Měnič pro dvourychlostní motor
Ahoj,
Mám velice starou litinovou vrtačku, kde se řeší změna otáček vřetene pomocí přehazování řemene.
A ta jde ještě půlit přepínačem, protože je vrtačka osazena 2 rychlostním motorem. Pravděpodobně tam bude 4/8 pólový asynchronní 3F motor.
Štítek motoru vypadá takto: Ve skříni se mi válí měnič Lenze 8105e: Dokumentace tu: http://download.lenze.com/TD/8101E-8106 ... 08__EN.pdf
Chtěl bych ho použit pro regulaci otáček vřetene. S tím, že bych jel třeba 30-70Hz na nižší rychlost a pak přepnul na rychlejší vinutí a zase 30-70Hz....tím bych si pokryl otáčky 414-1932 ot/min, což by by asi stačilo.
Chtěl bych odstranit nutnost přehazování řemene, protože se to jde ztuha. navíc to nám to ze strany soustruhu, takže na něj musím vylézt a řemen přehazovat, což je dost na prd.
Chtěl bych poprosit zkušenější výkonáře, zda by mi zkontrolovaly moje úvahy.
Na štítku motoru je 380V sdružené napětí mezi fázemi. Měnič mám 1f na 3x230V, tedy 400V sdružené napětí. Měnič tedy vyhovuje. Je to tak? Měnič chci přišroubovat na zeď a zapojit na přívod vrtačky. Je trochu na prd, že spínaný PWM z měniče poleze přes přepínač ryclosti, ale to se asi nedá nic dělat.
Stránka 4 v manuálu říká, že měnič je konstruován na 1,5kW motor. To by tedy mělo také vyhovovat.
Do motoru v nominálních otáčkách teče 3,7A a měnič umí 7A výstup, tady tedy rezerva také je.
Vrtačku provozuju jako hobby, takže žádné celodenní vrtání 40mm děr.
Nezapomněl jsem něco zkontrolovat, popř na co si dát pozor?
Edit:
Kam až můžu jít s frekvencí pro takto staré motory?
Snižováním frekvence se motor začne čím dál více chovat jako kus drátu a né indukčnost, bude tedy stoupat proud a zároveň míň fouká větráček. Dole je tedy problém s přehřátím?
Zvyšováním frekvence klesá moment, až se motor může zastavit. A další problém jsou odstředivé síly. Nahoře je tedy problém se ztrátou výkonu?
Dík P
Mám velice starou litinovou vrtačku, kde se řeší změna otáček vřetene pomocí přehazování řemene.
A ta jde ještě půlit přepínačem, protože je vrtačka osazena 2 rychlostním motorem. Pravděpodobně tam bude 4/8 pólový asynchronní 3F motor.
Štítek motoru vypadá takto: Ve skříni se mi válí měnič Lenze 8105e: Dokumentace tu: http://download.lenze.com/TD/8101E-8106 ... 08__EN.pdf
Chtěl bych ho použit pro regulaci otáček vřetene. S tím, že bych jel třeba 30-70Hz na nižší rychlost a pak přepnul na rychlejší vinutí a zase 30-70Hz....tím bych si pokryl otáčky 414-1932 ot/min, což by by asi stačilo.
Chtěl bych odstranit nutnost přehazování řemene, protože se to jde ztuha. navíc to nám to ze strany soustruhu, takže na něj musím vylézt a řemen přehazovat, což je dost na prd.
Chtěl bych poprosit zkušenější výkonáře, zda by mi zkontrolovaly moje úvahy.
Na štítku motoru je 380V sdružené napětí mezi fázemi. Měnič mám 1f na 3x230V, tedy 400V sdružené napětí. Měnič tedy vyhovuje. Je to tak? Měnič chci přišroubovat na zeď a zapojit na přívod vrtačky. Je trochu na prd, že spínaný PWM z měniče poleze přes přepínač ryclosti, ale to se asi nedá nic dělat.
Stránka 4 v manuálu říká, že měnič je konstruován na 1,5kW motor. To by tedy mělo také vyhovovat.
Do motoru v nominálních otáčkách teče 3,7A a měnič umí 7A výstup, tady tedy rezerva také je.
Vrtačku provozuju jako hobby, takže žádné celodenní vrtání 40mm děr.
Nezapomněl jsem něco zkontrolovat, popř na co si dát pozor?
Edit:
Kam až můžu jít s frekvencí pro takto staré motory?
Snižováním frekvence se motor začne čím dál více chovat jako kus drátu a né indukčnost, bude tedy stoupat proud a zároveň míň fouká větráček. Dole je tedy problém s přehřátím?
Zvyšováním frekvence klesá moment, až se motor může zastavit. A další problém jsou odstředivé síly. Nahoře je tedy problém se ztrátou výkonu?
Dík P
netuším zapojení dvourychlostního motoru - ale myslím, že ti to zapojit tak jednoduše nepůjde
Pokud je motor na 3x 380V tak potřebuješ měnič 3x 380 V.
Měnič z principu neumí na výstupu vyšší napětí než je na vstupu - měniče 3x 230V se používají tak kde není 380V dostupných - ale pak je potřeba motory přepojit na 3x 230V aby šlo využít jejich plného výkonu. Většina motorů je zapojena do Y = 3x380 a přepojují se do D = 3x 230
vyšší frekvence - těch 70 Hz zvládne většina motorů v pohodě, pak roste indukčnost a nestačí na to vstupní napětí, pro větší otáčky budou kritická ložiska a odstředivé síly na rotoru
nižší frekvence - od 20Hz šlape dobře většina motorů, dá se ale jít i níž, u vrtačky bych nečekal tak dlouhý provoz, aby bylo třeba řešit přídavné chlazení.
Pokud je motor na 3x 380V tak potřebuješ měnič 3x 380 V.
Měnič z principu neumí na výstupu vyšší napětí než je na vstupu - měniče 3x 230V se používají tak kde není 380V dostupných - ale pak je potřeba motory přepojit na 3x 230V aby šlo využít jejich plného výkonu. Většina motorů je zapojena do Y = 3x380 a přepojují se do D = 3x 230
vyšší frekvence - těch 70 Hz zvládne většina motorů v pohodě, pak roste indukčnost a nestačí na to vstupní napětí, pro větší otáčky budou kritická ložiska a odstředivé síly na rotoru
nižší frekvence - od 20Hz šlape dobře většina motorů, dá se ale jít i níž, u vrtačky bych nečekal tak dlouhý provoz, aby bylo třeba řešit přídavné chlazení.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Díky za reakci.
Nevím jestli dvourychlostní je zrovna ten správný název, ale vystihuje to funkci.
Motor jsem proměřil a jestli jsem se nesekl, tak to vypadá na dahlanderovo zapojení.
https://www.google.cz/search?q=dahlande ... GkQ0IPVwM:
Tedy Y větší výkon,otáčky a D menší otáčky.
Vypadá to tedy, že motor je stavěný na D/Y 3x380/3x380
Každopádně, pokud ten měnič 3x230 k tomuhle motoru připojím, spálit by se neměl, ne?
Nevím jestli dvourychlostní je zrovna ten správný název, ale vystihuje to funkci.
Motor jsem proměřil a jestli jsem se nesekl, tak to vypadá na dahlanderovo zapojení.
https://www.google.cz/search?q=dahlande ... GkQ0IPVwM:
Tedy Y větší výkon,otáčky a D menší otáčky.
Vypadá to tedy, že motor je stavěný na D/Y 3x380/3x380
Každopádně, pokud ten měnič 3x230 k tomuhle motoru připojím, spálit by se neměl, ne?
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5196
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Výkon by měl být přibližně stejný v obou zapojeních.Paik píše:Díky za reakci.
Nevím jestli dvourychlostní je zrovna ten správný název, ale vystihuje to funkci.
Motor jsem proměřil a jestli jsem se nesekl, tak to vypadá na dahlanderovo zapojení.
https://www.google.cz/search?q=dahlande ... GkQ0IPVwM:
Tedy Y větší výkon,otáčky a D menší otáčky.
Vypadá to tedy, že motor je stavěný na D/Y 3x380/3x380
Každopádně, pokud ten měnič 3x230 k tomuhle motoru připojím, spálit by se neměl, ne?
Motor pokud ho cheš provozovat na jednofázovém měniči bude pravděpodobně možné zapojit i s cíkami paralelně do trojůhelníka (D) pak bys z něj mohl dostat největší výkon.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
No...píšou to, že by měl být stejný výkon na obě rychlosti ... zvláštní je, že na štítku motoru je 0,8kW / 1,5kW.
Asi mi nejde úplně o to, abych z něho dostal plný výkon, je to jenom vrtačka. Spíš o to abych ho nezlikvidoval
Když se kouknu na zapojení cívek: a na svorkovnici (představte si to bez klem): vubec mě nenapadá jak to zapojit do trojúhelníku s cívkama paralerně.
Šlo by zkratovat jednu cívku v každé větvi a vypadalo by to takto: Těžko ale říct jaký by takový motor měl parametry.
No asi bude nejednoduší sehnat měnič na 3x400 nebo motor 2x230, který umí vysoké frekvence.
Achjo, na začátku to vypadlo jako jednoduchý upgrade:-/
Asi mi nejde úplně o to, abych z něho dostal plný výkon, je to jenom vrtačka. Spíš o to abych ho nezlikvidoval
Když se kouknu na zapojení cívek: a na svorkovnici (představte si to bez klem): vubec mě nenapadá jak to zapojit do trojúhelníku s cívkama paralerně.
Šlo by zkratovat jednu cívku v každé větvi a vypadalo by to takto: Těžko ale říct jaký by takový motor měl parametry.
No asi bude nejednoduší sehnat měnič na 3x400 nebo motor 2x230, který umí vysoké frekvence.
Achjo, na začátku to vypadlo jako jednoduchý upgrade:-/
By mě zajímalo, kde píšou že Dahlander má při obou (nebo i třech) otáčkách stejný výkon.Paik píše:No...píšou to, že by měl být stejný výkon na obě rychlosti ... zvláštní je, že na štítku motoru je 0,8kW / 1,5kW.
Asi mi nejde úplně o to, abych z něho dostal plný výkon, je to jenom vrtačka. Spíš o to abych ho nezlikvidoval
Když se kouknu na zapojení cívek: a na svorkovnici (představte si to bez klem): vubec mě nenapadá jak to zapojit do trojúhelníku s cívkama paralerně.
Šlo by zkratovat jednu cívku v každé větvi a vypadalo by to takto: Těžko ale říct jaký by takový motor měl parametry.
No asi bude nejednoduší sehnat měnič na 3x400 nebo motor 2x230, který umí vysoké frekvence.
Achjo, na začátku to vypadlo jako jednoduchý upgrade:-/
Tady:
https://www.mylms.cz/text-prehled-a-zapojeni-motoru/
https://www.mylms.cz/text-prehled-a-zapojeni-motoru/
Motor s přepínáním Δ – YY (trojúhelník – dvojitá hvězda)
V tomto, tzv. Dahlanderově zapojení je každé vinutí rozděleno na dvě části. Přepínáním cívek ze sériováho na paralelní zapojení se počet pólů zmenší na polovnu – zdvojnásobí se otáčky. Motor má při obou otáčkách přibližně stejný výkon.
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5196
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
No to asi těžko - řekl bych, že ta svorkovnice Tebou zobrazená je trochu chudá na kontakty.Paik píše:No...píšou to, že by měl být stejný výkon na obě rychlosti ... zvláštní je, že na štítku motoru je 0,8kW / 1,5kW.
vubec mě nenapadá jak to zapojit do trojúhelníku s cívkama paralerně.
Šlo by zkratovat jednu cívku v každé větvi a vypadalo by to takto:
Můžeš tu svorkovnici vyfotit ?
Pak by asi bylo jednodušší si vyvézt každý pól zvlášť.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Bohužel není, je tam jenom 6 kontaktů. Koukal jsem se jestli tam nejsou vyvedeny cívky zvlášť, ale nejsou.
Logicky by mi přišlo jednodušší, kdyby vytáhly všechny dráty od cívek na svorkovnici a spojili je až pod šroubem.
Bohužel ale z útrob motoru vede pouze 6 drátů.
Fotku svorkovnice nemám, ale mám fotku víčka:
Logicky by mi přišlo jednodušší, kdyby vytáhly všechny dráty od cívek na svorkovnici a spojili je až pod šroubem.
Bohužel ale z útrob motoru vede pouze 6 drátů.
Fotku svorkovnice nemám, ale mám fotku víčka:
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5196
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Jo tak to bys musel ten motor opravdu rozebrat.Paik píše:Bohužel není, je tam jenom 6 kontaktů. Koukal jsem se jestli tam nejsou vyvedeny cívky zvlášť, ale nejsou.
Logicky by mi přišlo jednodušší, kdyby vytáhly všechny dráty od cívek na svorkovnici a spojili je až pod šroubem.
Bohužel ale z útrob motoru vede pouze 6 drátů.
Fotku svorkovnice nemám, ale mám fotku víčka:
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
a co řešíš z toho víčka je jasné zapojení ato teda neumím čínsky nebo to je spíš japonsky oni mají ty stříšky a chaloupky prý jiné...
taková příhoda z praxe jednou jsem opravoval maďarský soustruh je to asi 2 roky no a prý motor na jedny otáčky hrozně topí a po půl mimnutě zařne kouřit a na druhé jel v pořádku
kontrolní otázka čím to bylo?
taková příhoda z praxe jednou jsem opravoval maďarský soustruh je to asi 2 roky no a prý motor na jedny otáčky hrozně topí a po půl mimnutě zařne kouřit a na druhé jel v pořádku
kontrolní otázka čím to bylo?
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
on řeší to, že nemá 3x380.. tak se vymejšlej kraviny jak to obejít.. za pár let tady budou diskuze typu mám chatu v lesích jedu na 12V baterii a chci tam soustruh
ale k věci, být tebou tak koupím novej modernější motor někde na aukru za 500,- dám ho přes ten jednofázovej měnič co máš do trojuhelnika a celou změnu otáček řeším tím měničem..
ale k věci, být tebou tak koupím novej modernější motor někde na aukru za 500,- dám ho přes ten jednofázovej měnič co máš do trojuhelnika a celou změnu otáček řeším tím měničem..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Tak když jsem tohle vlákno začínal, nevěděl jsem, že to je kravina.
Jenom jsem nevěděl, jak se tenhle motor zapojuje k měniči a jestli to vůbec půjde.
Motorů mám doma kůpu, ale spíš seženu měnič. Příjde mi to jednodušší, než překuchávat mechaniku.
Dík za reakce, problém vyřešen.
Jenom jsem nevěděl, jak se tenhle motor zapojuje k měniči a jestli to vůbec půjde.
Motorů mám doma kůpu, ale spíš seženu měnič. Příjde mi to jednodušší, než překuchávat mechaniku.
Dík za reakce, problém vyřešen.
ten propoj v Dahladerovi byl na druhé straně svorkovnice (obvyklá závada, když to nějaký matloň zapojuje podle ohmmetru a pak si klešťákem nezkontroluje, kolik mu do toho pak teče)kenybz píše:a co řešíš z toho víčka je jasné zapojení ato teda neumím čínsky nebo to je spíš japonsky oni mají ty stříšky a chaloupky prý jiné...
taková příhoda z praxe jednou jsem opravoval maďarský soustruh je to asi 2 roky no a prý motor na jedny otáčky hrozně topí a po půl mimnutě zařne kouřit a na druhé jel v pořádku
kontrolní otázka čím to bylo?