Hloubka záběru frézy + Vc

Odpovědět
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 870
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

4. 7. 2017, 9:15

Měl bych takovou asi dost začátečnickou otázečku :oops:

Pokud mám válcovou stopkovou frézu dlouhou například 50mm a její řezná část je dlouhá například 12mm

Můžu s takovou frézou obrábět i ve větší hloubce než těch 12mm :?: :shock: :?:
Samozřejmě za předpokladu že mají kudma "utíkat" špony a (materiál je v té části již odebrán předchozím průchodem).

Nebo je to nesmysl a dřík nástroje mi vždy omrví povrch tam kde už nejsou břity :roll:

Další otázkou je řezná rychlost. Pokud má výrobce (ZPS Zlín) doporučenou řeznou rychlost pro karbidovou frézu 160 až 220 pro slitiny hliníku. Dá se s tou rychlostí jít trochu výš pokud nejedu "plným záběrem" neboť to nedovoluje tuhost hračky :?: :roll:

Vím že karbidovky nezřídka zvládají o dost vyšší řeznou rychlost tak mě trochu zaráží důvod takto "nízké" rychlosti. :?

Dík za odpovědi.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

4. 7. 2017, 9:22

lze obrábět i hloub .. ale dost často ti to omele ten pěknej povrch stačí když se tam zasekne nějaká šponka a vydře se to.. na to co se ptáš sloužej podbroušené frézy.. má pracovní část 12 a dřík má třeba 11mm a upnutí zase 12mm tou se pak dá jít do hloubky.. takhle podbrousit se dá i podomácku na brusce..

s těma otáčkama výš taky v zásadě není problém.. jeden doporučí 160 druhej 200 třetí 250 a je to všechno nepovlakovanej tvrdokov hlavně aby to dávala fréza.. ale na nějaký dokončování v tom není problém.. doplna drážku to většinou moc dobře zrychlovat nelze..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10105
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

4. 7. 2017, 9:27

Můžeš a nemůžeš :wink: záleží na dvou věcech ,plátková fréza je většinou vyrobená tak že přes plátky je celej průměr a nad plátkama je odlehčená tak že stopkou nedře. Tvrdokovová fréza je broušená z roubíků tak že má přes břit třeba -0,02 a tělo 0,00 tak že by dřela ,proto je lepší nechat tělo odlehčit a je po starostech.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10105
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

4. 7. 2017, 9:31

Slitiny hliníku pod plným chlazením jedu -rozumný hrubování 400m/min hlazení 600m/min u leštěnejch plátků
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 870
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

4. 7. 2017, 9:49

OK. Dík za pomoc.
Je to tak nějak jak jsem si myslel.

..... ale většinou myslet znamená ho.no vědět :lol:

Rychlost zkusím trochu ohulit :twisted:
(chlazení ale zatím žádný, tak musím polehoučku. Časem bude vzduch + vyjimečně kombinace s isopropanolem neboť "normální" líh strašně smrdí denaturákem nebo čím)

a na větší hloubku koupím nástroj s podbroušenou stopkou
(jen se mi zdá, že ty určené přímo pro hliník nejsou zas tak lehce levně sehnatelné :( )
Nemoo
Příspěvky: 138
Registrován: 22. 2. 2014, 8:27

7. 7. 2017, 7:46

A pozor, kluci tady výš mluvili o pořádných mašinách. Pokud máš nějakou hobby portálovku tak bych se držel více při zemi. A to chlazení je dost důležité,pokud ti budou špatně odcházet špony tak skončíš dřív než začneš.
Doosan Puma 2100L, Puma 3100L, Lynx 2100LMSA, DNM 500II, MCV 750, SPT 16 NC
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 870
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

7. 7. 2017, 9:14

No mám samozřejmě hobby portálovku. :D
.... ale tak nějak jsem uvažoval že řeznou sílu ovlivňují především hloubka a šířka záběru.

Závislost potřebné síly na řezné rychlosti bude předpokládám relativně malá (dokud se budu držet v reálných mezích pro dané materiály - v mém případě karbidový nástroj + nějaká ta slitina hliníku)

Většina tepla by snad mohla při sousledném frézování odcházet šponama.

Vyšší výkon tedy bude pro vyšší řeznou rychlost potřeba pouze od vřetene, které by to mělo snášet lehčeji právě při vyšších otáčkách (čínský vodník).

Vyšší řeznou rychlostí tedy dosáhnu většího množství odebraného materiálu za jednotku času, aniž bych kladl vyšší nároky na tuhost stroje.

Toliko moje naivní úvahy :roll: .... reálný test ukáže nakolik jsem daleko od pravdy :lol:

Jinak už jsem zlomil nemálo HPTec pidi-fréz v tevenině EN AW 6060. Chvilku mi trvalo než mi došlo že nějsem až tak na hraně s parametry řezu jako spíše s bídným odvodem špon (prachu), ale toho se bez mohutného proplachování nebo alespoň chlazením tlakovým vzduchem docela špatně dosahuje :(
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

7. 7. 2017, 9:52

no, řezné síly se počítají blbě, nicméně akce/reakce - co jde výkonově do motoru musí konstrukce frézky nějak udržet (dříve zdarma program - odkaz v radách pro začátečníky - počítal pro pidinástroje průhyb, to bylo pěkné vodítko, kam až nástrojem mohu)

dural - AW 5xxx a 6xxx jsou dobré odolností proti povětrnosti a na eloxování, na obrábění dávám přednost AW 2xxx a 7xxx

řeznou rychlost a minimální šponu je dobré zhruba respektovat - dá se odlehčit počtem břitů a hloubkou záběru.

natavené nalepené špony + navíc v drážce jsou smrtelné pro nástroj - ostrý nástroj, leštěné řezné plochy, ale to je zase o penězích
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Odpovědět

Zpět na „pro frézku“