Defosfátování_jak na to?

aneb pokec o vsem co se netyka CNC
takova nase CNC hospudka

Moderátor: sysel

Weitl
Příspěvky: 49
Registrován: 9. 1. 2016, 8:17

30. 1. 2016, 12:00

Zdravím všechny povrchem zaujaté!

Nevíte někdo, jestli existuje nějakej komerční chemickej produkt k odstranění fosfátování? Prostě k očištění starého fosfátu na původní kov (ocel).

Zatím jsem na webu našel jen Pragofos 1008 L, ale nemám s tím žádné zkušenosti, takže netuším, jestli to je funkční, protože se nikde nenabízí komerčně.

Víte-li někdo něco, sem s tím prosím..

Díky!
4rest
Příspěvky: 599
Registrován: 7. 10. 2014, 5:13
Bydliště: Praha

30. 1. 2016, 9:08

Od Pragochemy můžeš nakupovat jen na živnosťák a i tak s tím budou dělat ofuky. Bez složení ti moc neporadím, můžu se ti zkusit příští týden poptat.
Elektrochemik holdující strojařině :-)
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
zverodoktor
Příspěvky: 2984
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

30. 1. 2016, 10:28

Skús kyselina chlorovodíková zriedená 1:1 vodou, alebo aj koncentrovaná na malé súčiastky. V prípade že fosfát je olejovaný, treba odmastiť nejakom priemyselnom odmastovači.
V profesionálnych prevádzkach sa používa zmes hydroxidu sodného a kyanidu. Absolútne nedostupné bez špeciálneho povolenia.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Weitl
Příspěvky: 49
Registrován: 9. 1. 2016, 8:17

31. 1. 2016, 5:49

..s tou HCL to zkusím. Dám případně vědět, jak to dopadlo. Díky za tip!
Weitl
Příspěvky: 49
Registrován: 9. 1. 2016, 8:17

31. 1. 2016, 5:50

4rest píše:Od Pragochemy můžeš nakupovat jen na živnosťák a i tak s tím budou dělat ofuky. Bez složení ti moc neporadím, můžu se ti zkusit příští týden poptat.

..když si vzpomeneš, klidně se poptej. Špatně se to dopátrává.. . Díky!
zverodoktor
Příspěvky: 2984
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

31. 1. 2016, 8:24

Weitl píše:..s tou HCL to zkusím. Dám případně vědět, jak to dopadlo. Díky za tip!
Budem rad, nasiel som to niekde na fore o finisoch. Tak snad to bude fungovat. Na fosfat by malo, na ine druhy ciernenia treba vyskusat.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
4rest
Příspěvky: 599
Registrován: 7. 10. 2014, 5:13
Bydliště: Praha

1. 2. 2016, 11:59

No dle jednoho docenta by mělo jít použít EDTA http://www.p-lab.cz/katalog/chelaton-ii_2599p" onclick="window.open(this.href);return false; s nějakou kyselinou, jako třeba sírovou (sírová hodně zředěná 10-15%).
Více mi možná řekne druhý docent, ale ten bude až ve středu.
:evil: Každopádně ať tě ani nenapadne míchat defosfatační přípravek na bázi kyanidu s nějakou kyselinou (to by jsi si totiž vyrobil kyanovodík a z dílny planovou komoru jako v Osvětimi) :evil: Kyanidy se musí udržovat v bazickém prostředí, protože v kyselém velice ochotně a rády přecházejí na kyanovodík, tak bacha na to i při aplikaci toho průmyslového defosfátoru. Pořádně odmastit, ať tam nemáš zbytky kyselin a organiky.

No a nebo existuje ještě jedna varianta, která se nazývá šmirgl :?
Elektrochemik holdující strojařině :-)
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
Weitl
Příspěvky: 49
Registrován: 9. 1. 2016, 8:17

1. 2. 2016, 7:08

Díky za info.

No, šmirgl nepřichází v úvahu. Povrch pod zbytky fosfátu musí zůstat mechanicky netknutý. Opatřil jsem si na začátek HCL, a zítra vyzkouším. Pokud by fungovalo něco na bázi Chelatonu, neměl by to být problém.. .

Zítra začnu experimentovat. Pak to tu zveřejním (bude-li co). :?
zverodoktor
Příspěvky: 2984
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

1. 2. 2016, 11:15

Ja som dnes tu receptúru s chelatonom a kyselinou sírovou skúšal. Namiešané od oka, H2SO4 cca 15%, Chelaton III asi 5%. Z dvoch imbusákov a jednej skrutky to čierny povrch zožralo asi za 2-3 minúty pri teplote asi 35 °C (bolo to teplé ako sa riedila sírovka). Ale objektívne neviem s istotou povedať, či súčiastky bioli fosfátované, alebo čiernené oxidačne.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22386
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

2. 2. 2016, 7:11

me vytekla HCl do vercajku a cerne imbusaky stribrne
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
4rest
Příspěvky: 599
Registrován: 7. 10. 2014, 5:13
Bydliště: Praha

2. 2. 2016, 5:12

Dle Docenta máš tyto možnosti:
1) opískovat, prý nejlepší ale to jsi zavrhl
2) použít HCl inaktivovanou urotropinem za pokojové teploty http://www.merci.cz/zbozi/z125333231290 ... urotropin/" onclick="window.open(this.href);return false;
3) použít HCl inaktivovanou EDTA, kdy směs je ohřátá na cca 50°C
Při použití kyseliny chlorovodíkové je nutné defosfátované předměty pouze potírat roztokem namočeným v hadříku, v záloze mít roztok sody pro případnou neutralizaci.
!!!!!!!Pořádně opláchnout!!!!!! jinak ti to může začít korodovat vlivem zbytků chloridových iontů
Elektrochemik holdující strojařině :-)
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
Weitl
Příspěvky: 49
Registrován: 9. 1. 2016, 8:17

2. 2. 2016, 7:34

4rest píše:Dle Docenta máš tyto možnosti:
1) opískovat, prý nejlepší ale to jsi zavrhl
2) použít HCl inaktivovanou urotropinem za pokojové teploty http://www.merci.cz/zbozi/z125333231290 ... urotropin/" onclick="window.open(this.href);return false;
3) použít HCl inaktivovanou EDTA, kdy směs je ohřátá na cca 50°C
Při použití kyseliny chlorovodíkové je nutné defosfátované předměty pouze potírat roztokem namočeným v hadříku, v záloze mít roztok sody pro případnou neutralizaci.
!!!!!!!Pořádně opláchnout!!!!!! jinak ti to může začít korodovat vlivem zbytků chloridových iontů
Díky Ti!
Vyčerpávající odpověď. Opět se mi potvrzuje, že jsem tu správně :wink:

Zkoušel jsem to dnes s kyselinou chlorovodíkovou, šlo to opravdu rychle -je to mela, ale jak uvádíš, - bez nějakých "omezovačů" to nepůjde. Nedá se to uhlídat.
Rozhodně je i odrezování mnohem rychlejší, než vše zkoušené doposud (NaOH, H3PO4, Chelaton,..)
Co prostě snížit koncentraci? Asi to nebude stopro řešení, co?
Zkusím asi cestu s Utropinem..
Weitl
Příspěvky: 49
Registrován: 9. 1. 2016, 8:17

2. 2. 2016, 7:52

zverodoktor píše:Ja som dnes tu receptúru s chelatonom a kyselinou sírovou skúšal. Namiešané od oka, H2SO4 cca 15%, Chelaton III asi 5%. Z dvoch imbusákov a jednej skrutky to čierny povrch zožralo asi za 2-3 minúty pri teplote asi 35 °C (bolo to teplé ako sa riedila sírovka). Ale objektívne neviem s istotou povedať, či súčiastky bioli fosfátované, alebo čiernené oxidačne.
Úplně stejně se to chovalo s HCL, ale jen to bylo mnohem rychlejší. Max. 20 sec. Jen se to nedá řídit bez nějakého chem. omezovače..
zverodoktor
Příspěvky: 2984
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

2. 2. 2016, 10:22

Úplně stejně se to chovalo s HCL, ale jen to bylo mnohem rychlejší. Max. 20 sec. Jen se to nedá řídit bez nějakého chem. omezovače..
HCL je rýchlovka aj na hrdzu, ale ako písal 4rest, zbytky chloridových iontov vytvárajú povrch silne náchylný na korodovanie, pokiaľ to neneutralizuješ a nevyperieš poriadne. Ak to chceš spomaliť, zrieď tú HCl, pôjde to pomalšie. A kúpeľ je vhodné chladiť. Doporučujem robiť vonku ak nemáš nejaký vhodný priestor s odsávaním, inak ti v tej miestnosti do týždňa zhrdzavie komplet všetko, čo dokáže aj nedokáže hrdzavieť :-)
Každopádne prídavok urotropínu alebo EDTA celkovo zlepší proces a ochranu pred ďalšou koróziou.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
4rest
Příspěvky: 599
Registrován: 7. 10. 2014, 5:13
Bydliště: Praha

4. 2. 2016, 9:31

Ještě u toho defosfátování, je důležité si uvědomit, že ta nafosfátovaná vrstva funguje jako korozní ochrana, takže po odfosfátování a následném oplachu je nutné nutné co nejdříve nanést novou ochrannou vrstvu, protože jinak ti to zrezne. Dneska jsem mluvil s člověkem z průmyslu a ten říkal, že je to otázka několika minut. Jasně nebude to hned klasická liška, ale už se utvoří tenká oxidická vrstva, která pak funguje jako základ další koroze. Pak je taky důležitý upravované předměty pořádně odmastit roztokem sody, nebo hydroxidu.
Elektrochemik holdující strojařině :-)
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
Odpovědět

Zpět na „Prevazne nevazne“