sraz Vysočina 18/10/2014 - změna místa srazu

Veškeré provozní záležitosti, dotazy a návrhy k fungování fóra a členů
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2509
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2014, 8:10

Také se přidám k děkujícím. Moc povedené setkání. Zázemí špičkové, exkurze zajímavá, štrúdl luxusní. Jen z těch informací mu šla hlava kolem :D
Víťo dík.
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

19. 10. 2014, 8:20

díky, díky, díky ... i já byl spokojený se zájmem z Vaší strany a celkově i průběhem, a také mile překvapený, že jste se během odpoledne nerozprchli někam do hospody - naopak někteří čile diskutovali ještě o půl desáté večer.

Paní navíc slíbila, že pokud se zase domluvíme, připraví kávu a štrůdl a prostory.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2014, 9:13

taky dekuju
bylo to organizovanejsi a rozhodne to melo smysl
rozhodne i inspirace pro prahu
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2014, 9:29

Ano perfekt, a až nám všem spraví dálnici bude ta cesta ještě rychlejší :) (doufám že to do příštího srazu stihnou)
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2014, 9:37

optimisto :lol:
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

20. 10. 2014, 3:13

ten co fotil, dej sem nějakou fotku setkání ... díky
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

20. 10. 2014, 3:29

Informace zdánlivě nesouvisející, ale účastníci budou vědět:
- Ty tenké vodiče jsou skvělé. Mají dobrý poměr vodič/izolace a skvěle se pájí. Paráda.
- Ty mikrospínače-potenciometry bohužel nejsou lineární. Jsou vpodstatě dvouúrovňové, při sepnutí mají nějaký odpor a rozepnují jiný. Takže se dá poznat utržený drát, ale pro měření hloubky stisku to použít nelze.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8871
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

20. 10. 2014, 3:40

IMG_8938_vysocina_2014.jpg
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3536
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

20. 10. 2014, 4:15

na sucho?
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

20. 10. 2014, 5:21

filla píše:na sucho?
Jo.
A to bylo to nejlepší rozhodnutí.
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

20. 10. 2014, 6:32

marekzcke píše: Pro zajimavost. Proc se nemuzou kabely do aut pajet?
ne, není to o vlastnostech cínu,
nakonec je v autě spousta cínových spojů na deskách pod palubkou, v řídících jednotkách, občas světlech atd ...

ale všude, kde drátový spoj vede vzduchem, se používají lisované kontakty. (krimpování)
naražený kontakt má dvě části, jedna sevře vodič přes izolaci a druhá odizolovanou část vodiče.
ta část co sevře vlastní žíly vodiče se kontroluje na správné "utažení" - lednotlivé drátky nesmí být moc volné - pak by to nevyhovělo pevností na trhací zkoušce (a provozu)
ale nesmí být ani stažená tak, aby rozdrtila ty drátky - to by se přeštíply a opět by to nevyhovělo pevností. Navíc má na hranách tvar trumpety, aby se drátky o hranu neustřihly. Za provozu se běžně dělají jak trhací zkoušky tak řezy kontaktu a následně jejich kontrola pod mikroskopem.
Je to odzkoušeno, že jde o nejspolehlivější způsob spojení.

Cínování naopak tvoří ostrý přechod ocínovaných drátků - cínem nejde udělat ta trumpeta. Navíc to jde obtížně ocínovat, aniž by se poškodila izolace vodiče - a tedy další pevnostní místo by selhalo.
+ je to zhoršeno povinností (EU) používat bezolovnatý cín, který má vyšší teplotu tání a proto je vůči izolaci (a elektronickým součástkám) méně vhodný. (+ nikdo netuší, co udělají spoje s bezolovnatou pájkou za 10 let)

I v rozvaděčích pod šroubek se konce lanek necínují, ale mačkají do dutinky - z obdobného důvodu.
(PS - pokud v rozvaděči použijete dutinky, je dobré mít odpovídající kleště - jinak je dobré za lanko opatřené dutinkou a stažené ve svorce šroubkem ... zatahat, občas jde velice lehko vytrhnout.)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
Kilovolt
Sponzor fora
Příspěvky: 829
Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
Bydliště: Podřipák jak vyšitej!

20. 10. 2014, 7:10

Jako vyštudovanej elektrotechnik a profesí elektrikář jsem se taky divil, jak pájka může "navlhnout". Cín a pájky s cínem jsou vůči vodě netečný. V autě jsou v tom především prachy a pájení kabelů by to hodně prodražilo - ostatní jak napsal chb. Jinak k k propojování součástek na dps se údajně (jěště jsem to neviděl na vlastní bulvy) používá vodivé lepidlo a to nasákavý je.
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

20. 10. 2014, 7:51

No ona nevlhne přímo pájka, to jsem napsal blbě.
Jde o složitý proces chování difůzní vrstvy cín / měď, kterou elektrochemická koroze a teplota narušuje, vznikají mikro trhlinky do nich se dostává vlhkost a dále podporuje tento proces.
Ve finále se oddělí spoj od plošky, buď elektricky nebo i mechanicky (častý problém staré elektroniky např. TV).
U plošňáku se spoje snadno ošetří lakem a vliv se zásadně omezí, nebo úplně zruší (během životnosti výrobku) u kabelu to dost dobře nejde.

Ale jak psal chb, zásadní důvody jsou zcela jiné
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

20. 10. 2014, 8:13

v modelarine vzdy platilo draty zaskripnout do konektoru paklize to jde namisto letovani
letovane se uklepou a vzeslo to z praxe
ve finale to upadlo presne na rozhrani kam az dotekl cin a kde zacinaly volne dratky z te licny
koncentruje se tam mechanicke namahani a je to typicky schovane pod izolaci coz je taky super zalezitost kdyz se to pak hleda
z vlastni zkusenosti muzu potvrdit uz se mi to nekolikrat stalo
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
kenda
Příspěvky: 45
Registrován: 27. 2. 2013, 11:34

22. 10. 2014, 6:55

Zdravím Pro me to byly hodně zajímavý poprvé jsem viděl 3D tisk v akci :) supr. I povídání o softverech poučný. Boužel Po 4 hodinách mě vypršel čas :( Ale bylo fain Vás poznat osobně. Díky Moc
S železem jak s plastelínou :-)

http://kislingerknives.blogspot.cz/" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Provozní záležitosti“