Nože z RO- tvary a úhly nožů

Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

5. 12. 2015, 2:15

Ahoj,
jako soustružník "hobík" se nechci spolehnout jen na výběr továrních druhů nožů s SK a VBD, samozřejmě mají svoje přednosti, ale i nevýhody, ovšem to je věc jiná, mimo toto téma.
Přišel jsem na chuť nožů z RO, hlavně z důvodu jakési neomezenosti co se týká vybroušení tvaru nože, dostupnosti surových nožů (materiálu) na našem trhu, jednoduchosti opravy poškozeného ostří atd.

Proč ale zakládám toto téma... dnes je větší problém sehnat kvalitní litereturu, pokud tedy nemáte štěstí na dobrý "antik". Něco se dá najít v PDF, popřípadě se prokousat webem a najít něco málo informací. Tady na webu také koluje jeden nákres s úhly broušení nožů z RO, velmi přínosná věc! Bohužel je to nákres pro nože stranové ubírací. Popřípadě je zde na webu možné zjistit úhly nože upichovacího. To je všechno super a velké díky těm lidem co to jsem dali.

Co mě však schází je nějaký přehled úhlů broušení nožů ostatních jako jsou například: hladící nože (špičáky), závitové nože, nabírací nože, nože tvarové na řemenice, čelní ubírací apod.
Chtěl bych Vás tedy poprosit pokud k tomuto tématu máte nějaké informace, popřípadě náčrtky, či obrázky, zkuste se o to podělit s ostatními. Myslím si, že by to ocenila spousta lidí, kteří v tom tápají, protože těch informací, tedy takových aby je člověk (strojně nevzdělaný) pochopil opravdu moc není.

Asi bych dokázal nabrousit tyto tvary nožů aby to nějakým způsobem bralo materiál, ale nechci trápit ani soustruh ani sebe když už úhly a tvar někdo zkušenější vymyslel a vyzkoušel.
Ještě bych měl jeden dotaz, chladit či nechladit při soustružení nože z RO? Uvádí se teplotní odolnost do 600°C, takže se rád nechám přiučit od znalejších.

Já jsem například vybrušoval nůž z RO poprvé v životě a to dle nákresu s úhly z tohoto webu. K hrubování použit čelní kotouč TYROLIT 98A 80K 9V C40 a ke konečnému doladění tvaru boční kotouč TYROLIT 49C 80K 9V 40, samozřejmě stále chlazeno vodou. Nevím zda je vše na 100%, ale nůž krásně bere a drží ostří. Pracuje se mě s ním daleko lépe než s nožem s SK plátkem. Samozřejmě to je věc osobního názoru. Dávám foto hotového výbrusu- zkuste tedy i napsat, zda to je takto v pořádku, nebo jsem to celé špatně pochopil a mám na výbrusu něco špatně? Přikládám i foto špony.
stranový ubírací z RO
stranový ubírací z RO

Díky všem! :)
PS: pokud mám jakkoliv špatně "češtin", omluva, ale líp už to nesvedu :roll:
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
kinedryl
Příspěvky: 229
Registrován: 19. 8. 2013, 10:29

6. 12. 2015, 10:37

Treba experimentovat a skusat rozne uhly ako sa chovaju. Podla mna uz nie je co nove vymysliet, ved teorie aj praktickych skusenosti je vsade uvedenych vela. Nejake tabulkove hodnoty vzhladom na obrabany material funguju spolahlivo. VBD potrebuje daleko dynamickejsie podmienky ako RO, aby bol dobry finish. Ohladne geometrie a posobiacich sil mame akurat nove video od Viktora :

https://www.youtube.com/watch?v=5sEx--vcH6I" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

6. 12. 2015, 3:57

Ahoj a díky za odpověď.
Viktorova videa trochu znám, jeden čas jsem to sledoval když vysvětloval broušení vrtáků. Tohle video mě však nějak uniklo. Opravdu (a ač rusky moc не понимаю) tak je to vysvětleno krásně a tak názorně, že problematiku řezných sil pochopí snad každý :)

Abych toto téma ještě trochu dovysvětlil oč mě vlastně šlo...
Pokud by to bylo možné (a vím že čas je dnes drahý), někdo pošle nákres nebo foto svého nože z RO s tím, že úhel čela je zhruba ten, břitu ten atd... jde s tím obrábět ten a ten materiál bez problému. Podotýkám, že nože stranové jsou jasné, viz třeba nákres úhlů pro nože z RO kolující na tomto webu:
úhly RO stranové ubírací
úhly RO stranové ubírací
Nepomohlo by to jen mě, ale i spoustě začínajících lidí, kteří v tom plavou. Jde hlavně i o to, jak ten nůž ve skutečnosti vypadá tvarově. Prostě když někdo nebude vědět, jukne sem a uvidí. Bude to určitě pohodlnější, než hledat ty střípky tady po webu, nebo internetu obecně. Nedejbože zaplevelovat, nebo zakládat další témata.
Na druhou stranu chápu, že to jsou někdy i draze nabyté zkušenosti, jak léty praxe, tak i materiálem, který prošel pod rukama. Já v tuto chvíly nemám ani jedno, ale za čas třeba pomůžu já s nečím jiným Vám :D
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7209
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

6. 12. 2015, 4:55

no já bych z toho zase nedělal takovou vědu
podle mě třeba daleko větší vliv než úhel 69 nebo 70 st. bude mít třeba to, jak hrubým kotoučem to ve finále přejedeš
RO kudla která má ostří přejeté na diamanťáku řeže úplně jinak než nabroušená na běžném elektritovém kotouči
když změníš průměr na kterém budeš řezat třeba z 10 na 100, tak i za dodržení stejné řezné rychlosti (a to na klasické mašině s převodovkou, nemluvě o různých mašinách původně na transmisi a tak, stejně nedodržíš) tak to z hlediska geometrie řezu stejně bude všechno jinak
když si na tom noži srazíš špičku aby ti hned neuhořela, tak je taky jedno jestli máš 67 nebo 69 st.
spíš bych se naučil vybrousit si za ostřím žlábek, aby hezky lámal špony a nedělalo ti to dráty
69 nebo 70 st bez nástrojové brusky stejně nenabrousíš, a i na ní ten úhel nastavuješ podle stupnice o průměru třeba 70 mm a dílky tam sotva rozeznáš
když změníš posuv nebo hloubku řezu, tak je taky všechno jinak
nad nějakou optimalizací tohoto typu můžeš přemýšlet, až budeš dělat série 100000 ks a budeš honit každou vteřinu strojního času a minutu trvanlivosti nástroje, a to s RO kudlou určitě nebudeš......
neboj se a s chutí do toho, ono se to nějak poddá
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

6. 12. 2015, 8:31

testone píše:no já bych z toho zase nedělal takovou vědu...
...nad nějakou optimalizací tohoto typu můžeš přemýšlet, až budeš dělat série 100000 ks a budeš honit každou vteřinu strojního času a minutu trvanlivosti nástroje, a to s RO kudlou určitě nebudeš......
neboj se a s chutí do toho, ono se to nějak poddá
tak tak, já tam vždycky nějaký úhel nabrousím, aby to nedřelo, a jede se. Důležitý je lamač třísek. Do žádných tabulek se nikdy nedívám a pro kusovku je to jedno. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

7. 12. 2015, 11:19

Hlavne ked tou RO zacistujes krivo odrezane. Alebo navarane veci. A nejaky ten vybruseny hrot aj tak po chvilke znicis. Mna by napriklad zaujimal noz na upichovanie AL a jeho sustruzenie. Ale chapem ked to niekto poyzuva na vsetko je fajn sa mrknut do temy kde je vsetko zhrnute.
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

8. 12. 2015, 4:31

Díky za odpovědi :) Já se teda pokusím z toho nedělat žádnou vědu a zkusím s tím víc zaexperimentovat. Jen jsem se chtěl vyhnout případným problémům, že něco nejde tak jak má, tupí se, přehřívá apod.
Co se týká toho žlábku... jak jej vybrousit třeba na noži na řemenice? Řeže ze všech tří stran. Což o to, Dremlem bych to nějak udělal, ale při obnovování ostří nože a dojetí k vybroušenému žlábku příjdu o kus materiálu, jelikož budu muset výbrus udělat zase až za původním žlábkem a to úplně nový ne? Ještě tedy jednu otázku, chladit nože z RO, či nikoliv?
Jinak ještě jednou díky :)
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
Uživatelský avatar
Jimmy
Příspěvky: 523
Registrován: 12. 12. 2014, 9:19
Bydliště: Pardubice

8. 12. 2015, 5:12

Když děláš řemenici, tak se většinou postupuje tak, že prostřední nezkosenou část si uděláš zapichovacím nožem a potom tím tvarovým nožem doděláš ty úkosy a vlastně celou drážku pro řemen zkalibruješ. Tady nějakej lamač vůbec neřeš.
Co se týče lamače na normálním pravým nebo levým uběráku, tak se dá udělat na normální stolní kotoučový brusce. Je nutný mít orovnanej kotouč s „ostrou“ hranou. Nůž se potom postaví jakoby na výšku a o tu hranu ten lamač vybrousíš. Dále se dá vyhotovit na nástrojové brusce, ale to je asi víceméně mimo hobby možnosti.
Co se týče mazání/chlazení, tak jde o to, jaký materiál obrábíš a také jak hodně „tlačíš na pilu“, též jaký soustruh používáš. Když si budeš šolichat něco z mosazi na stolním prdítku, tak to vůbec řešit nemusíš. Když se budeš snažit na velké mašině o nějakou produktivitu na oceli, tak tam už to je něco jiného a nakonec zjistíš, že tudy cesta stejně nevede.

Já radeco používám akorát na upichování, jemné dokončování (VBD nedovolí příliš malé úběry pro hezký povrch) a nebo pro nějaké speciální prácičky, kdy si člověk potřebuje vybrousit extra nůž. Jinak spíš nože s letovaným SK plátkem, kterých jsou plné bazary a koupíš je nové za pár korun a výměnné VBD. To je nebe a dudy.
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7209
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

8. 12. 2015, 7:14

přesně jak psal kolega
řemenici vypícháš upichovákem do příslušné hloubky
vždycky do hloubky tak 3-4 mm (+- jako je šířka toho upichováku), pak vyjet ven, popojet do strany třeba o 1-2 mm (půl šířky nože), dojet tu "půltřísku" do stejné hloubky jako předtím a tak dál až do požadované hloubky
docílíš tím toho, že kudla bude mít místo na šířku a špony budou mít kam utíkat
kdybys jel do velké hloubky pořád jen na šířku upichováku, tak se ti tam nahňácají špony a zadře se to
boky řemenice pak dojedeš buď tvarovým nožem (bez žlábků, jen ten klínový profil), lépe když ten nůž bude užší než finální drážka, uděláš postupně jeden a druhý bok
nebo si na těch + a - 17st. natočíš nožový suport a boky doděláš nožovým suportem
kdybys to dělal plným profilem té drážky najednou, tak ti to bude drnčet atd, tak tuhou mašinu vsadím boty nemáš
to by musel být stroj typu SU50 nebo tak něco
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

9. 12. 2015, 3:39

Díky všem za cenné rady, hlavně o soustružení té řemenice. Myslím, že i ostatním (kteří neví jak) takto detailní popis pomůže.
Každopádně kdyby někdo šel okolo a chtěl přispět na téma RO, sem s tím. Cených rad není nikdy dost !
Ještě jednou díky a já jdu vybrušovat, vybrušovat a vybrušovat, snad to časem do těch pazour a hlavy naleze :wink:
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

9. 12. 2015, 6:47

Ještě taková malá otázečka... :)
Pokud Radeco ze všech stran naříznu, tj. opíšu obvodově čtverec, dám jej pod menší lis a usadím na kulatinky, lupne v místě naříznutí, nebo je to potvora a prdne jinde? Připadá mě zbytečné vyhřívat materiál na jedné straně nože řezáním frikční pilou... :roll:
Tak jestli to je takto možné provést?
Díky, J-CZ
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7209
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

9. 12. 2015, 6:53

ano, rupne tam, kde ho nařízneš
jen v tom nevidím žádný smysl
dej si do flexy tenký,0,8 nebo 1 mm kotouček a normálně si uřízni co potřebuješ
klidně i vyřež tvarový nůž
jen tou flexou musíš jezdit dopředu - dozadu, abys neřezal pořád na jednom místě
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

9. 12. 2015, 7:14

Mám nakoupená Radeca o délce 200mm a tím, že je rozpůlím získám dva nože necelých 100mm dlouhé. Kdybych to řezal frikční pilou, předpokládám, že materiál i přes chlazení vyhřeju a nebudu tak moc vybrousit i na druhé straně nože třeba další ostří. Někde na fóru jsem tu našel fotku, jak někdo řeže Radeco v pekáči s vodou elektrickou fričkou, to už je i na mě moc z hlediska bezpečnosti. Zkrátka voda a el. zařízení poblíž sebe nemám rád. U brusky při vybrušování ostří je to něco jiného, měl jsem jí rozebranou a vím co si tam s vodou mohu dovolit a co ne. Proto mě půlení tímto způsobem přišlo jako nejrozumnější rešení.
Nebo že bych to zase moc hrotil? :D
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

9. 12. 2015, 7:24

řezal jsem úhlovkou kotouč 1mm ,hodně často chladit .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

9. 12. 2015, 8:05

Odrezes flexou a ked to neuchladis dobrusis na bruske tam to uchladis v pohode.
Odpovědět

Zpět na „pro soustruh“