výměna ložisek u krokáčů

Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2144
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

14. 8. 2009, 6:32

Stari 3-7 let ??? to jsou miminka:D, tam byly uz stoprocentne neodymy s kevlarovym krytim tam to nehrozi.

Osobne mam taky nekolik )cca2( motoru v rozborce v garazi a nechat rotory mimo klec statoru si proste nedovolim.

Vede se tu zabomysi valka , chce to aby to proste nekdo zjistil primo u lidi
co se s tim zivi. Mne to bylo receno tak jak to podavam a pripada mi to logicke a spravne .
Pavlovi to bylo vylozeno jinak a take si za tim stoji.
Chce to treti stranu.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
k
Příspěvky: 814
Registrován: 12. 8. 2008, 12:00
Bydliště: Kosice SK

14. 8. 2009, 6:51

celkom ma zaujima ako moze niekto povedat, ze po vymene lozisk (ked mal rotor vonku zo statotu len tak) bezi servo/krokac ako predtym ;) ..

Uverim tomu pokial budem mat k dispozicii meranie krutaku pred a po takto prevedenej vymene ;)

Mimochodom .. ci magnet straca a o kolko straca magneticke pole vdaka rozpojeniu magnetickeho obvodu zalezi prakticky len na jeho konkretnych vlastnostiach. Kopec hlavne starsich motorov spolahlivo odstrelite pokial im magneticky obvod rozpojite. samarium kobaltove magnety a neodymove su odolnejsie .. ale aj pri nich sa uz ista zmena moze prejavit.

Podobne motor ale znicite ked dostane mechanicky naraz alebo prilisne prehriatie. Alebo aj to niekto spochybni ?
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

14. 8. 2009, 7:00

Jeno laická připomínka, kdysi dávno sem opravovával motorky a v příručkách bylo, že při vytažení rotoru se má tento uchovávat v kovovém pouzdře. Dělal sem to tak vždy a tak nevím jak by to dopadlo, kdyby ne. Nakolik to ale souvisí s motory zde popisovanými nevím.
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
beldy
Příspěvky: 43
Registrován: 15. 5. 2009, 10:37

14. 8. 2009, 7:56

Magneticky obvod sa neda rozpojit, moze sa len zmenit magneticky odpor obvodu. Magneticke silociary su uzavrete, a sami si najdu cestu najmensieho magnetickeho odporu...
k
Příspěvky: 814
Registrován: 12. 8. 2008, 12:00
Bydliště: Kosice SK

14. 8. 2009, 8:03

beldy píše:Magneticky obvod sa neda rozpojit, moze sa len zmenit magneticky odpor obvodu. Magneticke silociary su uzavrete, a sami si najdu cestu najmensieho magnetickeho odporu...
samozrejme .. rozpojenie chapme ako signifikantne oslabenie niektorej casti magnetickeho obvodu.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

14. 8. 2009, 12:42

Já myslím, že důležitější, než strkat rotor do trubky, je dávat bacha, abych ho nepložil někde do ocelových pilin, protože ty pak můžou magneticky zkratovat nebo i mechanikcy poškodit štěrbinu mezi rotorem a statorem.
votrelec
Příspěvky: 95
Registrován: 7. 5. 2010, 3:41

11. 5. 2010, 2:31

pán servisák keď bol u nás my to "povedal" takto :)

niektoré rotory a ich magnety mali takú vlastnosť že po vytiahnutí a držaní mimo stator nastáva ku pootočeniu a asynchronizácii magnetického toku jednotlivých magnetických polí na rotore čo malo za následok "dočasnú" zmenu ich vlastností.
Po zmontovaní preto niektorý servisáci spúšťajú kalibračný program na kolíske ktorý tuto asynchronizáciu napraví pokial jeho testy po výmene niesu uspokojivé.
Najväčšia patalia nastáva pri vkladaní do statora kde má tendenciu oprieť rotor o stator a odlúpiť alebo inak poškodiť mechanicky magnety (prasknutie jedného alebo viac magnetov v jednom alebo viac poliach) poprípade zanesenie kovového alebo iného bordelu medzi rotor a stator.

Demagnetizácia ako tu niektorý popisujú môže nastať ale je spôsobená práve prasknutím alebo hrubým zmenením jedného poľa alebo jedného segmentu v poli.

Pocitové zníženie momentu je spôsobené výmenou ložiska ktoré je NOVÉ :) a preto má tendenciu sa valiť lahšie. ( za predpokladu že to skuša niekto od oka bez znalosti ako to naozaj od oka testovať )
Najčastejšie poškodenie nastáva pri úderoch na osku za účelom vy-lisovania starého ložiska, nastáva k posunu pola alebo segmentov voči ich pôvodnej pozícii.

Nové KM sú sice chránené a dobre lepené. avšak hrubá sila je hrubá sila.

Niekedy nastáva pri preťažení magnetizmom (kolízia, V/A ) na cievke/kach k narušeniu segmentu alebo poľa aj u nových motoroch

všimnite si na výkonových KM magnety, niektoré majú ryhu, úprava magnetického toku na poli...

Tak tolko od manika , bohužiaľ on hovoril po nemecky a to ja moc dobre neviem..
no ale niečo som pobral, niečo ukázal na grafe pri testovaní v mašine po tom čo nam motor zhorel....
el_fuego333
Příspěvky: 618
Registrován: 10. 2. 2009, 6:21

12. 5. 2010, 9:50

Zdravim,
krokovy motor som nemal nikdy rozobraty, ale s magnetmi mam bohate skusenosti. Takze velmi laicky takto:

1. Magnet sam o sebe je dost staly. Neodymovy magnet straca magnetovanie v casovom horizonte diesiatok tisic rokov.

2. Ak je magnet vystaveny stresu inym magnetickym polom (napr ineho magnetu v repulznom zmysle - ked sa odpudzuju a su fixovane), tak sa pomerne rychlo demagnetizuju. To plati pre vsetky sucasne magnety.

3. magneticke pole je vektorove, jeho drahy v priestore prechadzaju miestami s najvyssou permeabilitou. Takze sa daju tvorit magneticke obvody. Takym obvodom je aj rotor-stator v motore.
Predpokladam, ze na statore su umiestnene magnety tak, ze sa odpudzuju a su velmi blizko seba - silna repulzia. Takze pokial vyberieme rotor a nevytvorime rychlo nahradny magneticky obvod (ferromagneticka trubka), tak celkom urcite oslabime magnety. Mozu na nich vzniknut aj anomalie.
Tu dojde k zmenseniu krutiaceho momentu.

Pre ludi, ktori radi skusaju nove veci:
Ak mate niekde zbytocny motor s rotorom s permanentnymi magnetmi (nie krokac), skuste najst na google "halbach array" - je to sposob ulozenia magnetov na rotore tak, aby energia magnetickeho pola bola sustredena len na jednu stranu (tu, ktoru si vyberiem).
Tym sa da zvysit krutiaci moment az 1,8 x.

Andrej
Poloboh vetra a mora, hrdina mužov.. radikalny ultra heterosexual
beldy
Příspěvky: 43
Registrován: 15. 5. 2009, 10:37

23. 5. 2010, 7:50

Dobre, niektore KM sa po vytiahnuti rotora oslabia, ale otazka znie: ci existuje nejaky sposob ako prinavratit KM naspat ich povodnu silu?
Avenger
Příspěvky: 383
Registrován: 19. 10. 2006, 8:41
Bydliště: Litoměřice

23. 5. 2010, 8:20

Je vůbec nutné ten rotor při výměně ložisek vyjmout ze statoru, když se dají obvykle sundat jen čela KM?
Obrázek
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

23. 5. 2010, 8:29

beldy: To je snadné.
1) rozebereš rotor
2) jednotlivé magnety znovu zmagnetizuješ
3) vrátíš magnety na rotor
4) vyvážíš rotor
5) nasadíš ložiska
6) vrátíš rotor do statoru

Má to pouze jeden háček body 3-6 musíš stihnout udělat stráááááááááášně rychle, jinak se ti to znovu odmagnetizuje :-)
beldy
Příspěvky: 43
Registrován: 15. 5. 2009, 10:37

23. 5. 2010, 8:42

QNX píše:beldy: To je snadné.
1) rozebereš rotor
2) jednotlivé magnety znovu zmagnetizuješ
3) vrátíš magnety na rotor
4) vyvážíš rotor
5) nasadíš ložiska
6) vrátíš rotor do statoru

Má to pouze jeden háček body 3-6 musíš stihnout udělat stráááááááááášně rychle, jinak se ti to znovu odmagnetizuje :-)
Nuz pokial by sa mi to podarilo rozobrat az na uroven magnetov, tak by som tam vopchal nejaky neodym a pokoj. Ale to asi nepojde. Predpokladam, ze ked je rotor v trubke(zeleznej) tak sa sila nestrati. Co tak rotor zmagnetovat v tej trubke, a potom ho len pretlacit naspat do statora. Alebo vie niekto ako to robia vo vyrobe?
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

23. 5. 2010, 10:31

beldy: IMHO ve výrobě magnety magnetizují samostatně ........ a musí být dost času na jejich uchycení na rotor, vyvážení, osazení ložisky a motnáž ........ pak by mělo být dost času i na samotnou výměnu ložisek. Nevěřím, že se magnety na rotoru stihnou odmagnetizovat za těch pár minut co jsou mimo stator.
PetrNC
Sponzor fora
Příspěvky: 423
Registrován: 19. 6. 2007, 7:32
Bydliště: Náchodsko

23. 5. 2010, 10:38

U nás ve firmě se krokové motory ( MAE ) montují. Zjistím, jaká jsou na to montážní doporučení.
beldy
Příspěvky: 43
Registrován: 15. 5. 2009, 10:37

24. 5. 2010, 7:25

QNX píše:beldy: IMHO ve výrobě magnety magnetizují samostatně ........ a musí být dost času na jejich uchycení na rotor, vyvážení, osazení ložisky a motnáž ........ pak by mělo být dost času i na samotnou výměnu ložisek. Nevěřím, že se magnety na rotoru stihnou odmagnetizovat za těch pár minut co jsou mimo stator.
Ja si prave myslim, ze u tych KM ktorych oslabenie magnetu nastava, sa to deje okamzite po "preruseni" magnetickeho obvodu. Odhadujem cas niekolko ms...
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“