Čínská vřetena - zkušenosti

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
Milan199
Příspěvky: 2966
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

12. 4. 2023, 3:06

atlan píše: 12. 1. 2023, 8:00 Akurat sa mi nepaci to spustanie? To budem stale saskovat s otackami a casom ked budem chciet nieco robit? Asi urobim udelatko, 1min 3000ot, 1min pauza 1min 6000ot atd, za nejakych 5 min by som sa dostal na 24tis ot
Ten algoritmus je nutný pro záběh.
Zaběhnuté vřeteno pusť minutu na cca 10k a potom už můžeš těch 24k.
Uživatelský avatar
Radhard
Příspěvky: 288
Registrován: 1. 7. 2020, 10:19
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

12. 4. 2023, 8:15

Milan199 píše: 12. 4. 2023, 3:01
Radhard píše: 12. 4. 2023, 1:15 Takže kdybych chtěl 1000Hz měnič tak udělám co ? Mám si ho postavit nebo kde ho koupím ?
No prvně napiš děkovný dopis do Brusele. Já jsem použil Sunfary co jsem kdysi koupil v Gravosu.
Musíš sehnat někoho třeba v Srbsku nebo Turecku, kdo ti to objedná a přepošle. Jinak nevim.
Pošlu a před odesláním ho namočím do peroxid-acetonu ;-)

Mimochodem, jaké se uvádí vysvětlení pro tuhle restrikci ?
Uživatelský avatar
gekonko
Příspěvky: 335
Registrován: 24. 10. 2014, 11:23
Bydliště: Bratislava

12. 4. 2023, 9:56

Radhard píše: 12. 4. 2023, 8:15 Mimochodem, jaké se uvádí vysvětlení pro tuhle restrikci ?
VF menice sa pouzivaju v centrifugach na obohacovanie uranu
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10128
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

13. 4. 2023, 9:08

No četl jsem že je zakázaný dodávat VF měniče do teroristických států ,a ejhle kdo je teroristický stát :D
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Radhard
Příspěvky: 288
Registrován: 1. 7. 2020, 10:19
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

13. 4. 2023, 10:33

Aha.... :-(
Dík.
el_fuego333
Příspěvky: 618
Registrován: 10. 2. 2009, 6:21

13. 2. 2024, 9:50

Cinske kilowatty odpovedaju. Vreteno 1.5kw ma pri max zatazeni odber do 700W. To je free energy :D

Neskorsi edit:
Napisal som sprostost, kilowaty su po blizsom skumani OK.
Poloboh vetra a mora, hrdina mužov.. radikalny ultra heterosexual
el_fuego333
Příspěvky: 618
Registrován: 10. 2. 2009, 6:21

20. 2. 2024, 7:11

Dnes som mal viac casu, tak som sa povenoval tomu vretenu trochu blizsie. Ked som ho od vyrobcu kupoval, povedal som mu, ze je to na vacsi projekt a beriem to ako vzorku na testovanie, a ze ked sa osvedci, budem brat niekolko kusov mesacne. Bolo drahsie ako tie, co su na aliexprese - okolo 700 eur tusim - 1.5kw ER20. Dal mi k nemu aj jednu kliestinu.
Dnes som meral hazavost kuzela vretena - pod 0.001mm
Hadzavost drieku nastroja tesne pri kliestine - pod 0.001mm
Hadzavost nastroja 35mm od kliestiny - 0.001mm
Takze cinan sa snazil. Bol to vyrobca eastern_mechanic@sina.com
Poloboh vetra a mora, hrdina mužov.. radikalny ultra heterosexual
Milan199
Příspěvky: 2966
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

16. 5. 2024, 8:07

Před nějakým časem jsem zde zveřejnil recenzi na elektrovřeteno z ALI značky Vevor // vzduchem chlazené 800W //.

viewtopic.php?p=468169&hilit=vevor#p468169

Vřetýnko pak pracovalo na jednoúčelové CNC frézce a sráželo hrany. Naběhalo mrak hodin a vcelku odvedlo skvělou službu. Protože je potřeba vyrobit nové stroje, kde bude těch vřeten několik, chtěl jsem zkusit stejnou velikost ve verzi chlazení vodou. Na Ali ji nabízí několik výrobců. Ten Vevor se ale docela osvědčil a tak jsem objednal stejnou značku.

Cena 2400, GLS to přivezlo asi 3 dny po objednání.

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... ry_from%3A

První dojem

Slušně zabalené v polystyrenové krabici. Několikastránkový návod - kupodivu s obrázkem vřetene od konkurence. Co vyzdvihuji je upozornění na nutnost záběhu, i když ve velmi zjednodušené formě. Zpracování na první pohled řemeslné, nikde ostré hrany. Obě víčka poniklovaná, kovové vývodky chlazení. Na motoru štítek s upozorněním na nutnost záběhu. Součástí dodávky jsou tři kleštiny // 6mm,4mm,3,17mm // a přípojný konektor. U toho konektoru jsem se poprvé trochu zarazil. Konektor solidní kovový a u něj cca 10 cm kabelu. To mi přijde jako docela blbé řešení. Abych napojoval kabel 10 cm od konektoru mi trochu drhne. Po bližší prohlídce jsem zjistil, že kabel je pouze třížilový a zemění tedy není nejen připojené, ale ani není kam připojit. Takže jsem jej rozebral a připojil 4žilový stíněný kabel.

Záběh

Myslel jsem, že evřeteno zaběhnu "nasucho" na stole, ale docela se hřálo a tak jsem se s tím přesunul na dílnu a připojil ho na chlazení. Popravdě jsem očekával téměř bezhlučný chod, vzhledem k absenci vrtulky a masivnímu plášti. Jenže pocitově to bylo +- stejné. Takže mě to vybudilo ke změření hlučnosti při 12000 ot. Vodník 68 dB Vzducháč 71 dB. Tedy zklamání.

Provozní zkouška

Po záběhu jsem vřeteno namontoval na frézku a narazil na problém. Jiný konektor. Dost mě to zarazilo, ale připojil jsem to tím zabíhacím kabelem. Měl jsem poznamenané parametry zkoušky toho předchozího motoru. Tu v podstatě provádím frézováním frézou pr6 mm do hliníku. Ten výkon u vzduch / voda provedení je v podstatě stejný. Jenom pro zajímavost je to cca 30% toho co "zmákne" Atas 750W.

Výroba

Docela zklamaný z té hlučnosti jsem motor nasadil na výrobu co by měl dělat - tedy srážet hrany 0,2 mm. // jenom by tam měly být ty motory 4 pro 4 kusy najednou //. No a po pár desítkách kusů jsem musel korigovat délku, protože sražení bylo moc velké. Ono na tom 0,2 je už okem dost vidět 0,05 mm rozdíl. Pak jsem korigoval ještě jednou a když jsem se vrátil z oběda musel jsem to korigovat zpátky. Takže evřeteno šlo ven a rozborka. Po odšroubování víčka šel rotor bez problémů vytáhnout ven :
Snímek obrazovky 2024-05-16 182524.png
Uložení na 2+2 ložiskách sice vypadalo profi, ale vůbec mi to konstrukčně nebylo jasné. Tak jsem si prohlédl ty ložiska // označení // a trochu jsem mrkal. Jsou tam obyč kuličková ložiska předepínaná těmi pružinkami na víčku. To by vcelku nebylo u levného evřetene nic mimo, ale stačilo by jedno ložisko na každém konci. Takhle bude předepnuté vždy pouze jedno a to druhé z páru bude bez předepětí // výrobní tolerance // a bude dělat neplechu. Jinak solidně zpracované, vyvažovací kroužky, díry pro ložiska slušně broušené. Bohužel konstrukčně zcela špatně ! Když pominu ta nepředepnutá ložiska, tak je problém že axiální síly chytá to zadní ložisko a přední sestava je plovoucí. Jakékoliv ohřátí rotoru tedy způsobuje posun nástroje v ose Z. Pro šťoury, kteří by chtěli argumentovat, že vodou chlazený motor má teplotu stabilní jenom poznámka. To vodní chlazení není zase tak moc sofistikované. A to ani u evřeten ATC ! Vrchním masivním pláštěm vedou dva kanálky, které jsou propojené drážkou v předním víčku. Teplo se tedy odvádí tak ze třetiny pláště, což by nevadilo, ta masa materiálu to rozvede. Rotor ovšem nijak chlazený není. Teplo od ložisek, sálavé teplo od statoru a asi i teplo vznikající vířivými proudy v kotvě rotor ohřívají a ten se "prodlouží". Na přesnou práci tedy nepoužitelné!

Po tomto zjištění jsem "kuchnul" ten vzduchem chlazený motor a docela jsem mrkal na drát. Vnitřek toho motoru je konstrukčně zcela jiný !!! Přední sestava je na dvojici kosoúhlých ložisek a tedy zachytává axiální síly. Vzadu je pouze jedno radiální ložisko předepnuté vlnovcovou pružinou. Tedy podle mého prakticky dokonalá konstrukce. Také rozborka toho vzducháče dala mnohem víc práce a bylo nutné udělat stahovací přípravek. Ložiska jsem domazal vazelínou Arkanol Speed a celé jsem to smontoval.

Takže koupím znovu ten "vzducháč" a hned ho kuchnu. Pokud to bude stejné, nakoupím jich pár na stroj i do zásoby, nežli to "optimalizují". Protože ta konstrukce fakt není jednotná !
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2281
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

17. 5. 2024, 6:00

Ahoj. Jaké u toho používáš chlazení? A jak měříš hlučnost? Pak pošlu foto toho chlazení. Je to víceméně lednička (je v tom kompresor).

Zejtra chci hodit na ponk to el. vřeteno 40k otáček a vyzkoušet, jak to bude fungovat. Pak to vrznu na brusku.
Díky
Milan199
Příspěvky: 2966
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

17. 5. 2024, 6:42

Pokud bych to nasazoval nastálo asi bych použil chlazení od svářečky. Na to zkoušení jsem tam pustil přes filtr chladicí kapalinu a kus hadičky to odváděl normálně do vany.

Na měření hluku používám jenom aplikaci v telefonu.

Ten vodník mne zklamal ! Mizerně uložený a hlučný.
Dawe
Příspěvky: 2545
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

20. 5. 2024, 5:10

Milan199> S tou uplne jinou koncepci loziskovych sestav me to ani moc neprekvapuje. On Vevor bude jen dalsi obchodni znacka, ktera nakupuje od rady ruznych vyrobcu v podstate jako komoditu, casto aniz by o tom neco vedeli.
Ktery ten vzduchac z tech cos kupoval je teda nakonec nejlepsi? Rikals, ze budes merit i momentovou charakteristiku. :)
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Milan199
Příspěvky: 2966
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

21. 5. 2024, 7:25

Dawe píše: 20. 5. 2024, 5:10 Milan199> S tou uplne jinou koncepci loziskovych sestav me to ani moc neprekvapuje. On Vevor bude jen dalsi obchodni znacka, ktera nakupuje od rady ruznych vyrobcu v podstate jako komoditu, casto aniz by o tom neco vedeli.
Ktery ten vzduchac z tech cos kupoval je teda nakonec nejlepsi? Rikals, ze budes merit i momentovou charakteristiku. :)
Dawe> Po těch nákupech už ani nevěřím, že přijde to co objednáváš. To co je v popisku nelze brát vážně // watty, typ ani počet ložisek //. Na druhou stranu u tohoto typu motorů // cena do 3k // ti netvrdí, že to je schopné frézovat ocel. Na to nabízení motory se stejným výkonem již okolo 10k.
Momentovou charakteristiku jsem neměřil, anžto jsem lempl a nedokončil jsem stolici.

Ty motory jsem prostě zkoušel v provozu. Je ale potřeba poznamenat, že mám poněkud specifické požadavky. Frézuji převážně Al 7075 nebo 6082 a hodně titanové a hořčíkové slitiny. Takže mi stačí otáčky tak do 12000. Z důvodů specielních nástrojů preferuji ER16.

Nakonec mne nejvíce uspokojil tenhle :
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1802nLJHcx

Koupil jsem jeden // myslím, že jsem už tady o něm psal //, pak druhý. Zjistil jsem že // nevím proč // mají tyhle motory slušný krouticí moment "odspodu". Pak jsem koupil třetí a rozebral jsem ho. Inzerují 2+2 ložiskové sady kosoúhlých ložisek. Přední sestava je skutečně kosoúhlá, ale vzadu je jenom jedno ložisko radiální předepnuté talířovou pružinou. Tedy dle mého názoru ideální sestava. Tak jsem skoupil všech 17ks co měli na skladě a s nimi zatím ve firmě žiji. Jedním jsem profrézoval kalené čelisti svěráku do hloubky asi 1 mm a ani neprotestoval. Jenom mi bylo podezřelé proč létá tolik jisker :mrgreen: .

Jinak jsem přestal používat ty hliníkové držáky. Nemají geometrii a jsou nešikovné. Vyrábím držáky ocelové // lůžko // a hliníkovým prstencem to tam přitáhnu. Jednak tím dosáhnu vyšší přesnosti // kolmosti // a také to lůžko je delší a motor lépe drží.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“