Zavitorez MFIV 4

markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

30. 9. 2017, 9:34

Ahoj vsichni,

rad bych se zeptal, jestli nekdo z clenu nema nejake blizsi info o "rumunovi" MFIV 4. Dostal se mi do drapu ve vice mene nalezovem stavu. Chtel bych mu opet vdechnout zivot, ale nez se do toho pustim, chtel bych se poohlednout po nejake dokumentaci, shematech, cokoli... Veskere napisy a tabulky uz bohuzel nejsou citelne, muj exemplar nema pedal. Na zadni strane zakladny je zasuvka (3f?), ale neni zapojena. Taktez kabelaz je celkem nova (zcela urcite to neni r 1979). Z toho usuzuji, ze stroj uz je mirne prestaven. Ma nekdo prosim nejake info, jak to vypadalo v originale? Jakekoli info je vitano - od popisku ovladacich prvku, fotodokumentace, dokumentace, schema, opravdu cokoli.

Diky moc predem!

Honza
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

1. 10. 2017, 11:00

Myslím že ho mám ,hodil jsem ho do skladu .Dokumentaci k tomu nemám žádnou.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

3. 10. 2017, 9:06

fmodel píše:Myslím že ho mám ,hodil jsem ho do skladu .Dokumentaci k tomu nemám žádnou.
Super, alespon nekdo se najde. A muzu se zeptat, jestli jsi s nim nekdy osobne delal? (sorry je to asi blba otazka). Neni mi jasna jedna vec. Na prave strane je nejake kolecko, ktere u meho stroje (asi diky zasahu predchoziho majitele) nic nedela. Uz jsem to rozhodil a jestli me rozum nesali, tak by to mohlo byt nastaveni momentu? Co se zapojeni tyce, to snad dam dohromady. Jen me trapi mechanika te "ragulace momentu". Je tam soustava pruzinek navlecena na vodicich cepech ruzne delky a pod nimi excentr. Otocenim kolecka se meni pritlak na dve vahadylka a tudiz i moment, pri kterem preskoci preskakovaci mechanismus na veteniku. Mel jste to nekdo nekdy rozhozene? Potreboval bych nejaky nakres, fotku...

Diky,
Honza
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

3. 10. 2017, 9:56

markyparky píše:
fmodel píše:Myslím že ho mám ,hodil jsem ho do skladu .Dokumentaci k tomu nemám žádnou.
Super, alespon nekdo se najde. A muzu se zeptat, jestli jsi s nim nekdy osobne delal? (sorry je to asi blba otazka). Neni mi jasna jedna vec. Na prave strane je nejake kolecko, ktere u meho stroje (asi diky zasahu predchoziho majitele) nic nedela. Uz jsem to rozhodil a jestli me rozum nesali, tak by to mohlo byt nastaveni momentu? Co se zapojeni tyce, to snad dam dohromady. Jen me trapi mechanika te "ragulace momentu". Je tam soustava pruzinek navlecena na vodicich cepech ruzne delky a pod nimi excentr. Otocenim kolecka se meni pritlak na dve vahadylka a tudiz i moment, pri kterem preskoci preskakovaci mechanismus na veteniku. Mel jste to nekdo nekdy rozhozene? Potreboval bych nejaky nakres, fotku...

Diky,
Honza
Pokud si pamatuju dobře, ten pružinový mechanismus nedělá žádný přeskakování, ale elektrickou reverzaci motoru. Když naroste moment přes nastavenou hodnotu, tak to odtlačí ten vehement a pak přes ty "spínače" pod deklem vpředu to zareverzuje (ochrana proto poškození zavitníku). Prostě to zareverzuje dřív, než je těma spínačema nastavené.
Funguje to "tak nějak", žádná hitparáda.
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

3. 10. 2017, 10:27

milan584 píše:
markyparky píše:
fmodel píše:Myslím že ho mám ,hodil jsem ho do skladu .Dokumentaci k tomu nemám žádnou.
Super, alespon nekdo se najde. A muzu se zeptat, jestli jsi s nim nekdy osobne delal? (sorry je to asi blba otazka). Neni mi jasna jedna vec. Na prave strane je nejake kolecko, ktere u meho stroje (asi diky zasahu predchoziho majitele) nic nedela. Uz jsem to rozhodil a jestli me rozum nesali, tak by to mohlo byt nastaveni momentu? Co se zapojeni tyce, to snad dam dohromady. Jen me trapi mechanika te "ragulace momentu". Je tam soustava pruzinek navlecena na vodicich cepech ruzne delky a pod nimi excentr. Otocenim kolecka se meni pritlak na dve vahadylka a tudiz i moment, pri kterem preskoci preskakovaci mechanismus na veteniku. Mel jste to nekdo nekdy rozhozene? Potreboval bych nejaky nakres, fotku...

Diky,
Honza
Pokud si pamatuju dobře, ten pružinový mechanismus nedělá žádný přeskakování, ale elektrickou reverzaci motoru. Když naroste moment přes nastavenou hodnotu, tak to odtlačí ten vehement a pak přes ty "spínače" pod deklem vpředu to zareverzuje (ochrana proto poškození zavitníku). Prostě to zareverzuje dřív, než je těma spínačema nastavené.
Funguje to "tak nějak", žádná hitparáda.
Jojo, presne tak, Nechtel jsem psat ultra dlouhy prispevek, takze k tomuto jsem se ani nedostal. Kdyz se to skoceni stane pobliz nastaveneho dorazu, pres nejaky pakovy mechanismus to tukne do spinace na reverzaci. A tim koleckem napravo se ocividne nastavuje mez, kdy to skoci.
Pak mam jeste dotaz, jestli se u toho daji nastavit otacky? Na netu jsem se dopatral, ze udajne to ma rozsah 50 - 2000. Neni mi ovsem vubec jasne, jak se to reguluje.

H.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

3. 10. 2017, 12:41

markyparky píše:
Jojo, presne tak, Nechtel jsem psat ultra dlouhy prispevek, takze k tomuto jsem se ani nedostal. Kdyz se to skoceni stane pobliz nastaveneho dorazu, pres nejaky pakovy mechanismus to tukne do spinace na reverzaci. A tim koleckem napravo se ocividne nastavuje mez, kdy to skoci.
Pak mam jeste dotaz, jestli se u toho daji nastavit otacky? Na netu jsem se dopatral, ze udajne to ma rozsah 50 - 2000. Neni mi ovsem vubec jasne, jak se to reguluje.

H.
Mění se kola pod tím horním deklem - je vždy svázaná dvojice, otáčky jsou: 500,750,1000,1400,2000,2800. Posuv je (musí) být svázený s otáčkama, vyměnují se ty vodicí šrouby s tou ofrézovanou bronzovou maticí (vždy je šroub a odpovídající matice), stoupání je dvojnásobek toho, co chci řezat. Šrouby jsou broušené, tvrdé a mají jako profil klasickou metriku, ne trapez. Výměna se dělá pomocí takového spec. plechu s šlicem, ten se vetkne do toho zápichu (jde to i šroubovákem, ale extra blbě) a šroub se pak vycvakne do boku. Výměna je obecně opruz.
Jinak ten rumun je kopie originálu GI 4 od VEB Feinstmaschinenbau Dresden - prostě "originál" je dederonský, v rumunsku se to dělalo podle odevzdaný dokumentace (klasika, jako cokoli :roll: v RVHP). Ten dederon je mechanicky celkem slušný, ten rumun je jak z rumunska :shock: .
M6 - M4 na tom jde tak nějak celkem dobře, menší závity jsou spíš z říše snů, neb ta momentová spojka je spíš taková neseřiditelně necitlivá.
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

3. 10. 2017, 1:44

milan584 píše:
markyparky píše:
Jojo, presne tak, Nechtel jsem psat ultra dlouhy prispevek, takze k tomuto jsem se ani nedostal. Kdyz se to skoceni stane pobliz nastaveneho dorazu, pres nejaky pakovy mechanismus to tukne do spinace na reverzaci. A tim koleckem napravo se ocividne nastavuje mez, kdy to skoci.
Pak mam jeste dotaz, jestli se u toho daji nastavit otacky? Na netu jsem se dopatral, ze udajne to ma rozsah 50 - 2000. Neni mi ovsem vubec jasne, jak se to reguluje.

H.
Mění se kola pod tím horním deklem - je vždy svázaná dvojice, otáčky jsou: 500,750,1000,1400,2000,2800. Posuv je (musí) být svázený s otáčkama, vyměnují se ty vodicí šrouby s tou ofrézovanou bronzovou maticí (vždy je šroub a odpovídající matice), stoupání je dvojnásobek toho, co chci řezat. Šrouby jsou broušené, tvrdé a mají jako profil klasickou metriku, ne trapez. Výměna se dělá pomocí takového spec. plechu s šlicem, ten se vetkne do toho zápichu (jde to i šroubovákem, ale extra blbě) a šroub se pak vycvakne do boku. Výměna je obecně opruz.
Jinak ten rumun je kopie originálu GI 4 od VEB Feinstmaschinenbau Dresden - prostě "originál" je dederonský, v rumunsku se to dělalo podle odevzdaný dokumentace (klasika, jako cokoli :roll: v RVHP). Ten dederon je mechanicky celkem slušný, ten rumun je jak z rumunska :shock: .
M6 - M4 na tom jde tak nějak celkem dobře, menší závity jsou spíš z říše snů, neb ta momentová spojka je spíš taková neseřiditelně necitlivá.
Haha, tak to vypada, ze mam jednorychlostni masinu, protoze k tomu nemam zadna nahradni kolecka, ani vodici srouby. Mam jen jednu sadu :-) Ted jeste zbyva identifikovat, jestli mam rumuna, nebo dederona. To, ze se jedna o rumuna jsem napsal ciste na zaklade toho, ze jsem se snazil identifikovat co ze se mi to vlastne dostalo do ruky. Googlil jsem zavitorez a podle fotky jsem nasel shodu. Ten exemplar, co jsem vygooglil mel cedulku MFIV 4 made in Romania. Pravda je, ze muj ma cedulky necitelne, jen jsou na nich zretelne frakce nemeckych slov. Jeste mam vlastne jednu otazku. Ten sloup ma byt otocny, nebo je to jen tim, ze na mem stroji je povoleny?

Diky!
H.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

3. 10. 2017, 2:01

markyparky píše:Haha, tak to vypada, ze mam jednorychlostni masinu, protoze k tomu nemam zadna nahradni kolecka, ani vodici srouby. Mam jen jednu sadu :-) Ted jeste zbyva identifikovat, jestli mam rumuna, nebo dederona. To, ze se jedna o rumuna jsem napsal ciste na zaklade toho, ze jsem se snazil identifikovat co ze se mi to vlastne dostalo do ruky. Googlil jsem zavitorez a podle fotky jsem nasel shodu. Ten exemplar, co jsem vygooglil mel cedulku MFIV 4 made in Romania. Pravda je, ze muj ma cedulky necitelne, jen jsou na nich zretelne frakce nemeckych slov. Jeste mam vlastne jednu otazku. Ten sloup ma byt otocny, nebo je to jen tim, ze na mem stroji je povoleny?

Diky!
H.
milan584 píše:
markyparky píše:
Jojo, presne tak, Nechtel jsem psat ultra dlouhy prispevek, takze k tomuto jsem se ani nedostal. Kdyz se to skoceni stane pobliz nastaveneho dorazu, pres nejaky pakovy mechanismus to tukne do spinace na reverzaci. A tim koleckem napravo se ocividne nastavuje mez, kdy to skoci.
Pak mam jeste dotaz, jestli se u toho daji nastavit otacky? Na netu jsem se dopatral, ze udajne to ma rozsah 50 - 2000. Neni mi ovsem vubec jasne, jak se to reguluje.

H.
Mění se kola pod tím horním deklem - je vždy svázaná dvojice, otáčky jsou: 500,750,1000,1400,2000,2800. Posuv je (musí) být svázený s otáčkama, vyměnují se ty vodicí šrouby s tou ofrézovanou bronzovou maticí (vždy je šroub a odpovídající matice), stoupání je dvojnásobek toho, co chci řezat. Šrouby jsou broušené, tvrdé a mají jako profil klasickou metriku, ne trapez. Výměna se dělá pomocí takového spec. plechu s šlicem, ten se vetkne do toho zápichu (jde to i šroubovákem, ale extra blbě) a šroub se pak vycvakne do boku. Výměna je obecně opruz.
Jinak ten rumun je kopie originálu GI 4 od VEB Feinstmaschinenbau Dresden - prostě "originál" je dederonský, v rumunsku se to dělalo podle odevzdaný dokumentace (klasika, jako cokoli :roll: v RVHP). Ten dederon je mechanicky celkem slušný, ten rumun je jak z rumunska :shock: .
M6 - M4 na tom jde tak nějak celkem dobře, menší závity jsou spíš z říše snů, neb ta momentová spojka je spíš taková neseřiditelně necitlivá.
Existovaly tři verze (sloup ale je vždy vůči bedně s stolem pevně) - s perem v drážce - pak to běhá pomocí té matice nahoru a dolu, do stran v rámci vůle na peru. Nebo se to pero vyndalo (když to z nějakého důvodu bylo třeba). A pak existoval stojan 1104.01-038:04F do linek - "Rundsaule mit Kreuzgelenkarm" - pro EB4 a GJ 4 - ten má dole přírubu (jako je ten hliníkový odlitek na dopravní značky - akorát z litiny), sloup s závitem je stejný, ta pojižděcí část je dvoudílná, ta přední svěrací na tu válcovou část vlastního závitořezu je otočná okolo vodorovné osy o 360° (kolem dokola), takže se pak dá závitovat i šikmo, vodorovně, prostě v jakémkoli úhlu. Akorát mi hlava nebere, jak to pak mělo jako fungovat, protože jakmile se to trochu nakloní, tak z toho olej samozřejmě vyteče (tyhle zavitořezy i svisle tečou jako necky) a to pístové čerpadlo poháněné tím excentrem pak samozřejmě nemaže :roll: . Asi nějaká pomsta Ericha Honeckera :mrgreen: :roll: či co.
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

3. 10. 2017, 3:31

milan584 píše:
markyparky píše:
Existovaly tři verze (sloup ale je vždy vůči bedně s stolem pevně) - s perem v drážce - pak to běhá pomocí té matice nahoru a dolu, do stran v rámci vůle na peru. Nebo se to pero vyndalo (když to z nějakého důvodu bylo třeba). A pak existoval stojan 1104.01-038:04F do linek - "Rundsaule mit Kreuzgelenkarm" - pro EB4 a GJ 4 - ten má dole přírubu (jako je ten hliníkový odlitek na dopravní značky - akorát z litiny), sloup s závitem je stejný, ta pojižděcí část je dvoudílná, ta přední svěrací na tu válcovou část vlastního závitořezu je otočná okolo vodorovné osy o 360° (kolem dokola), takže se pak dá závitovat i šikmo, vodorovně, prostě v jakémkoli úhlu. Akorát mi hlava nebere, jak to pak mělo jako fungovat, protože jakmile se to trochu nakloní, tak z toho olej samozřejmě vyteče (tyhle zavitořezy i svisle tečou jako necky) a to pístové čerpadlo poháněné tím excentrem pak samozřejmě nemaže :roll: . Asi nějaká pomsta Ericha Honeckera :mrgreen: :roll: či co.
Heh, tak to mam asi tu "pevnou verzi" v uvolnenem provedeni. Je tam pero, masivni matice, co zveda celou tu hlavu, ale kdyz zatlacim na bok, otaci se cela hlava vcetne sloupu. Kazdopadne diky moc za indicie. Zkusim najit neco o te nemecke verzi. Musim nejak poskladat ten mechanismus regulace pritlaku... Zatim mam jen soustavu pruzinek na vodicich cepech. 3 z tech pruzin jsou nezmyslne dlouhe a tuhe, takze vubec netusim, jak to tam narat. Otazkou je, jestli to, co mam, je original. Mozna to predchozi majitel ponekud ladil... (neslo s tim pohnout o vice jak 0,5 cm).

H.
qwer
Příspěvky: 1301
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

3. 10. 2017, 7:30

Tiež mám toho Nemca, a výmenné kolečká mi tiež chýbajú. Volakedy som ich chcel vyrábať, aj som ich nakreslil, no akosi z toho zišlo. Potom som mal chuť tam dať silnejší motor, a frekvenčný menič, len neviem ako by sa správal pri tom reverzovaní. Keď som závitorez zohnal- asi pred 4-5 rokmi, som ho odskúšal, a odvtedy stojí v kúte :(
001.JPG
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

3. 10. 2017, 7:39

existuje takový výmrd jak obejít kolečka
udělá se jak to popsat?... vodítko pro závitník podobně jak v s momentových hlavách na vrtačku či soustruh a to vykompenzuje rozdílný posuv na otáčku
prostě kulatina s drážkou a perem + upnutí závitníku
stejně se s tím neřežou nějaké dlouhé závity
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
qwer
Příspěvky: 1301
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

3. 10. 2017, 8:30

Ono ten výsuv je v pohode, to sa dá obísť, no problém je že sú tam vysoké otáčky- momentálne iba 1000/min, to je tak na M3
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 10. 2017, 4:37

kenybz píše:existuje takový výmrd jak obejít kolečka
udělá se jak to popsat?... vodítko pro závitník podobně jak v s momentových hlavách na vrtačku či soustruh a to vykompenzuje rozdílný posuv na otáčku
prostě kulatina s drážkou a perem + upnutí závitníku
stejně se s tím neřežou nějaké dlouhé závity
nějak mi uniká, o čem je řeč - slušně řečeno, nechápu, proč někdo diskutuje o mašině, kterou zjevně nikdy neviděl a ani netuší, jak vůbec funguje :shock:
U GI 4 a všech těch derivátů jsou kola použitá v otáčkovém pohonu (hned za motoremú, takže dělají POUZE otáčky - řeznou rychlost. Axiální posuv pro změnu je dělaný vodícím šroubem, s kolama to NIJAK nesouvisí a je tam i malá možnost o níž to může odpruženě "plavat".
Takže ten "výmrd" je ZCELA k ničemu, protože kola s stoupáním vůbec nesouvisí - pro jakýkoli závit si můžeš použít jaký kola chceš (máš), vliv to bude mít POUZE na řeznou rychlost.
Proto taky obvykle u těchj závitořezů ty kola chybí - protože obsluha používala pouze ty jedny, maximálně je prohodila a ten zbytek se za ty desetiletí už dávno ztratil.
Takže ještě jednou - to, že má někdo pouze jedny kola, znamená pouze to, že může používat dvoje otáčky, ale pro řezání NUTNĚ potřebuje ty vodící šrouby a matice a ty prostě u GI4 neobejde, ani kdyby se rozkrájel.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

4. 10. 2017, 4:59

zrovna včera jsem byl ve firmě, kde jsem 3 závitořezy v minulosti opravoval kola jsme nechávaly dělat píšeš kraviny o řezné rychlosti to je dané použitým závitníkem a jeho stoupáním x otáčky
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 10. 2017, 5:03

PHOTO_20171003_184818.jpg
Tady máš fotku těch pružin, které nastavují moment.
V prvé řadě - ty mosazné kroužky tam být nemají, já tím mám zvětšený maximální moment. V druhé - délkou toho závitu směrem k vačce s matičkou, co se opírá o tu vačku se nastavuje dolní moment (posouvá to celou charakteristiku) nahoru a dolu).
Třetí - pružiny musíš mít délkově souměrně s tím středním čepem, dlouhý uprostřed, nejkratší v místě kde se opírají ty ramena páky, střední na kraji - jinak to nebude běhat a je to pak jasná rána. Čepy samozřejmě proházet nesmíš - protože by se pak opíraly o tu dvojpáku při maximálním momentu - proti ní prostě musí být ty nejkratší čepy. Tvar charakteristiky je nelineární a je daný tvarem vačky a tím, že ty pružiny nejsou stejně dlouhé. Skládá je to extra blbě - složíš si to tak, aby ty pružiny byly souměrně, a pak tam dáš ten horní plech s dírama, stlačíš s ním ty pružiny a mírně ho vyvrátíš a on se "sekne" (vyvrátí) samosvorně na tom středním vodícím čepu (ten co má ten závit na druhé straně a tlačí na tu vačku). Pak se to dá extra opatrně, aniž by to vystřelilo :roll: vložit dovnitř, pak se tam vrazí ty dva deklový kolíky a ty čtyři šrouby deklu. Nakonec se to dírou z druhé strany (ta na výměnu vodícího šroubu) šroubovákem uvolní a nebo to často stačí uvolnit tou vačkou (zatočit nastavením momentu). Cvakne to a mělo by to pak už normálně chodit.
Je třeba počítat s tím, že to je takové "nějaké" - moment tomu co je na stupnici odpovídá nic moc, ale opakovatelnost není úplně špatná - prostě se musí vyzkoušet kolik tam pro jaký materiál a velikost a typ závitníku nastavit a to číslo pak si někam napsat a používat ho dál.
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“