pohon matice vs pohon skrutky

mechanika k motorům
Odpovědět
PBr
Příspěvky: 941
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

15. 1. 2008, 12:22

Hi,

Neni mi celkom jasne, preco sa pri vacsich strojoch preferuje pohon matice, cize skrutka stoji a matica sa toci. Je to kvoli zotrvacnosti vacsej skrutkovice?? Alebo ma to i nejaky sofistikovanejsi dovod?
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22390
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

15. 1. 2008, 1:07

u serv ta setrvacnost sroubu hraje nemalou roli podle sroubu se nastavuje PID smycka protoze se s tou setrvacnosti musi pocitat
navic tam bude jeste par mechanickych pro stejne tak jako proti
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
RadekCX
Příspěvky: 622
Registrován: 14. 7. 2006, 10:12
Bydliště: Č.Budějovice
Kontaktovat uživatele:

15. 1. 2008, 1:30

take jeden z duvodu je, ze ten sroub neni nikdy uplne rovny - navic se prohyba vlastni hmotnosti - pri vyssich otackach se tim padem rozkmitava
RadekCX
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
PBr
Příspěvky: 941
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

15. 1. 2008, 1:46

No to zneju ako rozumne argumenty, takze s takym sa oplati uvazovat iba pri vacsich strojoch, resp. dlhsich vedeniach.
diki za odpovede
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22390
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

15. 1. 2008, 2:24

jojo
kdyz jsem zkusil servo na trapezu tak jsem myslel ze ta masina skoci dolu jak to kmitalo
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22390
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

15. 1. 2008, 2:25

tak na poradne masine maji ty srouby treba 20 kilo
kdyz to neni vyvazene a tocite s tim 3000 ot/min tak neco musi odejit
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Miroslav Souček
Příspěvky: 31
Registrován: 16. 12. 2007, 12:10
Bydliště: Hradec Králové

25. 1. 2008, 6:33

Ono je hezké pohánět matici. Ale když je potřeba vyměnit něco na pohonu matice je to velký problém.
V práci máme několik 5 osých frézek na opracování výlisků z plastu.
Ta nejstarší má pohon matice na osách X a Y.
Loni praskl pohonný řemen a vyměnit ho za nový byla šílenost.
Na nové mašině již výrobce toto nepoužil.
Je tam šroub průměr asi 50 mm s velkým stoupáním.
Délka šroubu je asi 2700 mm neměřil jsem to přesně.
Rychloposuv nějakých 80000 mm za minutu.
Žádný problém s průhybem šroubu tam není.
Jinak co je krásné?
5 osá CNC fréza X a Y osa na lineárních motorech.
Šroub pouze na Z ose.
Rychloposuv max 120000 mm za minutu!!!
Je to mazec vidět v pohybu.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

25. 1. 2008, 7:09

Miroslav Souček píše: 5 osá CNC fréza X a Y osa na lineárních motorech.
Šroub pouze na Z ose.
Rychloposuv max 120000 mm za minutu!!!
Je to mazec vidět v pohybu.
Móc pěkný :-) Co je to za mašiny?
Aleš Procháska
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

25. 1. 2008, 10:12

Tak délka 3 metry je pro kul. šrouby při průměru 63 mm a výše asi tak na hraně. Při těch šílených rychlostech posuvů se to pak rozkmitá, když je matka na některém konci šroubu. Na delší šrouby je výhodnější použít pohon matice. Výměna řemene je otátkou konstrukce stroje, ne principu. To platí i pro šrouby o malém průměru, ovšem kratší. Ty se rozkmitají dříve.
Miroslav Souček
Příspěvky: 31
Registrován: 16. 12. 2007, 12:10
Bydliště: Hradec Králové

26. 1. 2008, 2:44

Na lineárních motorech je od firmy GEIS.
Jinak tam jsou ještě stroje od firmy Huber Grumme.
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 477
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

5. 7. 2008, 6:24

Ono je to asi tak, že pohon šroubu je využitelný pouze do jeho určité délky. Musí být totiž předepjatý - takže ložiska v kterých je uložen, jsou tímto způsobem namáhána. Dále musí přenášet poměrně významné síly vznikající při rozjezdu či brzdění. Proto se také dost využívá systém, kdy je šroub ,,natvrdo´´ - tedy poháněná je matice. Je to mechanicky košer, má to prakticky jedinou nevýhodu - matici nelze mazat centrálně a musí se mazat ručně. Co se týká zmiňované výměny řemene - jednak řemeny odcházejí naprosto minimálně, daleko častěji se mění právě ty matice. A to není taková hrůza, jde to celkem rychle, i když se musí povysunout šroub. Jen pro dokreslení - u pětimetrových mašin jsou ještě šrouby, ale u devítimetrových a větších jsou už ozubené hřebeny a pastorek.
Odpovědět

Zpět na „šrouby a převodovky“