Přesah pro zalisování

obrabeni na klasice

Přesah pro zalisování

Příspěvekod ladis1973 » 16 kvě 2018, 11:23

Zdravím. Pro kamaráda vyrábím sérii takových drobnosti na hudební nástroje a řeším teď problém, jak velkou díru vrtnout pro zalisování trnu. Materiál platle je mosaz, trn je ložisková jehla D3, která tam bude nalisovaná. Uložení musí být na fest, bude to namáháno ohybem (trn mačká strunu), nesmí se to vyviklat. Lámu si hlavu, zda to vrtnout na 2,9mm nebo 2,95, případně zda to nějak vystružit. Jasný je, že trn podchladím a platli nahřeju, ale jak velkou tu díru spáchat, to jsem z tabulek nevyčetl. Díky předem. Obrázek https://ibb.co/duYJqd
ladis1973
 
Příspěvky: 38
Registrován: 20 led 2016, 17:06

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod prochaska » 16 kvě 2018, 11:35

V tabulkách se pro takovýhle případ doporučuje uložení S7/h6. Jinými slovy průměr díry 2.98. Výstružník je v tomhle případě nutný.
Aleš Procháska
prochaska
 
Příspěvky: 5066
Registrován: 16 črc 2006, 00:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod ladis1973 » 16 kvě 2018, 12:07

Díky moc, tak nějak jsem to čekal :) Akorát - platí to i pro uložení dvou různých materiálů? Mosaz má přece jen trochu jinou tepelnou roztažnost a pevnost... Jinak předvrtat předpokládám na 2,95, je to tak ok? S vystružováním bohužel zatím moc zkušeností nemám.
ladis1973
 
Příspěvky: 38
Registrován: 20 led 2016, 17:06

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod pafik » 16 kvě 2018, 12:30

Jestli to vezmeš vrtákem 2,9 on ti stejně rozhodí. Na takhle malý průměry bych asi zkusil udělat tu 2,9, mosaz ohřál, trn dal do mrazáku, a pak to zkusil rychle nalisovat. Ale nikdy jsem takhle malé věci nedělal, tak střílím od boku.
Možná Pionýr slepých uliček Jára Cimrman. :D
Uživatelský avatar
pafik
 
Příspěvky: 389
Registrován: 10 úno 2013, 18:07
Bydliště: Praha 4

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod robokop » 16 kvě 2018, 12:38

To je male
Kdyz to udelas tesnejsi tak by to melo jit dohnat pri lisovani silou
RoBoKop
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
 
Příspěvky: 14951
Registrován: 10 črc 2006, 12:12
Bydliště: Praha

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod kenybz » 16 kvě 2018, 13:06

mosaz zapruží dokud nepraskne takový ne moc příjemný materiál
Pamatuj, že vrták neudělá přesnou kruhovou díru je to prostě šiška takže při lisování relativně přesného kolíku se to bude nepravidelně roztahovat ...v tvém případě když nemáš výstružník bych udělal pár testů spojení na kousku materiálu, než zničit hotový výrobek. Na vrtání koupit alespoň vybrušovaný vrták ne obyčejný "černý"
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
kenybz
 
Příspěvky: 1014
Registrován: 16 úno 2015, 12:16

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod gnat » 16 kvě 2018, 13:13

Má vůbec smysl ten ocelový trn strkat do mrazáku ? Mě vychází, že se to zmenší ani ne o tisícínu. Naopak ta mosaz se při zahřátí na 200 stupňů roztáhne o 1,5 setiny. Tam mi to smysl dává.
SABLE-2015
gnat
 
Příspěvky: 866
Registrován: 24 úno 2009, 22:14
Bydliště: doma

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod ladis1973 » 16 kvě 2018, 13:30

Tak výstružník bych koupil, to se v tom počtu umoří - v první sérii jde o řádově 250ks děr a musí to sedět, nerad bych vyráběl další sérii těhle titěrností jenom kvůli tomu, že se to vyvaklá a zákazník, potažmo kamarád, mi omlátí ten nesmysl na hlavu. Na druhou stranu - ty síly tam nejsou nijak brutální, takže stačí opravdu fest nalisovat a funguje to i v těhle rozměrech, viděl jsem originál. Ale nerad bych kupoval na blind několik výstružníků a zkoušel, jestli už jo, nebo ještě ne, tak bohatej zas nejsem :)
ladis1973
 
Příspěvky: 38
Registrován: 20 led 2016, 17:06

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod chb » 16 kvě 2018, 14:11

udělat pár testů s tím co je doma, možná to i předvrtat, najít vyhovující kombinaci, dobrý vrták bude určitě výhoda - mosaz si nechá dost líbit. Teplotou bych si to nekomplikoval.
Určitě se i soustředit na postup aby to bylo kolmé a aby to tu mosaz moc neomačkalo okolo.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
chb
 
Příspěvky: 1988
Registrován: 12 bře 2013, 20:24
Bydliště: Havl. Brod

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod prochaska » 16 kvě 2018, 14:22

gnat píše:Má vůbec smysl ten ocelový trn strkat do mrazáku ? Mě vychází, že se to zmenší ani ne o tisícínu. Naopak ta mosaz se při zahřátí na 200 stupňů roztáhne o 1,5 setiny. Tam mi to smysl dává.


A když se ta hřídelka ještě hodí do kapalnýho dusíku, tak se to akorát potká v nule :-)
Aleš Procháska
prochaska
 
Příspěvky: 5066
Registrován: 16 črc 2006, 00:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod fmodel » 16 kvě 2018, 14:34

prochaska píše:
A když se ta hřídelka ještě hodí do kapalnýho dusíku, tak se to akorát potká v nule :-)

A když bude kalená bude i pěkně praskat při nešetrném zacházení.
Uživatelský avatar
fmodel
 
Příspěvky: 4159
Registrován: 26 říj 2011, 22:37

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod prochaska » 16 kvě 2018, 14:54

Myslíš, že ložiskovým jehlám to ublíží? Přiznávám že nevím, myslel jsem, že ne.
Aleš Procháska
prochaska
 
Příspěvky: 5066
Registrován: 16 črc 2006, 00:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod fmodel » 16 kvě 2018, 14:59

Jeden strejda co toho dost umí mě před pár lety od toho zrazoval a nemám důvod tomu nevěřit .
Uživatelský avatar
fmodel
 
Příspěvky: 4159
Registrován: 26 říj 2011, 22:37

Reklama

Průmyslové snímače tlaku, hustoty, teploty, průtoku a výšky hladiny.
Staňte se partnerem jednoho z předních výrobců prumyslových snímačů v Evropě
www.aplisenscz.cz Jičín, Jaselská 636, PSČ 506 01 tel. 737 423 730

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod testone » 16 kvě 2018, 15:52

toho dusíku bych se nebál
denně v tom máčíme litinový sedla ventilů a narážíme je do hlav
nepraská to a je to dost raubířina
do té mosazi bych se nebál kolíček s 0,02 přesahu nalisovat na hulváta za normální teploty
ohřátím té mosazi ale nic nezkazíš
před lisováním to máznout olejem
pokud bude s něčím problém, bude to pr. té díry
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz
http://www.autopejsek.cz
testone
Sponzor fora
 
Příspěvky: 4371
Registrován: 03 pro 2010, 18:56
Bydliště: Slaný

Re: Přesah pro zalisování

Příspěvekod darc » 16 kvě 2018, 18:42

Ja to lisujem bezne, robim tak klukovky na moje male motory..
Vyvrtam dieru 2,9mm
Vystruzim vystruznikom 2,98mm
Zalisujem loziskovu ihlu..
nic nenahrievam..
Na mazanie pri lisovani pouzijem kapku Loctite 648

Riso
darc
 
Příspěvky: 183
Registrován: 25 pro 2014, 22:24


Zpět na konvencni obrabeni

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

smishek.com