Frézka FGU-32 - Rady,nápady,zkušenosti

obrabeni na klasice
Goor
Příspěvky: 82
Registrován: 23. 3. 2009, 5:38

13. 1. 2012, 3:55

Šrouby a matice na příčném posuvu moc dlouho nevydrží, u nás v práci to taky často mění. Je potřeba mít v dobrém stavu ty krycí plechy, jinak se tam dostanou špony a matice pak jde rychle do háje. Pokud se to jen zadrhává, dá se matice protáhnout nožem na soustruhu, je to ale jen taková nouzovka. Asi tě čeká výměna obojího.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

13. 1. 2012, 4:48

Šroub zregulovat (pokud je to možné) a matici novou na něj nalícovat (nedělat ji závitníkem).
Uživatelský avatar
RAIDEN
Příspěvky: 121
Registrován: 29. 5. 2011, 9:31

14. 1. 2012, 4:20

Goor píše:Šrouby a matice na příčném posuvu moc dlouho nevydrží, u nás v práci to taky často mění. Je potřeba mít v dobrém stavu ty krycí plechy, jinak se tam dostanou špony a matice pak jde rychle do háje. Pokud se to jen zadrhává, dá se matice protáhnout nožem na soustruhu, je to ale jen taková nouzovka. Asi tě čeká výměna obojího.
Šroub bude v pohodě,ale matice je volná a když jsem ji vytáhnul z domku tak vyloženě vaklá :o
Ten příčnej posuv to je prostě kámen úrazu :( Když jedu příčně rychloposuvem a pak zpátky,tak to vypadá jako,že se podélný stůl pohne do šikma(Nevim jak to přesně popsat).
Když třeba frézuju podélným posuvem pravouhlé osazení a chci vzít na poslední šponu třeba 2 desetiny do boku,tak dojedu příčně na nulu,ale stejně to je každej kus jiná ves..
Neodvedu si to vysvětlit..digitální odečítání mi prostě ukáže nulu,ale je to stejně někde jinde...

Matici neni problém udělat,čekám jen až se k tomu kolega dostane.Šroub bych nejradši udělal taky,ale nemám tušení jak ho celý vyndat ani se na to necejtim.
Vyndal jsem šroub z jednoho svěráku kde je stejný závit (TR32x6) a na něj to budem pasovat (závitníky nemáme vůbec),tak snad se dílo podaří :wink:
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2653
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

14. 1. 2012, 4:36

RAIDEN píše: Když jedu příčně rychloposuvem a pak zpátky,tak to vypadá jako,že se podélný stůl pohne do šikma(Nevim jak to přesně popsat).
To je celkem běžný jev, když je vylítané vymezování vůle na ose Y. Mě toto přesně dělala maďarka ME250. Utáhnout už to nešlo, musel se vyrobit nový vymezovací klín. Zkus vzít rukama za stůl a zaviklat s nim jakoby v ose Y.
Matici pasovat na šroub z nějakého svěráku a nikoliv na dotyčný posuvový šroub mi nepřijde moc štastné řešení.
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
Goor
Příspěvky: 82
Registrován: 23. 3. 2009, 5:38

14. 1. 2012, 5:22

Matici to chce opravdu pasovat na šroub, po kterém bude jezdit. Pokud si vzpomínám, pro vytažení příčného šroubu se musí sundat přední víko na konzoli. Spolu s tím i noniusy, příčný a svislý. Je s tím práce, ale pokud uděláš matici podle jiného šroubu, tak to zdaleka nebude chodit tak, jak by mělo. Jinak to vaklání stolu opravdu dělá vůle v příčném uložení. Potom je těžké vyrovnat svěrák nebo ofrézovat něco tak, aby to bylo kolmé.
Uživatelský avatar
RAIDEN
Příspěvky: 121
Registrován: 29. 5. 2011, 9:31

14. 1. 2012, 6:33

magi píše:Zkus vzít rukama za stůl a zaviklat s nim jakoby v ose Y.
To je přesně ono!!!! Dost se to zlepšilo,když jsem dotáhnul všechna pravítka,ale neni to pořád bezvadný stav.

Ten problém bych rád taky vyřešil,ale nemam tušení jak.Pod těmi krycími plechy je akorát šroub,litinový domeček a v něm matice z bronzi a na pravé straně je mezi domkem a konzolou takové malé pravítečko.Ale to se myslím jen přitahuje tou pákou z boku.
Goor píše:Matici to chce opravdu pasovat na šroub, po kterém bude jezdit. Pokud si vzpomínám, pro vytažení příčného šroubu se musí sundat přední víko na konzoli. Spolu s tím i noniusy, příčný a svislý. Je s tím práce, ale pokud uděláš matici podle jiného šroubu, tak to zdaleka nebude chodit tak, jak by mělo. Jinak to vaklání stolu opravdu dělá vůle v příčném uložení. Potom je těžké vyrovnat svěrák nebo ofrézovat něco tak, aby to bylo kolmé.
Že budu muset sundat celý předek a noniusy to mi je jasné.Ale já myslel,že mi ten šroub zůstane trčet v mašině a víc se na něj nedostanu :evil:
S tou maticí jsem si to představoval nějak tak,že mi ji udělá kolega na soustruhu podle toho šroubu ze svěráku (Aby nemusel vyndat kus), no a až to vyndá,tak to zkusíme na ten příčný šroub jestli jde akorát..
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

14. 1. 2012, 6:43

Pokud je vyběhaná matice, tak šroub bude taky opotřebovaný. Nejvíce v místech nejčastějšího pohybu. Rozhodně nebude po celé délce stejný - REGULOVAT!
Uživatelský avatar
RAIDEN
Příspěvky: 121
Registrován: 29. 5. 2011, 9:31

14. 1. 2012, 6:54

Josko co si představuješ pod pojmem "REGULOVAT" :wink:
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

14. 1. 2012, 7:19

Už jsem to tu někde vysvětloval.
http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=60& ... 505#p82505" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
RAIDEN
Příspěvky: 121
Registrován: 29. 5. 2011, 9:31

14. 1. 2012, 8:10

Dík za vysvětlení.Uvidim v jakem je šroub stavu,ale zdá se,že bude v pohodě,ale jak jsem psal -uvidim a když to bude potřeba tak ho srovnám.
Nedávno jsem dělal něco podobnýho se svěrákem u strojní pily a tam šroub po výměně matice byl v super stavu a po celé délce,je ale fakt,že původní matice byla litinová a ne bronzová jako tady.
Uživatelský avatar
RAIDEN
Příspěvky: 121
Registrován: 29. 5. 2011, 9:31

9. 4. 2012, 9:33

Tak matici jsem vyměnil,škoda že nemám fotku,protože to by stálo za to.Místo závitu něco jako otřep :(
Ale stejně to není ono,nemá to žádnou přesnost ani tuhost.Pravítka jsem dotáhl.
Když jsem to měl rozdělaný tak bylo vidět jak je to vybrakovaný,prostě třeba chybějící maznice,nebo uplně blbě svrtaná spojka s hřídelí...

Pořád nechápu jak tam má fungovat to zpevnění posuvu,které nefunguje (Přepínač na strojní a ruční režim)

Taky když jedu rychloposuvem X osa,tak ta Y osa jakoby cuká.Když Y dotáhnu tak to stejně nepomáhá.
Když frézuju třeba drážky na hřídeli tak je to docela voser,najedu si pěkně střed,ale je mi to prt platný,když za chvilku to je stejně třeba i o desetinu mimo.
Uživatelský avatar
RAIDEN
Příspěvky: 121
Registrován: 29. 5. 2011, 9:31

1. 6. 2012, 7:06

Frézka je už asi definitivně kaput!
Je tam nějaká spojka a ta blbne,nejdřív začal rychloposuv jakoby cukat a zadrhávat a teď už nejde vůbec.Takže dělám,ale rychloposuv nemůžu používat. :lol:
Začalo to na X ose a teď už na všech.
Do motoru má jít 1,1KW a jde do něj 2,2KW.Takže to vyhazuje.
Je to jakoby tam něco drhlo,ale když zatočím ručně tak to jde uplně lehce.
No nic, R.I.P. FGU-32 :(
Jak už bylo řečeno,je nesmysl to opravovat.
Uživatelský avatar
Ben Ash
Site Admin
Příspěvky: 1404
Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
Bydliště: Vladislav
Kontaktovat uživatele:

2. 6. 2012, 2:35

Divné, pokud je odběr větší než má být a přitom jde vše hladce, tak je nejspíš problém s elektrikou. Mohla ti někam natéct voda, můžou být v háji spínače, stykače, relata, může být přismahlý motor. Nic z toho ti fórum nespraví, pozvi elektrikáře a bude zase dobře :-)
Mirek-Gravos
Sponzor fora
Příspěvky: 715
Registrován: 9. 1. 2008, 11:39
Bydliště: Veleň
Kontaktovat uživatele:

2. 6. 2012, 2:59

Opravit jde cokoli, je jen otázkou, jestli to stoji za to. Ta mašina na obrázcích je "krasná", já bych jí dal ještě šanci...
Je to vždycky taková výzva- kdo z koho :) . Ale se stroji musí být trpělivost a láska, ony se nám pak odmění...a mají i duši, asoň ty moje :lol: ,
i když je to jenom kus litiny. Mám je rád a dá se s nimi domluvit, když jim porozumíš.. :)
Uživatelský avatar
RAIDEN
Příspěvky: 121
Registrován: 29. 5. 2011, 9:31

2. 6. 2012, 7:35

Údržbář mi rozebral spojku,vyčistil a seřídil na vůli ty kotoučky jako mají být.Pak fréza jezdila rychloposuvem uplně perfektně,tak jsme všechno zadělali.
Najedu na materiál,škrtnu,přidám a pustím strojní posuv - RÁNA !!! ,místo posuvu to najelo rychle do materiálu.
Zkouším posuvy sem a tam,pak to vyhodilo pojistky.
Elektrikář běhal kolem s měřákem a nic nezjistil,krom toho 2x násobnýho příkonu.

Ta spojka prej má fungovat i jako brzda,nebo co já vim..


Tady na tom obrázku (není můj,našel jsem na netu) je napravo vedle tlačítka "START" přepínač na strojní/ruční režim (kterej stejně nefunguje).Při strojním režimu by nemělo jít ručním kolem ani zatočit,minimálně v podélné ose,ale jak jsem psal nefunguje to.
To mně pořád přivádí k té spojce.


Obrázek
(Ty 2 zakrytá tlačítka jsou na pokles konzoly o 0,5mm)




Takže jsme v koncích.
Jenom návštěva z Elstav Kuřim by stála 30tis. Vedoucí nechce ani slyšet.
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“