Schaublin 102 motor 380
Tak nějak na tech fotkách nevidím ten jeden 150 kilový bazmek ani vše v jednomSancho Panza píše: ↑7. 12. 2023, 7:09no, netuším jak zrovna tahle konkrétní mašina má udělaný pohon (co tam je konkrétně z tý stavebnice použitý), ale obvykle u 102 je motor s spojkou, brzdou a převodovkou (variátorem) jako jeden agregát - přičemž ten starý agregát (motor s vnitřní ventilací) bez strojního zázemí, úplně jednoduše předělat na jiný motor zrovna nepůjde.
Takže by asi bylo záhodno, kdyby konečně taky vyfotil co v tom fundamentu uvnitř vůbec má - protože jinak to je naprosté vaření z vody (ty rady s výměnou motoru).
Jo a ten motor (ten starý) je celkem velký - násobně větší než jakýkoli dnešní - takže taky při výměně bude asi muset spáchat nějakou mezidesku mezy ty dvě ramena, co na nich ten původní motor visí. Navíc původní pohon (řemen na vřeteno) je dopínaný hmotností toho motoru - takže když tam dá lehčí motor tak bude úplně v kosočtverci, protože 102 moc netáhne sama o sobě, s tím novým lehkým motorem to bude ještě horší. Původní pohon (motor, spojka, brzda, převodovka) můžu zvážit (mj. zrovna ho mám venku) odhad je tak 100 - 150kg ( z toho motor tak půlka.
Dva lidi s tím tak nějak hnou, jeden ani náhodou.
Malý pohon (celý) podle papírů u 70 (70-80-043) mj. váží 30kg, u 102 novější (hranatý) je holý variátor 38kg. brzda spojka 12kg, převodovka 50kg, motor (76-852) 25kg. Starý motor (pokud vím byl jen u kulatejch a jeětě těch starších) je cca 2x větší a i bude těžší - je to opravdový balvan.
Jen obyčejný motor a tady v postu jsi smazal to o těch co mu strašně blbě radí ho vyměnit
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Asi jsi schopen pochopit, že u 102 se používalo asi tak xx typů pohonu a že fakt záleží na tom, co tam zrovna má?Charon píše: ↑7. 12. 2023, 8:02Tak nějak na tech fotkách nevidím ten jeden 150 kilový bazmek ani vše v jednomSancho Panza píše: ↑7. 12. 2023, 7:09no, netuším jak zrovna tahle konkrétní mašina má udělaný pohon (co tam je konkrétně z tý stavebnice použitý), ale obvykle u 102 je motor s spojkou, brzdou a převodovkou (variátorem) jako jeden agregát - přičemž ten starý agregát (motor s vnitřní ventilací) bez strojního zázemí, úplně jednoduše předělat na jiný motor zrovna nepůjde.
Takže by asi bylo záhodno, kdyby konečně taky vyfotil co v tom fundamentu uvnitř vůbec má - protože jinak to je naprosté vaření z vody (ty rady s výměnou motoru).
Jo a ten motor (ten starý) je celkem velký - násobně větší než jakýkoli dnešní - takže taky při výměně bude asi muset spáchat nějakou mezidesku mezy ty dvě ramena, co na nich ten původní motor visí. Navíc původní pohon (řemen na vřeteno) je dopínaný hmotností toho motoru - takže když tam dá lehčí motor tak bude úplně v kosočtverci, protože 102 moc netáhne sama o sobě, s tím novým lehkým motorem to bude ještě horší. Původní pohon (motor, spojka, brzda, převodovka) můžu zvážit (mj. zrovna ho mám venku) odhad je tak 100 - 150kg ( z toho motor tak půlka.
Dva lidi s tím tak nějak hnou, jeden ani náhodou.
Malý pohon (celý) podle papírů u 70 (70-80-043) mj. váží 30kg, u 102 novější (hranatý) je holý variátor 38kg. brzda spojka 12kg, převodovka 50kg, motor (76-852) 25kg. Starý motor (pokud vím byl jen u kulatejch a jeětě těch starších) je cca 2x větší a i bude těžší - je to opravdový balvan.
Jen obyčejný motor a tady v postu jsi smazal to o těch co mu strašně blbě radí ho vyměnit
To samý motory - ty se používaly minimálně tři typy - 76.852 , 76.853, 76.854
Ten velký pohon je 105.81.100 + 105.81.000 + některý z motorů.
čísla jsou pro hranatý mašiny, tzn. třetí generace pohonů.
Pro čísla na starý, kulatý mašiny bych musel do skříně - a to fakt nepůjdu - možná jsou stejný, možná jiný, je mi to s prominutím jedno.
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Máš tam tu podle mě tu nejjednodušší variantu (provozně nejblbější, ekonomicky nejlevnější, ale nejjednodušší na údržbu, nic se na tom na rozdíl od převodovky a nebo variátoru nemá co po..) - jenom ruční přehazování po odšlápnutí páky. Teda předpokládám, že to tam je udělaný stejně (není to vidět) jako u všech 102 co jsem kdy viděl a provozoval - takže na konci malý páky na té torzní trubce od šlapky je ten gumový špunt a odtlačuje se to pro změnu otáček pedálem, primár je napnutý natvrdo, sekundár ale napíná hmotnost pohonu, tím jak to visí po uvolnění pedálu.
Takže budeš při výměně motoru za lehčí muset nejak vyřešit (závaží - nebo těžká mezideska a nebo pružina někam) aby to rozumně napínalo ten řemen na vřeteno . Když bys netušil jak, tak se zeptej charona, ten ti jistě poradí.
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
koukám, že to je nějaká úplně ultra stará mašina - protože ty konzoly pro trubku pohonu to má odlitý vcelku s fundamentem - u všech novějších (tj. odhadem tak 1950 a víc) je to už udělaný jinak - konzoly jsou samostatný, přišroubovaný zezadu čtyřma imbusama přes stěnu fundamentu - abys mohl celý pohon při opravách vytáhnout boku do tou dírou vcelku.
Ja to schopnej pochopit asi jsem, ale ty, ač jsme fotky ulozeni nevideli nikdo kromě majitele, pišeš sáhodlouhé litanie o tom jak by to mohlo být a je to slozité a nemozné a jak mu blbě radime s novým motorem.Sancho Panza píše: ↑8. 12. 2023, 4:57Máš tam tu podle mě tu nejjednodušší variantu (provozně nejblbější, ekonomicky nejlevnější, ale nejjednodušší na údržbu, nic se na tom na rozdíl od převodovky a nebo variátoru nemá co po..) - jenom ruční přehazování po odšlápnutí páky. Teda předpokládám, že to tam je udělaný stejně (není to vidět) jako u všech 102 co jsem kdy viděl a provozoval - takže na konci malý páky na té torzní trubce od šlapky je ten gumový špunt a odtlačuje se to pro změnu otáček pedálem, primár je napnutý natvrdo, sekundár ale napíná hmotnost pohonu, tím jak to visí po uvolnění pedálu.
Takže budeš při výměně motoru za lehčí muset nejak vyřešit (závaží - nebo těžká mezideska a nebo pružina někam) aby to rozumně napínalo ten řemen na vřeteno . Když bys netušil jak, tak se zeptej charona, ten ti jistě poradí.
Chapu ze jsi vše viděl a všechno znáš a od všecho na světě máš papíry ve skřini, ale tady jsi se uťáp a radši zedituješ přispěvek abys sis nepochroumal ego. Jo a samu mu klidne pomůzu, nikdy s tim nemam problem
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Doplním :
- plynulé ladění otáček je pro některé operace k nezaplacení
- brzdit ti to bude "na fleku"
- spotřeba elektriky klesne // asi na tom neděláš serie - takže tě to asi nebere //
- některé měniče umožňují, že na dipleji máš přímo otáčky
- reverzace bez rázů
- napájení z jednofázové zásuvky
- jaksi mimochodem máš vyřešenou tepelnou ochranu motoru
Aneb slovy klasika :
"zkusil jsem obojí - nedá se to srovnat"
Tohle by se mělo tesat do kameneMilan199 píše: ↑8. 12. 2023, 12:10Doplním :
- plynulé ladění otáček je pro některé operace k nezaplacení
- brzdit ti to bude "na fleku"
- spotřeba elektriky klesne // asi na tom neděláš serie - takže tě to asi nebere //
- některé měniče umožňují, že na dipleji máš přímo otáčky
- reverzace bez rázů
- napájení z jednofázové zásuvky
- jaksi mimochodem máš vyřešenou tepelnou ochranu motoru
Aneb slovy klasika :
"zkusil jsem obojí - nedá se to srovnat"
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Musí to být FM s vektorovým řízením a i tak mi přijde až takový rozsah trochu nadnesený (při těch 10 ot/min to buď nedodá výkon nebo se to samo neuchladí). Nicméně přehazování určitě méně bude.
Jakto?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino