Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel

milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

1. 1. 2017, 7:13

Oggy píše:Obr. z FB
a k čemu je taková fotka, kde není nic vidět :shock: ?
Jinak chtělo by to odpíchnout Vickersem kolik to skutečně má - jádro, a povrch - bez toho absolutně nemá smysl cokoli diskutovat.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

1. 1. 2017, 7:23

btw - tiše předpokládám, že ten zápich je broušený (v hrotech a skutečně tvarově orovnaným kotoučem - žádná prasárna typu " nějak jsem to vojel :roll: z ruky) a že je to skutečně pod patou drážkování - Mj. takhle by to z hlediska konstrukce nikdy vypadat nemělo - zápich uvnitř dynamicky namáhaného drážkování - jasně špatně.
lh-cnc
Příspěvky: 60
Registrován: 1. 6. 2015, 8:50

1. 1. 2017, 7:32

Viem, že ste sa pýtali na vhodný materiál, ale možno by stálo za zváženie, upraviť návrh hriadeľa. Vrub ako koncentrátor napätia umiestnený v kritickom mieste nieje najšťastnejšie riešenie.

Edit: milan584 bol rýchlejší :D
Oggy
Příspěvky: 9
Registrován: 29. 12. 2016, 6:35

1. 1. 2017, 7:48

Ano, prasklo to v drážce, která v novém modelu již nebude. Ta ulomená část je přesná kopie originálu z VW - automat VR6. Druhá strana je Volvo C303.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

1. 1. 2017, 8:17

Pokud tam ta drážka nebude a vyrobíš to z 16420 a necháš profesionálně tepelně zpracovat tak už to neukroutíš.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lh-cnc
Příspěvky: 60
Registrován: 1. 6. 2015, 8:50

1. 1. 2017, 8:19

To máte aj motor VR6 v triale? Len pre zaujímavosť.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7209
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

1. 1. 2017, 8:27

kromě výše uvedeného bude taky docela zásadní roli hrát způsob namáhání
jestli jsem to ze souvislostí dobře pochopil, tak je to použito v nějakém složenci, píše se o VW a Volvu
ten díl má na obou koncích evolventní drážkování, tj. předpokládám, že je oběma konci zasunut v nějakých pouzdrech - v převodovkách (????)
to drážkování zcela určitě nedovolí vyrovnat nějakou i poměrně malou nesouosost nebo mimoběžnost vstupu a výstupu (max. tak jednotky desetin mm/100mm)
pak tam bude vznikat mimo namáhání krutem od přenášeného výkonu taky namáhání ohybem od nesouosostí vstupu a výstupu, které může být násobně i řádově větší
pak by praskání bylo způsobeno nevhodností - přeurčeností konstrukce
tomu by nasvědčoval i lom v té drážce, nikoli překroucení (???)
....
pro posouzení je nutno vidět detailní foto lomové plochy a změřit tvrdosti jak píší kolegové výše
posoudit způsob namáhání té hřídele, tj. uložení souvisejících dílů
....
nejspíš to bude všechno dohromady
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

1. 1. 2017, 8:48

Myslím že to nebude tak žhavé ,to že to praskalo je podle mě špatnou volbou materiálu,špatný návrh s tou drážkou náchylnost k prasklinám při tepelném zpracování a počítám že to někde tepelně zpacovali za flašku a né úplně dobře.
Řešil jsem trvanlivost klikové hřídele přeplňovaného Harley-Davidson 1200 235 koníků pro sprint ,od minulého výrobce byla životnost asi půl hodiny ,teď co jsem jí vyrobil drží celou závodní sezonu a čeká další bez šáhnutí.A v čem to bylo ? materiál a tepelné zpracování.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
doncarlos
Příspěvky: 760
Registrován: 9. 1. 2008, 9:49

2. 1. 2017, 7:21

Kdysi jsme (v plzeňské škodovce) měli patronát nad jedním JZD, tam měli pořád potíže s náhradními díly na
ty jejich polní mašiny, různé drážkované hřídele s pastorky, tak se jim to tak nějak napůl načerno dělalo,
šmahem všechno jednou metodou - ocel předkovaná tyčovina 16420 (tehdy běžně na skladě), cementace, kalení, broušení,
jezedáci říkali, že tyto škodovácké díly jsou téměř nezničitelné, zatímco originály vydrží často stěží jednu sezónu.
Tento materiál lze běžně sehnat, cementace a kalení v renomované kalírně taky čerta nestojí, takže je to zcela
dostupné i pro hobíky.
Oggy
Příspěvky: 9
Registrován: 29. 12. 2016, 6:35

2. 1. 2017, 5:35

lh-cnc píše:To máte aj motor VR6 v triale? Len pre zaujímavosť.
Ano, je tam motor VW VR6 s automatickou převodovkou, která pohání portálové nápravy z vojenského Volva C303.
Oggy
Příspěvky: 9
Registrován: 29. 12. 2016, 6:35

2. 1. 2017, 5:50

Jak jsem psal, s tou hřídelí to jezdilo 4 roky. Abych předešel případné opětovné destrukci, chci hřídel nechat vyrobit z pokud možno toho nejlepšího materiálu, který se tu dá sehnat. A díky vaším doporučením jít do 16 420 a nechat kvalitně tepelně zpracovat, bude snad po problému. Navíc, když tam nebude ten zápich, tak se odolnost určitě ještě zvětší.
Bohužel, nemám výkres k dané hřídeli, protože člověk, který mi to vyrobil, již není mezi námi a dokumentace se někde ztratila. Uměl by to někdo z vás, machrů strojařů, vyrobit podle poškozeného dílu? A nebo alespoň to nakreslit?
Odpovědět

Zpět na „Ostatni material“