Stavba CNC
Zdar chlapi.
Začínam stavať(kreslit) svoju CNC masinu. Tak chcem sem pridať pár foto a detailov, aby ste mi trochu osekali poprípade zmenili a poradili.
Takze mašina bude z alu profilov Bosch rexroth 60x90mm hrúbka steny 6mm
Rozjazdy:
X - 1000mm
Y - 1500mm
Z - 500mm
S opracovávanou plochou rátam okolo cca 700x1200x150mm.
Vedenia plánujem Hiwin HGR25
Kulickove valcovane sroby aj matky Hiwin 16x5 (alebo 16x10, 20x5, 20x10 - nechám si poradiť )
Bočnice portálu budú z 15mm hrubého hliníku(200x640mm) plus ešte asi nejaké výstuhy dokreslim.
Domčeky BK a BF.
Vreteno je zatiaľ na obr Teknomotor 0,75kw
Hmotnosť portálu odhadujem na 70kg.
Nie je to dokreslenie na final, nakoľko určite ešte nejaké zmeny sa budú robiť. Ale myslím že koncepciu pochopí každý.
Co sa týka pohonov a driverov to by som sa tiež chcel spýtať, čo by bolo priechodnejsie.
V plane mam aby mašina dokázala obrábať rýchlosťou aspoň 6000mm/min, keď pojde viacej tak bude lepšie.
Rychlost preto taká, lebo chcem frezovat negatívne formy z mdf, alebo syntetického dreva, alebo rôzne kopyta a nechcem aby mi mašina išla 24hod kým niečo vyrobí.
A tuto by som chcel poradiť nakonfigurovať skrutky, pohony, drivery...
Nepodarilo sa mi nejak vyrátať, aké skrutky a silne motory by som potreboval na dosiahnutie týchto rýchlosti. Nejak v tomto som lajbavy...
Ja mam predstavu buď toto servo s driverom:
http://www.cncshop.cz/ac-servomotory_c" onclick="window.open(this.href);return false;
Či bude dostatočne silne alebo nie?
Alebo potom nejaké 3 fázové krokace od Gravosu s ich drivermi:
http://www.gravos.cz/3f-86mm-series.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Alebo ešte krokace s enkoderom:
http://www.cncshop.cz/hybrid-servomotory_c" onclick="window.open(this.href);return false;
Otázka, že či by sa dala poháňať Y os centrálne na jeden motor s väčšou silou a väčšou skrutkou alebo by sa to krizilo už?
Ak by sa podarilo niečo nakonfigurovať od Gravosu tak asi by som to ovládal ich doskou GVE a Armnote.
Ak by sa išlo do serv alebo hybridov tak asi nejaký HW interpolator z cncshopu a Mach3.
Skúšal som študovať aj Linux ale tam som sa stratil úplne...to by som asi nezvládol. Aj keď sa mi to celkom lubilo.
Ešte otázka či bude treba ísť do nejakých prevodov, alebo bude sa to dať spraviť aj bez nich ?(to by som bol najradšej).
Myslím že tuhosť konštrukcie na taký lepší drevohryz by mohla byt.
Ak som niečo zabudol v popise tak doplním, lebo je toho naozaj dosť čo ma človek v hlave...
Tak nech sa páči hor sa do mna
PS: Vopred ďakujem za ochotu ľudí, ktorí si to prečítajú a poradia, skritizuju a pod.
Začínam stavať(kreslit) svoju CNC masinu. Tak chcem sem pridať pár foto a detailov, aby ste mi trochu osekali poprípade zmenili a poradili.
Takze mašina bude z alu profilov Bosch rexroth 60x90mm hrúbka steny 6mm
Rozjazdy:
X - 1000mm
Y - 1500mm
Z - 500mm
S opracovávanou plochou rátam okolo cca 700x1200x150mm.
Vedenia plánujem Hiwin HGR25
Kulickove valcovane sroby aj matky Hiwin 16x5 (alebo 16x10, 20x5, 20x10 - nechám si poradiť )
Bočnice portálu budú z 15mm hrubého hliníku(200x640mm) plus ešte asi nejaké výstuhy dokreslim.
Domčeky BK a BF.
Vreteno je zatiaľ na obr Teknomotor 0,75kw
Hmotnosť portálu odhadujem na 70kg.
Nie je to dokreslenie na final, nakoľko určite ešte nejaké zmeny sa budú robiť. Ale myslím že koncepciu pochopí každý.
Co sa týka pohonov a driverov to by som sa tiež chcel spýtať, čo by bolo priechodnejsie.
V plane mam aby mašina dokázala obrábať rýchlosťou aspoň 6000mm/min, keď pojde viacej tak bude lepšie.
Rychlost preto taká, lebo chcem frezovat negatívne formy z mdf, alebo syntetického dreva, alebo rôzne kopyta a nechcem aby mi mašina išla 24hod kým niečo vyrobí.
A tuto by som chcel poradiť nakonfigurovať skrutky, pohony, drivery...
Nepodarilo sa mi nejak vyrátať, aké skrutky a silne motory by som potreboval na dosiahnutie týchto rýchlosti. Nejak v tomto som lajbavy...
Ja mam predstavu buď toto servo s driverom:
http://www.cncshop.cz/ac-servomotory_c" onclick="window.open(this.href);return false;
Či bude dostatočne silne alebo nie?
Alebo potom nejaké 3 fázové krokace od Gravosu s ich drivermi:
http://www.gravos.cz/3f-86mm-series.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Alebo ešte krokace s enkoderom:
http://www.cncshop.cz/hybrid-servomotory_c" onclick="window.open(this.href);return false;
Otázka, že či by sa dala poháňať Y os centrálne na jeden motor s väčšou silou a väčšou skrutkou alebo by sa to krizilo už?
Ak by sa podarilo niečo nakonfigurovať od Gravosu tak asi by som to ovládal ich doskou GVE a Armnote.
Ak by sa išlo do serv alebo hybridov tak asi nejaký HW interpolator z cncshopu a Mach3.
Skúšal som študovať aj Linux ale tam som sa stratil úplne...to by som asi nezvládol. Aj keď sa mi to celkom lubilo.
Ešte otázka či bude treba ísť do nejakých prevodov, alebo bude sa to dať spraviť aj bez nich ?(to by som bol najradšej).
Myslím že tuhosť konštrukcie na taký lepší drevohryz by mohla byt.
Ak som niečo zabudol v popise tak doplním, lebo je toho naozaj dosť čo ma človek v hlave...
Tak nech sa páči hor sa do mna
PS: Vopred ďakujem za ochotu ľudí, ktorí si to prečítajú a poradia, skritizuju a pod.
né jeden šroub ! jeden motor a převod na dva šrouby ozubeným řemenem!babajaga píše:Dik za radu. Aj mne sa viacej lubi jeden srob 20x5.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mno tuhost ,hliníkové profily X 1000 mm Y 1500mm
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja mam nieco zosrubovane zo smiesnych 2020 a zeby bolo pevne neda sa povedat. Ale zase smiesny profil a smiesny hlinik.
Zase ked urobi zelezny ram na to nejaku hrubu dosku mozno to spevni.... Len presnost bude zavisiet od vlhkosti a teploty.
Ja si pockam na namerane hodnoty. Ked to zmontuje.
Zase ked urobi zelezny ram na to nejaku hrubu dosku mozno to spevni.... Len presnost bude zavisiet od vlhkosti a teploty.
Ja si pockam na namerane hodnoty. Ked to zmontuje.
Na Yko bych dal šroub 20x10, nebo jen jeden do středu ale větší průměr. V této délce se bude mít snahu při vysokých otáčkách rozkmitat (osobní zkušenost) Pokud bude potřeba větší přesnost je možné přidat řemenice k motoru.
Zespodu portálu se můžou dát klidně dva profily - proti případnému kroucení. Na portále bych alespoň jeden z profilů (horní) pootočil o 90°, aby se zvýšila tuhost portálu v Y směru, případně bych to zpevnil nějakými žebry. To samé na Z ose - dvě bočnice k základní desce udělají dobrou práci.
Zespodu portálu se můžou dát klidně dva profily - proti případnému kroucení. Na portále bych alespoň jeden z profilů (horní) pootočil o 90°, aby se zvýšila tuhost portálu v Y směru, případně bych to zpevnil nějakými žebry. To samé na Z ose - dvě bočnice k základní desce udělají dobrou práci.
-
- Příspěvky: 243
- Registrován: 16. 12. 2013, 9:09
Né tahle ne - ty vedení proti sobě nikdy neseřídíš, proto ti doporučím nedělej to tuhé natož vyztužené nedej bože o oceli - protože pak ti to určitě jezdit nebude.
Jóó když to bude takhle gumové tak se to někde podá a možná to bude i jezdit ,ale to bude tak jediné co od toho můžeš pak čekat.
Jóó když to bude takhle gumové tak se to někde podá a možná to bude i jezdit ,ale to bude tak jediné co od toho můžeš pak čekat.
Tyhle konstrukce fungujou na dřevo docela dobře. A ano, nesmí být moc tuhý aby vůbec fungovali. Ono jde o frézování dřeva, kde nevadí, že to nedělá na stovky, že to frézuje do oblouku 0,5mm/m atd. Od oka to nikdo nepozná a doma to ani nemá jak pořádně změřit.
Ja by som sa tiez zapojil do debaty, ale chyba mi zasadna inforamcia.
Kolko chces investovat?
Idealne by bolo keby si doplnil za jednotlive polozky pribl. cenu.
konstrukcia:
motory osi s drivermy:
vreteno:
HW riadenie(PC alebo MESA alebo Gravos)
Lineare:
Skrutky:
ostatne(plecharina, elektrika,domce,sroby,remene, vypomoc, atd):
Kolko chces investovat?
Idealne by bolo keby si doplnil za jednotlive polozky pribl. cenu.
konstrukcia:
motory osi s drivermy:
vreteno:
HW riadenie(PC alebo MESA alebo Gravos)
Lineare:
Skrutky:
ostatne(plecharina, elektrika,domce,sroby,remene, vypomoc, atd):
rocnik 1976 -stolár, trosicka uz aj strojar.
Pokud nemáš slušně vybavenou dílnu, tak budeš mít problém. Celkově tahle velikost je už v amatérských podmínkách docela špatně vyrobitelná. Něco už jsem udělal, dílnu mám slušnou, ale při téhle velokosti bych si koupil router z Číhy a dodělal ho. Ten strojek jak ho maluješ se bude při zatížení viklat na všechny strany, ale stejně do něj nacpeš takovejch 100 litrů (4000E) a bude to nic moc a té práce.
Konecne som sa k tomu dostal opat. Tak nieco som prekreslil na zaklade podnetov, niektorych ludi. Vystuzil som pasovinou Zko, na Y som dal jeden srob 25x10, boky portalu su tiez vystuzene dalsou pasovinou a spojenie portalu pod stolom je z dvoch profilov. Opat pridavam nejake foto.
lubbez: pristup na slusnu strojarsku dielnu je (kamarat), ale nemam problem teda zmensit aj masinu. Tu klasiku cinsku 6040 to mi moc nevonia kupovat, mi to pride, ze kvalitovo to je velmi daleko za takouto stavbou, alebo sa mylim?
Juro: rozpocet nemam presne stanoveny, ked sa rozhodnem, ze treba nieco kupit tak sa to proste kupi, ale je jasne ze 10 000€ tu utopit nechcem na hobby hovadiny
Ak by niekoho napadlo trochu poradit v tych motoroch, driveroch, HW...ocenil by som.
zatim dik
lubbez: pristup na slusnu strojarsku dielnu je (kamarat), ale nemam problem teda zmensit aj masinu. Tu klasiku cinsku 6040 to mi moc nevonia kupovat, mi to pride, ze kvalitovo to je velmi daleko za takouto stavbou, alebo sa mylim?
Juro: rozpocet nemam presne stanoveny, ked sa rozhodnem, ze treba nieco kupit tak sa to proste kupi, ale je jasne ze 10 000€ tu utopit nechcem na hobby hovadiny
Ak by niekoho napadlo trochu poradit v tych motoroch, driveroch, HW...ocenil by som.
zatim dik
Co píše Lubbez je si myslím na základě zkušeností a není od věci se nad tím zamyslet.
Mne by zajímalo, proč je osa Y větší, než osa X, i když to na funkci nemá vliv, ale je to trochu proti zvyklostem. Můj názor na kontrukční materiály je, že dural je na konstrukci mašiny absolutně nevhodný. Jeho použití je na místě tam, kde se jedná o minimální hmotnost. Letadla, některé součásti motocyklů, automobilů, ale na obráběcí stroje se nehodí. Připáchat tam někam kus pásoviny problém moc neřeší. Větší hmotnost je žádoucí pro menší vibrace. Já dělám všechno z oceli, dural dávám jenom na díly, kde na tom nezáleží, kryty a pod. To, co zde vidíme různé vřeteníky, sešroubované a duralových dílů, to neuznávám. Sice to hezky vypadá, a na neduživém cncéčku se to dá poměrně snadno vyrobit, ale je to pracné, tuhost mizerná a použití silně omezené. Podle mého názoru, který nikomu nevnucuji je v dnešní době nejlepší, i nejjednodušší a to i vzhledem k ceně duralu/ocel, kontrukci řešit ze železa. Na laseru vyřezat polotovary z pořádného masivu, svařit pořádnou svářečnou, potom vyžíhat a následně opracovat. Takto vyrobený na př. vřeteník má lepší tuhost a nemusím se bát, že když z něho vylisuji párkrát ložisko, že tam bude kloktat. Mluvím z posice člověka, který má možnost svařovat, žíhat, kalit, hoblovat, frézovat, brousit, soustružit, vrtat, vyvrtávat a chápu, že všichni tyhle možnosti nemají. Tím, že si tyhle práce udělám sám, mám jistou výhodu, ale dost prací si nechám udělat i od jiných lidí a rád to zaplatím, protože se to vyplatí. Radím všem kontruktérům řádně promyslet své konstrukce, a nenechat se nachytat kopírování mašin, co na netu jsou prezentovány jako "dobré". Princip se očůrat nedá a masiv neduživcem nenahradíš. Následuje zklamání, když mašina drnčí, nástroje se vyštipují a potom se řeší odpružené nože a další nesmysly. Když stavím mašinu na dřevo, tak mohu lecos ošulit, ale jasné je, že na tom železo obábět nelze. Docela úsměvné je, když někdo napíše: Chci na tom obrábět překližku, MDFku někdy dural a občas želazo. Je to asi jako když řekne: Chci auto, se kterým budu jezdit do Kauflanu, někdy do Penny a občas na Paříž _Dakar.
Mne by zajímalo, proč je osa Y větší, než osa X, i když to na funkci nemá vliv, ale je to trochu proti zvyklostem. Můj názor na kontrukční materiály je, že dural je na konstrukci mašiny absolutně nevhodný. Jeho použití je na místě tam, kde se jedná o minimální hmotnost. Letadla, některé součásti motocyklů, automobilů, ale na obráběcí stroje se nehodí. Připáchat tam někam kus pásoviny problém moc neřeší. Větší hmotnost je žádoucí pro menší vibrace. Já dělám všechno z oceli, dural dávám jenom na díly, kde na tom nezáleží, kryty a pod. To, co zde vidíme různé vřeteníky, sešroubované a duralových dílů, to neuznávám. Sice to hezky vypadá, a na neduživém cncéčku se to dá poměrně snadno vyrobit, ale je to pracné, tuhost mizerná a použití silně omezené. Podle mého názoru, který nikomu nevnucuji je v dnešní době nejlepší, i nejjednodušší a to i vzhledem k ceně duralu/ocel, kontrukci řešit ze železa. Na laseru vyřezat polotovary z pořádného masivu, svařit pořádnou svářečnou, potom vyžíhat a následně opracovat. Takto vyrobený na př. vřeteník má lepší tuhost a nemusím se bát, že když z něho vylisuji párkrát ložisko, že tam bude kloktat. Mluvím z posice člověka, který má možnost svařovat, žíhat, kalit, hoblovat, frézovat, brousit, soustružit, vrtat, vyvrtávat a chápu, že všichni tyhle možnosti nemají. Tím, že si tyhle práce udělám sám, mám jistou výhodu, ale dost prací si nechám udělat i od jiných lidí a rád to zaplatím, protože se to vyplatí. Radím všem kontruktérům řádně promyslet své konstrukce, a nenechat se nachytat kopírování mašin, co na netu jsou prezentovány jako "dobré". Princip se očůrat nedá a masiv neduživcem nenahradíš. Následuje zklamání, když mašina drnčí, nástroje se vyštipují a potom se řeší odpružené nože a další nesmysly. Když stavím mašinu na dřevo, tak mohu lecos ošulit, ale jasné je, že na tom železo obábět nelze. Docela úsměvné je, když někdo napíše: Chci na tom obrábět překližku, MDFku někdy dural a občas želazo. Je to asi jako když řekne: Chci auto, se kterým budu jezdit do Kauflanu, někdy do Penny a občas na Paříž _Dakar.
www.mosaznevyrobky.cz
Priklanam sa k Origoschovi, poriadny zvarenec ta vyjde lacnejsie, ale ma to jeden hacik. Cele to ttreba ofrezovat . Chodim s tym do jednej firmy- dokedy neviem, ale uz riesim sebestacnost.
Taktiez treba jeden motor na najdlhsiu os(u teba je to ten nestastny Y) a do stran pretiehnut dlhsie sinchronizacne HTD remene na dve tandemove skrutky. Je to najpevnejsie, najpresnejsie a vies nastavovat pravy uhol XY.
Taktiez treba jeden motor na najdlhsiu os(u teba je to ten nestastny Y) a do stran pretiehnut dlhsie sinchronizacne HTD remene na dve tandemove skrutky. Je to najpevnejsie, najpresnejsie a vies nastavovat pravy uhol XY.
rocnik 1976 -stolár, trosicka uz aj strojar.