Zavitorez MFIV 4

milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 10. 2017, 5:05

kenybz píše:zrovna včera jsem byl ve firmě, kde jsem 3 závitořezy v minulosti opravoval kola jsme nechávaly dělat píšeš kraviny o řezné rychlosti to je dané použitým závitníkem a jeho stoupáním x otáčky
Mám nulovou potřebu diskutovat o takových nesmyslech (samozřejmě mluvím o GI 4 a ne o jiných typech závitořezů, co se v této galaxií :mrgreen: vyskytují).
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3295
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

4. 10. 2017, 5:15

ok tento typ opravdu neznám asi čtu mezi řádky vyznělo mě to jako bych "žádný " závitořez neviděl
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 10. 2017, 5:27

Tady je ten výměnný vodicí šroub s maticí - pro každé stoupání musí být jiný, stoupání na šroubu je dvojnásobek řezaného závitu (tj. třeba pro st. 1 řezaného závitu má šroub st.2). Matice stačí CuSn6 nebo 8 (jakýkoli slušný bronz), šroub je třeba aby byl tvrdý, závit broušený, protože jinak se to za chvilku oběhá a pak to funguje mizerně (vůle vadí, nesmí být). Ideální na ten šroub je 2002, pokud člověk počítá s omezenou životností (tak třetina oproti 2002) jde použít Stabilka, u které je výhodou, že se závit nesrovnatelně líp brousí. Rozumná vůle (jak to nabrousit) u nového - tak max 0.03 - 0.05
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" :mrgreen: systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
PHOTO_20171003_184959.jpg
qwer
Příspěvky: 1297
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

4. 10. 2017, 7:44

No vidím, že mi ten dederón ešte zdvihne pulz :( Milan, keď si zväčšil ten moment, aký max priemer závitu základnej rady to utiahne v konštr. oceli.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 10. 2017, 8:40

qwer píše:No vidím, že mi ten dederón ešte zdvihne pulz :( Milan, keď si zväčšil ten moment, aký max priemer závitu základnej rady to utiahne v konštr. oceli.
Hm, čo to je konstrukční ocel :roll: - 9SMnPb28K, nebo 42CrMo4 zušlechtěná na 1300MPa? A jak vypadá ta díra, co to je za závitník? a je tvářecí nebo řezací?
Zkusím to už asi po milionté - má smysl se bavit nad konkrétním dílcem (operací).
GI4 je použitelný do M6 v duralu, mosazi, velmi dobrý automatovce - tak nějak. Na cokoli nad 12050 včetně, spolehlivě tak M4, pár kusů s ostrým závitníkem a krátký průchozí závit i tak nějak M5. Špatně obrobitelný materiál, problém, protože to umí pouze reverz, ne inteligentní lámací logiku jako třeba Kinmatic. Pod M2 - podle mě naprosto nepoužitelný.
Aby byly závity slušný, tak musí být i ty šrouby perfektní (jinak to mrší začátky při výjezdu) a obecně to je použitelné na krátké průchozí závity bez požadavku na nějakou extrémní přesnost a produktivitu.
Oficiálně má maximum 25 kgcm moment, trochu (tak o 30%) to jde těma podložkama natáhnout.
Prostě funguje to jako mašina z DDR z doby kdy vznikla - s moderním závitořezem to nemá nic společného (tím ale netvrdím, že to na nic nefunguje a nejde použít).
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

4. 10. 2017, 11:56

milan584 píše:Tady je ten výměnný vodicí šroub s maticí - pro každé stoupání musí být jiný, stoupání na šroubu je dvojnásobek řezaného závitu (tj. třeba pro st. 1 řezaného závitu má šroub st.2). Matice stačí CuSn6 nebo 8 (jakýkoli slušný bronz), šroub je třeba aby byl tvrdý, závit broušený, protože jinak se to za chvilku oběhá a pak to funguje mizerně (vůle vadí, nesmí být). Ideální na ten šroub je 2002, pokud člověk počítá s omezenou životností (tak třetina oproti 2002) jde použít Stabilka, u které je výhodou, že se závit nesrovnatelně líp brousí. Rozumná vůle (jak to nabrousit) u nového - tak max 0.03 - 0.05
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" :mrgreen: systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
PHOTO_20171003_184959.jpg

Super, diky moc za foto i perfektni vysvetleni. V mem pripade se chystam na serie M3 a M5 zavitu do 6063 a 6082. Az budu v dilne, musim se poradne podivat, co tam vlastne mam za kolecka na pohonu a jaky vodici sroub. Vzhledem k tomu, ze tam ted je upnuty nejaky mensi zavitnik (asi M3) od predchoziho majitele, muzu uvazovat, ze vodici sroub pro M3 mam z krku (pokud to provozoval spravne). Pro M5 se budu muset poohlednout po prevodovych koleckach a vodicim sroubu s matici. Druha moznost je odstarnit pevne spojeni hnaci hridele a vodiciho sroubu pro posuv, ktery by se musel honit extra motorem (treba vhodnym krokacem) a rychlost posuvu a reverzovani si osetrit vlastnim ovladanim. Ted se jen rozhodnout, co je mensi zlo :-) P.S.: moc dekuju i za instruktaz ohledne toho pruzinkoveho mechanismu.

H.
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

4. 10. 2017, 12:04

qwer píše:Tiež mám toho Nemca, a výmenné kolečká mi tiež chýbajú. Volakedy som ich chcel vyrábať, aj som ich nakreslil, no akosi z toho zišlo. Potom som mal chuť tam dať silnejší motor, a frekvenčný menič, len neviem ako by sa správal pri tom reverzovaní. Keď som závitorez zohnal- asi pred 4-5 rokmi, som ho odskúšal, a odvtedy stojí v kúte :(
001.JPG
Kazdy kousek informace je pro me dobry, takze dekuji za foto. Mohl bych Te poprosit pripadne o nejaka dalsi fota? Jde mi hlavne o stitky, kde jsou popsany doporucene prevody pro ruzne velikosti zavitu... I ostatni stitky se asi hodi. PREDEM DIK!

H.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 10. 2017, 1:48

markyparky píše:
qwer píše:Tiež mám toho Nemca, a výmenné kolečká mi tiež chýbajú. Volakedy som ich chcel vyrábať, aj som ich nakreslil, no akosi z toho zišlo. Potom som mal chuť tam dať silnejší motor, a frekvenčný menič, len neviem ako by sa správal pri tom reverzovaní. Keď som závitorez zohnal- asi pred 4-5 rokmi, som ho odskúšal, a odvtedy stojí v kúte :(
001.JPG
Kazdy kousek informace je pro me dobry, takze dekuji za foto. Mohl bych Te poprosit pripadne o nejaka dalsi fota? Jde mi hlavne o stitky, kde jsou popsany doporucene prevody pro ruzne velikosti zavitu... I ostatni stitky se asi hodi. PREDEM DIK!

H.
To, že tam je šroub pro M3 poznáš celkem snadno - musí mít stoupání 1mm (neb M3 má 0.5) - takže stoupání na tom vodicím šroubu v mašině musí být stejné jako na obyčejné M6 (protože M6 má 1) - odhadnout to pak porovnáním s obyčejnou šestkou jde samozřejmě i od oka, měrky netřeba.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 10. 2017, 1:57

markyparky píše:
milan584 píše:Tady je ten výměnný vodicí šroub s maticí - pro každé stoupání musí být jiný, stoupání na šroubu je dvojnásobek řezaného závitu (tj. třeba pro st. 1 řezaného závitu má šroub st.2). Matice stačí CuSn6 nebo 8 (jakýkoli slušný bronz), šroub je třeba aby byl tvrdý, závit broušený, protože jinak se to za chvilku oběhá a pak to funguje mizerně (vůle vadí, nesmí být). Ideální na ten šroub je 2002, pokud člověk počítá s omezenou životností (tak třetina oproti 2002) jde použít Stabilka, u které je výhodou, že se závit nesrovnatelně líp brousí. Rozumná vůle (jak to nabrousit) u nového - tak max 0.03 - 0.05
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" :mrgreen: systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
PHOTO_20171003_184959.jpg

Super, diky moc za foto i perfektni vysvetleni. V mem pripade se chystam na serie M3 a M5 zavitu do 6063 a 6082. Az budu v dilne, musim se poradne podivat, co tam vlastne mam za kolecka na pohonu a jaky vodici sroub. Vzhledem k tomu, ze tam ted je upnuty nejaky mensi zavitnik (asi M3) od predchoziho majitele, muzu uvazovat, ze vodici sroub pro M3 mam z krku (pokud to provozoval spravne). Pro M5 se budu muset poohlednout po prevodovych koleckach a vodicim sroubu s matici. Druha moznost je odstarnit pevne spojeni hnaci hridele a vodiciho sroubu pro posuv, ktery by se musel honit extra motorem (treba vhodnym krokacem) a rychlost posuvu a reverzovani si osetrit vlastnim ovladanim. Ted se jen rozhodnout, co je mensi zlo :-) P.S.: moc dekuju i za instruktaz ohledne toho pruzinkoveho mechanismu.

H.
ne, že bych byl pesimista - ale ta závitovací vazba musí být fakt (u této koncepce závitořezu) přesná, jinak to bude mršit ty závity. Pokud bys chtěl pinolu (axiální posuv - to vřeteno) honit externím driverem, tak samozřejmě by to šlo - ale musí to být "něco", co by to zvládlo - takže třeba by tam musel být kodér na vřetenu a linuxcnc běžící v tvrdé závitovací vazbě, s tím, že překročení momentu by dělalo předčasnou reverzaci či dokonce nějakou vyšší logiku. To podle mě nebude nic jednoduchého na dobastlení do standardního linuxcnc.
Mechanicky to dobastlit do toho závitořezu taky nebude nic úplně triviálního (není v tom místo), takže bych nevymýšlel pípoviny a nechal si někde udělat (nebo sehnal) ten vodicí šroub.
qwer
Příspěvky: 1297
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

4. 10. 2017, 3:11

Tiež pozriem aké tam mám kolečká, a ten šrob s maticou, že by sme to nejako spoločne dobastleli.
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

4. 10. 2017, 3:30

milan584 píše:
markyparky píše:
milan584 píše:Tady je ten výměnný vodicí šroub s maticí - pro každé stoupání musí být jiný, stoupání na šroubu je dvojnásobek řezaného závitu (tj. třeba pro st. 1 řezaného závitu má šroub st.2). Matice stačí CuSn6 nebo 8 (jakýkoli slušný bronz), šroub je třeba aby byl tvrdý, závit broušený, protože jinak se to za chvilku oběhá a pak to funguje mizerně (vůle vadí, nesmí být). Ideální na ten šroub je 2002, pokud člověk počítá s omezenou životností (tak třetina oproti 2002) jde použít Stabilka, u které je výhodou, že se závit nesrovnatelně líp brousí. Rozumná vůle (jak to nabrousit) u nového - tak max 0.03 - 0.05
Tvar (ta drážka v hlavě) je pro unašeč toho "rychlovýměnného" :mrgreen: systému, dolní čelo šroubu musí být slušné (taky se to o něj opírá), matice je ofrézovaná podle rozměru těch bočních vodítek, míra přes čela odpovídá rozměru mezi těma odpruženýma vodícíma deskama).
PHOTO_20171003_184959.jpg

Super, diky moc za foto i perfektni vysvetleni. V mem pripade se chystam na serie M3 a M5 zavitu do 6063 a 6082. Az budu v dilne, musim se poradne podivat, co tam vlastne mam za kolecka na pohonu a jaky vodici sroub. Vzhledem k tomu, ze tam ted je upnuty nejaky mensi zavitnik (asi M3) od predchoziho majitele, muzu uvazovat, ze vodici sroub pro M3 mam z krku (pokud to provozoval spravne). Pro M5 se budu muset poohlednout po prevodovych koleckach a vodicim sroubu s matici. Druha moznost je odstarnit pevne spojeni hnaci hridele a vodiciho sroubu pro posuv, ktery by se musel honit extra motorem (treba vhodnym krokacem) a rychlost posuvu a reverzovani si osetrit vlastnim ovladanim. Ted se jen rozhodnout, co je mensi zlo :-) P.S.: moc dekuju i za instruktaz ohledne toho pruzinkoveho mechanismu.

H.
ne, že bych byl pesimista - ale ta závitovací vazba musí být fakt (u této koncepce závitořezu) přesná, jinak to bude mršit ty závity. Pokud bys chtěl pinolu (axiální posuv - to vřeteno) honit externím driverem, tak samozřejmě by to šlo - ale musí to být "něco", co by to zvládlo - takže třeba by tam musel být kodér na vřetenu a linuxcnc běžící v tvrdé závitovací vazbě, s tím, že překročení momentu by dělalo předčasnou reverzaci či dokonce nějakou vyšší logiku. To podle mě nebude nic jednoduchého na dobastlení do standardního linuxcnc.
Mechanicky to dobastlit do toho závitořezu taky nebude nic úplně triviálního (není v tom místo), takže bych nevymýšlel pípoviny a nechal si někde udělat (nebo sehnal) ten vodicí šroub.
Asi mas pravdu. Zavani to jako jeden z projektu, ktery by byl leta jen v hlave a ve finale z nej stejne seslo pro slozitost... Uz jsem poptal zprostredkovatele, aby popohnal byvaleho majitele a podivali se, jestli nekde nema kolecka a vodici srouby s maticema. Kdyz je nenajde, jde mi primarne o M5, takze pro tento by mi chybejici komponenty vyrobil. V mezicase se kouknu na sestaveni toho prozunkoveho mechanismu.

Diky,

H.
qwer
Příspěvky: 1297
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

16. 10. 2017, 7:40

Vpredu je táto tabulka s možnosťami stroja :(
005.JPG
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

17. 10. 2017, 5:58

qwer píše:Vpredu je táto tabulka s možnosťami stroja :(
005.JPG
Super, diky moc. Nemas nahodou i tu druhou, kde jsou napsany rychlosti?

Dik predem!
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

17. 10. 2017, 6:05

qwer píše:Tiež mám toho Nemca, a výmenné kolečká mi tiež chýbajú. Volakedy som ich chcel vyrábať, aj som ich nakreslil, no akosi z toho zišlo. Potom som mal chuť tam dať silnejší motor, a frekvenčný menič, len neviem ako by sa správal pri tom reverzovaní. Keď som závitorez zohnal- asi pred 4-5 rokmi, som ho odskúšal, a odvtedy stojí v kúte :(
001.JPG
Mimochodem to kolecka si budu muset tez nechat vyrobit. Nemas nekde ten vykres nahodou? Myslim, ze kolecko 5 a 6 mi postaci. Ted mam 2x7, coz je 1:1 a nejakych 1400ot/min-1. Kolecky 5 a 6 jde docilit 1000 resp 2000 ot/min-1.
markyparky
Příspěvky: 54
Registrován: 30. 9. 2017, 9:17
Bydliště: Praha

17. 10. 2017, 6:09

fmodel píše:Myslím že ho mám ,hodil jsem ho do skladu .Dokumentaci k tomu nemám žádnou.
Mas k tomu prosim i prevodova kolecka? Potreboval bych si nechat vyrobit minimalne kolecka 5 a 6, tak hledam nejake info. Dokumentaci k tomu zda se uz nikdo nema, tak si musim pomoci jinak. Pokud mas ta kolecka, mohl bys prosim spocitat zuby a zmerit prumery? Pripadne porovnat i s koleckem 7 a rict mi, jestli je to stejny modul?

Diky
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“