Mám nulovou potřebu diskutovat o takových nesmyslech (samozřejmě mluvím o GI 4 a ne o jiných typech závitořezů, co se v této galaxií vyskytují).kenybz píše:zrovna včera jsem byl ve firmě, kde jsem 3 závitořezy v minulosti opravoval kola jsme nechávaly dělat píšeš kraviny o řezné rychlosti to je dané použitým závitníkem a jeho stoupáním x otáčky
Zavitorez MFIV 4
Tady je ten výměnný vodicí šroub s maticí - pro každé stoupání musí být jiný, stoupání na šroubu je dvojnásobek řezaného závitu (tj. třeba pro st. 1 řezaného závitu má šroub st.2). Matice stačí CuSn6 nebo 8 (jakýkoli slušný bronz), šroub je třeba aby byl tvrdý, závit broušený, protože jinak se to za chvilku oběhá a pak to funguje mizerně (vůle vadí, nesmí být). Ideální na ten šroub je 2002, pokud člověk počítá s omezenou životností (tak třetina oproti 2002) jde použít Stabilka, u které je výhodou, že se závit nesrovnatelně líp brousí. Rozumná vůle (jak to nabrousit) u nového - tak max 0.03 - 0.05
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
Hm, čo to je konstrukční ocel - 9SMnPb28K, nebo 42CrMo4 zušlechtěná na 1300MPa? A jak vypadá ta díra, co to je za závitník? a je tvářecí nebo řezací?qwer píše:No vidím, že mi ten dederón ešte zdvihne pulz Milan, keď si zväčšil ten moment, aký max priemer závitu základnej rady to utiahne v konštr. oceli.
Zkusím to už asi po milionté - má smysl se bavit nad konkrétním dílcem (operací).
GI4 je použitelný do M6 v duralu, mosazi, velmi dobrý automatovce - tak nějak. Na cokoli nad 12050 včetně, spolehlivě tak M4, pár kusů s ostrým závitníkem a krátký průchozí závit i tak nějak M5. Špatně obrobitelný materiál, problém, protože to umí pouze reverz, ne inteligentní lámací logiku jako třeba Kinmatic. Pod M2 - podle mě naprosto nepoužitelný.
Aby byly závity slušný, tak musí být i ty šrouby perfektní (jinak to mrší začátky při výjezdu) a obecně to je použitelné na krátké průchozí závity bez požadavku na nějakou extrémní přesnost a produktivitu.
Oficiálně má maximum 25 kgcm moment, trochu (tak o 30%) to jde těma podložkama natáhnout.
Prostě funguje to jako mašina z DDR z doby kdy vznikla - s moderním závitořezem to nemá nic společného (tím ale netvrdím, že to na nic nefunguje a nejde použít).
-
- Příspěvky: 54
- Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
- Bydliště: Praha
milan584 píše:Tady je ten výměnný vodicí šroub s maticí - pro každé stoupání musí být jiný, stoupání na šroubu je dvojnásobek řezaného závitu (tj. třeba pro st. 1 řezaného závitu má šroub st.2). Matice stačí CuSn6 nebo 8 (jakýkoli slušný bronz), šroub je třeba aby byl tvrdý, závit broušený, protože jinak se to za chvilku oběhá a pak to funguje mizerně (vůle vadí, nesmí být). Ideální na ten šroub je 2002, pokud člověk počítá s omezenou životností (tak třetina oproti 2002) jde použít Stabilka, u které je výhodou, že se závit nesrovnatelně líp brousí. Rozumná vůle (jak to nabrousit) u nového - tak max 0.03 - 0.05
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
Super, diky moc za foto i perfektni vysvetleni. V mem pripade se chystam na serie M3 a M5 zavitu do 6063 a 6082. Az budu v dilne, musim se poradne podivat, co tam vlastne mam za kolecka na pohonu a jaky vodici sroub. Vzhledem k tomu, ze tam ted je upnuty nejaky mensi zavitnik (asi M3) od predchoziho majitele, muzu uvazovat, ze vodici sroub pro M3 mam z krku (pokud to provozoval spravne). Pro M5 se budu muset poohlednout po prevodovych koleckach a vodicim sroubu s matici. Druha moznost je odstarnit pevne spojeni hnaci hridele a vodiciho sroubu pro posuv, ktery by se musel honit extra motorem (treba vhodnym krokacem) a rychlost posuvu a reverzovani si osetrit vlastnim ovladanim. Ted se jen rozhodnout, co je mensi zlo P.S.: moc dekuju i za instruktaz ohledne toho pruzinkoveho mechanismu.
H.
-
- Příspěvky: 54
- Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
- Bydliště: Praha
Kazdy kousek informace je pro me dobry, takze dekuji za foto. Mohl bych Te poprosit pripadne o nejaka dalsi fota? Jde mi hlavne o stitky, kde jsou popsany doporucene prevody pro ruzne velikosti zavitu... I ostatni stitky se asi hodi. PREDEM DIK!qwer píše:Tiež mám toho Nemca, a výmenné kolečká mi tiež chýbajú. Volakedy som ich chcel vyrábať, aj som ich nakreslil, no akosi z toho zišlo. Potom som mal chuť tam dať silnejší motor, a frekvenčný menič, len neviem ako by sa správal pri tom reverzovaní. Keď som závitorez zohnal- asi pred 4-5 rokmi, som ho odskúšal, a odvtedy stojí v kúte
H.
To, že tam je šroub pro M3 poznáš celkem snadno - musí mít stoupání 1mm (neb M3 má 0.5) - takže stoupání na tom vodicím šroubu v mašině musí být stejné jako na obyčejné M6 (protože M6 má 1) - odhadnout to pak porovnáním s obyčejnou šestkou jde samozřejmě i od oka, měrky netřeba.markyparky píše:Kazdy kousek informace je pro me dobry, takze dekuji za foto. Mohl bych Te poprosit pripadne o nejaka dalsi fota? Jde mi hlavne o stitky, kde jsou popsany doporucene prevody pro ruzne velikosti zavitu... I ostatni stitky se asi hodi. PREDEM DIK!qwer píše:Tiež mám toho Nemca, a výmenné kolečká mi tiež chýbajú. Volakedy som ich chcel vyrábať, aj som ich nakreslil, no akosi z toho zišlo. Potom som mal chuť tam dať silnejší motor, a frekvenčný menič, len neviem ako by sa správal pri tom reverzovaní. Keď som závitorez zohnal- asi pred 4-5 rokmi, som ho odskúšal, a odvtedy stojí v kúte
H.
ne, že bych byl pesimista - ale ta závitovací vazba musí být fakt (u této koncepce závitořezu) přesná, jinak to bude mršit ty závity. Pokud bys chtěl pinolu (axiální posuv - to vřeteno) honit externím driverem, tak samozřejmě by to šlo - ale musí to být "něco", co by to zvládlo - takže třeba by tam musel být kodér na vřetenu a linuxcnc běžící v tvrdé závitovací vazbě, s tím, že překročení momentu by dělalo předčasnou reverzaci či dokonce nějakou vyšší logiku. To podle mě nebude nic jednoduchého na dobastlení do standardního linuxcnc.markyparky píše:milan584 píše:Tady je ten výměnný vodicí šroub s maticí - pro každé stoupání musí být jiný, stoupání na šroubu je dvojnásobek řezaného závitu (tj. třeba pro st. 1 řezaného závitu má šroub st.2). Matice stačí CuSn6 nebo 8 (jakýkoli slušný bronz), šroub je třeba aby byl tvrdý, závit broušený, protože jinak se to za chvilku oběhá a pak to funguje mizerně (vůle vadí, nesmí být). Ideální na ten šroub je 2002, pokud člověk počítá s omezenou životností (tak třetina oproti 2002) jde použít Stabilka, u které je výhodou, že se závit nesrovnatelně líp brousí. Rozumná vůle (jak to nabrousit) u nového - tak max 0.03 - 0.05
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
Super, diky moc za foto i perfektni vysvetleni. V mem pripade se chystam na serie M3 a M5 zavitu do 6063 a 6082. Az budu v dilne, musim se poradne podivat, co tam vlastne mam za kolecka na pohonu a jaky vodici sroub. Vzhledem k tomu, ze tam ted je upnuty nejaky mensi zavitnik (asi M3) od predchoziho majitele, muzu uvazovat, ze vodici sroub pro M3 mam z krku (pokud to provozoval spravne). Pro M5 se budu muset poohlednout po prevodovych koleckach a vodicim sroubu s matici. Druha moznost je odstarnit pevne spojeni hnaci hridele a vodiciho sroubu pro posuv, ktery by se musel honit extra motorem (treba vhodnym krokacem) a rychlost posuvu a reverzovani si osetrit vlastnim ovladanim. Ted se jen rozhodnout, co je mensi zlo P.S.: moc dekuju i za instruktaz ohledne toho pruzinkoveho mechanismu.
H.
Mechanicky to dobastlit do toho závitořezu taky nebude nic úplně triviálního (není v tom místo), takže bych nevymýšlel pípoviny a nechal si někde udělat (nebo sehnal) ten vodicí šroub.
-
- Příspěvky: 54
- Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
- Bydliště: Praha
Asi mas pravdu. Zavani to jako jeden z projektu, ktery by byl leta jen v hlave a ve finale z nej stejne seslo pro slozitost... Uz jsem poptal zprostredkovatele, aby popohnal byvaleho majitele a podivali se, jestli nekde nema kolecka a vodici srouby s maticema. Kdyz je nenajde, jde mi primarne o M5, takze pro tento by mi chybejici komponenty vyrobil. V mezicase se kouknu na sestaveni toho prozunkoveho mechanismu.milan584 píše:ne, že bych byl pesimista - ale ta závitovací vazba musí být fakt (u této koncepce závitořezu) přesná, jinak to bude mršit ty závity. Pokud bys chtěl pinolu (axiální posuv - to vřeteno) honit externím driverem, tak samozřejmě by to šlo - ale musí to být "něco", co by to zvládlo - takže třeba by tam musel být kodér na vřetenu a linuxcnc běžící v tvrdé závitovací vazbě, s tím, že překročení momentu by dělalo předčasnou reverzaci či dokonce nějakou vyšší logiku. To podle mě nebude nic jednoduchého na dobastlení do standardního linuxcnc.markyparky píše:milan584 píše:Tady je ten výměnný vodicí šroub s maticí - pro každé stoupání musí být jiný, stoupání na šroubu je dvojnásobek řezaného závitu (tj. třeba pro st. 1 řezaného závitu má šroub st.2). Matice stačí CuSn6 nebo 8 (jakýkoli slušný bronz), šroub je třeba aby byl tvrdý, závit broušený, protože jinak se to za chvilku oběhá a pak to funguje mizerně (vůle vadí, nesmí být). Ideální na ten šroub je 2002, pokud člověk počítá s omezenou životností (tak třetina oproti 2002) jde použít Stabilka, u které je výhodou, že se závit nesrovnatelně líp brousí. Rozumná vůle (jak to nabrousit) u nového - tak max 0.03 - 0.05
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
Super, diky moc za foto i perfektni vysvetleni. V mem pripade se chystam na serie M3 a M5 zavitu do 6063 a 6082. Az budu v dilne, musim se poradne podivat, co tam vlastne mam za kolecka na pohonu a jaky vodici sroub. Vzhledem k tomu, ze tam ted je upnuty nejaky mensi zavitnik (asi M3) od predchoziho majitele, muzu uvazovat, ze vodici sroub pro M3 mam z krku (pokud to provozoval spravne). Pro M5 se budu muset poohlednout po prevodovych koleckach a vodicim sroubu s matici. Druha moznost je odstarnit pevne spojeni hnaci hridele a vodiciho sroubu pro posuv, ktery by se musel honit extra motorem (treba vhodnym krokacem) a rychlost posuvu a reverzovani si osetrit vlastnim ovladanim. Ted se jen rozhodnout, co je mensi zlo P.S.: moc dekuju i za instruktaz ohledne toho pruzinkoveho mechanismu.
H.
Mechanicky to dobastlit do toho závitořezu taky nebude nic úplně triviálního (není v tom místo), takže bych nevymýšlel pípoviny a nechal si někde udělat (nebo sehnal) ten vodicí šroub.
Diky,
H.
-
- Příspěvky: 54
- Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
- Bydliště: Praha
Super, diky moc. Nemas nahodou i tu druhou, kde jsou napsany rychlosti?qwer píše:Vpredu je táto tabulka s možnosťami stroja
Dik predem!
-
- Příspěvky: 54
- Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
- Bydliště: Praha
Mimochodem to kolecka si budu muset tez nechat vyrobit. Nemas nekde ten vykres nahodou? Myslim, ze kolecko 5 a 6 mi postaci. Ted mam 2x7, coz je 1:1 a nejakych 1400ot/min-1. Kolecky 5 a 6 jde docilit 1000 resp 2000 ot/min-1.qwer píše:Tiež mám toho Nemca, a výmenné kolečká mi tiež chýbajú. Volakedy som ich chcel vyrábať, aj som ich nakreslil, no akosi z toho zišlo. Potom som mal chuť tam dať silnejší motor, a frekvenčný menič, len neviem ako by sa správal pri tom reverzovaní. Keď som závitorez zohnal- asi pred 4-5 rokmi, som ho odskúšal, a odvtedy stojí v kúte
-
- Příspěvky: 54
- Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
- Bydliště: Praha
Mas k tomu prosim i prevodova kolecka? Potreboval bych si nechat vyrobit minimalne kolecka 5 a 6, tak hledam nejake info. Dokumentaci k tomu zda se uz nikdo nema, tak si musim pomoci jinak. Pokud mas ta kolecka, mohl bys prosim spocitat zuby a zmerit prumery? Pripadne porovnat i s koleckem 7 a rict mi, jestli je to stejny modul?fmodel píše:Myslím že ho mám ,hodil jsem ho do skladu .Dokumentaci k tomu nemám žádnou.
Diky