulicky D3mm. Kolik setin mam pridat aby to bylo tuhe a nepraskly voziky/dražky
Tady je každá rada drahá. Zkus si opatřit kuličky o stovku větší jen pro dvě dráhy vozíků na zkoušku. Dej to z jedné strany kolejnice a uvidíš, co se bude dít. Pokud by to bylo ještě volné (ale to pochybuju), tak přidej i ten zbytek. Pokd je ten lineár místně vyběhaný, tak nepomůže ani svěcená.
ps. kuličky se vyrábějí v normalizovaných řadách a liší se pouze materiálem a přesností
* těžko seženeš kuličky rozměrově odchýlené od normalizovaného rozměru ... z toho usuzuji, že předepnutí se dělá "rozměrem" drážky ve vozíku a nikoliv změnou rozměrů kuliček
* těžko seženeš kuličky rozměrově odchýlené od normalizovaného rozměru ... z toho usuzuji, že předepnutí se dělá "rozměrem" drážky ve vozíku a nikoliv změnou rozměrů kuliček
Takove rešeni me vubec nenapadlo, dik!!Josef píše:Tady je každá rada drahá. Zkus si opatřit kuličky o stovku větší jen pro dvě dráhy vozíků na zkoušku. Dej to z jedné strany kolejnice a uvidíš, co se bude dít. Pokud by to bylo ještě volné (ale to pochybuju), tak přidej i ten zbytek. Pokd je ten lineár místně vyběhaný, tak nepomůže ani svěcená.
Na ebay se da koupit snad všechnoecht píše:těžko seženeš kuličky rozměrově odchýlené od normalizovaného rozměru ... z toho usuzuji, že předepnutí se dělá "rozměrem" drážky ve vozíku a nikoliv změnou rozměrů kuliček
Nevim presne jak se vyrabi toto vedeni, ale podle mne, jednoduši by bylo delat kolejnice a voziky stejny a predepnuti rešit kulickama.
treba tady videvko
https://www.youtube.com/watch?v=b6svVy1lYOA
2:56 - jsou tam bedny s kuličkama, ktery se liši, predpokladam, o mikrony a to nebude jen tak.
Ale opakuju - ja tomu rozumim stejne jako prase pomerančum
PS: mam te lineary dlouhy ~910mm. Prapadne vymenim za kratsi ~520mm, ale predepnute.
predepnotim na liearu vibrace neodstranis, uvedom si, jak velka je stycna plocha kulicky s listou
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
napicu, musi se obrabet malou sponou vysokym posuvem a navic jsou ulozeny tak, ze se vibrace castecne eliminuji
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
vsak pisu, ze se musi brat maly spony, taky potom nechapu, proc se ty platky delaji tak velky
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Jak je to myšleno?robokop píše:na velkejch masinach taky nejsou obycejny lineary
Byl jsem se podívat v TOS Kuřim, kde dělají obráběcí centra jako stodola.
Podle přání zákazníka tam osazují buď hydrostatická vedení, nebo lineáry. A ty lineáry vypadaly (aspoň na první pohled) stejně, jako všechny ostatní, co jsem kdy viděl. Jen byly přiměřeně mohutnější.
A nejsou na kuličkách, neábržto na válečcích. Vibrace ale vznikají v mnoha případech úplně jinde, než na přechodu vozík - kolejnice. To jde ovšem zjistit jedině měřením pomocí akcelerometrů a "repráku", kterým se přes táhlo pouští do uzlů bílý, nebo růžový šum o dosti velkém výkonu.
Nebo je to řešeno tak že uložení je kombinované - použité obě uložení kdy lineáry vedou a kluzné vedení tlumí chvění
Myslím že tvá blažená představa je mylná tím že zvíšíš předpětí k žádnému ztlumení vybrací nedojde
Spíš bych řešil kde a proč vybrace vznikají teprve až vyčerpáš možnosti předcházení vzniku teprve potom bych řešil jak odstranit
Myslím že tvá blažená představa je mylná tím že zvíšíš předpětí k žádnému ztlumení vybrací nedojde
Spíš bych řešil kde a proč vybrace vznikají teprve až vyčerpáš možnosti předcházení vzniku teprve potom bych řešil jak odstranit