3 osa fréza na drevo, hliník

jeykey
Příspěvky: 114
Registrován: 25. 8. 2014, 8:02

25. 12. 2015, 10:04

na obr. 4 sou ty nohy mezikus pro spojení podélné a příčné desky a vystužení podélné desky, jinak nevim jestli to tu zaznělo, ale jestli nemáš frézku, tak tě všechny ty díly vyjdou na hodně peněz, na to, že je to tvá první konstrukce moc sázíš na řemeslnou přesnost, bez možnosti nastavení. Někde v podtitulu je, frézka na dřevo a hliník, máš nějakou představu co budeš dělat, nebo na jakou přesnost obrobku se potřebuješ dostat? Jestli budeš dělat hliník každej den, nebo jednou za měsíc, abys tady nevynalézal frézku na výrobu tanků a pak nepotřeboval gravírovat překližku. Jinak, od prvního návrhu, kterej byl nepoužitelnej ses dostal hodně daleko, už by to i fungovalo, ale zas je to složitý na výrobu.
PetrNC
Sponzor fora
Příspěvky: 423
Registrován: 19. 6. 2007, 7:32
Bydliště: Náchodsko

25. 12. 2015, 9:42

Ano skutečně, na obr.4 to nejsou žádné pseudonohy, ale spojovací a vyztužující díl desek portálu. Je vidět, že jsou zde zkušení lidé s "citem pro věc".

Pokud mohu poradit, tak vždy dopředu zhodnoť svoje reálné technologické možnosti, případně na jaké operativně dosáhneš a především jaké máš na to finanční možnosti. Sám jsem to vymýšlel tak, aby to bylo co nejjednodušší na výrobu a prakticky všechny díly jsou jen desky a hranoly s otvory a závity.
Kdysi tady bylo napsáno pravidlo, že konstrukce obráběcího stroje má být tuhosti jako pyramida, kde základna je fundament a špička je vlastní obráběcí nástroj. Pokud je to možné, tak se snaž vytvářet kvůli tuhosti "téčka", "háčka" a asi nejlépe komory, ale vždy počítej hmotností, protože to má vliv na pohony a dynamiku pohybu. Frézka mě vyšla na 70kKč v cenách 2007-2008 a to jsem měl kolejnice a vozíky a šrouby s maticemi již z dřívějška abys měl představu, v jakých sumách se pohybuješ.
shaft
Příspěvky: 38
Registrován: 19. 6. 2015, 1:09

15. 1. 2016, 11:16

Takže konzultoval som to s chlapom ktorý mi to bude obrábať a hovoril že drážky sú v pohode že mám to tam nechať. Tak isto aj tie "nohy". Je to rodinný príslušník takže za to obrábanie nevysolím majland a snažím sa to spraviť tak aby som mal čo najmenej problémov pri zostavovaní (aby bolo všetko kolmé atď.) preto tie drážky.
Přílohy
8.png
9.png
shaft
Příspěvky: 38
Registrován: 19. 6. 2015, 1:09

16. 1. 2016, 2:15

Koľajnice chcem pritláčať o hranu inbusom zo zkosenou hlavou (din 7991) a "ihlami". Chcem sa spýtať ako husto mám dávať tie inbusy keď koľajnice majú dieru každých 60 mm. Lebo v katalógoch som to nenašiel.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

16. 1. 2016, 2:36

stačí se stejnou roztečí
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

18. 1. 2016, 7:57

Pod tou mou čmáranící je vidět, kde je přibližně největší namáhání. Co takhle trochu přepracovat ty výztuhy aby nebyly jen balast, ale byly hlavně funkční? Stávající výztuhy jdou mimo portál X a ve výsledku to stejně bude tuhé tak jak je tuhá ta bočnice. Ty tři výztuhy tomu moc nepřidají.
namáhání.JPG
PS: Tvar a tloušťky jsem jenom odhadoval... ale pro názornost to stačí.
Přílohy
aa.JPG
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

18. 1. 2016, 10:45

Když ty X žebra dáš pryč, chová se to stejně? Taky bych řek, že jde i o tuhost sestavy bočnice - vozejky, ne? Nicméně přidat ještě jedno žebro doprava by asi neškodilo.

Btw. co je to za soft, plz?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

18. 1. 2016, 3:57

mi to připomnělo úryvek, že studenti místní stavebky vyhráli jakousi soutěž konstrukcí mostu, který unesl 2,5 kg a vážil okolo 90 g -

přijde mi postup kreslení této frézky divný - tady je to slabé, přidej žebro, toto je tam navíc, zde to vypadá složitě a autor tu přidá, jinde odmaže, předělá ... pak s tím půjde do dílny a tam někdo řekne, ale ten kus pásoviny zrovna nemám, ale mám zde toto, šlo by to .... a zase se udělá nějaká úprava

myslím, že nejde vyprojektovat/nakreslit a následně vyrobit rozumnou konstrukci, pokud autor sám nevidí či necítí co by to chtělo a kde je slabé místo. V kompletu to přeci jen bude za dost peněz.

studentovi bych možná poradil koupit si 20mm polystyrenovou desku a z ní si tu konstrukci nařezat a slepit - a zkoušet jí pak deformovat a ničit - ale to je méně pohodlné, než sedět u CADu :-(
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

18. 1. 2016, 4:05

Počkej, tobě přijde jako divnej postup nebejt zbrklej a nechat si poradit? Navíc s člověkem, kterej mu to bude vyrábět, změny konzultuje.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

18. 1. 2016, 5:32

ne, tak to nemyslím - o dva příspěvky dřív je rada doplnit žebro - to, které tam o trochu výš už bylo.
A nechat si poradit je dobře - to určitě.

A nechat si poradit - pod tím si představuješ vývoj tohoto stroje od prvního obrázku až ke stávající verzi ?

Já bych začal oprásknutím něčí konstrukce a nechal si radit, jak ji případně vylepšit či jak obejít nějaký detail, který nedokážu realizovat.

Nedělám si legraci z autora a nechci ho urážet, ale některé věci prostě chtějí své. Není od věci si nechat radit - ale základ se prostě musím naučit.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

18. 1. 2016, 5:37

Thomeeque píše:Když ty X žebra dáš pryč, chová se to stejně? Taky bych řek, že jde i o tuhost sestavy bočnice - vozejky, ne? Nicméně přidat ještě jedno žebro doprava by asi neškodilo.

Btw. co je to za soft, plz?
Počítat s tím, že vozejky, potažmo kolejnice celé konstrukci přidají nějakou tuhost, je blbost na druhou. Konstrukce musí být tuhá sama o sobě a na vozejkách se musí jenom vozit. Přidávat žebra donekonečna je nesmysl, protože ve výsledku to může pak být celé jaxi tlustší. Jde o vhodně zvolenou konstrukci, o vhodně zvolenou vzpěru, která přenese někam sílu, napětí, namáhání (je jedno jak se to pojmenuje) tak, aby nevznikala viditelně poddimenzovaná místa ve kterých to nakonec bude pružit. V tomto případě je na portálu "X" noha , která tuhosti moc nepřidá a to žebro nejvíc vpravo je umístěné tak, že mezi tím žebrem a hlavní deskou vzniká slabé místo. Když vyhodím ta okřížkovaná dvě žebra, tak se ta simulace napětí skoro nezmění, pořád bude nejslabší místo mezi nohou a třetím žebrem.

Soft je Solidworks, modul SimulationXpress. Není potřeba se dívat na číselné hodnoty, který soft vyplivne. Je potřeba vnímat kde soft určí slabá místa a těm se věnovat. Pokud dostanu slabé místo do žebra, je moje myšlenka o umístění žebra správná. Pokud je slabé místo mimo žebro, tak je tam to žebro jen zbytečný materiál. Stačí se kolem sebe podívat na různé konstrukce a tam vnímat jak to někdo vymyslel a nejspíš to funguje, když ten snýtovaný most tu stojí už 150 let.....
chb píše: přijde mi postup kreslení této frézky divný....
Naprosto s tebou souhlasím, lépe to napsat nešlo. Při konstrukci je potřeba počítat snad úplně se vším a myslet o několik kroků dopředu. Počítat s tím, jak se to bude obrábět, jak to budu posléze sestavovat, dostanu se do těchto míst imbus klíčem? Někde se to tady už psalo. Na jednu stranu chápu, že když něco neumím, tak se zeptám, ale zrovna v tomhle případě postup alias zedník Lorenc: "Uvezu to pane Lorenc? Ne! A teď? Ne! A Teď? Teď už jo." není správný. Metoda polystyrenu je pro pochopení funkce vzpěr dobrá, já používám karton.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

18. 1. 2016, 6:01

A kterou místní konstrukci s rozjezdy 500x500x100 bez slabých míst teda doporučujete kopírovat?
badina píše:Počítat s tím, že vozejky, potažmo kolejnice celé konstrukci přidají nějakou tuhost, je blbost na druhou.
Hm, to jsi si tu mojí větu jde i o tuhost sestavy bočnice - vozejky asi nějak špatně vyložil. Mluvim o tuhosti napojení božnice na vozejky, na kterých jezdí portál.

T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

18. 1. 2016, 7:25

Thomeeque píše:Hm, to jsi si tu mojí větu jde i o tuhost sestavy bočnice - vozejky asi nějak špatně vyložil. Mluvim o tuhosti napojení božnice na vozejky, na kterých jezdí portál.
Popsal jsem expresivně to, že se nesmí tuhost řešit na úrovni vozejků, ale na tom, na čem budou přidělané. Tím jsem chtěl upozornit ty, kteří to neví a chtěli by to tak realizovat. A word to the wise is sufficient.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

18. 1. 2016, 7:29

Ach tak, no tak jo :)
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
4rest
Příspěvky: 599
Registrován: 7. 10. 2014, 5:13
Bydliště: Praha

19. 1. 2016, 2:45

Thomeeque píše:A kterou místní konstrukci s rozjezdy 500x500x100 bez slabých míst teda doporučujete kopírovat?
badina píše:Počítat s tím, že vozejky, potažmo kolejnice celé konstrukci přidají nějakou tuhost, je blbost na druhou.
Hm, to jsi si tu mojí větu jde i o tuhost sestavy bočnice - vozejky asi nějak špatně vyložil. Mluvim o tuhosti napojení božnice na vozejky, na kterých jezdí portál.

T.

Třeba tuhle:
http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=15&t=14001" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert si jí vymazlil hodně dobře. Takže než něco složitě vymýšlet znovu, tak bych napsal pár soukromých zpráv, sednul do auta s láhví něčeho dobrého a dojel do Krnova. Jasně teď mne budeš nadávat, že Robert jí má jen pro rozjezdy 500x400x100, ale to je takový problém přidat v Y 100mm.
To jak udělal dutý portál je strašně pěkný, jednak to strašně zvýší tuhost, ale na druhou stranu to není zase tak těžký.
Elektrochemik holdující strojařině :-)
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
Odpovědět

Zpět na „Zacinam stavet a nevim jak na to“