Měnič pro dvourychlostní motor

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Paik
Příspěvky: 192
Registrován: 23. 6. 2009, 11:24

13. 7. 2017, 12:30

Ahoj,

Mám velice starou litinovou vrtačku, kde se řeší změna otáček vřetene pomocí přehazování řemene.
A ta jde ještě půlit přepínačem, protože je vrtačka osazena 2 rychlostním motorem. Pravděpodobně tam bude 4/8 pólový asynchronní 3F motor.

Štítek motoru vypadá takto:
motor.PNG
Ve skříni se mi válí měnič Lenze 8105e:
měnič.PNG
Dokumentace tu: http://download.lenze.com/TD/8101E-8106 ... 08__EN.pdf

Chtěl bych ho použit pro regulaci otáček vřetene. S tím, že bych jel třeba 30-70Hz na nižší rychlost a pak přepnul na rychlejší vinutí a zase 30-70Hz....tím bych si pokryl otáčky 414-1932 ot/min, což by by asi stačilo.

Chtěl bych odstranit nutnost přehazování řemene, protože se to jde ztuha. navíc to nám to ze strany soustruhu, takže na něj musím vylézt a řemen přehazovat, což je dost na prd.

Chtěl bych poprosit zkušenější výkonáře, zda by mi zkontrolovaly moje úvahy.

Na štítku motoru je 380V sdružené napětí mezi fázemi. Měnič mám 1f na 3x230V, tedy 400V sdružené napětí. Měnič tedy vyhovuje. Je to tak? Měnič chci přišroubovat na zeď a zapojit na přívod vrtačky. Je trochu na prd, že spínaný PWM z měniče poleze přes přepínač ryclosti, ale to se asi nedá nic dělat.

Stránka 4 v manuálu říká, že měnič je konstruován na 1,5kW motor. To by tedy mělo také vyhovovat.
Do motoru v nominálních otáčkách teče 3,7A a měnič umí 7A výstup, tady tedy rezerva také je.

Vrtačku provozuju jako hobby, takže žádné celodenní vrtání 40mm děr.

Nezapomněl jsem něco zkontrolovat, popř na co si dát pozor?
Edit:
Kam až můžu jít s frekvencí pro takto staré motory?

Snižováním frekvence se motor začne čím dál více chovat jako kus drátu a né indukčnost, bude tedy stoupat proud a zároveň míň fouká větráček. Dole je tedy problém s přehřátím?

Zvyšováním frekvence klesá moment, až se motor může zastavit. A další problém jsou odstředivé síly. Nahoře je tedy problém se ztrátou výkonu?

Dík P
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

13. 7. 2017, 3:20

netuším zapojení dvourychlostního motoru - ale myslím, že ti to zapojit tak jednoduše nepůjde

Pokud je motor na 3x 380V tak potřebuješ měnič 3x 380 V.
Měnič z principu neumí na výstupu vyšší napětí než je na vstupu - měniče 3x 230V se používají tak kde není 380V dostupných - ale pak je potřeba motory přepojit na 3x 230V aby šlo využít jejich plného výkonu. Většina motorů je zapojena do Y = 3x380 a přepojují se do D = 3x 230

vyšší frekvence - těch 70 Hz zvládne většina motorů v pohodě, pak roste indukčnost a nestačí na to vstupní napětí, pro větší otáčky budou kritická ložiska a odstředivé síly na rotoru

nižší frekvence - od 20Hz šlape dobře většina motorů, dá se ale jít i níž, u vrtačky bych nečekal tak dlouhý provoz, aby bylo třeba řešit přídavné chlazení.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Paik
Příspěvky: 192
Registrován: 23. 6. 2009, 11:24

13. 7. 2017, 9:59

Díky za reakci.

Nevím jestli dvourychlostní je zrovna ten správný název, ale vystihuje to funkci.

Motor jsem proměřil a jestli jsem se nesekl, tak to vypadá na dahlanderovo zapojení.
https://www.google.cz/search?q=dahlande ... GkQ0IPVwM:

Tedy Y větší výkon,otáčky a D menší otáčky.
Vypadá to tedy, že motor je stavěný na D/Y 3x380/3x380

Každopádně, pokud ten měnič 3x230 k tomuhle motoru připojím, spálit by se neměl, ne?
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5189
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

14. 7. 2017, 8:33

Paik píše:Díky za reakci.

Nevím jestli dvourychlostní je zrovna ten správný název, ale vystihuje to funkci.

Motor jsem proměřil a jestli jsem se nesekl, tak to vypadá na dahlanderovo zapojení.
https://www.google.cz/search?q=dahlande ... GkQ0IPVwM:

Tedy Y větší výkon,otáčky a D menší otáčky.
Vypadá to tedy, že motor je stavěný na D/Y 3x380/3x380

Každopádně, pokud ten měnič 3x230 k tomuhle motoru připojím, spálit by se neměl, ne?
Výkon by měl být přibližně stejný v obou zapojeních.
Motor pokud ho cheš provozovat na jednofázovém měniči bude pravděpodobně možné zapojit i s cíkami paralelně do trojůhelníka (D) pak bys z něj mohl dostat největší výkon.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Paik
Příspěvky: 192
Registrován: 23. 6. 2009, 11:24

14. 7. 2017, 10:57

No...píšou to, že by měl být stejný výkon na obě rychlosti ... zvláštní je, že na štítku motoru je 0,8kW / 1,5kW.

Asi mi nejde úplně o to, abych z něho dostal plný výkon, je to jenom vrtačka. Spíš o to abych ho nezlikvidoval :-)

Když se kouknu na zapojení cívek:
dahlander.PNG
dahlander.PNG (3.83 KiB) Zobrazeno 7086 x
a na svorkovnici (představte si to bez klem):
svorkovnice.PNG
svorkovnice.PNG (6.34 KiB) Zobrazeno 7086 x
vubec mě nenapadá jak to zapojit do trojúhelníku s cívkama paralerně.
Šlo by zkratovat jednu cívku v každé větvi a vypadalo by to takto:
D.PNG
D.PNG (6.77 KiB) Zobrazeno 7086 x
Těžko ale říct jaký by takový motor měl parametry.
No asi bude nejednoduší sehnat měnič na 3x400 nebo motor 2x230, který umí vysoké frekvence.

Achjo, na začátku to vypadlo jako jednoduchý upgrade:-/
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

14. 7. 2017, 11:14

Paik píše:No...píšou to, že by měl být stejný výkon na obě rychlosti ... zvláštní je, že na štítku motoru je 0,8kW / 1,5kW.

Asi mi nejde úplně o to, abych z něho dostal plný výkon, je to jenom vrtačka. Spíš o to abych ho nezlikvidoval :-)

Když se kouknu na zapojení cívek:
dahlander.PNG
a na svorkovnici (představte si to bez klem):
svorkovnice.PNG
vubec mě nenapadá jak to zapojit do trojúhelníku s cívkama paralerně.
Šlo by zkratovat jednu cívku v každé větvi a vypadalo by to takto:
D.PNG
Těžko ale říct jaký by takový motor měl parametry.
No asi bude nejednoduší sehnat měnič na 3x400 nebo motor 2x230, který umí vysoké frekvence.

Achjo, na začátku to vypadlo jako jednoduchý upgrade:-/
By mě zajímalo, kde píšou že Dahlander má při obou (nebo i třech) otáčkách stejný výkon.
Paik
Příspěvky: 192
Registrován: 23. 6. 2009, 11:24

14. 7. 2017, 12:02

Tady:
https://www.mylms.cz/text-prehled-a-zapojeni-motoru/
Motor s přepínáním Δ – YY (trojúhelník – dvojitá hvězda)
V tomto, tzv. Dahlanderově zapojení je každé vinutí rozděleno na dvě části. Přepínáním cívek ze sériováho na paralelní zapojení se počet pólů zmenší na polovnu – zdvojnásobí se otáčky. Motor má při obou otáčkách přibližně stejný výkon.
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5189
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

17. 7. 2017, 2:17

Paik píše:No...píšou to, že by měl být stejný výkon na obě rychlosti ... zvláštní je, že na štítku motoru je 0,8kW / 1,5kW.

vubec mě nenapadá jak to zapojit do trojúhelníku s cívkama paralerně.
Šlo by zkratovat jednu cívku v každé větvi a vypadalo by to takto:
No to asi těžko - řekl bych, že ta svorkovnice Tebou zobrazená je trochu chudá na kontakty. ;-)
Můžeš tu svorkovnici vyfotit ?
Pak by asi bylo jednodušší si vyvézt každý pól zvlášť.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Paik
Příspěvky: 192
Registrován: 23. 6. 2009, 11:24

18. 7. 2017, 8:15

Bohužel není, je tam jenom 6 kontaktů. Koukal jsem se jestli tam nejsou vyvedeny cívky zvlášť, ale nejsou.

Logicky by mi přišlo jednodušší, kdyby vytáhly všechny dráty od cívek na svorkovnici a spojili je až pod šroubem.
Bohužel ale z útrob motoru vede pouze 6 drátů.

Fotku svorkovnice nemám, ale mám fotku víčka:
Přílohy
DSC_1800.JPG
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5189
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

18. 7. 2017, 10:12

Paik píše:Bohužel není, je tam jenom 6 kontaktů. Koukal jsem se jestli tam nejsou vyvedeny cívky zvlášť, ale nejsou.

Logicky by mi přišlo jednodušší, kdyby vytáhly všechny dráty od cívek na svorkovnici a spojili je až pod šroubem.
Bohužel ale z útrob motoru vede pouze 6 drátů.

Fotku svorkovnice nemám, ale mám fotku víčka:
Jo tak to bys musel ten motor opravdu rozebrat. :-(
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3291
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

18. 7. 2017, 11:44

a co řešíš z toho víčka je jasné zapojení ato teda neumím čínsky nebo to je spíš japonsky oni mají ty stříšky a chaloupky prý jiné...
taková příhoda z praxe jednou jsem opravoval maďarský soustruh je to asi 2 roky no a prý motor na jedny otáčky hrozně topí a po půl mimnutě zařne kouřit a na druhé jel v pořádku
kontrolní otázka čím to bylo? :)
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

18. 7. 2017, 11:49

on řeší to, že nemá 3x380.. tak se vymejšlej kraviny jak to obejít.. za pár let tady budou diskuze typu mám chatu v lesích jedu na 12V baterii a chci tam soustruh :D

ale k věci, být tebou tak koupím novej modernější motor někde na aukru za 500,- dám ho přes ten jednofázovej měnič co máš do trojuhelnika a celou změnu otáček řeším tím měničem..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Paik
Příspěvky: 192
Registrován: 23. 6. 2009, 11:24

18. 7. 2017, 12:57

Tak když jsem tohle vlákno začínal, nevěděl jsem, že to je kravina.
Jenom jsem nevěděl, jak se tenhle motor zapojuje k měniči a jestli to vůbec půjde.

Motorů mám doma kůpu, ale spíš seženu měnič. Příjde mi to jednodušší, než překuchávat mechaniku.

Dík za reakce, problém vyřešen.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3291
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

18. 7. 2017, 1:00

ba dej tam měnič na jedno z vinutí zvolil bych ty otáčky kde je vyšší účiník a je.... přepínač je trochu risk bo ho někdo přepne když bude měníč v chodu a je po měniči
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

18. 7. 2017, 1:08

kenybz píše:a co řešíš z toho víčka je jasné zapojení ato teda neumím čínsky nebo to je spíš japonsky oni mají ty stříšky a chaloupky prý jiné...
taková příhoda z praxe jednou jsem opravoval maďarský soustruh je to asi 2 roky no a prý motor na jedny otáčky hrozně topí a po půl mimnutě zařne kouřit a na druhé jel v pořádku
kontrolní otázka čím to bylo? :)
ten propoj v Dahladerovi byl na druhé straně svorkovnice :roll: (obvyklá závada, když to nějaký matloň zapojuje podle ohmmetru a pak si klešťákem nezkontroluje, kolik :shock: mu do toho pak teče)
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“