BF20 Optimum - tuhost stroje +rozborka -> CNC + nápady
Dík za info , tiež zvažujem výmenu motora a náhradu prevodovky prípadne jej vyhodenie, teraz tam mám kovové prevody od predch. majiteľa ale tie sú neskutočne hlučné aspoň vzhľadom k tomu že frézu mám v pivnici kde ruším susedov. Ak teda pokročíš daj info prípadne by som možno zobral aj rovno jednu sadu prevodov
byl na mne dotaz, jak mám BF20 předělanou na kuličkové šrouby - ještě jsem našel pár fotek, tak je sem dám s popisem.
vynechme diskusi, zda či nakolik to zhodnotí tento čínský zázrak, udělat to prostě jde a zase tak špatné to nakonec není. Pro ty co začínají bych snad jen doporučil začít napřed seřízením stroje jako takového, "doladit" spoj sloupu se základem a současně tento spoj zpevnit pomocným sloupem.
-------------
osa Z - šroub 20/05, zde je prostor na matku dostatečný. Původní matka byla jen nízká a držela na 2x M8 - kolmost byla diskutabilní. Novou kostrku na matku jsem udělal delší - se zoubkem nahoře = sedí na ploše posuvu Z. Drží na 2xM8 a 1x červík M12. M12 se při montáži utáhne imbusem zepředu do závitu ve středu čepu. Na červík jsem navlékl pružnou podložku(a pro ni udělal i zapuštění) aby mi při montáži nepropadl do sloupu.
kostka matky je ze dvou kusů - drží dohromady 2x M6 - příště bych vzal větší kus materiálu a ty M6 posunul trochu dolů - byly by víc přístupné na smontované ose - viz obr. (také je patrné, kam se utahuje ten červík)
vynechme diskusi, zda či nakolik to zhodnotí tento čínský zázrak, udělat to prostě jde a zase tak špatné to nakonec není. Pro ty co začínají bych snad jen doporučil začít napřed seřízením stroje jako takového, "doladit" spoj sloupu se základem a současně tento spoj zpevnit pomocným sloupem.
-------------
osa Z - šroub 20/05, zde je prostor na matku dostatečný. Původní matka byla jen nízká a držela na 2x M8 - kolmost byla diskutabilní. Novou kostrku na matku jsem udělal delší - se zoubkem nahoře = sedí na ploše posuvu Z. Drží na 2xM8 a 1x červík M12. M12 se při montáži utáhne imbusem zepředu do závitu ve středu čepu. Na červík jsem navlékl pružnou podložku(a pro ni udělal i zapuštění) aby mi při montáži nepropadl do sloupu.
kostka matky je ze dvou kusů - drží dohromady 2x M6 - příště bych vzal větší kus materiálu a ty M6 posunul trochu dolů - byly by víc přístupné na smontované ose - viz obr. (také je patrné, kam se utahuje ten červík)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
osa Y - šroub 16 / 05 - prostor na matku a kostku se musí trochu upravit - v základně jsou dvě žebra, která je třeba asi o 5 mm snížit a začistit boky. Dále je na bocích ostrá hrana asi z půlené formy a ta musí pryč. Je to trocha materiálu a je škoda řezat do matky. Osobně jsem dal šroub delší a motor osadil dozadu za sloup = bylo třeba provrtat sloup a základnu zezadu.
Ani tato osa nebyl problém, jediné slabé místo bylo sedlo pro kostku, které nebylo kolmé a křížilo matku. Při plánování přestavby doporučuji střední kus stolu odnést někam, kde hrany drážek pro kostky ještě jednou opracují.
Ani tato osa nebyl problém, jediné slabé místo bylo sedlo pro kostku, které nebylo kolmé a křížilo matku. Při plánování přestavby doporučuji střední kus stolu odnést někam, kde hrany drážek pro kostky ještě jednou opracují.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
zbývá osa X, šroub 16 / 05 - jediná osa kterou určitě neupravíte sami svépomocí. zde chybí místo na matku. Je potřeba matku seříznout po válcovou plochu.
ale to nestačí, i vlastní průměr matky 16-tky šroubu drhne o desku X. Je třeba vyfrézovat drážku - výpočtem mi vyšla 0,3mm - ale raději jsem udělal drážku hlubší. Na obrázku je drážka dole
ve střední části je prostor dostatečně velký pro celou matku i domeček, snad jen - přitahovací šrouby jdou na hranu otvorů pro šrouby matky (které se už nevejdou) - podložka pomůže
ale to nestačí, i vlastní průměr matky 16-tky šroubu drhne o desku X. Je třeba vyfrézovat drážku - výpočtem mi vyšla 0,3mm - ale raději jsem udělal drážku hlubší. Na obrázku je drážka dole
ve střední části je prostor dostatečně velký pro celou matku i domeček, snad jen - přitahovací šrouby jdou na hranu otvorů pro šrouby matky (které se už nevejdou) - podložka pomůže
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
šrouby jsou klasika z Ebay - v jejich pojetí sice bezvůlové = naměřená vůle je okolo 4 setin. BF20 má na ose X a Y na jedné straně dvojřadé ložisko (to může být u klonů jiné) které by nemělo mít axiální vůli. U mne osa X byla OK, ložisko osy Y mělo vůli 5 setin - měnil jsem.
Napřed jsem popátral na webu, hodně informací poskytla youtube videa amerického klonu Grizly 0704.
Stroj jsem demontoval, vše odměřil - smontoval, vyrobil kostky - a pak už to šlo rychle.
Nevím jak je to u jiných strojů - ale zde mám pocit, že jen něco doladím, objeví se slabé místo jinde.
Napřed jsem popátral na webu, hodně informací poskytla youtube videa amerického klonu Grizly 0704.
Stroj jsem demontoval, vše odměřil - smontoval, vyrobil kostky - a pak už to šlo rychle.
Nevím jak je to u jiných strojů - ale zde mám pocit, že jen něco doladím, objeví se slabé místo jinde.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
ručně - uchycení motoru je na drážce s jednou kličkou - povolím, cuknu zpět, přehodím řemen, našponuju a utáhnu, jde to dost rychle - výměna nástroje trvá déle
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
dotyková sonda - verze 2.
jednotlivé díly sondy - jako kontaktní prvky použity pozlacené kontakty z konektorů, ty s osazením jsem použil do kulisy pro zajištění stejné výšky. Těleso sondy má průměr 30 mm
3x M3 drží kulisu v tělese sondy přes pružinky, tím se pak sonda nastaví.
smontovaná sonda - kontakty v kulise jsou zespoda propojeny, funguje to klasicky na přerušení obvodu. Tykadlo má v sobě malý magnet a ten je přitahovám k hlavičce M2 uprostřed kulisy. (větší šroub měl na takto malý magnet moc velkou křížovou či šestihranou díru v hlavě) Je třeba nastavit, aby se magnet šroubu nedotýkal, ale aby měl ještě dostatečnou sílu. Magnet v dílně může přitahovat špony. Zvolil jsem malý magnet zarovnaný v plastu - případná šponka půjde setřít. Ostatní funkční díly jsou nemagnetické. Kritické by to asi bylo u tykadla, z toho důvodu je mimo kuličky z nemagnetických materiálů. Rozebíratelnost sondy - myšleno vyndání tykadla, ji umožní lehce vyčistit.
Ruční domácí výroba má své tolerance, proto je potřeba si tykadlo označit a vkládat jej vždy správně natočené. Příště možná zvolím jiné úhly paprsků, (zatím nemám děličku) aby to nebylo záměnné.
Po seřízení jsem se dostal na opakovatelnou přesnost sepnutí v rozmezí 0,002 mm - mnoho měření při pootáčení vřetena, pokud jsem tykadlo vyndal a vrátil zpět pak rozptyl čtení byl spolehlivě do 0,003 mm. (pokud lze věřit Mach3 + BF20 )
Bohužel, čínská kleština v MK2 umí sama udělat 3 setiny, uvedené hodnoty jsou tedy z jednoho upnutí hned po seřízení.
jednotlivé díly sondy - jako kontaktní prvky použity pozlacené kontakty z konektorů, ty s osazením jsem použil do kulisy pro zajištění stejné výšky. Těleso sondy má průměr 30 mm
3x M3 drží kulisu v tělese sondy přes pružinky, tím se pak sonda nastaví.
smontovaná sonda - kontakty v kulise jsou zespoda propojeny, funguje to klasicky na přerušení obvodu. Tykadlo má v sobě malý magnet a ten je přitahovám k hlavičce M2 uprostřed kulisy. (větší šroub měl na takto malý magnet moc velkou křížovou či šestihranou díru v hlavě) Je třeba nastavit, aby se magnet šroubu nedotýkal, ale aby měl ještě dostatečnou sílu. Magnet v dílně může přitahovat špony. Zvolil jsem malý magnet zarovnaný v plastu - případná šponka půjde setřít. Ostatní funkční díly jsou nemagnetické. Kritické by to asi bylo u tykadla, z toho důvodu je mimo kuličky z nemagnetických materiálů. Rozebíratelnost sondy - myšleno vyndání tykadla, ji umožní lehce vyčistit.
Ruční domácí výroba má své tolerance, proto je potřeba si tykadlo označit a vkládat jej vždy správně natočené. Příště možná zvolím jiné úhly paprsků, (zatím nemám děličku) aby to nebylo záměnné.
Po seřízení jsem se dostal na opakovatelnou přesnost sepnutí v rozmezí 0,002 mm - mnoho měření při pootáčení vřetena, pokud jsem tykadlo vyndal a vrátil zpět pak rozptyl čtení byl spolehlivě do 0,003 mm. (pokud lze věřit Mach3 + BF20 )
Bohužel, čínská kleština v MK2 umí sama udělat 3 setiny, uvedené hodnoty jsou tedy z jednoho upnutí hned po seřízení.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
@ chb: někde jsem si všiml, že máš zakrytovaný pracovní prostor proti létajícím šponám.Z čeho to máš vyrobeno? Mohl by jsi to, prosím, vyfotit?
Samozřejmě pokud mají kryty i ostatní majitelé podobných frézek, nestyďte se to tu postnout . Díky
Samozřejmě pokud mají kryty i ostatní majitelé podobných frézek, nestyďte se to tu postnout . Díky
Rotwerk 300
Sieg SX2L homemade cnc
Sieg SX2L homemade cnc
přiznám, že netuším, co myslíš ? moc zakrytované to nemám - prohledal jsem fotky a jediné co tam je, je plíšek na přední škvíru osy Y - to myslíš ?
jinak jsem osu Y zakryl - vzadu širší gumou místo originálu a i vpředu jsem připevníl gumu na mezikus X-Y (klička tam není a kr.motor je zezadu)
jinak jsem osu Y zakryl - vzadu širší gumou místo originálu a i vpředu jsem připevníl gumu na mezikus X-Y (klička tam není a kr.motor je zezadu)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Nemyslím zakrytování šroubů,vedení, ale celého pracovního prostoru proti létajícím šponám na obsluhu a stůl kolem frézky.
Tady jsem našel to video. Je to ta část vzadu co se třese. https://www.youtube.com/watch?v=tUW4y8u ... e=youtu.be
Tady jsem našel to video. Je to ta část vzadu co se třese. https://www.youtube.com/watch?v=tUW4y8u ... e=youtu.be
Rotwerk 300
Sieg SX2L homemade cnc
Sieg SX2L homemade cnc
jo aha ... no, mám to jako provizorní pokus (který ale asi zůstane na věky) ze zbytků od známého klempíře
mám dva modely - jeden na svěrák, výška je 7 cm nad svěrákem, je to volně nasunuto na šrouby ve svěráku (tento model umí dát čelisti zvenku a tedy tam má závity)
čelní stěna je volně nasunuta na boky s mírnou možností posunu pro větší díly
druhý model je pro použití bez svěráku, výška asi 11 cm nad stolem, je usazen výstupky natěsno v bočních drážkách stolu a drží tam jen svou pružností. Čelo je jen volně zavěšeno na bocích.
výšku zvol tak, aby jsi svými nástroji dosáhl na stůl nebo svěrák - myšleno zadní část pod vřetenem
mám dva modely - jeden na svěrák, výška je 7 cm nad svěrákem, je to volně nasunuto na šrouby ve svěráku (tento model umí dát čelisti zvenku a tedy tam má závity)
čelní stěna je volně nasunuta na boky s mírnou možností posunu pro větší díly
druhý model je pro použití bez svěráku, výška asi 11 cm nad stolem, je usazen výstupky natěsno v bočních drážkách stolu a drží tam jen svou pružností. Čelo je jen volně zavěšeno na bocích.
výšku zvol tak, aby jsi svými nástroji dosáhl na stůl nebo svěrák - myšleno zadní část pod vřetenem
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
koncáky a referenční snímač - zatím osy Y + Z
obě osy jsou osazeny trojicí snímačů - koncové dorazy a referenční snímač. Použitím reference Mach3 následně hlídá, zda program nepřekročí dorazy. No a koncáky hlídají mne, pokud nezreferuji a nedávám pozor.
co se týká referencí, zatím jsem neměřil nakolik je to přesné, zatím stejně nastavuji nulový bod až po usazení svěráku nebo upevnění polotovaru
osa Y - držák snímačů a snímaná lišta
a osazení na stroji
obdobně držák pro osu Z
a umístění na stroji + snímaný plech
obě osy jsou osazeny trojicí snímačů - koncové dorazy a referenční snímač. Použitím reference Mach3 následně hlídá, zda program nepřekročí dorazy. No a koncáky hlídají mne, pokud nezreferuji a nedávám pozor.
co se týká referencí, zatím jsem neměřil nakolik je to přesné, zatím stejně nastavuji nulový bod až po usazení svěráku nebo upevnění polotovaru
osa Y - držák snímačů a snímaná lišta
a osazení na stroji
obdobně držák pro osu Z
a umístění na stroji + snímaný plech
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů