Dělící způsob vs. odval

obrabeni na klasice
Odpovědět
koumes9
Příspěvky: 88
Registrován: 19. 2. 2015, 5:57

10. 8. 2016, 8:16

Chtěl bych se zeptat, jak moc nepřesná jsou kola vyrobená dělícím způsobem oproti kolům, která byla vyrobená odvalem? Pomineme-li neschopnost obsluhy a trochu rozdílný profil zubu, jelikož se používá při dělícím způsobu jedna fréza na určitý rozsah zubů. Kde se dají kola vyráběná dělícím způsobem používat a kam byste takové kolo už nedali?

Dál by mě zajímalo, jak je to se zušlechťováním ozubených kol. Jde mi především o domácí kalení. Když hotové kolo nahřeju švajcem nebo indukčním ohřevem, může se mi po zchlazení „hnout“? A pokud ano, je to tolik, že by si s tím člověk měl lámat hlavu? Co se jinak potom v profi výrobě v takovém případě dělá dál? To už pak jedině broušení, ne?

Zatím jen teoretizuji a sbírám informace, nicméně do budoucna bych se rád naučil na frézce ozubená kolečka pro vlastní potřebu vyrábět. Ještě upřesním, že se tu bavíme o modulech cca. 1 až 2,5 a kolech s přímým a časem možná šikmým zubem.
TOS S32
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7174
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

10. 8. 2016, 8:37

kola dělaná dělícím způsobem jsou právě z důvodu nedokonalého geometrického tvaru nevhodná pro vyšší otáčky
řekněme na převodu na s jednotkami až desítkami otáček/min to bude vyhovující, v převodovce u auta s jednotkami tisíc otáček to bude nepoužitelné z důvodu hlučnosti
další podstatná věc je namáhání
nepřesné soukolí nebude schopné přenést tak vysoký výkon (moment), protože nelze počítat se současným záběrem několika zubů
podstatně menší životnost
kalení autogenem a podobně - ne že by to nešlo, ale nedosáhneš optimálních a už vůbec ne opakovatelných výsledků
taky se to může při kalení zkroutit v řádu desetin mm i víc
prostě je podstatný rozdíl mezi soukolím, kde se broušený kalený povrch zubů odchyluje od od ideálního teoretického tvaru v jednotkách tisícin mm a soukolím kde se totéž měří v desetinách
porovnej kolo z převodovky auta a ozubení z páky na nůžkách na plech
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

11. 8. 2016, 5:00

koumes9 píše:Chtěl bych se zeptat, jak moc nepřesná jsou kola vyrobená dělícím způsobem oproti kolům, která byla vyrobená odvalem? Pomineme-li neschopnost obsluhy a trochu rozdílný profil zubu, jelikož se používá při dělícím způsobu jedna fréza na určitý rozsah zubů. Kde se dají kola vyráběná dělícím způsobem používat a kam byste takové kolo už nedali?

Dál by mě zajímalo, jak je to se zušlechťováním ozubených kol. Jde mi především o domácí kalení. Když hotové kolo nahřeju švajcem nebo indukčním ohřevem, může se mi po zchlazení „hnout“? A pokud ano, je to tolik, že by si s tím člověk měl lámat hlavu? Co se jinak potom v profi výrobě v takovém případě dělá dál? To už pak jedině broušení, ne?

Zatím jen teoretizuji a sbírám informace, nicméně do budoucna bych se rád naučil na frézce ozubená kolečka pro vlastní potřebu vyrábět. Ještě upřesním, že se tu bavíme o modulech cca. 1 až 2,5 a kolech s přímým a časem možná šikmým zubem.
Dělícím způsobem BEZ tepelného zpracování lze dosáhnout 11 :roll: třídy přesnosti, odvalem na pořádné mašině 6 té třídy. U tepelně zpracovaných kol vyrobených dělícím způsobem je kolo stejný paskvil jako nekalené (stejná třída, neb deformace po profesionálním kalení jsou menší než ta tragedie, co vznikne sadovým normalizovaným nástrojem). Odval a pak následné tepelné zpracování bez broušení - je dosažitelná 8 má třída.
Diskutovat o TZ ozubených kol po ohřevu autogenem považuji za naprostou ztrátu času.
------
Co se dělá po zušlechťování v komerční výrobě?
Kola se aktuálně obvykle frézují do zušlechtěného (polotovar je už zušlechtěný) rychlostním loupacím odvalem.
Pokud jsou kola cementovaný a nebo se nechce (neumí nebo je jiný důvod) loupat, tak se až na vyjímky brousí.
Brousí se na VHODNÉ brusce a je nutné mít adekvátní technické zázemí.
Myšlence "nahřeju švajcem" nerozumím - obvykle řezací kyslíkoacetylenový hořák má hrubě :mrgreen: oxidační atmosféru, takže neohřívá, ale pálí. Tudíž snažit se kolo rozřezat místo ohřát, mi připadá divné (viz naprosté základy autogenního řezání kovů - PROČ a jak to funguje).
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7174
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

11. 8. 2016, 6:07

milan584 píše: Myšlence "nahřeju švajcem" nerozumím - obvykle řezací kyslíkoacetylenový hořák má hrubě :mrgreen: oxidační atmosféru, takže neohřívá, ale pálí. Tudíž snažit se kolo rozřezat místo ohřát, mi připadá divné (viz naprosté základy autogenního řezání kovů - PROČ a jak to funguje).
jen drobná poznámka k tomu autogenu (se zbytkem textu naprostý souhlas)
řezací autogenní hořák má 3 ventily (dva režimy provozu)
v prvním pro předehřev materiálu před vlastním řezáním hoří plamen, který lze nastavením ovládacích ventilů (nebo redukčáků, nechci se přít co je správně) nastavit jako redukční, neutrální nebo oxidační
ve druhém režimu pro řezání se třetím ventilem pustí do trysky uvnitř mezikruhového předehřívacího plamene další kyslík který teprve řeže
i řezací hořák v prvním režimu lze tedy použít pro ohřev a taky se to velmi často používá
redukční plamen lze nastavit i na jakémkoli jiném typu autogenního hořáku
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

11. 8. 2016, 6:19

testone píše:
milan584 píše: Myšlence "nahřeju švajcem" nerozumím - obvykle řezací kyslíkoacetylenový hořák má hrubě :mrgreen: oxidační atmosféru, takže neohřívá, ale pálí. Tudíž snažit se kolo rozřezat místo ohřát, mi připadá divné (viz naprosté základy autogenního řezání kovů - PROČ a jak to funguje).
jen drobná poznámka k tomu autogenu (se zbytkem textu naprostý souhlas)
řezací autogenní hořák má 3 ventily (dva režimy provozu)
v prvním pro předehřev materiálu před vlastním řezáním hoří plamen, který lze nastavením ovládacích ventilů (nebo redukčáků, nechci se přít co je správně) nastavit jako redukční, neutrální nebo oxidační
ve druhém režimu pro řezání se třetím ventilem pustí do trysky uvnitř mezikruhového předehřívacího plamene další kyslík který teprve řeže
i řezací hořák v prvním režimu lze tedy použít pro ohřev a taky se to velmi často používá
redukční plamen lze nastavit i na jakémkoli jiném typu autogenního hořáku
Použít řezací horák v předehřívacím režimu pro ohřev "něčeho" (přesnost nula) chápu.
Ruční ohřev ozubeného kola pro zušlechťování pomocí řezacího hořáku ne.
Mj. atmosféra musí být neutrální nebo mírně nauhličující - to by mě zajímalo, jak by to i MacGyver nastavil.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

11. 8. 2016, 6:24

tak vsak uz to tu psal hned na zacatku
ze takovehle kaleni je na prdlacku
ne ze by to nejak neztvrdlo

a na takove to kaleni - sudlani na dilne uz je vpodstate asi jedno jak to tim autogenem ohrejes ne?
stejne je to z nouze ctnost
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10102
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

11. 8. 2016, 9:08

Jen krátce členitý a důležitý věci nechávám kalit ve vakuové kalírně ,je to sice dražší ale super .když potřebuju zušlechtit a následně obrábím tak to posílám do kalírny kde to dělaj na vzduchu a maximálně zabalej do nerez folie.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7174
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

12. 8. 2016, 5:59

bu_bu píše:. Je to sice hlučné ale traktůrek to skoro přeřve, takže mi to v žádném případě nevadí.
v téhle větě je asi dokonale shrnuto vše, co k tématu lze ještě říci
...
tím samozřejmě nijak nechci snižovat práci autora
pokud to funguje jak píše, klobouk dolů a palec nahoru, všechna čest, svůj účel to zjevně plní ke spokojenosti
jen chci zdůraznit technické limity toho řešení
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2670
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

12. 8. 2016, 9:01

"Mj. atmosféra musí být neutrální nebo mírně nauhličující - to by mě zajímalo, jak by to i MacGyver nastavil."
Mírný přebytek acetylénu dělá nauhličující plamen. To černý, co lítá z plamene, jsou čistý saze. Tuším dokonce, že se takhle průmyslově vyráběj.
Když nahřeješ 11370 hořákem s přebytkem acetylénu a zakalíš (což by u téhle oceli nemělo jít), tak do toho pilníkem neškrábneš. Je to nouzovka, nic pro profíky, ale v nouzi nejvyšší dá se.
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“