Návrh a výpočet brzdy - pomoc

aneb pokec o vsem co se netyka CNC
takova nase CNC hospudka

Moderátor: sysel

Odpovědět
Uživatelský avatar
sysel
Příspěvky: 655
Registrován: 12. 6. 2007, 9:24
Bydliště: Šenov u Ostravy
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2010, 12:50

Je to úplně mimo zdejší témata, ale je tady spousta šikovných kutilů a hlavně, víc hlav víc ví....
Vymyslel jsem si na bakalářskou práci vlastní téma (to jsem neměl dělat) a teď si tak trošku nevím rady.. Ve zkratce: Vozík, váha 250kg, jede ze svahu dolů, potřebuju ho brzdit.. Spočítal jsem brzdný moment cca 250Nm. A to chcu brzdit ruční páčkou, něco jako je na kole... Včera jsem měřil brzdu na kole a v lanku jsem schopen vyvinout sílu 110N při posuvu 12mm.. A teď je ten největší problém jak z tohodle vyvodit tu sílu na brzdovou desku... Počítám se starýma deskama z auta na ocelový kotouč.. Vyzkoušel jsem už kde co, zatím nejlépe vychází šroub Tr16x4 na který by se působilo pákou a osová síla by přitlačovala brzdovou desku na kotouč.. http://jawamania.info/Files/users/9581/Brzda.jpg Síla která by to přitlačila tak není problém, ale horší to je ze zdvihem... Udělám tak 0,3mm což je děsně málo... Různé převody, páky atd mi zase nevyjdou, protože zákon zachování energie :oops:
Jsem celkem v koncích, termín se blíží a já mám velké prd... :roll: Konstrukce jako taková problém není, výpočty mi nedělají problém, ale nějak nedokážu najít optimální řešení... Navíc jsem omezen průměrem kotouče na max 200mm..
Díky za jakékoliv rady, případné dotazy odpovím až večer, teď musím pryč....
5/2007 přístup na přestavěnou BF20
5/2009 dokončeno vlastní CNC
http://cnc.usysla.eu/
Mambo
Příspěvky: 315
Registrován: 5. 4. 2007, 5:38
Bydliště: Turnov/Liberec

21. 3. 2010, 1:46

Jen trosku nechapu proc mechanicke reseni ? Normalne bych pouzil hydrauliku, komponent jezdi po silnicich dost. I kdyby to mel byt vlastni navrh tak brzdovy trmen neni az tak slozity, pumpa se da jednoduse udelat z maleho hydraulickeho pistu, hadice se normalne koupej. Jiank 0,3 mm neni az tak malo jak by se mohlo zdat normalni kotoucove brzdy maji mezi kotoucem a destickou opravdu minimalni vuli. Jinak brzdit 250 kg malou packou kterou si obsvihnul z kola to radsi obsvihnout ze stare jawy bubnovou brzdu ktera sice nebrzdi nijak extra, ale ma podobnou dimenzaci.
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

21. 3. 2010, 2:14

NO je fakt, ze ked je to precizne spravene, tak medzi dosticku a kotuc nestrcis ani papier. Takze 0,3mm je akurat. A co packa s hydraulikou ?
Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3594
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2010, 3:58

Mechanicky ?A co kladka?
jedna dá 220N a 6mm posuv brzdy
dvě 440N a 3mm posuv brzdy
:D nebo jsem něco blbě pochopil,kdyžtak nenadávat :lol:
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
r4cv
Příspěvky: 2694
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

21. 3. 2010, 6:40

Môžeš použiť aj pákový mechanizmus, páka na brzdové čeluste 50mm a páka na lanko 300mm. Sila na čelusť bude 660N...
Pri priemere kotúča 200mm, potrebuješ silu 2500N, prevod 22,7. Myslím, že nejaký excenter by to zvládol.
Uživatelský avatar
sysel
Příspěvky: 655
Registrován: 12. 6. 2007, 9:24
Bydliště: Šenov u Ostravy
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2010, 8:32

Tak jsem tady, takže se vyjádřím...
Mambo: Ano hydraulika byla taky v plánu (nedávno jsem zlikvidoval starou škodovku a všecko vyházel, přece se to nikdy nebude hodit, ale to by ani tak nevadilo) ale ve výsledku, znásobíš sílu, ale zmenšíš posuv, takže zase jsme na těch 0,3mm. Ono ten rozdíl mezi páčkou z jawy a z kola není až tak velký, síla bude plus mínus podobná a zdvih taky.. Původní záměr byl i přímo kolo z motorky, ale pak jsem usoudil, že 250kg na jedno kolo je hodně... Bude jedno kolo kvůli manipulaci a terénu...
tumlik: Pochopil si správně, ale potřebuju na brzdu sílu tak jak spočítal r4cv cca 2500N takže když budeš "kladkovat" dále tak dojdeš zase k těm 0,3mm..
r4cv: excentr byl taky v plánu, zatím jsem ho nezkoušel počítat, jak je na tom silově, ale asi to budu muset zkusit...
Nicméně jste mně všichni celkem potěšili s tím zdvihem... Taky si myslím, že tam není moc, ale nikdy jsem neměřil kolik a vím že na starých škodovkách se dokonce podkládal jeden šroub kotouče aby kotouč lehce házel a tím odtlačil čelisti aby nedrhly... Odpoledne mně ještě napadlo (jak jinak než po několik štamprlích) nějakou rohatku, něco na principu samostavu na zadních bubnech škodovky... Ještě jsem si vymyslel, že v nulové poloze zabržděno, takže pružina která to bude přitlačovat a tedy páčkou musím přetlačit pružinu... Zítra jdu po nemoci do školy, tak zkusím konzultaci s kamarády, třeba s nějakého "blbého" nápadu vznikne dobrá myšlenka... Zatím díky všem!!!
5/2007 přístup na přestavěnou BF20
5/2009 dokončeno vlastní CNC
http://cnc.usysla.eu/
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

21. 3. 2010, 10:09

hydr. a mechanicky prevod neni to iste. Ci uz z vypoctov alebo z praxe je zname, ze hydr. prevod ma vyssiu ucinnost teda mensie straty. (zavislost trenia od dlzky a radiusov bovdenu, nutny dalsi cap na ktorom je znacne trenie, silnejsie vratne pero...inac by to vsecko muselo byt cez tiahla a kazdy cap v lozisku. Hydr. zase vyde mozno 2x drahsie a treba to odvzdusnovat...
Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

21. 3. 2010, 10:14

Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
Mambo
Příspěvky: 315
Registrován: 5. 4. 2007, 5:38
Bydliště: Turnov/Liberec

21. 3. 2010, 10:34

No na motorce brzdi hlavne predni brzda tech 250 kilo by jawa brzda ubrzdila ne hned, ale ubrzdila :D (lidi na jawach jezdej a moc smrtaku neni a ber ze jawa je tezka mrcha a s ridicem a benzinem ... ), mam moznost porovnat jawa brzdu a brzdu z kola a ver me je to rozdil, jak zdvih, tak delka paky, u kola se nepocita ze budes brzdit celou rukou tak packy byvaj mensi. Dalsi moznost je kotoucova brzda z jawy (zase je to levne) brzdi to lepe nez bubnova kotouc ma podobny prumer a je to relativne odzkousene.
Odpovědět

Zpět na „Prevazne nevazne“