odliatky z Al (amatersky)

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Odpovědět
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2010, 1:28

RaS: Pokusím se zjistit kolik by to vážilo (udělám CAD model) a jaká by mohla být cena odlitku. Pak se ozvu.
radu78
Příspěvky: 298
Registrován: 20. 2. 2010, 12:37
Bydliště: Praha

16. 5. 2010, 4:48

Chtěl jsem se zeptat jak je to u plynovek s časem tavení.Za jak dlouho se vám podaří utavit hliník?
To JOVA - to přidání mědi do hliníku funguje jak? Roztaví se v hliníku při stejné teplotě,jako zinek v mosazi?Nebo nejdřív roztavit měď a přidat hliník?
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

16. 5. 2010, 4:52

Měď přihazuji do roztaveného hliníku a za pár minut se rozpustí jak kostka cukru v čaji. :lol:
radu78
Příspěvky: 298
Registrován: 20. 2. 2010, 12:37
Bydliště: Praha

16. 5. 2010, 4:56

Tak to jsem netušil,měď má tuším kolem 1085 C hliník kolem 650C.Tak to je super.To by asi i bronz z mědi šel tavit při nižších teplotách,než jsem myslel.Díky
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

16. 5. 2010, 5:49

radu78: Měď se v hliníku rozpouští, ale výsledná tavenina samozřejmě nemá nižší bod tání, než by bylo při rozpouštění hliníku v mědi. Když chceš odlévat bronz, tak je potřeba pec co zvládne tak 1100°C. Bod tání si můžeš najít podle složení v grafu, k tomu musíš ještě něco připočítat, protože odlévat slitinu přesně s teplotou tání by nešlo.
radu78
Příspěvky: 298
Registrován: 20. 2. 2010, 12:37
Bydliště: Praha

16. 5. 2010, 5:55

Pec mám elektrickou do 1350C,ale na tavení jsem chtěl něco menšího na plyn.Na hliník ten plyn asi půjde.doufám.A co doba tavení +/-,nemám vůbec představu.Zatím jsem jel ve velkém jen olovo na profily,ale to je teplotně jinde.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1143
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

16. 5. 2010, 6:23

Ja roztavím plynom cca 1,2l Al asi tak za 30 minút - nemeral som to . :?
Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
Uživatelský avatar
Zx1974
Příspěvky: 78
Registrován: 15. 7. 2008, 7:25

18. 1. 2011, 4:27

Něco pro inspiraci - http://www.youtube.com/watch?v=IYZOTt9zTv0 vcelku pěkně udělané videa
Polesovsky
Příspěvky: 458
Registrován: 28. 5. 2011, 9:30
Bydliště: Brno

28. 5. 2011, 11:23

Formish píše:Do taveniny se přidává většinou borax, sice nevím jestli ji nějak vyčistí, ale měl by zabránit následující oxidaci.
Znamy se snazi odlevat hlinikove odlitky, ale vysledek je porovity. Bublinky v materialu. Nevis co dela spatne?

Dik za radu
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

28. 5. 2011, 7:35

Neodplyňuje taveninu.
luky_c
Příspěvky: 27
Registrován: 20. 7. 2011, 6:06

21. 7. 2011, 7:02

QNX píše:trochu jsem pokročil, ale zatím to není žádná sláva. Začal jsem dělat pokusy s vodním sklem a pískem. Chová se to docela zajímavě. Na 1kg písku používám cca 70g vodního skla. Vznikne z toho .... něco jako písek na bábovičky :-) Napěchuju to na model, bábovičku vyklopím a strčím do velkého pytle, který napustím CO2. V atmosféře CO2 to během několika minut vytvrdne. Pak to strčím do pece vyhřáté na 200°C aby utekla všechna voda. Dnes jsem do takto udělané formy odléval měď , ale ještě na tom budu muset zapracovat. Zatím dělám z odpadu cihličky, které budu používat při dalších tavbách.
http://www.sobestacnost.cz/modules.php? ... s&album=20
Na fotkách je také moje nová pícka vytápěná dřevěným uhlím. Hliník, bronz, mosaz, měď ..... zvládá bez problémů. Jenom lituju, že jsem ji udělal moc malou (na kelímek č. 4) Chudák malá asi půjde z domu a budu stavět větší:-) (na kelímek č. 10 ?)

AHOJ QNX

velmi pekne,

som tu novy, kedze planujem kupu CNC masiny uz konecne po rokoch makania na univerzalach, tak som zavital medzi Vas na forum,
a kedze som tiez potreboval raz odliat blok maleho motora tak som sa tymto prekusal, podelim sa o par napadov.

Mam otazku na piecku z tej porovej kvadry co mas uvedenu skor, vydrzala ti aj viac tavieb? nepraskala po vychladnuti?

Tu pripajam par obrazkov pri tvorbe odliatku. Je to spojovacia klukova skrina pre modelarsky invertny radovy dvojvalec o objeme 5ccm s klukami 180st, ktory som skladal z dvoch MVVS motorov 2,5ccm.

Ako vidim tu je tavenie celkom podrobne zvladnute, tak pripojim nejake informacie este k liatiu toho hlinika do pieskovej formy.
1. referencny model alebo "Pattern", ten som tlacil na rapid prototyping, z CAD modelu, (dufam ze coskoro to uz budem moct frezovat ako Vy). deleny je deliacou rovinou na dve casti,spojene ocelovymi kolikmi Ø 6mm , ukosy stran 3stupne. Na valcovych plochach som ukosy nedaval. Ten napis na CAD modely ma vysku pisma 2mm.
Obrázek
2. Ramiky som vyhotovil zo stvorcoveho profilu 120mm, ze som si z neho napilil dva kusky a pribodoval nejake uska aby sa zaistila poloha dvoch foriem.
Na tom obrazku je vytlaceny referencny model z rapidu.
Obrázek
3. Tu je jedna strana upechovana a prevratena na opacnu stranu kde je uz vlozena druha strana modelu spolu s vtokovym kanalom.
Piesok som pouzil jemny na detailne odliatky, pretoze to je dost male. Odsypali mi ho v zlievarni ale zohnat som ho nedokazal, ak by niekto vedel, nech napise odkaz, pomoze to ostatnym. Nakolko som odlial par odliatkou a uz som ho nepotreboval, tak som po nom nepatral. Niekde som sa docital ze to je hovorovo olejovy piesok, je fakt jemnozrnny a po odliati sa kompletne zuholnati, teda ako keby vyhorel (aj tie zrna) tak si netrufam tapat ake je to zlozenie, ale praca s nim je lahka, chova sa dost plasticky. Odlacena je spodna strana modelu, na spodnu cast by sa mali davat zlozitejsie tvary ako na vrchnu, kedze na vrchu sa vyplavuju lahsie castice z liatiny - truska a spina. Do spodnej casti je zatlaceny vtok, tzv. studna. Model aj obe polovice formy su zasypane po upechovani grafitovym prachom, aby sa nespojili medzi sebou a model sa dal vybrat (to je ta cierne sfarbenie okolo)
Obrázek
. prevratena strana a zaistena kolikmi po stranach
Obrázek
4. Dalsi krok bol teglik a pec na tavenie, myslim ze tu nemam co k tomu dodat, tu je to popisane krasne vo vlakne. Ak len to ze som to ztavil z piesta z motorky, co som nasiel niekde a bol navyse aj prasknuty. Kedze to nebude namahany odliatok je to vcelku vyborna alternativa, nakolko bol tiez liaty. Teglik je ocelovy a spodne dno som sustruzil a nechal trocha hrubsie pre tepelnu zotrvacnost pri prenasani teglika, dal som mu 10mm stenu a celkom som to ocenil pri liati, ze drzal hlinik v roztavenom stave aj niekolko minut ked som uz odlial.
Obrázek
5. Pec, otras ale funkcna bola, osamotovana bedna na popol, zospodu napchaty vysavac z krabice, kuril som drevom, bolo to malo, musel som dat koks, potom to slo ako po masle. Doba tavenia uz rozbehnutej pece asi 10-15 minut.
Obrázek
6. Zaliatie hliniku, bol to velmi rychly proces, to som len vlial a uz to bolo tuhe, sekundova zalezitost. Samozrejme nesmie sa zabudnut na vtok a vytok, pri vtoku sa dava tzv. studna alebo "well" je to maly priestor kde narazi prud ako prvy pri liati, zvycajne po odliati je tato cast dost porovita , z trusky co si berie z hladiny. Nakoniec kazde prevysene miesto musi mat tzv. odfuk, teda malinky otvor kadial moze vyfuknnut vzduch ktory sa v dutine uzvrie. Hlavny odfuk vzduchu prechadza vytokom ale ked sa zalieva horuci kov prevysene miesta si vytvaraju tieto hluche miesta - velmi dolezita vec. Prepichol som to tenuckou ihlou, aby sa neposkodila forma. Oba ramy som zaistil skrutkou a kridlovou maticou aby sa nahodou napootvorili pri liati.
Obrázek
7. Odliatok som po 3-5 minutach vybral z piesku a nechal vychladnut na vzduchu, na obrazku je pekne vidiet vtok aj vytok. Ako vtok som pouzil neskor upinaci kuzel z ulomeneho strojneho vrtaka, zdalo sa mi to velmi prakticke.
Obrázek
Tu su zobrazene odliatky aj s referencnym modelom. Dva horne z nich som uz ocistil od vtokov. Kedze som odliatok neskor chcel obrobit pri jednom upnuti aby bola zachovana suosovost pripojovacich rozmerov, tak som do formy pridal na jednu stranu maly valec, ktorym sa odliatky mierne lisia od referencenho modelu.
Obrázek
8. trieskovym obrabanim, sice nie na CNC ale len zatial na univerzalnych strojoch som potom uz odliatok obrobil do konecnej podoby.
Obrázek

Obrázek
Hotovo.
Obrázek
.. otvor pre uchytenie karburatora
Obrázek

Obrázek
Nakoniec sa podarilo odliat aj tie napisy. Vyska pisma 2mm, myslim ze to je taka hranica s liatim do piesku, nakoniec aj panom z MVVS Brno sa to pekne dari, aj ked sice oni leju tlakovo.
Obrázek
Ako som spominal vyssie, je to velmi maly odliatok, s porovnanim je tento motor na obrazku hore polozeny na obale od posuvneho meradla - sublery.
Obrázek
Celkovy pohlad na zostavu.
Obrázek

Lukas, Dolny Kubin.
Uživatelský avatar
Max
Příspěvky: 678
Registrován: 22. 9. 2009, 8:02
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2011, 8:16

Dobrá práce. Ten písek se dá sehnat např. tu: http://www.sandteam.cz/nase-sluzby/suroviny" onclick="window.open(this.href);return false;.
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2011, 9:02

a starý písek se dá oživit přidáním oleje. Jsou na to speciální oleje, ale fungují i bežné minerální oleje.
Pícka z tvárnic moc velkou životnost nemá, ale pár taveb se v ní udělat dá. Cena tvárnice je malá, tak to moc nevadí......... ale stejně už používám kvalitnější žáruvzdorné materiály.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22386
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2011, 9:26

tyjo tak to je parada
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Max
Příspěvky: 678
Registrován: 22. 9. 2009, 8:02
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2011, 11:35

to QNX:

taky se dá hodně písku ušetřit i tím, že se nový nasype v malé vrstvě kolem formy a zbytek se dosype použitým.

přesně takovou pícku jako máš ty se chystám taky postavit, mám k tomu nachystanou starou nádobu z menšího bojleru, žáruvzdorný matroš mám odtud: http://www.lac.cz/produkty/zarobetony-zaruvzdorniny/" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“