Meď na kontakty
Potrebujem na veterána opraviť štartér motoru, vrátane kontaktov spínacej cievky. sú tam 2 skrutky, ktorých hlava je súčasne kontaktná plocha. spína sa to priblížením medenej pásoviny. na pohľad nie je vidieť žiadnu úpravu kontaktných plôch.
tieto kontakty sú opotrebené, potrebujem vyrobiť nové.
aký materiál je na to vhodný? predajca mi odporučil Cu-ETP, čo je elektrovodná meď. nemám skúsenosti s takým materiálom, je to dobrá voľba?
trochu sa bojím, či tam nebude opal kontaktov väčší ako pri originále.
tieto kontakty sú opotrebené, potrebujem vyrobiť nové.
aký materiál je na to vhodný? predajca mi odporučil Cu-ETP, čo je elektrovodná meď. nemám skúsenosti s takým materiálom, je to dobrá voľba?
trochu sa bojím, či tam nebude opal kontaktov väčší ako pri originále.
Kontakty do spínače normálně dělám ze starých elektrod do bodovky.Nevím složení,ale nebude to úplně čistá měď,je docela tvrdá. To je výhoda,protože na kontaktech je většinou závit,kterej se do čisté mědi (elektrovodné) řeže blbě. Další možnost je navařit kontakty TIGem,jako příd. mat jsem dával normální elektrikářský drát do zdi. A poslední, taky jsem párkrát jsem zkusil naletovat kontakt ze starého 100A stykače(možná jsou i v jističích,vše bývá k dispozici ve šrotech). Jsou to takové pecky,když ten kontakt ohřeješ plamenem, stříbro,kterým je to přiletované povolí a pecka se dá odklepnout. Starý kontakt ze spínače starteru se opracuje do roviny( staré v sobě většinou mají vypálené důlky) a stříbrem přiletuješ tu pecku. Po navaření nebo naletování ,ještě za tepla šup s tím do vody,nebo ještě líp do kyseliny-sírovky nebo dusičné- okuje se krásně očistí..Pak to ovšem chce opracovat na správnou výšku,aby tam bylo dost prostoru na rozepnutí. To naletování je asi nejluxusnější oprava,ale taky nejpracnější-v pravěku to některé startery takhle měly originálně.Stejným způsobem jde opravit i můstek spínače.. Opravoval jsem všemi způsoby,měl jsem tady kousek autoelektrikáře,který mi tyhle špeky nosil..
Na kontakty, aby míň oxidovaly a pružily se používal co vím fosforbronz http://www.litomysky.cz/mat/pbpl.htm .
aktuálny stav je taký, že mám na stole pár rozobratých cievok. kontakty sú na všetkých mierne opálené, väčšinou je jeden OK a druhý má priehlbinu cca 8mm priemer a 1mm hĺbka.
na skúšku som vybral tie najlepšie kontaktné skrutky a prepojovací plech som otočil. a div sa svet, ono to nespína, resp. každý x-tý krát.
plánujem podložiť tie skrutky, aby som zistil koľko je to skrátené a potom uvidím, čo s tým. asi výroba nových skrutiek s dlhšou hlavou.
čo sa týka materiálu, tak mám k dispozícii Cu ETP aj CuCrZr. Tej CuETP sa bojím práve kvoli rezaniu závitu, je tam M8 dlhý cca 20mm.
Ozvem sa, keď bude dáky pokrok.
edit: ešte foto pre lepšiu predstavu
na skúšku som vybral tie najlepšie kontaktné skrutky a prepojovací plech som otočil. a div sa svet, ono to nespína, resp. každý x-tý krát.
plánujem podložiť tie skrutky, aby som zistil koľko je to skrátené a potom uvidím, čo s tým. asi výroba nových skrutiek s dlhšou hlavou.
čo sa týka materiálu, tak mám k dispozícii Cu ETP aj CuCrZr. Tej CuETP sa bojím práve kvoli rezaniu závitu, je tam M8 dlhý cca 20mm.
Ozvem sa, keď bude dáky pokrok.
edit: ešte foto pre lepšiu predstavu
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Nebylo by jednodušší si koupit hotový M8 kontakty a ty tam nějak nabastlit (upravit)?r4cv píše: ↑18. 1. 2024, 6:10 aktuálny stav je taký, že mám na stole pár rozobratých cievok. kontakty sú na všetkých mierne opálené, väčšinou je jeden OK a druhý má priehlbinu cca 8mm priemer a 1mm hĺbka.
na skúšku som vybral tie najlepšie kontaktné skrutky a prepojovací plech som otočil. a div sa svet, ono to nespína, resp. každý x-tý krát.
plánujem podložiť tie skrutky, aby som zistil koľko je to skrátené a potom uvidím, čo s tým. asi výroba nových skrutiek s dlhšou hlavou.
čo sa týka materiálu, tak mám k dispozícii Cu ETP aj CuCrZr. Tej CuETP sa bojím práve kvoli rezaniu závitu, je tam M8 dlhý cca 20mm.
Ozvem sa, keď bude dáky pokrok.
edit: ešte foto pre lepšiu predstavu
20240109_091627a.jpg
20240105_144657a.jpg
viz třeba:
https://www.elancar.cz/kontakt-spinace- ... 68836.html
Víčka i opravný sady (takový trochu peklo) taky existují.
https://www.startery-alternatory.cz/kon ... -m8-133635
https://www.startery-alternatory.cz/kon ... or-12v-24v
https://www.autoelektrika-janota.cz/vic ... 26-133148-
a další a další.
Ďakujem za odkazy, preštudujem.Sancho Panza píše: ↑18. 1. 2024, 4:59 Nebylo by jednodušší si koupit hotový M8 kontakty a ty tam nějak nabastlit (upravit)?
viz třeba:
https://www.elancar.cz/kontakt-spinace- ... 68836.html
Víčka i opravný sady (takový trochu peklo) taky existují.
https://www.startery-alternatory.cz/kon ... -m8-133635
https://www.startery-alternatory.cz/kon ... or-12v-24v
https://www.autoelektrika-janota.cz/vic ... 26-133148-
a další a další.
tie skrutky sú inak tvarované ako dnešná výroba, to asi použiť nepôjde. ten kontaktný plech by sa možno použiť dal. celú zostavu určite nie, lebo potrebujem zachovať vzhľad.
Dnes som zmeral rozmery kontaktov v tej cievke a chod pliešku bol presne po kontaktnú plochu. občas zopol, ale prítlak tam nebol žiadny, tak by to aj tak opálilo. Podložil som kontakty na skúšku a poskladal cievku, zajtra založím do štartéru (musí zaschnúť lepidlo).
Nevedel som že sa robia ešte náhradné šrubky na štartére. Myslím že nič lepšie sa nedá vymyslieť za také peniaze ako upraviť tie kupené a vymeniť ich v cievke. oxidáciu už nejako napodobníš A máš istotu že je to ten materiál čo má byť na tie kontakty. Dokonca by som osobne bral nejaký celý set aby materiály kontaktov aj pliešku boli rovnaké, predsa len tam môže dochádzať k nejakému nežiadúcemu presunu molekúl.
pokud se ty kontaktní šrouby nedají z něčeho přizpůsobit, viděl bych jako reálnou cestu si je i vykovat
kousek kulatiny, jednoduchá zápustka, ohřát a kladivem napěchovat hlavu
pak osoustružit
ale nevím jak ty originály vypadají
žádná kosmická technologie to nebude
měděnou kulatinu bych poptal u Calty
https://www.bronz-calta.cz/cs
kupoval jsem tam pr. 16 něčím legovaný (CuCr??)
kousek kulatiny, jednoduchá zápustka, ohřát a kladivem napěchovat hlavu
pak osoustružit
ale nevím jak ty originály vypadají
žádná kosmická technologie to nebude
měděnou kulatinu bych poptal u Calty
https://www.bronz-calta.cz/cs
kupoval jsem tam pr. 16 něčím legovaný (CuCr??)
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
kovat?
mám tu malou profi bodovku, pokud potřebuju nějaký píp tvar nebo opravit konec ta tu elektrodu normálně odtočím na MN80 - no sebemenší problém.
Takže pokud mu nevyhovujou ty komunální koupitelný kontakty, tak stačí si koupit kus matroše (tyčku tvrdý měďi) a normálně to z toho vytočit nebo vyfrézovat. No Rocket science.
mám tu malou profi bodovku, pokud potřebuju nějaký píp tvar nebo opravit konec ta tu elektrodu normálně odtočím na MN80 - no sebemenší problém.
Takže pokud mu nevyhovujou ty komunální koupitelný kontakty, tak stačí si koupit kus matroše (tyčku tvrdý měďi) a normálně to z toho vytočit nebo vyfrézovat. No Rocket science.
Asi tak. Těch elektrod do bodovek jsem nadělal stovky. Jen to chce chladit. Bylo to do starý bodovky - valí cca 4 hodiny denně už tak 30-40 let vzduchotechnický potrubí, má vodní chlazení na elektrodách...Sancho Panza píše: ↑19. 1. 2024, 7:24 kovat?
mám tu malou profi bodovku, pokud potřebuju nějaký píp tvar nebo opravit konec ta tu elektrodu normálně odtočím na MN80 - no sebemenší problém.
Takže pokud mu nevyhovujou ty komunální koupitelný kontakty, tak stačí si koupit kus matroše (tyčku tvrdý měďi) a normálně to z toho vytočit nebo vyfrézovat. No Rocket science.