Pole dat (souřadnic) buď G-code, nebo MEFI

Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8907
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

25. 10. 2017, 8:46

packa píše:ta mašina je něco takového ? http://www.mefi.cz/cz/galerie/selpic.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tobě ten link funguje? Myslels todle?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
FIAM
Příspěvky: 79
Registrován: 14. 10. 2007, 5:03
Bydliště: Svitavy

26. 10. 2017, 1:05

Thomeeque píše:
packa píše:ta mašina je něco takového ? http://www.mefi.cz/cz/galerie/selpic.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tobě ten link funguje? Myslels todle?
:) :) dokonce je to přesně tá mašina na které dělám, ten samej kus :) :) Kámen je hotový, připravuji videjko a dám jej sem. Makalo to jenom 21 hodin, víc večer.
první funkční plotr v roce 1988 ;-))
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

26. 10. 2017, 2:53

FIAM: Proč tam máš ty nájezdy a výjezdy, které zabírají většinu obráběcího času? Bez nich by to bylo hotové tak za 4 hod, ne?
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8907
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

26. 10. 2017, 2:59

QNX píše:FIAM: Proč tam máš ty nájezdy a výjezdy, které zabírají většinu obráběcího času? Bez nich by to bylo hotové tak za 4 hod, ne?
To bude dost záležet na tom, jaká je obráběcí rychlost (a jaká polohovací), taky to může být úplně zanedbatelné..
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
FIAM
Příspěvky: 79
Registrován: 14. 10. 2007, 5:03
Bydliště: Svitavy

26. 10. 2017, 3:10

QNX píše:FIAM: Proč tam máš ty nájezdy a výjezdy, které zabírají většinu obráběcího času? Bez nich by to bylo hotové tak za 4 hod, ne?
Máš recht a pravdu. Moje původní uvažování, že je potřeba ty 4mm široké drážky vyplachovat vzalo za své po první kompletní drážce a v druhém kameni pojedu jenom pár mm nad řez. Nejsem kameník a zkušenosti co jde a co už ne získávám "za jízdy". Nemám nikoho a není ani žádná literatura o řezných rychlostech, otáčkách a tak, tak to zjišťuji empiricky. Navíc je každý kámen jiný a není to úplně homogenní matroš jako například kovy. Tentokrát jsem například přesně odhadl řeznou rychlost a jelo to na 100%, zato otáčky jsem musel upravit na stroji na 80%. Holt to není strojařina. :oops:
první funkční plotr v roce 1988 ;-))
Uživatelský avatar
FIAM
Příspěvky: 79
Registrován: 14. 10. 2007, 5:03
Bydliště: Svitavy

26. 10. 2017, 3:15

Thomeeque píše:
QNX píše:FIAM: Proč tam máš ty nájezdy a výjezdy, které zabírají většinu obráběcího času? Bez nich by to bylo hotové tak za 4 hod, ne?
To bude dost záležet na tom, jaká je obráběcí rychlost (a jaká polohovací), taky to může být úplně zanedbatelné..
No není to zde úplně zanedbatelné, vzalo to nejmíň půlku celkového času, ale při dalším to už pořeším, viz výše.
první funkční plotr v roce 1988 ;-))
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

26. 10. 2017, 3:27

FIAM: Sice nemám zkušenost s CNC řezáním kamene, ale občas jezdím ke kameníkům kde řežou kvádry. Pilu do toho pustí na plnou hloubku a jedou. Proto mi ta tvoje dráha připadá nesmyslně neefektivní a zbytečně složitá. Když ty dráhy uděláš lepší, obráběcí čas stáhneš na zlomek z těch 21 hod. Také délku progranu výrazně zredukuješ. Když chceš lámat kostičky 50*50, tak bych i dráhu rozlámal na části složené z úseček spojující body té čtvercové sítě. Tady nemá smysl jemnější krok a snaha o větší přesnost. Tím lámáním kostek bys o ni stejně přišel. Při požadavku na větší přesnost výsledného tvaru bych to vylámal s přídavkem a pak to nařezal ještě jednou, ale po přesnějších křivkách a s větší posuvovou rychlostí. Drážky bych pak použil jako referenci pro ruční opracování. Tím stáhneš i čas potřebný na ruční práci.
Řezné podmínky nehledej v literatuře, nečekej od výrobce stroje, ale spíšje hledej u výrobců kotoučů. U těch lepších se k nim dopátráš.
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

26. 10. 2017, 4:48

Asi nějak takhle. Ta definice načte libovolné plochy, ty rozřeže na řezy sadou rovin XZ a YZ. K těm řezům udělá křivky ofsetem o poloměr kotouče a máš dráhy (jako nurbs křivky, které podle potřeby nasekáš na polylajny). Pak už jen dodělat nájezdy/výjezdy a prohnat postprocesorem. Když jsem si to vyzkoušel, tak ta představa o polylajnách s body v průsečících čtvercové sítě byla chybná. Dráhy v X a dráhy v Y nemají společné průsečíky ve vrcholech čtvercové sítě. Takže se s tím neobtěžovat a vrcholy neřešit. Šlo by to i bez drahého CAMu.
Přílohy
KamenickaPila.jpg
Uživatelský avatar
FIAM
Příspěvky: 79
Registrován: 14. 10. 2007, 5:03
Bydliště: Svitavy

27. 10. 2017, 12:25

QNX, Thomeeque, Packa, Robocop - děkuji za snahu, pomáha mi vůbec ta možnost s někým o tom promluvit.
QNX - to mě zaujalo, ale vůůůbec tomu nerozumím. Nikdy jsem "krabičkovo" neprogramoval a když jsem zkoušel JAVU, kde je na to prostředí, tak jsem to vzdal pro absolutní nepochopení principu. Podle popisu by to mohlo být použitelné, ale nevím, jestli by se složitost nastavování nerovnala složitosti mého psaní.
Robocop - Víš o nějakém pětiosém CAMu za rozumnou cenu? Tříosé mám i umělecké i strojírenské, ale i jen se čtvrtou osou je to problém (alespoň pro mě).
Slíbil jsem video z obrábění, tak zde odkaz jest : https://youtu.be/qI-E_rPtNpM
QNX - Ani ti výrobci nástrojů ti moc neporadí, zkoušel jsem. Je to kámen. No a v jeho obrábění je právě rozdíl když si při stroji a můžeš reagovat změnou rychlosti na nehomogenitu, oproti automatickému obrábění, kde jsem opatrnější a jedu "na jistotu" že to zvládne. Na videu vidíš a slyšíš změnu záběru ke konci dráhy když zabírá ani ne celá čtvrtka obvodu kotouče. Ampérmetr vyskočí jako zjančený a to trvá jenom moment. Zkoušeli jsme a jde to i velkým záběrem ale zase strašně pomalu. Celková rychlost je větší takhle po kouskách (i když tady asi ne vzhledem k těm oprávněně kritizovaným výjezdům z materiálu). U tohohle si zkus představit sílu (a pomalost) při zasouvání pily do kamene, ke konci by zabírala skoro polovina obvodu 60cm kotouče...
první funkční plotr v roce 1988 ;-))
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 10. 2017, 6:44

Za rozumnou cenu toho moc neni
Nevim jak je na tom s 5ti osama sprutcam ale ten byval cenove rozumny
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

27. 10. 2017, 8:45

FIAM: Kámen je kámen, ale když vidím ty kameníky, tak řežou bloky třeba 100cm kotoučem a při řezu to jede se zanořením 40cm. Jestli by bylo rychlejší říznout to na 4x po 10cm, nebo 40x po 1cm, to nevím, ale pokud ano, tak by se to tak naprogramovat dalo. To co jsem viděl já, tak jsou manuálně ovládané stroje a tam je asi méně pracné jet pomaleji, ale na jeden řez.
Programování v GH ......... na první pohled jednoduché a jednoduché věci se s tím dají udělat velice rychle a bez předchozích zkušeností. Na hodně složité věci už to chce zkušenosti a může to být docela složité. Naštěstí existuje mnoho tutoriálů, ukázkových příkladů a diskuzní fórum. GH je zdarma, takže vyzkoušení nic nestojí.
Oproti tvému ručnímu programování je tady jeden zásadní rozdíl. Když dostaneš nový tvar, tak musíš tu ruční práci udělat znovu. Tady párkrát klikneš myší a jakmile do definice připojíš nové plochy, tak se ti ten program udělá sám.

Nějaké CAM definice pro GH mám rozpracované. Můj CAM za stovky tisíc totiž nedokáže frézovat z MESH geometrie a občas bych to potřeboval, protože některé tvary zase nedokážu dostat do NURBS ploch.

Nedokázala by ta pila upravovat rychlost posuvu podle proudu co si bere motor s kotoučem?
Naposledy upravil(a) QNX dne 27. 10. 2017, 8:49, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6940
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 10. 2017, 8:48

můžu poprosit o celý název GH...........
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

27. 10. 2017, 8:52

packa GH = Grasshopper. Je to doplněk k Rhinoceros.
http://www.grasshopper3d.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
projdi si galerii fotek, tam získáš představu co se v tom dá dělat.
Pak je k tomu spousta pluginů (pro 3D tisk, pro zlatníky, architekty, pro napojení na databáze, pro napojení na arduino, pro programování robotů atd. atd.)
http://www.food4rhino.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6940
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 10. 2017, 9:50

QNX píše:packa GH = Grasshopper. Je to doplněk k Rhinoceros.
http://www.grasshopper3d.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
projdi si galerii fotek, tam získáš představu co se v tom dá dělat.
Pak je k tomu spousta pluginů (pro 3D tisk, pro zlatníky, architekty, pro napojení na databáze, pro napojení na arduino, pro programování robotů atd. atd.)
http://www.food4rhino.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ahaa, jo na to už jsem koukal . je to perfektní nástroj . dík .
Uživatelský avatar
FIAM
Příspěvky: 79
Registrován: 14. 10. 2007, 5:03
Bydliště: Svitavy

27. 10. 2017, 1:07

QNX píše:FIAM: Kámen je kámen, ale když vidím ty kameníky, tak řežou bloky třeba 100cm kotoučem a při řezu to jede se zanořením 40cm. Jestli by bylo rychlejší říznout to na 4x po 10cm, nebo 40x po 1cm, to nevím, ale pokud ano, tak by se to tak naprogramovat dalo. To co jsem viděl já, tak jsou manuálně ovládané stroje a tam je asi méně pracné jet pomaleji, ale na jeden řez.
Programování v GH ......... na první pohled jednoduché a jednoduché věci se s tím dají udělat velice rychle a bez předchozích zkušeností. Na hodně složité věci už to chce zkušenosti a může to být docela složité. Naštěstí existuje mnoho tutoriálů, ukázkových příkladů a diskuzní fórum. GH je zdarma, takže vyzkoušení nic nestojí.
Oproti tvému ručnímu programování je tady jeden zásadní rozdíl. Když dostaneš nový tvar, tak musíš tu ruční práci udělat znovu. Tady párkrát klikneš myší a jakmile do definice připojíš nové plochy, tak se ti ten program udělá sám.

Nějaké CAM definice pro GH mám rozpracované. Můj CAM za stovky tisíc totiž nedokáže frézovat z MESH geometrie a občas bych to potřeboval, protože některé tvary zase nedokážu dostat do NURBS ploch.

Nedokázala by ta pila upravovat rychlost posuvu podle proudu co si bere motor s kotoučem?
To je dobrý, kdysi jsem koukal na ten Grasshopper, vždyť převážně kreslím v Rhinu :D . Jdu na to, možná to dokážu rozchodit :cry: .
Tu regulaci posuvu podle odběru jsem už navrhoval a nějak zatím nic. Asi je to moc složité. Sám do toho systému nevidím a kdybych si našel čas a uviděl bych do něj, budu řešit nejdříve dálkové ovládání pohybů. Se naběhám a napřelejzám mašinu když ustavuji souřadnice... :mrgreen: (ale dobrá rozcvička po sezení u kompu :D)
K tomu programování. Moc si neumím představit postprocesor k té pile a už vůbec jak bych si jej napsal sám i když si běžně upravím PP k obrazu své mašiny (dělám i na jiných). Ruční práce není úplně od začátku i když se vždycky chybka vloudí. Například to natáčení pily do řezu na obrazovce neuvidíš a jenom přímo na stroji to můžeš kontrolovat a posledně jsem (po tom kopírování) měl blbě rovinu a zjistil jsem to až na stroji :oops: . Zatím mi nezbývá než ručně, ale ty výjezdy pořeším, není to nic složité.
Vrtá ti v hlavě to řezání, mě taky vrtalo, ale spolíhal jsem na zkušenosti majitele firmy a ty fakt nejsou přehlídnutelné i když je to mladý klučina. Pak jsem to sledoval a přemejšlel a došlo mi co není jasné na první pohled. Oni obvykle řežou od kraje do kraje kamene, já naopak do kamene zajíždim obvykle sezhora. Navíc je můj stroj vysloveně slabý oproti mašině co má dvoumetrovej kotouč (já dám nejvíce 65cm průměr!). Záběr půlkou obvodu a čtvrtkou je hodně velký rozdíl. Tyto mnou "vydírované" kameny půjdou právě na tu velkou mašinu, tam je ořežou dokola do tvaru a až pak nastoupí ruční práce.
V každém případě dík za nakopnutí a konstruktivní debatu. Přidávám další ukázku co jsem dnes sestříhal ze starých záběrů. https://youtu.be/V6egdXbOSKQ
první funkční plotr v roce 1988 ;-))
Odpovědět

Zpět na „Ostatní veci kolem programovani“