Kreslení tišťáku pomocí CNC

postupy vyroby a nejake zajimave navrhy
AcemanLB
Příspěvky: 564
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

19. 2. 2009, 2:11

Tak si říkám jestli někoho napadlo a už to třeba zkoušel nakreslit vhodnou fixou tišťák přímo na desku a tu pak vyleptat. Nebyly by k tomu zapotřebí drahé frézy, laserové tiskárny ani vybavení potřebné k fotocestě. Prostě jen CNC a fix :D , Zkoušeli jste? Pokud ano jak převedete obrazec desky z JPG do CAMU? A jak v CAMech postupujete dál aby to vykreslilo i třeba silnější cesty?
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1559
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

19. 2. 2009, 6:16

Co zkusit nástroje na gravírování fotografií? Samozřejmě to má nevýhodu jízdy fixy pouze v definovaném směru (X, Y, spirála), ale zkusit by šlo.

Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

21. 2. 2009, 6:08

Fixa je blbost. To už jsem zkoušel, viz http://www.regulace.org/article_info.php?articles_id=8
Problém není v širokých spojích, ale hlavně v tenkých. DPS pouze s širokýmy spoji není na výrobu nic složitého, aby k tomu bylo zapotřebí CNC. Práce bude rychlejší a výsledek mnohem lepší s blbou nažehlovací fólií. Fixa, strojně řízená, neudělá na mědi dostatečně plnou a odolnou stopu barvy, aby vydržela leptání.
Já bych viděl jako super věc, kdyby tu měď na sklolaminátu mohl odpařit v požadovaných místech laser. Až nebudu mít co dělat (takže nikdy :-)), tak to zkusím.

Tomáš
PavelZ
Příspěvky: 356
Registrován: 10. 3. 2008, 11:48
Bydliště: Praha

21. 2. 2009, 7:13

Nezkoumal jste někdo, třeba jen na netu, jestli by nešla použít tisková hlava z inkoustovky? Nějakým časákem by se generovalo střílení kapek do daného bodu (frekvence podle požadavku na konstast). Ale teď mě napadá, že by tam byl problém s rozpustností inkoustu v leptadle. Takže blbost ... :(
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

21. 2. 2009, 8:22

tomashal píše: Já bych viděl jako super věc, kdyby tu měď na sklolaminátu mohl odpařit v požadovaných místech laser. Až nebudu mít co dělat (takže nikdy :-)), tak to zkusím.

Tomáš
Já to kdysi zkoušel, ale výsledek velmi nevalný a proto jsem to hned utnul.
Do mědi se laserem dost špatně gravíruje, je totiž mrcha dost dobře vodivá i pro teplo. Když jsem tomu vytnul, tak paprsek zase pálil materiál desky, takže nebezpečí uhlíku a tudíž vodivosti mezer. Tenké spoje by asi vůbec nešly kvůli nebezpečí odlepení, vzniká tam celkem hic.
Pokud má někdo lepší zkušenost, ať dá vědět. Já to vzdal po prvním neúspěšném pokusu s deskou systému dělících čar.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

21. 2. 2009, 9:11

Kdysi jsem narazil na stranky,kde kluci zkouseli UV svetlem pres kristalovou optiku kreslit na desku s emulzi.Vysledky byly vyborne,rastr 0.25mm.Jednoduchy plastovy hrebeny z tiskaren a k tomu KM.Fakt hracka,ale plosnak vypadal pekne.Zdroj UV byla vybojka 75W.Problem je ovsem ta optika,ktera UV propousti.
Ja jsem zkousel klasiku.Desku nastrikat cernou matnou barvou a gravirovat jen tu barvu,pak vyleptat. Sel s tim delat rastr 0.15mm.
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

22. 2. 2009, 9:01

Pupak píše:Ja jsem zkousel klasiku.Desku nastrikat cernou matnou barvou a gravirovat jen tu barvu,pak vyleptat. Sel s tim delat rastr 0.15mm.
To jste ale musel zajizdet i trochu do medi a to pak byla zase brzo pryc freza ne? Nebo nezustaval v nekterych mistech zapeceny barevny prach, ktery se neodleptal?
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

22. 2. 2009, 10:04

Pokud se trochu lizne i med,to HM freze 0.2mm nevadi.Zkousel jsem ruzne nastroje,kopinate,valcove a fungovalo vsechno.Jediny problem je extremni narok na Z-rovinu. Tam je pet stovek problem a nektere tistaky zrovna moc presne nejsou.Ale principielne to nemelo chybu.Kdyz byl rovny laminat,tak opravdu rastr 0.15mm nebyl problem.Barva cerna matna ve spreji je perfektni.Je tvrda a nemaze se po vyschnuti pri obrabeni.Po gravirovani stacilo oplachnout kartackem pod vodou a uz se mohlo leptat.Nastroje se tupi hlavne ve styku se sklem v laminatu,ale med ji naprosto nevadi.
Uživatelský avatar
Gustavson
Příspěvky: 260
Registrován: 20. 5. 2008, 8:02
Bydliště: Posázaví-Podveky

22. 2. 2009, 12:59

Co takhle rozkuchat starou nebo i novou ink. tiskárnu a použít tiskovou hlavu upevněnou na ose Z rovnou na nanášení toneru na kuprák?Elektroniku z tiskárny spřahnout s cncčkem a muselo by to fachat.Nebo je to blbost?
Hlavně to chlapci tak nemažte,železo nepije.
Uživatelský avatar
ferguson
Příspěvky: 462
Registrován: 20. 8. 2008, 7:51
Bydliště: Žilina

22. 2. 2009, 8:03

mozno by ani nebolo treba ohromne upravovanie. tiez ma toto napadlo. v podstate staci prisposobit mechaniku tlaciarne, aby zobrala a neohybala aj taketo hrube veci. a potom uz prakticky nie je problem.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1143
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

22. 2. 2009, 8:30

Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
vlada2
Příspěvky: 207
Registrován: 2. 12. 2007, 10:54
Bydliště: Litomerice

22. 2. 2009, 8:36

kdo ma tiskarnu, ktera umi potiskovat CD, tak v podstate muze tisknout rovnou na tistak ne? netusim jak ta barva teda schne.
Uživatelský avatar
Gustavson
Příspěvky: 260
Registrován: 20. 5. 2008, 8:02
Bydliště: Posázaví-Podveky

23. 2. 2009, 8:14

Škoda že neumim plosky.Mě by zajímalo jak se vypořádat s rozpustností inkoustu v leptací lázni respektive ve vodě.Nebo se vyrábí nějakej nerozpustnej inkoust?
Hlavně to chlapci tak nemažte,železo nepije.
hns
Příspěvky: 21
Registrován: 9. 10. 2007, 5:29
Bydliště: Ostrafsko
Kontaktovat uživatele:

26. 8. 2009, 9:09

jdu asi s krizkem po funuse, ale prece jenom

Kód: Vybrat vše

http://www.ges.cz/?page=index&or=price,asc&ipp=12&lang=cz&cur=CZK&of=1&gcat=XPF&inc=detail&gesid=GES08000006
kdyz pouzijete tento lak KK20 z GESu tak muzete kreslit technickym perem. Ovsem netusim jaky je minimalni prumer trubky kterym protece. Zatim jsem kreslil rucne perem cislo 3 nebo 4 (tusim ze to je 0,25 od centropenu) a slo to dobre
Kde jsem omylem skrtnul tam to zustalo i po vyleptani, takze staci zajistit aby pero melo stale pritlak, aby mohlo kreslit a je to
Avenger
Příspěvky: 383
Registrován: 19. 10. 2006, 8:41
Bydliště: Litoměřice

27. 8. 2009, 7:17

Technickým perem jsem kreslil plošňáky také, ale problém byl v případě kdy bylo třeba vybarvit větší plochu, nebo si přejel dříve nakreslenou již napůl zaschlou čáru (to zřejmě nastane i u toho CNC). Pak docházelo k zalepení trubičky a už jsem z toho byl kolikrát na prášky. :D

Dneska prostě nakreslím schema v eagle, sestavím dps, vytisknu na inkoustovce na fólii, přiložím na kuprák se světlocitlivou emulzí (prodávají se už nastříkané kupráky, nebo mám i spray), nechám cca 5min osvítit pod UV, propláchnu ve vývojce a jdu leptat. Pak ještě vrtám (zatím ručně, ale to se změní jen co dotáhnu CNC).

U ruční výroby pomocí pera jsem obvykle vytiskl na papír dps, přilepil na kuprák, důlčíkem označil ootvory, vyvrtal a pak se desítky minut trápil kreslením. Pak jsem to nějakou dobu fénoval aby to zaschlo a nechal to vyleptat.

U té fotocesty odpadlo důlčíkování a nejvíce časově náročné ruční překreslování. O výsledné kvalitě nemluvě.
Odpovědět

Zpět na „plosnaky“