Je to úplně mimo zdejší témata, ale je tady spousta šikovných kutilů a hlavně, víc hlav víc ví....
Vymyslel jsem si na bakalářskou práci vlastní téma (to jsem neměl dělat) a teď si tak trošku nevím rady.. Ve zkratce: Vozík, váha 250kg, jede ze svahu dolů, potřebuju ho brzdit.. Spočítal jsem brzdný moment cca 250Nm. A to chcu brzdit ruční páčkou, něco jako je na kole... Včera jsem měřil brzdu na kole a v lanku jsem schopen vyvinout sílu 110N při posuvu 12mm.. A teď je ten největší problém jak z tohodle vyvodit tu sílu na brzdovou desku... Počítám se starýma deskama z auta na ocelový kotouč.. Vyzkoušel jsem už kde co, zatím nejlépe vychází šroub Tr16x4 na který by se působilo pákou a osová síla by přitlačovala brzdovou desku na kotouč.. http://jawamania.info/Files/users/9581/Brzda.jpg Síla která by to přitlačila tak není problém, ale horší to je ze zdvihem... Udělám tak 0,3mm což je děsně málo... Různé převody, páky atd mi zase nevyjdou, protože zákon zachování energie
Jsem celkem v koncích, termín se blíží a já mám velké prd... Konstrukce jako taková problém není, výpočty mi nedělají problém, ale nějak nedokážu najít optimální řešení... Navíc jsem omezen průměrem kotouče na max 200mm..
Díky za jakékoliv rady, případné dotazy odpovím až večer, teď musím pryč....
Návrh a výpočet brzdy - pomoc
Moderátor: sysel
Jen trosku nechapu proc mechanicke reseni ? Normalne bych pouzil hydrauliku, komponent jezdi po silnicich dost. I kdyby to mel byt vlastni navrh tak brzdovy trmen neni az tak slozity, pumpa se da jednoduse udelat z maleho hydraulickeho pistu, hadice se normalne koupej. Jiank 0,3 mm neni az tak malo jak by se mohlo zdat normalni kotoucove brzdy maji mezi kotoucem a destickou opravdu minimalni vuli. Jinak brzdit 250 kg malou packou kterou si obsvihnul z kola to radsi obsvihnout ze stare jawy bubnovou brzdu ktera sice nebrzdi nijak extra, ale ma podobnou dimenzaci.
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3594
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
Mechanicky ?A co kladka?
jedna dá 220N a 6mm posuv brzdy
dvě 440N a 3mm posuv brzdy
nebo jsem něco blbě pochopil,kdyžtak nenadávat
jedna dá 220N a 6mm posuv brzdy
dvě 440N a 3mm posuv brzdy
nebo jsem něco blbě pochopil,kdyžtak nenadávat
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
- sysel
- Příspěvky: 655
- Registrován: 12. 6. 2007, 9:24
- Bydliště: Šenov u Ostravy
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsem tady, takže se vyjádřím...
Mambo: Ano hydraulika byla taky v plánu (nedávno jsem zlikvidoval starou škodovku a všecko vyházel, přece se to nikdy nebude hodit, ale to by ani tak nevadilo) ale ve výsledku, znásobíš sílu, ale zmenšíš posuv, takže zase jsme na těch 0,3mm. Ono ten rozdíl mezi páčkou z jawy a z kola není až tak velký, síla bude plus mínus podobná a zdvih taky.. Původní záměr byl i přímo kolo z motorky, ale pak jsem usoudil, že 250kg na jedno kolo je hodně... Bude jedno kolo kvůli manipulaci a terénu...
tumlik: Pochopil si správně, ale potřebuju na brzdu sílu tak jak spočítal r4cv cca 2500N takže když budeš "kladkovat" dále tak dojdeš zase k těm 0,3mm..
r4cv: excentr byl taky v plánu, zatím jsem ho nezkoušel počítat, jak je na tom silově, ale asi to budu muset zkusit...
Nicméně jste mně všichni celkem potěšili s tím zdvihem... Taky si myslím, že tam není moc, ale nikdy jsem neměřil kolik a vím že na starých škodovkách se dokonce podkládal jeden šroub kotouče aby kotouč lehce házel a tím odtlačil čelisti aby nedrhly... Odpoledne mně ještě napadlo (jak jinak než po několik štamprlích) nějakou rohatku, něco na principu samostavu na zadních bubnech škodovky... Ještě jsem si vymyslel, že v nulové poloze zabržděno, takže pružina která to bude přitlačovat a tedy páčkou musím přetlačit pružinu... Zítra jdu po nemoci do školy, tak zkusím konzultaci s kamarády, třeba s nějakého "blbého" nápadu vznikne dobrá myšlenka... Zatím díky všem!!!
Mambo: Ano hydraulika byla taky v plánu (nedávno jsem zlikvidoval starou škodovku a všecko vyházel, přece se to nikdy nebude hodit, ale to by ani tak nevadilo) ale ve výsledku, znásobíš sílu, ale zmenšíš posuv, takže zase jsme na těch 0,3mm. Ono ten rozdíl mezi páčkou z jawy a z kola není až tak velký, síla bude plus mínus podobná a zdvih taky.. Původní záměr byl i přímo kolo z motorky, ale pak jsem usoudil, že 250kg na jedno kolo je hodně... Bude jedno kolo kvůli manipulaci a terénu...
tumlik: Pochopil si správně, ale potřebuju na brzdu sílu tak jak spočítal r4cv cca 2500N takže když budeš "kladkovat" dále tak dojdeš zase k těm 0,3mm..
r4cv: excentr byl taky v plánu, zatím jsem ho nezkoušel počítat, jak je na tom silově, ale asi to budu muset zkusit...
Nicméně jste mně všichni celkem potěšili s tím zdvihem... Taky si myslím, že tam není moc, ale nikdy jsem neměřil kolik a vím že na starých škodovkách se dokonce podkládal jeden šroub kotouče aby kotouč lehce házel a tím odtlačil čelisti aby nedrhly... Odpoledne mně ještě napadlo (jak jinak než po několik štamprlích) nějakou rohatku, něco na principu samostavu na zadních bubnech škodovky... Ještě jsem si vymyslel, že v nulové poloze zabržděno, takže pružina která to bude přitlačovat a tedy páčkou musím přetlačit pružinu... Zítra jdu po nemoci do školy, tak zkusím konzultaci s kamarády, třeba s nějakého "blbého" nápadu vznikne dobrá myšlenka... Zatím díky všem!!!
5/2007 přístup na přestavěnou BF20
5/2009 dokončeno vlastní CNC
http://cnc.usysla.eu/
5/2009 dokončeno vlastní CNC
http://cnc.usysla.eu/
hydr. a mechanicky prevod neni to iste. Ci uz z vypoctov alebo z praxe je zname, ze hydr. prevod ma vyssiu ucinnost teda mensie straty. (zavislost trenia od dlzky a radiusov bovdenu, nutny dalsi cap na ktorom je znacne trenie, silnejsie vratne pero...inac by to vsecko muselo byt cez tiahla a kazdy cap v lozisku. Hydr. zase vyde mozno 2x drahsie a treba to odvzdusnovat...
Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
Inac sa to da zohnat za maly peniaz, a aj pouzite http://www.bike-eshop.cz/kotoucove-brzd ... -br-m585-2 alebo z MZ 150/250.
http://www.minibiketuning.cz/hydraulick ... i-p-7.html
http://www.minibiketuning.cz/hydraulick ... i-p-7.html
Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
No na motorce brzdi hlavne predni brzda tech 250 kilo by jawa brzda ubrzdila ne hned, ale ubrzdila (lidi na jawach jezdej a moc smrtaku neni a ber ze jawa je tezka mrcha a s ridicem a benzinem ... ), mam moznost porovnat jawa brzdu a brzdu z kola a ver me je to rozdil, jak zdvih, tak delka paky, u kola se nepocita ze budes brzdit celou rukou tak packy byvaj mensi. Dalsi moznost je kotoucova brzda z jawy (zase je to levne) brzdi to lepe nez bubnova kotouc ma podobny prumer a je to relativne odzkousene.