Jak na frézování plexiskla
Dobré odpoledne,
potřeboval bych poradit zkušenosti s frézováním plexiskla. Zkouším různé rady a poučky, po čase se frézování nabalí na frézu a výrobek je rázem zmetek.
Když jsem začínal, dělával plexisklo tlusté 2,3,4mm s frézou 3mm. Fréza je na plast, 2-břitá, hloubka třísky 0,5-0,8mm, feedrate 80-100mm/min. Nebylo to ideální co do okrajů, občas drnčelo i přes vícečetné upnutí desky. Malé díly (do 50mm) byly v pohodě, větší díly jsem řešil otvory uvnitř a prošroubováním k podložce.
Na doporučení jsem koupil 1-břité frézy na plasty a plexisklo, které menšího průměrů 1,0 .. 1,5 .. 2mm. S touto frézou je to lepší, co do čistosti okrajů a ustání "drnčení". Mohl jsem si dovolit hlubší třísku 0,8mm až 1mm u otvorů. Omezuje mě nutnost mít malou feedrate 80-100mm/min která ještě je bezpečná aby nebylo nabalování. Pokud ale dělám velké panely, nemohu stát se štětcem a lihem pořád u stroje tak sem směřuje moje otázka jak a co nastavit .
Při pokuse o feedrate na 120-140mm/min už se cca po ujetí 50-100mm nabaluje. Jedná se zejména o problém frézování obvodu. Malé otvory v panelu se vždy udělají dobře. Nepomůže ani občasné prolévání drážky lihem aby se fréza chladila. Nepomůže moc ani časté vymetání špon z drážek štětcem.
Používám běžné plexisklo, čiré, bílé, barevné. Na obou stranách je folie kterou strhávám až po akci.
KPr
potřeboval bych poradit zkušenosti s frézováním plexiskla. Zkouším různé rady a poučky, po čase se frézování nabalí na frézu a výrobek je rázem zmetek.
Když jsem začínal, dělával plexisklo tlusté 2,3,4mm s frézou 3mm. Fréza je na plast, 2-břitá, hloubka třísky 0,5-0,8mm, feedrate 80-100mm/min. Nebylo to ideální co do okrajů, občas drnčelo i přes vícečetné upnutí desky. Malé díly (do 50mm) byly v pohodě, větší díly jsem řešil otvory uvnitř a prošroubováním k podložce.
Na doporučení jsem koupil 1-břité frézy na plasty a plexisklo, které menšího průměrů 1,0 .. 1,5 .. 2mm. S touto frézou je to lepší, co do čistosti okrajů a ustání "drnčení". Mohl jsem si dovolit hlubší třísku 0,8mm až 1mm u otvorů. Omezuje mě nutnost mít malou feedrate 80-100mm/min která ještě je bezpečná aby nebylo nabalování. Pokud ale dělám velké panely, nemohu stát se štětcem a lihem pořád u stroje tak sem směřuje moje otázka jak a co nastavit .
Při pokuse o feedrate na 120-140mm/min už se cca po ujetí 50-100mm nabaluje. Jedná se zejména o problém frézování obvodu. Malé otvory v panelu se vždy udělají dobře. Nepomůže ani občasné prolévání drážky lihem aby se fréza chladila. Nepomůže moc ani časté vymetání špon z drážek štětcem.
Používám běžné plexisklo, čiré, bílé, barevné. Na obou stranách je folie kterou strhávám až po akci.
KPr
Mechatronic
>> CNC 3/4 axis, 4 working heads, pressure air/water cooling
>> G-StepCon interpolation driver for one axis networks
>> CNC 3/4 axis, 4 working heads, pressure air/water cooling
>> G-StepCon interpolation driver for one axis networks
jsou 2 základní druhy plexiskla - Extrudované a lité
-extrudované se při řezání/frézování taví, vytváří malé a tvrdé chuchvalce, navíc nejde leštit(pouze opravdu malé škrábance) - raději vyhodit
-lité se naopak hodí k obrábění, vytváří malé třísky, nezahřívá se
zjisti jaké tam dáváš, dle popisu to vypadá na extrudované
místo lihu je dobrá voda s troškou JARu
co se týče upnutí, můžeš na stůl připevnit nějakou silonovou/plastovou, nebo mdf desku(ta ale tupí frézy) a nastříkej ji lepidlem ve spreji. na ní pak plexi s folií
drnčení a řezné podmínky závisí na tuhosti stroje. vyzkoušej různé otáčky - občas dělá neplechu určitá frekvence
-extrudované se při řezání/frézování taví, vytváří malé a tvrdé chuchvalce, navíc nejde leštit(pouze opravdu malé škrábance) - raději vyhodit
-lité se naopak hodí k obrábění, vytváří malé třísky, nezahřívá se
zjisti jaké tam dáváš, dle popisu to vypadá na extrudované
místo lihu je dobrá voda s troškou JARu
co se týče upnutí, můžeš na stůl připevnit nějakou silonovou/plastovou, nebo mdf desku(ta ale tupí frézy) a nastříkej ji lepidlem ve spreji. na ní pak plexi s folií
drnčení a řezné podmínky závisí na tuhosti stroje. vyzkoušej různé otáčky - občas dělá neplechu určitá frekvence
Díky za odpověď, vypadá to že řešení máme. Mám bohužel extrudované plexisklo (Plexiglass XT).
Z postupů pokus omyl mi funguje na obrábění čiré a mléčné s 1-břitou frézou. S nastavením feedrate 80mm/min, 0.75-0.8mm hloubka, 12500 otáček a občas pár kapek lihu pokud se dělal velký obvod.
PS. kde se dá koupit lité plexi na přířezy ?
Chuchvalce mi to nedělá. Spíš takové drolící se špony, řekl bych spečené ale není od čeho. Koukal jsem na různá doporučení výrobců a tuto spečenou částečně drolivou šponu uváděli jako příliš vysoké otáčky a feedrate což mi přišlo vážně divné. Uvádějí feedrate 1900-7620mm/min a otáčky 18000rpm a víc. Taky mě překvapilo že málokdo na netu používá frézu menší než 1/8", asi kvůli řezné rychlosti kterou uvádějí 200-4500m/min.
Na upnutí používám dubový práh nebo desku, kterou jsem si srovnal frézou. Pak po obvodu svěrky s pružinou, popřípadě vruty do děr. Obvykle dělám prořez skrz plexi do dřeva (jmenovita tloustka + plus 0.25-0.4mm) to jen pokud se mi nechce seřizovat rovinnost desky před použitím a dělám jen otvory skrz.
Drnčení jsem měl spíše u tenčích 2mm, občas 3mm desek a drnčel materiál, ne stroj.
KPr
Z postupů pokus omyl mi funguje na obrábění čiré a mléčné s 1-břitou frézou. S nastavením feedrate 80mm/min, 0.75-0.8mm hloubka, 12500 otáček a občas pár kapek lihu pokud se dělal velký obvod.
PS. kde se dá koupit lité plexi na přířezy ?
Chuchvalce mi to nedělá. Spíš takové drolící se špony, řekl bych spečené ale není od čeho. Koukal jsem na různá doporučení výrobců a tuto spečenou částečně drolivou šponu uváděli jako příliš vysoké otáčky a feedrate což mi přišlo vážně divné. Uvádějí feedrate 1900-7620mm/min a otáčky 18000rpm a víc. Taky mě překvapilo že málokdo na netu používá frézu menší než 1/8", asi kvůli řezné rychlosti kterou uvádějí 200-4500m/min.
Na upnutí používám dubový práh nebo desku, kterou jsem si srovnal frézou. Pak po obvodu svěrky s pružinou, popřípadě vruty do děr. Obvykle dělám prořez skrz plexi do dřeva (jmenovita tloustka + plus 0.25-0.4mm) to jen pokud se mi nechce seřizovat rovinnost desky před použitím a dělám jen otvory skrz.
Drnčení jsem měl spíše u tenčích 2mm, občas 3mm desek a drnčel materiál, ne stroj.
KPr
Mechatronic
>> CNC 3/4 axis, 4 working heads, pressure air/water cooling
>> G-StepCon interpolation driver for one axis networks
>> CNC 3/4 axis, 4 working heads, pressure air/water cooling
>> G-StepCon interpolation driver for one axis networks
možná když si zvykneš, jak už tu mnohokrát bylo zmíněno, uvádět posuv v mm/zub, bude ti mnoho věcí jasnějších
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.az-plastik.cz/,http://www.plexi.cz/,http://www.plexisklo.eu/
formátujou skoro všichni dodavatelé
lité plexi mají taky všude, akorát je trochu dražší
drolivé, spečené špony atd jsou opravdu důsledkem vyokého posuvu, extrudované plexi se zahřívá extrémně rychle - dokonce i při broušení smirkem v ruce se taví a zalepuje smirek
rovinnost opravdu řešit nemusíš, tloušťka plexi se pohybuje v+-10%. na 10mm desce jsem jednou naměřil asi 8,5
2mm desky máš opravdu lepší nalepit lepidlem ve spreji
formátujou skoro všichni dodavatelé
lité plexi mají taky všude, akorát je trochu dražší
drolivé, spečené špony atd jsou opravdu důsledkem vyokého posuvu, extrudované plexi se zahřívá extrémně rychle - dokonce i při broušení smirkem v ruce se taví a zalepuje smirek
rovinnost opravdu řešit nemusíš, tloušťka plexi se pohybuje v+-10%. na 10mm desce jsem jednou naměřil asi 8,5
2mm desky máš opravdu lepší nalepit lepidlem ve spreji
Ač v případě hliníku a duralu příznivec chlazení lihem, tak v případě plexiku s líh nepoužívám. Proč? Protože líh naleptává vnitřní strukturu polymethylmethakrylátu. Problém u plexíku je že se jedná o plas s vysokým podílem krystalinity (uspořádané řetězce) no a když na něj naliješ líh, tak naleptává vnitřní strukturu a šíří se do materiálu po hranách těch pseudokrystalů. Takže po nějaké době, třeba i po měsíci se ti najednou na tom plexíku začnou objevovat takové divné praskliny a začne to křehnout. Zkus si dát odřezek do sklenice s technickým lihem nechat to tam přes noc, druhý den jej vytáhnout a co to udělá do týdne.
Takže závěr je nechladit lihem, mě se osvědčil kompresor a rvát tam vzduchu co jde. Sice pak máš dílnu plnou špon a ty vypadáš jako sněhulák, ale funguje to.
Jinak já osobně používám tyto frézy:
http://www.step-four.cz/index.php?optio ... &Itemid=37" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.step-four.cz/index.php?optio ... &Itemid=37" onclick="window.open(this.href);return false;
V případě nástroje s průměrem 1 mm používám cca 25000 rpm řezná rychlost 78,5 m/min a 1,8m/min 0,09 mm/zub
u průměru 6 mm používám 4000 rpm řezná rychlost 75,4 m/min a 1,8m/min 0,09 mm/zub
Zbytek dooptimalizuj dle svého stroje.
Takže závěr je nechladit lihem, mě se osvědčil kompresor a rvát tam vzduchu co jde. Sice pak máš dílnu plnou špon a ty vypadáš jako sněhulák, ale funguje to.
Jinak já osobně používám tyto frézy:
http://www.step-four.cz/index.php?optio ... &Itemid=37" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.step-four.cz/index.php?optio ... &Itemid=37" onclick="window.open(this.href);return false;
V případě nástroje s průměrem 1 mm používám cca 25000 rpm řezná rychlost 78,5 m/min a 1,8m/min 0,09 mm/zub
u průměru 6 mm používám 4000 rpm řezná rychlost 75,4 m/min a 1,8m/min 0,09 mm/zub
Zbytek dooptimalizuj dle svého stroje.
Elektrochemik holdující strojařině
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Na plexi je obecně dobré mít spíše vyšší otáčky, vysoký posuv a malý boční úběr. Lihu se rozhodně vyhnout, viz výše 4rest. Lepší je odsávat, při vrtání se dá použít emulze nebo minerální olej, dosáhne se tím krásný povrch, ale pak se to zase musí čistit Co lovím z paměti tak třeba pro frézování hran jsem použil dvoubřitou osmičku, 8000 otáček, posuv 2500 mm/min. Úběr bohužel nepamatuju, ale mohla to být desetina plus mínus něco.
Aleš Procháska
Díky za vaše rady. S alkoholem to vím, když se rychle otře a je tam chránící folie není to tak zlé. Popraskání se projeví po pár hodinách, to jsem si ozkoušel.
Přijde mi že extrudovaný reagoval rychleji na popraskání.
Zaujala mě rada chladit vodou s troškou jaru, co je tam za výhody ?
Nakonec cíleně se mi podařilo najít kupu článků stěžujících si na extrudovaný plexi, zaujal mě nazvání že je to dílo satana
KPr
Přijde mi že extrudovaný reagoval rychleji na popraskání.
Zaujala mě rada chladit vodou s troškou jaru, co je tam za výhody ?
Nakonec cíleně se mi podařilo najít kupu článků stěžujících si na extrudovaný plexi, zaujal mě nazvání že je to dílo satana
KPr
Mechatronic
>> CNC 3/4 axis, 4 working heads, pressure air/water cooling
>> G-StepCon interpolation driver for one axis networks
>> CNC 3/4 axis, 4 working heads, pressure air/water cooling
>> G-StepCon interpolation driver for one axis networks
my jsem to v práci nazívali sra*ka, občas se použil nějaký zbytek a při zajetí na cirkulárce měl člověk pocit, že na něj stříká vařicí olej
ten jar s vodou je především kvúli lepší kvalitě obrobeného povrchu. konstantní chlazení není potřeba
ten jar s vodou je především kvúli lepší kvalitě obrobeného povrchu. konstantní chlazení není potřeba
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Bacha, ten líh se tam ihned vsákne, otření nepomůžekpr píše:Díky za vaše rady. S alkoholem to vím, když se rychle otře a je tam chránící folie není to tak zlé.KPr
Aleš Procháska
Ještě k tomu chlazení, pomohlo by utopit desku např v pekáči s chladící emulzí a frézovat to pod hladinou ?
Ptám se protože bych musel strávit den výrobou tohoto experimentu tak si případně chci ušetřit zklamání
Pochlubím se ještě výsledkem několika zkoušek s extr, nejlepší dopadla takto -
Bez chlazení mám opakovatelné úspěchy jen s feedrate 80mm/min, 0,75mm, a fréza 1,5mm jednobřit.
Ještě jeden parametr je velikost dílu, pokud se obvod pohybuje řekněme do 50-80mm souvislé řezné dráhy tak je to ok kupodivu.
Zajímavé zjištění je že mléčné plexi extrudované se chová maličko lépe, než čiré extrudované, které se zapéká líp a častěji. Bílé je od výrobce BASF.
Zakoupení litýho plexiskla jsem vyřešil zakoupením polykarbonátu, to je vděčný materiál
KPr
Ptám se protože bych musel strávit den výrobou tohoto experimentu tak si případně chci ušetřit zklamání
Pochlubím se ještě výsledkem několika zkoušek s extr, nejlepší dopadla takto -
Bez chlazení mám opakovatelné úspěchy jen s feedrate 80mm/min, 0,75mm, a fréza 1,5mm jednobřit.
Ještě jeden parametr je velikost dílu, pokud se obvod pohybuje řekněme do 50-80mm souvislé řezné dráhy tak je to ok kupodivu.
Zajímavé zjištění je že mléčné plexi extrudované se chová maličko lépe, než čiré extrudované, které se zapéká líp a častěji. Bílé je od výrobce BASF.
Zakoupení litýho plexiskla jsem vyřešil zakoupením polykarbonátu, to je vděčný materiál
KPr
Mechatronic
>> CNC 3/4 axis, 4 working heads, pressure air/water cooling
>> G-StepCon interpolation driver for one axis networks
>> CNC 3/4 axis, 4 working heads, pressure air/water cooling
>> G-StepCon interpolation driver for one axis networks
Když jsem obráběl plexi, použil jsem klasickou emulzi a dvojnásobné otáčky oproti hliníku. Jestliže se nástroj nechladil, začal se materiál tavit. Takto byl povrch v pohodě. Jo a lehce jsem vyfukoval vzduchem vzniklé třísky. Rvát tam otáčky podle mě namá smysl. Výsledek pak stojí za prd.
-
- Příspěvky: 2
- Registrován: 15. 3. 2018, 10:45
Já místo plexi používám MAKROLON plný. Oproti plexi je nerozbitný a má 3x lepší světelnou propustnost dá se tvarovat za studena dobře se mi obráběl drážkovací frézou.