Jak zapojit stejnosměrný motor a jeho regulaci

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
Embie
Příspěvky: 40
Registrován: 13. 11. 2013, 7:38

12. 3. 2017, 8:05

Ahoj
Můj dotaz bude možná pro místní guru triviální, ale já o tom nic nevím. Koupil jsem za pár kaček takovej mini bastl "stojanovou vrtačku". Jediné nač jsem přišel je, že to běží i na stejnosměrný proud, protože se to točilo když jsem to připojil na baterku. Sešlo se mi to doma s nějakým potenciometrem s (asi) vypínačm v krabičce. Můj dotaz je následovný - dokáže mi někdo říct, jak ty dráty pospojovat, abych tím potenciometrem dokázal měnit otáčky toho motoru? A jde to vůbec? Díky za pomoc :)
Přílohy
IMG_20170312_205339_HDR.jpg
IMG_20170312_210339_HDR.jpg
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4881
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

12. 3. 2017, 8:34

Klicova je prvni veta, komutator rovna se usmernovac. Link Wiki nejde vlozit proto copy.

Komutátor je mechanický rotační usměrňovač (respektive mechanický rotační přepínač), který je používán zejména u elektrických stejnosměrných motorů. Zajišťuje přepínání směru proudu vedeného do rotorových cívek tak, aby byla napájena vždy cívka pod aktivním pólem a byla dosažena co největší účinnost stroje.

Komutátor bývá částí jak u stejnosměrných rotačních elektrických strojů (stejnosměrný motor, dynamo), tak i u univerzálních motorků fungujících na stejnosměrný i střídavý proud (ve vrtačkách, mixérech atd.). Je umístěn vždy na rotoru stroje, skládá se z řady vzájemně izolovaných vodivých lamel, na něž doléhají kartáče (obvykle grafitové, nazývané proto uhlíky).

Komutátor jako poměrně složitá mechanická součást přenášející velké proudy bývá zdrojem nežádoucích mechanických poruch či elektromagnetického rušení, jež vzniká vlivem nežádoucího jiskření. To nastává především vlivem vzniku vzduchových mezírek mezi sběračem proudu a povrchem komutátoru. Vzhledem k tomuto jiskření mezi kartáči a komutátorem nejsou stroje vybavené komutátory vhodné do prostředí s možností výskytu hořlavých či výbušných plynů (např. hlubinné doly, kde se často vyskytuje výbušný plyn metan).

Kartáče i komutátor se vlivem tření a jiskření obrušují a proto mají komutátorové motory krátkou životnost (nebo servisní periodu). To nevadí u motorů používaných občasně, jak je tomu např. u fénů, ručního elektrického nářadí a pohonu stěračů automobilu. Vadí to ale u zařízení s trvalým provozem, např. větráků. U takových konstrukcí se používají bezkomutátorové motory, např. asynchronní motor na střídavý proud. Pro použití stejnosměrného proudu je ale komutace nezbytná. Mechanický komutátor lze nahradit bezkontaktním elektronickým. Například k chlazení polovodičů v počítačích se používají miniaturní větráčky se stejnosměrným napájením. Je v nich vestavěn elektronický komutátor, napájející stator. Rotor motorku je tvořen trvalým magnetem. Směr proudu vinutí dvou fází přepíná elektronika na základě Hallova senzoru, měřícího orientaci magnetického pole rotoru. V angličtině je pro takový motor výraz BLDC (Brushless DC) nebo též ECM (Electronically Commutated Motor).

Stejnosměrné stroje s mechanickým komutátorem byly díky snadné regulaci prakticky nezbytnou součástí elektrických pohonů až téměř do konce 20. století. Pak ale umožnil vývoj levných polovodičů nahradit jeho funkci silnoproudou elektronikou. Dynamo pak bylo možno nahradit spolehlivějším a levnějším alternátorem a stejnosměrný motor asynchronním motorem s elektronickým řízením.
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

12. 3. 2017, 8:51

Embie píše:Ahoj
Můj dotaz bude možná pro místní guru triviální, ale já o tom nic nevím. Koupil jsem za pár kaček takovej mini bastl "stojanovou vrtačku". Jediné nač jsem přišel je, že to běží i na stejnosměrný proud, protože se to točilo když jsem to připojil na baterku. Sešlo se mi to doma s nějakým potenciometrem s (asi) vypínačm v krabičce. Můj dotaz je následovný - dokáže mi někdo říct, jak ty dráty pospojovat, abych tím potenciometrem dokázal měnit otáčky toho motoru? A jde to vůbec? Díky za pomoc :)
No to co psal Bart - pokud nedodáš schema těžko určit na co Ti to vlasně běží !!!!!
Takže pokud Ti komutítorvý motor běží i na baterky neznamená to, že je napájen jen stejnosměrným proudem.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4881
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

12. 3. 2017, 11:08

http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=43& ... start=1155" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3295
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 3. 2017, 7:54

brr dráty holé žádné krytí ....
potenciometr k regulaci nestačí kdysi jsem dělal regulátory na vrtačku ač bylo zapojení značně jednoduché fungovalo to výborně.
téměř od nulových otáček u vrtačky narex normálně jsme na tom vinuli menší cívky transformátorů
zkusím pohledat schéma
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

13. 3. 2017, 11:13

Tak to je opravdu "bastl" už jsem to někde viděl, nebylo to na Bazoši? Co s tím vlastně předpokládáš vrtat? Ten motorek je možná z nějaké historické elektromechanické kalkulačky, bude mít pár Wattů. Bez jakýchkoli převodů to nebude mít nic moc sílu. Ten kdo toto spáchal by se měl stydět. Ale je věcí každého co chce používat. Pokud chceš regulovat otáčky, tak třeba tady: http://flajzar.cz/eshop/index.php?id_pr ... results=57" onclick="window.open(this.href);return false; si můžeš koupit stavebnici.
Já osobně bych celý ten bastl zahodil, zejména jestli máš malé děti a nechceš, aby přišly k úrazu.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“