Zdravím všechny šikovné lidi.
Už týden si nevím rady se spočítáním výměnných kol na závit, který má 19 chodů na 1". Tak mě napadlo, zda to už někdo z majitelů soustruhů S32 neřešil a nepomohl by mi.
Výměnná kola klasická 25, 71, 80- 2x, 100, 113, 120 a dvojkola 96/26 a 120/26 zubů. Stoupání šroubu je 6 mm.
Ke stoupání jsem se hodně přiblížil, ale závit má 28 mm délku a ta nepřesnost už dělá svoje.
Budu rád za každé nakopnutí, protože už se v tom topím.
Díky všem za pomoc,
Milan
S32 (S28) závit 19 chodů/1"
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Když se osadí kola podle té tabulky co je na stroji, třeba
tak kam které přijde?
Kód: Vybrat vše
25
127 120
100 - 26
39
Aleš Procháska
Díky za reakce.doncarlos píše:Tak tady máš tabulku, ra=počet zubů na vřeteníku, rb a rc na společné hřídeli, rd na posuvovém šroubu, zabírá ra do rb, a rc do rd. delta je odchylka
od skutečného stoupání.
Tabulka krásná, ale já nemám třeba 3x kolo s 25 zuby...
Navíc nevím, zda ta tabulka nějak pokračuje, tady je to dáno jako výstřižek.
Můžeš to nějak ozřejmit?
Díky, Milan
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Zkus třeba kola 71-100-113-120, při nastavení A2 a 1:1 dají stoupání 1.3372, což je o 0.0004 mm víc než ideální hodnota. Když mi napíšeš jak jsou tam uspořádaný ty kola v palcovém režimu (viz můj příspěvek výše) tak ti to možná vypočítám i přesněji
Aleš Procháska
3 stejná kola nepotřebuješ, pokud je v prvních dvou nebo třech sloupcich stejná hodnota, tak postačí převod
pouze dvěma koly - rc / rd - s vloženým libovolným mezikolem pro dosažení rozteče),
taky to asi u tebe jde přes další vnitřní převody - třeba nortonku (neznám S32), to je nejlepší promítnout do stoupání šroubu -
jestli dá třeba norton 1:3, pak by se zadalo stoupání šroubu 2mm.
pouze dvěma koly - rc / rd - s vloženým libovolným mezikolem pro dosažení rozteče),
taky to asi u tebe jde přes další vnitřní převody - třeba nortonku (neznám S32), to je nejlepší promítnout do stoupání šroubu -
jestli dá třeba norton 1:3, pak by se zadalo stoupání šroubu 2mm.
Nevím, jestli tě správně chápu, ale ta kola, ať je pojmenujeme jakkoliv, tak kola a,b,c,d jsou asi každému jasná (b a c na společné hříleli) a kola e, f jsou následující.prochaska píše:Zkus třeba kola 71-100-113-120, při nastavení A2 a 1:1 dají stoupání 1.3372, což je o 0.0004 mm víc než ideální hodnota. Když mi napíšeš jak jsou tam uspořádaný ty kola v palcovém režimu (viz můj příspěvek výše) tak ti to možná vypočítám i přesněji
Kolo f je vždy 39 zubů a zabírá s dvojkolem buď 96/26, nebo 100/26 zubů, přičemž těch 96, respektive 100 zubů je kolo e.
Díky za snahu mi pomoci,
Milan
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Takže při tom uspořádání (jak je napsané přímo na tabulce na nortonce) je kolo 25 spřažené s vřetenem, zapadá do kola 120 které je na společné hřídeli s kolem 127, kolo 127 zapadá do kola 100 které tvoří pevnou dvojici s kolem 26 která se volně protáčí na vstupním hřídeli nortonky a kolo 26 zapadá do kola 39, které je na výstupním hřídeli nortonky, která je ale v tomto případě použitá jako vstupní? V takovém případě bude použitelná sestava 71 - 80 - 113 - 100 - 26 - 39, která dá těch 1/19" se stejnou chybou jako v případě viz výše, tj. 0.4 mikronu na závit.Mi_los1 píše:Nevím, jestli tě správně chápu, ale ta kola, ať je pojmenujeme jakkoliv, tak kola a,b,c,d jsou asi každému jasná (b a c na společné hříleli) a kola e, f jsou následující.prochaska píše:Zkus třeba kola 71-100-113-120, při nastavení A2 a 1:1 dají stoupání 1.3372, což je o 0.0004 mm víc než ideální hodnota. Když mi napíšeš jak jsou tam uspořádaný ty kola v palcovém režimu (viz můj příspěvek výše) tak ti to možná vypočítám i přesněji
Kolo f je vždy 39 zubů a zabírá s dvojkolem buď 96/26, nebo 100/26 zubů, přičemž těch 96, respektive 100 zubů je kolo e.
Díky za snahu mi pomoci,
Milan
Toto je nejlepší řešení (spolu s tím předchozím, viz výše), žádná přesnější kombinace (z kol která jsi uvedl) neexistuje.
Ještě pro pořádek, 1. a 3. kolo, respektive 2. a 4. kolo můžeš prohodit beze změny převodu.
Aleš Procháska
Zatím ti moc děkuji a omlouvám se, že jsem nezareagoval dříve. Dnes to snad vyzkouším a určitě ještě napíši, jak to celé dopadlo.prochaska píše:Mi_los1 píše:prochaska píše:Zkus třeba kola 71-100-113-120, při nastavení A2 a 1:1 dají stoupání 1.3372, což je o 0.0004 mm víc než ideální hodnota. Když mi napíšeš jak jsou tam uspořádaný ty kola v palcovém režimu (viz můj příspěvek výše) tak ti to možná vypočítám i přesněji
Díky,
Milan