Vnitřní závity M16

obrabeni na klasice
Odpovědět
Rumacek
Příspěvky: 30
Registrován: 11. 4. 2013, 4:19
Bydliště: Břeclav

29. 7. 2015, 3:57

Zdavím, chtěl bych radu od někoho kdo to už dělal nebo se vyzná. V obrábění jsem pouze samouk. Dělám 500ks vnitřních závitů M16 v délce 70mm do trubky dlouhé 120mm. Světlost trubky se motá od kusu mezi 13,9 -14mm což bych řekl, že je v takové délce řezání dobrý. Momentálně předřezávám sadovými I a II na 80 otáček a dokončuju strojním na 50 otáček. Je možné někde uspořit čas? Zkoušel jsem udělat závit najednou s použitím šroubovicového i závitníku s lamačem. Do těch 40mm to šlo, pak už pouštěla spojka na záv. hlavě. Dát to tam natvrdo přes kostkový unašeč se mi moc nechce. Vyvrtat ještě větší díru? To je už asi hloupost, navíc čas neuspořím. Vynechat některý ze sadových závitníků? Případně řezat ještě na větší otáčky? Díky za radu. Poučívám soustruh TOS S32, emulzi, řezný olej :D
vruboun
Příspěvky: 368
Registrován: 25. 3. 2010, 7:11

29. 7. 2015, 7:12

Řezná rychlost 8 m/min je 140 ot za minutu.Převrtat díru na 14.2 mm, klidně při těch 140 otáčkách, bude to rychlejší než 2x sadový a potom ještě strojní. Strojní závitník na průchozí otvory. Mohutně mazat olejem. Zvenčí by neškodilo trubku chladit emulzí.Ideální by bylo mazat proudem oleje. Přitáhnout závitovací hlavu.
Rumacek
Příspěvky: 30
Registrován: 11. 4. 2013, 4:19
Bydliště: Břeclav

29. 7. 2015, 7:23

vruboun píše:Řezná rychlost 8 m/min je 140 ot za minutu.Převrtat díru na 14.2 mm, klidně při těch 140 otáčkách, bude to rychlejší než 2x sadový a potom ještě strojní. Strojní závitník na průchozí otvory. Mohutně mazat olejem. Zvenčí by neškodilo trubku chladit emulzí.Ideální by bylo mazat proudem oleje. Přitáhnout závitovací hlavu.
Díky za reakci, mám možnost mazat pouze klasicky potíráním.... Zvenčí emulzí chladím. Kdesi jsem vyčetl že max díra pro M16 je právě 14, ale tomu převrtání na 14,2 v takové délce závitu se nebráním. Na takové otáčky jsem závity závitníkem ještě neřezal, tak doufam že se mi soustruh nezačne točit kolem závitníku, když se hryzne :D
marikano
Příspěvky: 107
Registrován: 21. 11. 2012, 2:09

2. 8. 2015, 12:00

Bych tedy na takove obratky rucnim zavitnikem netocil. Kor kdyby byl muj a nemel jich krabici. Strojni zavitnik ktery nekdo nazyva silovy je i do slepe diry. Tak jestli mas ten tak prat ho tam rovnou bez predrezavani.
Uživatelský avatar
petrgr
Příspěvky: 152
Registrován: 12. 2. 2011, 9:26

2. 9. 2015, 7:29

Největší problém vidím v mazání. Emulze ani olej neochrání závity před trháním.
Zkuste olejovou maznici. Jako mazadlo na 0,5 L hydraulického oleje dejte 100 g mleté síry a 1 dl benzínu. Musí se to pořád míchat ale závit je jak lusk.
Dělám tak průchozí M36 do 60mm materiálu ve stovkách kusů strojním závitníkem a brousím nástroj opravdu jen zřídka.

http://www.naradi77.cz/rucni-naradi/maz ... -0690.html" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.kovonastroje.cz/Nastroje-pro ... %ADk%20M36" onclick="window.open(this.href);return false;
Rumacek
Příspěvky: 30
Registrován: 11. 4. 2013, 4:19
Bydliště: Břeclav

2. 9. 2015, 8:08

petrgr píše:Největší problém vidím v mazání. Emulze ani olej neochrání závity před trháním.
Zkuste olejovou maznici. Jako mazadlo na 0,5 L hydraulického oleje dejte 100 g mleté síry a 1 dl benzínu. Musí se to pořád míchat ale závit je jak lusk.
Dělám tak průchozí M36 do 60mm materiálu ve stovkách kusů strojním závitníkem a brousím nástroj opravdu jen zřídka.

http://www.naradi77.cz/rucni-naradi/maz ... -0690.html" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.kovonastroje.cz/Nastroje-pro ... %ADk%20M36" onclick="window.open(this.href);return false;
Díky za tipy. Nakonec jsem předvrtával vrtákem 14,25 a závit vyřízl najednou se strojním spirálovým. Tenhle do průchozí díry s lamačem mám taky, ale nějak jsem ho už nezkoušel, když se mi to dařilo takhle. Míchám většinou klasický řezný olej se sírou. Nezacpává se ta maznice nebo nezalepuje tou sírou? Rád bych to vyzkoušel, takže je potřeba pořád maznicí štěrchat a promíchávat?
Uživatelský avatar
petrgr
Příspěvky: 152
Registrován: 12. 2. 2011, 9:26

3. 9. 2015, 6:25

Ten benzín dělá lepší vzlínavost a chlazení nástroje. Stačí zatřepat podle délky závitu párkrát. Používali jsme nějaký anglický řezný olej a při větší hloubce závitu, i když jsme štětcem to tam prali, byl závit potrhaný, mašina hučela. Nikdo nechtěl závity řezat, až tam jeden zůstal zalomený. Se sírou naprostá balada. Koupil jsem v Ostravě 25 kg.
http://eshop.eurosarm.cz/technicka-chem ... pytel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
U nich ale pozor. mají tam cenu za pytel, pak v jedné položce cenu za dopravu. Chtěl jsem celkovou cenu bez DPH včetně dopravy a nakonec byla doprava o 300 Kč dražší. Jsou to nějací magoři.
Rumacek
Příspěvky: 30
Registrován: 11. 4. 2013, 4:19
Bydliště: Břeclav

3. 9. 2015, 7:11

petrgr píše:Ten benzín dělá lepší vzlínavost a chlazení nástroje. Stačí zatřepat podle délky závitu párkrát. Používali jsme nějaký anglický řezný olej a při větší hloubce závitu, i když jsme štětcem to tam prali, byl závit potrhaný, mašina hučela. Nikdo nechtěl závity řezat, až tam jeden zůstal zalomený. Se sírou naprostá balada. Koupil jsem v Ostravě 25 kg.
http://eshop.eurosarm.cz/technicka-chem ... pytel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
U nich ale pozor. mají tam cenu za pytel, pak v jedné položce cenu za dopravu. Chtěl jsem celkovou cenu bez DPH včetně dopravy a nakonec byla doprava o 300 Kč dražší. Jsou to nějací magoři.
Já teda míchám obyčejný řezný olej se sírou a je pravda, že ta síra má dost vliv. Ale vyzkouším ten tvůj "recept". My jsme tady s vinařské oblasti, takže se sírou nemáme problém. Prodava se na kazdem rohu :D
Uživatelský avatar
petrgr
Příspěvky: 152
Registrován: 12. 2. 2011, 9:26

3. 9. 2015, 8:12

Rumacek píše:
petrgr píše:Ten benzín dělá lepší vzlínavost a chlazení nástroje. Stačí zatřepat podle délky závitu párkrát. Používali jsme nějaký anglický řezný olej a při větší hloubce závitu, i když jsme štětcem to tam prali, byl závit potrhaný, mašina hučela. Nikdo nechtěl závity řezat, až tam jeden zůstal zalomený. Se sírou naprostá balada. Koupil jsem v Ostravě 25 kg.
http://eshop.eurosarm.cz/technicka-chem ... pytel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
U nich ale pozor. mají tam cenu za pytel, pak v jedné položce cenu za dopravu. Chtěl jsem celkovou cenu bez DPH včetně dopravy a nakonec byla doprava o 300 Kč dražší. Jsou to nějací magoři.
Já teda míchám obyčejný řezný olej se sírou a je pravda, že ta síra má dost vliv. Ale vyzkouším ten tvůj "recept". My jsme tady s vinařské oblasti, takže se sírou nemáme problém. Prodava se na kazdem rohu :D

No paráda. Pak dej vědět. A burčák na zdraví ! Až tedy bude....
rehy1
Příspěvky: 188
Registrován: 18. 12. 2014, 2:18

25. 10. 2015, 4:23

Dneska jsem se učil řezat závity na staré C-45, hliníková kulátá tyč 40mm a trubka hliník 40x3mm. Nakonec to nějak šlo jen to není ono. Strojařinu od školy nedělám a tak se učím znova.
Kulatina: upnout a nechal jsem bez podepření vysunuté asi 60mm. "Stočil" jsem na 37 a nějak nastavil stroj a kupodivu to šlo. Jenže, ikdyž jsem použil řezný olej na závity tak byl závit takový škaredy "potrhaný" . Dedukce: špatný olej- nemám síru. Dělal jsem to na 1 zátah, protože jsem nepřišel na to jak se trefit na začátek závitu a udělat to na 2-3x. Nebo jsem kopyto (nejpravděpodobnější varianta). Prosím o radu jak se trefit na začátek.
Trubka: nevěřil jsem tomu, že bude souosá s dírou. Upnout, podepřít, osoustružit, uřezat. Poté jsem upnul, zkusil nastavit podle hodinek a osoustružil 40mm trubky. Upnul nůž a vyřízl vnitřní závit a kupodivu to šlo sešroubovat. Jenže stejný problém z povrchem. Je to správný postup?
Navíc málo času na chalupě děti žena atd. Nějaké výměny kol, nebo pomalu zkoušet to bohužel zatím nejde. Mám to 400km a nejezdím tam zrovna často.
Ještě k hodinkám sice fórum pročítám ,ale sem tam něco nenajdu byl by odkaz, kde je postup?
Děkuji
Uživatelský avatar
Miller
Sponzor fora
Příspěvky: 1031
Registrován: 22. 8. 2009, 9:24
Bydliště: Louny

26. 10. 2015, 9:45

rehy1 píše:...Prosím o radu jak se trefit na začátek....
Když dojedeš na konec závitu, nesmíš vypnout dělenou matici posuvu, jen zastavíš motor (spojku?), odjedeš kousek nožem od obrobku a dáš zpětný chod. Tím se neztratí spojení mezi vřetenem a posuvovým šroubem a najíždíš vždycky přesně.
Mini soustruh SC-4
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 2108
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

26. 10. 2015, 12:45

Zeptej se googlu jak se soustruží závity. Jsou tam stovky odkazů včetně videa

Nepíšeš jakým nožem jsi to dělal, ale na jeden zátah to neuděláš ani pomocí svěcenýho oleje
rehy1
Příspěvky: 188
Registrován: 18. 12. 2014, 2:18

26. 10. 2015, 4:15

ups zpětný chod mě nenapadl. Díky
Na YT koukám dost.Jen tady jsem hledal složitost kde není.
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“