Rotační matice
Spočítat to jde jednoduše: Pk*2200/2196, kde Pk je počet kroků/mm v nastavení osy (předpokládám krokáče). Pokud ti to ovšem program sežere, neb je to dost blbý koeficient po tom dělění. Já bych viděl chybu v pohonu té matice - převodu. Jde asi o malinko víc do pomala, než by měl skutečně být být.
To jsem si myslel, jen nastavení mám v práci a z hlavy vím jen že stoupání šroubu by mělo být 5 mm. Nebyl by vzoreček abych si to zítra až dojdu ke stroji si to sám spočítal? Díky za pomoc.packa píše:napiš stoupání šroubu , počet zubů řemenic, počet kroků motoru na otáčku a případně hodnotu mokrokroku. pak není problém spočítat hodnotu která se má zadat.
vbždyt to je jednoduchá matika, když víš že stoupání je pět tak už víš že hodnotu dělíš pěti, pokud máš převodovýpoměr 1:1 tak je to jasný a většina krokáčů má 200 kroků na otáčku- pak by ta hodnota byla 40 teda pokud tam nemáš mikrokrok. pak se ti podle hodnoty mikrokroku násobí počet kroků motoru.
nebo napiš jakou tam máš nastavenou hodnotu ted z toho by se to dalo spočítat když víme stoupání.
nebo napiš jakou tam máš nastavenou hodnotu ted z toho by se to dalo spočítat když víme stoupání.
Jednoduchá matika to možná je, ale ne pro mě , kdybych věděl tak se neptám. převodový poměr nevím, Mám dojem že na motoru mám 60 zubů a na matici 22, teda jestli se nepletu. Modul 3. Hodil by jsi sem prosím ten vzoreček?
převodovej poměr je 1:2.727272 ,takže na jednu otáčku motoru to při stoupání 5 dělá 13.6363636363mm což je dost hnusně chlupatý číslo, takže ho zadej v co nejdelším tvaru kvůli přesnosti. takže tě pak už zajímá jen počet kroků na jenu otáčku. vzorec je : počet zubů na motoru děleno počet zubů na matici krát stoupání šroubu v mm/ ot .pak tím vydělíš počet kroků . takže pokud používáš plný krok tak je to 200:13.63636363 což dělá nějakých 14,666666. kroků na jeden milimetr.
záleží co používáš za soft . třeba v EMC se zadává 1)převodový poměr 2) počet kroků motoru na jednu otáčku ,3)stoupání šroubu 4) počet mikrokroku a výsledek si to samo spočítá.
A ještě otázka proč tak do rychla???????? to máš takovou rezervu výkonu na motorech? a chceš dosáhnout co největší rychlosti? na úkor přesnosti!
záleží co používáš za soft . třeba v EMC se zadává 1)převodový poměr 2) počet kroků motoru na jednu otáčku ,3)stoupání šroubu 4) počet mikrokroku a výsledek si to samo spočítá.
A ještě otázka proč tak do rychla???????? to máš takovou rezervu výkonu na motorech? a chceš dosáhnout co největší rychlosti? na úkor přesnosti!
Díky, sorry jsem slepej.Josef píše:Vždyť ho máš nahoře, co bys chtěl ještě víc.AcemanLB píše:Nebyl by vzoreček abych si to zítra až dojdu ke stroji si to sám spočítal? Díky za pomoc.
Protože to je kapku větší hlavně vrtačka a troch mi o tu rychlost jde. Snad to dám zítra do kupy, díky za rady.packa píše:převodovej poměr je 1:2.727272 ,takže na jednu otáčku motoru to při stoupání 5 dělá 13.6363636363mm což je dost hnusně chlupatý číslo, takže ho zadej v co nejdelším tvaru kvůli přesnosti. takže tě pak už zajímá jen počet kroků na jenu otáčku. vzorec je : počet zubů na motoru děleno počet zubů na matici krát stoupání šroubu v mm/ ot .pak tím vydělíš počet kroků . takže pokud používáš plný krok tak je to 200:13.63636363 což dělá nějakých 14,666666. kroků na jeden milimetr.
záleží co používáš za soft . třeba v EMC se zadává 1)převodový poměr 2) počet kroků motoru na jednu otáčku ,3)stoupání šroubu 4) počet mikrokroku a výsledek si to samo spočítá.
A ještě otázka proč tak do rychla???????? to máš takovou rezervu výkonu na motorech? a chceš dosáhnout co největší rychlosti? na úkor přesnosti!
Tak mi nějako došlo, že jsme kapku někde jinde než jsem potřeboval, používám EMC. A původní dotaz zněl jak se dopočítat k správnému nastavení což mi pořád nějak uniká. Po tom co vypočítám něco podle vašich rad dostanu výsledek který mi jaksi nepomůže. Já potřebuju vědět jak se dopočítám toho o kolik a jaké nastavení změnit aby stroj ujel 2200 a ne jen 2196. Chápete o co mi jde? Nějak to uteklo. Sorry třeba jsem se na začátku vyjádřil špatně.
Ale packa ti to píše:
Podle mě se ti ztrácí kroky a proto nedojedeš tam kam máš.
Přesně v tomhle pořadí to zadáš do tabulky a hotovo. Převodový poměr ti také spočítal.packa píše: záleží co používáš za soft . třeba v EMC se zadává 1)převodový poměr 2) počet kroků motoru na jednu otáčku ,3)stoupání šroubu 4) počet mikrokroku a výsledek si to samo spočítá.
Podle mě se ti ztrácí kroky a proto nedojedeš tam kam máš.
tak zkus výslednou hodnotu kroků na jeden milimetr v emc vynásobit 0,1821493618
ale příjde mi to jako blbost to tímhle spůsobem řešit, přeci když zadáš počet kroků motoru , převodový poměr a stoupání šroubu tak to musí odpovídat a pokud ne tak se ti strácí kroky a tahle kompenzace ti nic nevyřeší!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ale příjde mi to jako blbost to tímhle spůsobem řešit, přeci když zadáš počet kroků motoru , převodový poměr a stoupání šroubu tak to musí odpovídat a pokud ne tak se ti strácí kroky a tahle kompenzace ti nic nevyřeší!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Myslel jsem, že třeba šroub (trapéz) nemá stoupání 5, ale třeba 4.98 a to dělá ten problém na půl metru pojezdu tu nepřesnost ani nepoznám při MDF konstrukci, ale na 2 metrech už to znát je. Tak mě právě zajímá jestli se toho dá dopočítat nebo ne.
Tohohle se nikdy nedopočítáš, to musíš doměřit na stroji, ale musíš začínat vždy v jednom bodě a pokaždé ujet jinou vzdálenost, kterou budeš měřením ověřovat.AcemanLB píše:Myslel jsem, že třeba šroub (trapéz) nemá stoupání 5, ale třeba 4.98 a to dělá ten problém na půl metru pojezdu tu nepřesnost ani nepoznám při MDF konstrukci, ale na 2 metrech už to znát je. Tak mě právě zajímá jestli se toho dá dopočítat nebo ne.
1. start z nulové polohy do vzdálenosti 100mm, změřit, zadat pojezd na hodnotu 120mm, frézka by se měla pohnout jen o 20mm, znovu změřit od nulového bodu.
2. start z nulové polohy do vzdálenosti 50mm, změřit, zadat pojezd na hodnotu 75mm, frézka by se měla pohnout jen o 25mm, znovu změřit od nulového bodu, zadat pojezd na hodnotu 100mm, frézka by se měla pohnout jen o 25mm, znovu změřit od nulového bodu, zadat pojezd na hodnotu 125mm, frézka by se měla pohnout jen o 25mm, znovu změřit od nulového bodu.
3. start z nulové polohy do vzdálenosti 120mm, změřit.
Porovnáním naměřených hodnot zjistíš, že když jedeš do vzdálenosti 120mm jednou, tak ti to ujede tolik a tolik, když jedeš do vzdálenosti 125mm navíc zastavení, tak zjistíš jinou odchylku v poměru, než bys jel tuto hodnotu najednou. Co to znamená? Máš velký převod a motor ti to prostě neutáhne, ztrácí kroky.
Možná by tomu šlo zamezit snížením zrychlení, ale to je také pro tebe špatné.