Měl bych takovou asi dost začátečnickou otázečku
Pokud mám válcovou stopkovou frézu dlouhou například 50mm a její řezná část je dlouhá například 12mm
Můžu s takovou frézou obrábět i ve větší hloubce než těch 12mm
Samozřejmě za předpokladu že mají kudma "utíkat" špony a (materiál je v té části již odebrán předchozím průchodem).
Nebo je to nesmysl a dřík nástroje mi vždy omrví povrch tam kde už nejsou břity
Další otázkou je řezná rychlost. Pokud má výrobce (ZPS Zlín) doporučenou řeznou rychlost pro karbidovou frézu 160 až 220 pro slitiny hliníku. Dá se s tou rychlostí jít trochu výš pokud nejedu "plným záběrem" neboť to nedovoluje tuhost hračky
Vím že karbidovky nezřídka zvládají o dost vyšší řeznou rychlost tak mě trochu zaráží důvod takto "nízké" rychlosti.
Dík za odpovědi.
Hloubka záběru frézy + Vc
lze obrábět i hloub .. ale dost často ti to omele ten pěknej povrch stačí když se tam zasekne nějaká šponka a vydře se to.. na to co se ptáš sloužej podbroušené frézy.. má pracovní část 12 a dřík má třeba 11mm a upnutí zase 12mm tou se pak dá jít do hloubky.. takhle podbrousit se dá i podomácku na brusce..
s těma otáčkama výš taky v zásadě není problém.. jeden doporučí 160 druhej 200 třetí 250 a je to všechno nepovlakovanej tvrdokov hlavně aby to dávala fréza.. ale na nějaký dokončování v tom není problém.. doplna drážku to většinou moc dobře zrychlovat nelze..
s těma otáčkama výš taky v zásadě není problém.. jeden doporučí 160 druhej 200 třetí 250 a je to všechno nepovlakovanej tvrdokov hlavně aby to dávala fréza.. ale na nějaký dokončování v tom není problém.. doplna drážku to většinou moc dobře zrychlovat nelze..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Můžeš a nemůžeš záleží na dvou věcech ,plátková fréza je většinou vyrobená tak že přes plátky je celej průměr a nad plátkama je odlehčená tak že stopkou nedře. Tvrdokovová fréza je broušená z roubíků tak že má přes břit třeba -0,02 a tělo 0,00 tak že by dřela ,proto je lepší nechat tělo odlehčit a je po starostech.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Slitiny hliníku pod plným chlazením jedu -rozumný hrubování 400m/min hlazení 600m/min u leštěnejch plátků
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
OK. Dík za pomoc.
Je to tak nějak jak jsem si myslel.
..... ale většinou myslet znamená ho.no vědět
Rychlost zkusím trochu ohulit
(chlazení ale zatím žádný, tak musím polehoučku. Časem bude vzduch + vyjimečně kombinace s isopropanolem neboť "normální" líh strašně smrdí denaturákem nebo čím)
a na větší hloubku koupím nástroj s podbroušenou stopkou
(jen se mi zdá, že ty určené přímo pro hliník nejsou zas tak lehce levně sehnatelné )
Je to tak nějak jak jsem si myslel.
..... ale většinou myslet znamená ho.no vědět
Rychlost zkusím trochu ohulit
(chlazení ale zatím žádný, tak musím polehoučku. Časem bude vzduch + vyjimečně kombinace s isopropanolem neboť "normální" líh strašně smrdí denaturákem nebo čím)
a na větší hloubku koupím nástroj s podbroušenou stopkou
(jen se mi zdá, že ty určené přímo pro hliník nejsou zas tak lehce levně sehnatelné )
A pozor, kluci tady výš mluvili o pořádných mašinách. Pokud máš nějakou hobby portálovku tak bych se držel více při zemi. A to chlazení je dost důležité,pokud ti budou špatně odcházet špony tak skončíš dřív než začneš.
Doosan Puma 2100L, Puma 3100L, Lynx 2100LMSA, DNM 500II, MCV 750, SPT 16 NC
No mám samozřejmě hobby portálovku.
.... ale tak nějak jsem uvažoval že řeznou sílu ovlivňují především hloubka a šířka záběru.
Závislost potřebné síly na řezné rychlosti bude předpokládám relativně malá (dokud se budu držet v reálných mezích pro dané materiály - v mém případě karbidový nástroj + nějaká ta slitina hliníku)
Většina tepla by snad mohla při sousledném frézování odcházet šponama.
Vyšší výkon tedy bude pro vyšší řeznou rychlost potřeba pouze od vřetene, které by to mělo snášet lehčeji právě při vyšších otáčkách (čínský vodník).
Vyšší řeznou rychlostí tedy dosáhnu většího množství odebraného materiálu za jednotku času, aniž bych kladl vyšší nároky na tuhost stroje.
Toliko moje naivní úvahy .... reálný test ukáže nakolik jsem daleko od pravdy
Jinak už jsem zlomil nemálo HPTec pidi-fréz v tevenině EN AW 6060. Chvilku mi trvalo než mi došlo že nějsem až tak na hraně s parametry řezu jako spíše s bídným odvodem špon (prachu), ale toho se bez mohutného proplachování nebo alespoň chlazením tlakovým vzduchem docela špatně dosahuje
.... ale tak nějak jsem uvažoval že řeznou sílu ovlivňují především hloubka a šířka záběru.
Závislost potřebné síly na řezné rychlosti bude předpokládám relativně malá (dokud se budu držet v reálných mezích pro dané materiály - v mém případě karbidový nástroj + nějaká ta slitina hliníku)
Většina tepla by snad mohla při sousledném frézování odcházet šponama.
Vyšší výkon tedy bude pro vyšší řeznou rychlost potřeba pouze od vřetene, které by to mělo snášet lehčeji právě při vyšších otáčkách (čínský vodník).
Vyšší řeznou rychlostí tedy dosáhnu většího množství odebraného materiálu za jednotku času, aniž bych kladl vyšší nároky na tuhost stroje.
Toliko moje naivní úvahy .... reálný test ukáže nakolik jsem daleko od pravdy
Jinak už jsem zlomil nemálo HPTec pidi-fréz v tevenině EN AW 6060. Chvilku mi trvalo než mi došlo že nějsem až tak na hraně s parametry řezu jako spíše s bídným odvodem špon (prachu), ale toho se bez mohutného proplachování nebo alespoň chlazením tlakovým vzduchem docela špatně dosahuje
no, řezné síly se počítají blbě, nicméně akce/reakce - co jde výkonově do motoru musí konstrukce frézky nějak udržet (dříve zdarma program - odkaz v radách pro začátečníky - počítal pro pidinástroje průhyb, to bylo pěkné vodítko, kam až nástrojem mohu)
dural - AW 5xxx a 6xxx jsou dobré odolností proti povětrnosti a na eloxování, na obrábění dávám přednost AW 2xxx a 7xxx
řeznou rychlost a minimální šponu je dobré zhruba respektovat - dá se odlehčit počtem břitů a hloubkou záběru.
natavené nalepené špony + navíc v drážce jsou smrtelné pro nástroj - ostrý nástroj, leštěné řezné plochy, ale to je zase o penězích
dural - AW 5xxx a 6xxx jsou dobré odolností proti povětrnosti a na eloxování, na obrábění dávám přednost AW 2xxx a 7xxx
řeznou rychlost a minimální šponu je dobré zhruba respektovat - dá se odlehčit počtem břitů a hloubkou záběru.
natavené nalepené špony + navíc v drážce jsou smrtelné pro nástroj - ostrý nástroj, leštěné řezné plochy, ale to je zase o penězích
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů