Před nějakým časem jsem zde zveřejnil recenzi na elektrovřeteno z ALI značky Vevor // vzduchem chlazené 800W //.
viewtopic.php?p=468169&hilit=vevor#p468169
Vřetýnko pak pracovalo na jednoúčelové CNC frézce a sráželo hrany. Naběhalo mrak hodin a vcelku odvedlo skvělou službu. Protože je potřeba vyrobit nové stroje, kde bude těch vřeten několik, chtěl jsem zkusit stejnou velikost ve verzi chlazení vodou. Na Ali ji nabízí několik výrobců. Ten Vevor se ale docela osvědčil a tak jsem objednal stejnou značku.
Cena 2400, GLS to přivezlo asi 3 dny po objednání.
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... ry_from%3A
První dojem
Slušně zabalené v polystyrenové krabici. Několikastránkový návod - kupodivu s obrázkem vřetene od konkurence. Co vyzdvihuji je upozornění na nutnost záběhu, i když ve velmi zjednodušené formě. Zpracování na první pohled řemeslné, nikde ostré hrany. Obě víčka poniklovaná, kovové vývodky chlazení. Na motoru štítek s upozorněním na nutnost záběhu. Součástí dodávky jsou tři kleštiny // 6mm,4mm,3,17mm // a přípojný konektor. U toho konektoru jsem se poprvé trochu zarazil. Konektor solidní kovový a u něj cca 10 cm kabelu. To mi přijde jako docela blbé řešení. Abych napojoval kabel 10 cm od konektoru mi trochu drhne. Po bližší prohlídce jsem zjistil, že kabel je pouze třížilový a zemění tedy není nejen připojené, ale ani není kam připojit. Takže jsem jej rozebral a připojil 4žilový stíněný kabel.
Záběh
Myslel jsem, že evřeteno zaběhnu "nasucho" na stole, ale docela se hřálo a tak jsem se s tím přesunul na dílnu a připojil ho na chlazení. Popravdě jsem očekával téměř bezhlučný chod, vzhledem k absenci vrtulky a masivnímu plášti. Jenže pocitově to bylo +- stejné. Takže mě to vybudilo ke změření hlučnosti při 12000 ot. Vodník 68 dB Vzducháč 71 dB. Tedy zklamání.
Provozní zkouška
Po záběhu jsem vřeteno namontoval na frézku a narazil na problém. Jiný konektor. Dost mě to zarazilo, ale připojil jsem to tím zabíhacím kabelem. Měl jsem poznamenané parametry zkoušky toho předchozího motoru. Tu v podstatě provádím frézováním frézou pr6 mm do hliníku. Ten výkon u vzduch / voda provedení je v podstatě stejný. Jenom pro zajímavost je to cca 30% toho co "zmákne" Atas 750W.
Výroba
Docela zklamaný z té hlučnosti jsem motor nasadil na výrobu co by měl dělat - tedy srážet hrany 0,2 mm. // jenom by tam měly být ty motory 4 pro 4 kusy najednou //. No a po pár desítkách kusů jsem musel korigovat délku, protože sražení bylo moc velké. Ono na tom 0,2 je už okem dost vidět 0,05 mm rozdíl. Pak jsem korigoval ještě jednou a když jsem se vrátil z oběda musel jsem to korigovat zpátky. Takže evřeteno šlo ven a rozborka. Po odšroubování víčka šel rotor bez problémů vytáhnout ven :
Uložení na 2+2 ložiskách sice vypadalo profi, ale vůbec mi to konstrukčně nebylo jasné. Tak jsem si prohlédl ty ložiska // označení // a trochu jsem mrkal. Jsou tam obyč kuličková ložiska předepínaná těmi pružinkami na víčku. To by vcelku nebylo u levného evřetene nic mimo, ale stačilo by jedno ložisko na každém konci. Takhle bude předepnuté vždy pouze jedno a to druhé z páru bude bez předepětí // výrobní tolerance // a bude dělat neplechu. Jinak solidně zpracované, vyvažovací kroužky, díry pro ložiska slušně broušené. Bohužel konstrukčně zcela špatně ! Když pominu ta nepředepnutá ložiska, tak je problém že axiální síly chytá to zadní ložisko a přední sestava je plovoucí. Jakékoliv ohřátí rotoru tedy způsobuje posun nástroje v ose Z. Pro šťoury, kteří by chtěli argumentovat, že vodou chlazený motor má teplotu stabilní jenom poznámka. To vodní chlazení není zase tak moc sofistikované. A to ani u evřeten ATC ! Vrchním masivním pláštěm vedou dva kanálky, které jsou propojené drážkou v předním víčku. Teplo se tedy odvádí tak ze třetiny pláště, což by nevadilo, ta masa materiálu to rozvede. Rotor ovšem nijak chlazený není. Teplo od ložisek, sálavé teplo od statoru a asi i teplo vznikající vířivými proudy v kotvě rotor ohřívají a ten se "prodlouží". Na přesnou práci tedy nepoužitelné!
Po tomto zjištění jsem "kuchnul" ten vzduchem chlazený motor a docela jsem mrkal na drát. Vnitřek toho motoru je konstrukčně zcela jiný !!! Přední sestava je na dvojici kosoúhlých ložisek a tedy zachytává axiální síly. Vzadu je pouze jedno radiální ložisko předepnuté vlnovcovou pružinou. Tedy podle mého prakticky dokonalá konstrukce. Také rozborka toho vzducháče dala mnohem víc práce a bylo nutné udělat stahovací přípravek. Ložiska jsem domazal vazelínou Arkanol Speed a celé jsem to smontoval.
Takže koupím znovu ten "vzducháč" a hned ho kuchnu. Pokud to bude stejné, nakoupím jich pár na stroj i do zásoby, nežli to "optimalizují". Protože ta konstrukce fakt není jednotná !