Bruska BAD-21S velké vibrace při běhu

kdyz nebudes vedet kam to dat tak to napis sem, admin to za tebe umisti nebo vytvori novou sekci
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

23. 12. 2014, 10:03

Ahoj,
vlatsním dvoukotoučovou stojanovou brusku BAD-21s, výroba Lipt. Mikuláš,1991,400V. Jednou při delším bočním broušení jsem si všiml pohybu hřídele o cca 8mm v její ose na obě strany. Bruska při běhu předtím vibrovala v rozumných mezích, ale nyní je to už neúnosné. Srovnání kotoučů samozřejmě nepomohlo, předpokládám, že vibrace způsobuje ten pohyb hřídele. Hřídel se hýbe pouze ve vodorovném směru, nikoliv podélně.
Mám na Vás tedy otázku, v čem se hřídel mohla uvolnit (ložisko, gufero...?), popřípadě kdo už měl brusku rozebranou na co si dát pozor při jejím odstrojování, popřípadě po čem jít jako prvním ?
Tělo brusky je stator, hřídel s kotouči je rotor, tedy alespoň to tak předpokládám, nikde není vidět odspodu řemenice jako to bývalo u některých brusek.
Přikládám ilustrační foto brusky pro představu typu.
Při opravě bych nerad něco doje*al, tak se raději ptám :D
Jinak pěkné svátky všem :)
Přílohy
BAD 20S.jpg
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
exot007
Příspěvky: 188
Registrován: 3. 12. 2012, 6:47
Bydliště: 294 11

25. 12. 2014, 7:59

Tohle neni raketolán takže rozebrat vycistit zjistit problém dát nová ložiska odstranit problém smontovat a už jen brousit.

A používat vic rozumu než síly;)

ps: v haji boudou loziska jejich ulození protocena hridel nebo axialni zajistení podle toho co jsi psal.
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

25. 12. 2014, 7:02

Díky za odpověď. Jasně že to není raketoplán :D Ptal jsem se hlavně proto, že velké příruby na motoru jsou natvrdo zatmelené a trochu z jednoho místa sákne olej (rozpuštěná vazelína?), tak nevím, co mě eventuelně vevnitř čeká, bojím se spíš o ten rotor, mechaniky ne. Dál jsem zjistil, že budu muset někde splašit, nebo vyrobit pravou část příruby na boční kotouč, někdo předemnou to nahradil velkou mosaznou podložkou s obyč matkou a kotouč je podepřený v otvoru jen do cca půlky své šířky z levé příruby na rotoru :(
Každopádně dneska jsem se dal do rozebírání a skončil jsem na tom, že musím koupit stahovák na stáhnutí přírub kotoučů, tak až ho koupím, poreferuji dál, popřípadě přejmenuji téma na: "GO brusky BAD-21S" :lol:
Při mém štěstí to je takhle se vším a pořád :evil:
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
exot007
Příspěvky: 188
Registrován: 3. 12. 2012, 6:47
Bydliště: 294 11

26. 12. 2014, 8:56

Obrázek

Takhle vypada bruska kterou jsem letos zachránil ze šrotu.
oOvOo
Příspěvky: 128
Registrován: 9. 11. 2013, 9:49

26. 12. 2014, 9:39

Krásný den přeji
exot007: Mohu poprosit o radu jak rozpůlit to horní tělo? Taky si jedna ke mně našla cestu ze šrotu, ale na té vyšší rychlosti ložiska dost hrčí a nejde mi se k nim dostat.
Děkuji moc.
Ondřej
MN80, N1, BF20, Strigon MP200M,FH2A, Horný SV13
exot007
Příspěvky: 188
Registrován: 3. 12. 2012, 6:47
Bydliště: 294 11

26. 12. 2014, 12:03

Není to nijak pevne spojene drzi to jen 3 dlouhé štefty nejspis budeš mít tu dělící rovinu přirezlou.Takže opatrně poklepat silonovou paličkou a mělo by to odskočit(je tam centráž).Jo pozor na zapojení vinutí motoru.
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

27. 12. 2014, 6:15

exot007 píše: Takhle vypada bruska kterou jsem letos zachránil ze šrotu.
Vypadá pěkně. Co vše jsi na tom měnil/opravoval?
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
exot007
Příspěvky: 188
Registrován: 3. 12. 2012, 6:47
Bydliště: 294 11

27. 12. 2014, 8:38

Hlavně ložiska(měl jsem doma dvouřadá naklápěcí tak jsem je tam dal místo origo),lak ,jeden nový držák opěry,boční kryty ,příruby kotouče a vysušení statoru.
oOvOo
Příspěvky: 128
Registrován: 9. 11. 2013, 9:49

29. 12. 2014, 7:11

Krásný den přeji
šrouby jsem vytáhl, obrousil barvu na spoji, ale ať klepu jak klepu ani se to nehne. :( Kdo ví co tam k čemu přirezlo.
Zkoušel jsem ty ložiska čistit a znovu namazat, ale to nepomohl, takže je musím vyměnit.
Ondřej
MN80, N1, BF20, Strigon MP200M,FH2A, Horný SV13
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

30. 12. 2014, 8:41

exot007 píše:Hlavně ložiska(měl jsem doma dvouřadá naklápěcí tak jsem je tam dal místo origo),lak ,jeden nový držák opěry,boční kryty ,příruby kotouče a vysušení statoru.
Sehnal jsem dnes stahovák i matroš na novou přírubu, tak se do toho pozítří pustím a jsem zvědav co mě čeká :twisted: Co se týče těch přírub, jedna mě na pravém kotouči taky chybí, tak jsem se chtěl zeptat, jestli si nepamatuješ jakou vůli mezi sebou a kotoučem ty příruby mají pro dotažení?
přikládám náčrt...
Přílohy
příruba.jpg
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
exot007
Příspěvky: 188
Registrován: 3. 12. 2012, 6:47
Bydliště: 294 11

1. 1. 2015, 8:46

To ti neporadím já mám příruby ploché bez osazení ale v zasade stačí 1mm.Pripadne o neco víc.
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2015, 10:38

Tak jsem brusku přes víkend komplet rozebral abych přišel na to co se stalo a nic :lol:
Vůle pro pohyb do stran se vymezuje pouze na pravé straně brusky v přírubě (světle modrá viz obrázek). Levá příruba je pro sestavu ložisek zcela průchozí.
V pravé přírubě brusky se sestava dvou ložisek která jsou mezi sebou vymezena trubkou (žlutá) (uřízlou snad z brány JZD) opírá o pero (červená), které je zafixováno v drážce příruby. Na druhé straně sestavu ložisek uzavírá pravá menší příruba (světle modrá) s osazením a opírá se tak o druhé z dvojce ložisek.
Při rozebírání brusky jsem zjistil že na této straně brusky je mezera mezi osazením příruby a ložiskem shodná milimetrově s pohybem hřídele do stran. Na druhou stranu po rozebrání všeho a kompletní prohlídce není nikde viděl žádné omletí, zničení apod. Dokonce jsou stále vidět na styčných plochách pozůstatky po obrábění na soustruhu od nože. Dřív ta bruska žádnou vůli do stran neměla, najednou tam vůle je, ale nikde není vidět nic co by "povolilo" I ložiska drží jak ďas. :(
Objednám nová ložiska, udělám nové vymezení mezi ložiska, poskládám to a uvidí se.
Popravdě jsem byl doteď na výrobky ČSSR v oblasti strojírenství docela pyšný, ale potom co jsem na vlastní oči viděl prasečiny, které se ve Slovenských STS na bruskách praktikovaly mě to rychle přešlo.
Alespoň tedy v případě nástrojových brusek BAD.
Přílohy
bruska náčrt.jpg
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

5. 1. 2015, 5:56

dej rotor mezi hroty třeba někam na soustruh, hodinkama změř házivost
zkontroluj vyváženost rotoru, buď někde na vyvažovačce, nebo alespoň položením na přípravek ze dvou tyčí, jako se vyvažují brusné kotouče (ty s napevno namontovanou přírubou do strojních brusek BPH a podobně, to není tvůj případ)
přetoč nebo vyrob nové příruby na kotouče, ty původní dost možná byly jen lisované z plechu
axiální vůle je u tohoto uložení v pořádku, pozor, jeden ze 4 kroužků ložisek by měl být buď axiálně volný úplně nebo předepnutý talířovým pérkem
Nebyly do šišata otlučené kotouče?
Měly správně velkou díru?
Nic jiného, než nějaký nevývažek vibrace způsobovat nemůže, nehledej v tom záhadnosti
pozor
Mezi přírubami a kotoučem VŽDY musí být papírová vložka - kroužek, jinam Ti to rozbije úsměv !!!!
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Jizera-CZ
Příspěvky: 72
Registrován: 13. 11. 2014, 7:05
Kontaktovat uživatele:

5. 1. 2015, 4:51

testone píše:dej rotor mezi hroty třeba někam na soustruh, hodinkama změř házivost
zkontroluj vyváženost rotoru, buď někde na vyvažovačce, nebo alespoň položením na přípravek ze dvou tyčí, jako se vyvažují brusné kotouče (ty s napevno namontovanou přírubou do strojních brusek BPH a podobně, to není tvůj případ)
přetoč nebo vyrob nové příruby na kotouče, ty původní dost možná byly jen lisované z plechu
axiální vůle je u tohoto uložení v pořádku, pozor, jeden ze 4 kroužků ložisek by měl být buď axiálně volný úplně nebo předepnutý talířovým pérkem
Nebyly do šišata otlučené kotouče?
Měly správně velkou díru?
Nic jiného, než nějaký nevývažek vibrace způsobovat nemůže, nehledej v tom záhadnosti
pozor
Mezi přírubami a kotoučem VŽDY musí být papírová vložka - kroužek, jinam Ti to rozbije úsměv !!!!
Díky za vyčerpávající a hodnotnou odpověď.
Abych začal tak nějak postupně:
-s tím rotorem to zkusím v hrotech soustruhu a změřím hodinkami
-příruby už mám napůl stočené, není to plech, ale soustružený kov
-jeden pár ložisek na levé straně je ve velké přírubě volný, má tedy možnost pohybu podél osy do stran, ovšem na pravé straně jsou ložiska jištěna perem v drážce a přišroubovanou malou přírubou s osazením viz obrázek. Trubky které vymezují vzdálenost mezi ložisky mají rozdílné délky, na pravé straně je vymezovací trubka delší. Tím ve výrobě asi doháněli vymezení vůle mezi perem a osazením příruby. Je tam rozdíl na délce trubek cca 4mm, už i toto by mohlo být příčinou vibrací?
Ale ty trubky tam jsou od začátku z výroby a já si nepamatuju, že by ta bruska na začátku nějak extra vibrovala. Postupem času se to zhoršovalo a to nejhorší začlo až nedávno, kdy jsem delší dobu brousil čelně (tedy tlak na hřídel v její podélné ose), něco jakoby povolilo a s hřídelí šlo pár mm pohybovat do stran. Ovšem po rozebrání nic poškozeného vidět není, to mě na tom mate.
-když brusku zapnu, při roztáčení je vidět jak se celý hřídel s kotouči rozjede o pár mm do leva i do prava a pak se nějak odstředivou silou usadí v nějaké mezipoloze. Přece i toto by mohlo způsobovat vibrace?
-kotouče jsou pravidelně rovnány a co jsem zběžně koukal, šišaté nejsou.
-kotouče jsou originál na tuto brusku, středové díry kotoučů sedí s rozměrem přírub. Mají i předepsané rozměry. Jeden kotouč budu muset ale koupit nový, při sundávání byl tak natěsno navléklý na přírubě, že jsem ho musel od příruby odpichovat strojním plátkem a občas krystalky zakřupaly, tak raději pro bezpečnost.
-papírové osazení kotoučů zůstalo přilepené na přírubách, takže u toho čelního kotouče co si nechám to budu muset nahradit vykrojeným papírem, předpokládám, že dvě vrstvy čtvrtky z každé strany by měly stačit?

Vím, že je to jen obyč bruska a nechci z toho dělat nějakou vědu, ale když už to mám rozebrané, chci tomu dát všechno co to potřebuje, tak se snažím zjistit co nejvíc.
Ještě jednou díky za tvou odpověď, hned je člověk o něco chytřejší :)
Přílohy
bruska náčrt detail.jpg
Weiss D280x700, Güde GTB 16V, BAD-21S po rekonstrukci, Jihokov SVA V10 před rekonstrukcí, korejka F2-250 rozebraná do šroubku a spousta dalších potřebných krámů...
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6943
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

5. 1. 2015, 5:33

z toho jak jsi to nakreslil tak je to zamýšleno že jedna strana je v ložiskách jen navolno a na druhé straně se vymezuje axialní vůle , ale z té tvé malůvky není vůbec jasné jak je zajištěna hřídel proti pohybu v ložiskách , předpokládám že ze strany od rotoru je hřídel osazena na větší průměr , ale už nevím jak je to z druhé strany - od kotouče, a píšeš tam o peru v drážce -- to je jako myšlena segrovka ?? z obrázku není jasné jestly je zajištěna do zápichu na hřídeli nebo drží ložiska ??
Odpovědět

Zpět na „kdyz nebudes vedet kam“