Nechal jsem se od kluků autařů ukecat, že jim vyrobím pneumatické zvedátko - v podstatě jde o pneumatický válec, který přizvedne sportovní auto při přejíždění nějakých větších nerovností. Tento záměr prosím nekomentovat, sám to vidím jako blbost. Nicméně v Emirice se to běžně vyrábí, tak proč ne.
Vnitřní průměr válce bude okolo 100 mm, tlaky uvnitř budou do těch 10-12 bar max.
Začal jsem se tedy pídit po matroši z kterýho to udělat. Vím, že se běžně prodávaj obyč. ocelové honované trubky pro hydraulické válce. Bohužel, zde narážím na korozivzdornost, když je vlastně ten válec otevřený. Sůl a vlhkost by se mu asi moc nelíbila. Zkusil jsem tedy v Arkovu poptat honovanou trubku nerezovou, vnitřní průměr 100H9, tloušťka bohužel 7,5 mm (menší neumí). Cena za m takové trubky z AISI 304 činí lidových 43 885,- Tudy tedy cena taky patrně nepovede.
Pak je tu další možnost - vzít ocelovou trubku a nechat tvrdochromovat a poté brousit a honovat. Tomu bych se rád ale zatím ještě vyhnul.
No a nakonec je tu tedy ještě hliník. Nevíte někdo, jak jsou na tom obyč tažené hliníkové trubky z AW6060 s drsností a přesností povrchu? Zkoušel jsem hledat trubky přímo určené na pneumatické válce, nicméně našel jsem jen na to určené hranaté profily. Nikde jsem už neviděl hliníkovou trubku v metrovici, podobně jako u trubek z oceli pro tu hydrauliku. V čem spočívá úprava hliníkových trubek pro použité coby pneuválců? Možná by nebylo od věci, aby trubka byla eloxovaná tzn. dlouhodobě lepší otěruvzdornost a odolnost vůči vnějším vlivům.
Trubka na pneumatický válec
vyhrab to z kulatiny a nech na tom udělat tzv. tvrdý elox
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
testone: když to tedy vezmu kudlou a pak dám na hard elox, tak to bude povrchově OK? Žádná další povrchová úprava nebude potřeba? Jaká se dělá obvykle vrstva toho hard eloxu?
origosch: však to, co posíláš bude obdoba toho, co chci vyrobit. Kluci co našli v té Americe, tak je všechno nesmyslně drahé, proto tedy výroba.
Na utěsnění budou stačit na těch 10 bar dva O-kroužky nebo to chce nějaké sofistikovanější řešení? Budu potřebovat těsnění/manžetu nejen mezi píst/válec ale i do vnitřního otvoru v pístu, kterým bude procházet chromovaná tyč tlumiče.
origosch: však to, co posíláš bude obdoba toho, co chci vyrobit. Kluci co našli v té Americe, tak je všechno nesmyslně drahé, proto tedy výroba.
Na utěsnění budou stačit na těch 10 bar dva O-kroužky nebo to chce nějaké sofistikovanější řešení? Budu potřebovat těsnění/manžetu nejen mezi píst/válec ale i do vnitřního otvoru v pístu, kterým bude procházet chromovaná tyč tlumiče.
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC