MOTORY obecná orientace:

Odpovědět
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4894
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

8. 10. 2015, 10:00

Srovnavam dva motory co si maji byt podobne a kroutak je zasadne rozdilny, kde je zakopany pes ? Vysvetleni ocenim polopaticky :-)

Microcon: SX24-2341, 2,35/4,7A, 4.1 Nm pri bipolarnim zapojeni. Krok 1.8, Nema 23, delka motoru 100mm

Cinan: 57HS22, 2,8/5,6A, 2,2Nm, Krok 1.8, Nemo 23, delka motoru 81mm.

Typove podobne, proudove taky, ale zasadni rozdil v kroutaku ?

P.S. Liti hliniku bylo super naucne. Co neco na toto tema please, please ?? Prostory v Praze na pripadnou prednasku muzu zdarma zajistit pro neomezene soudruhu.
Uživatelský avatar
quak
Příspěvky: 136
Registrován: 24. 6. 2012, 11:51

8. 10. 2015, 10:28

Kroutící moment motoru je dán mnoha parametry proud je pouze jedním z nich. Další parametr je počet závitů vinutí, velikost magnetického pole podle vzorce F = I*B*L

Docela hezký popis jak vzniká síla v důsledku magnetického pole je tady :
https://www.stcharlesprep.org/01_parent ... 0Field.pdf
Naposledy upravil(a) quak dne 8. 10. 2015, 11:12, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4894
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

8. 10. 2015, 10:35

To bych jeste pochopil, ale rozdil je dost zasadni. Dalsi otazkou je, jak muze uzivatel verit udajum vyrobce. Dle hesla: "papir snese vsechno" :-(
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 2112
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

9. 10. 2015, 5:41

Záleží při jakých otáčkách a jako metodou byl motor měřen.
Lepší magnety a menší vzduchová mezera výrazně zvedne sílu ale možná negativně ovlivní například maximální otáčky.
Nezbývá než věřit nebo vymyslet jak to změřit
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22406
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

9. 10. 2015, 6:14

vysledny kroutak motoru ovlivnuje taky dost externich parametru jako treba kvalita driveru a napajeci napeti
podle toho se ta momentova charakteristika krouti jak had
takze pak papirove udaje vyrobce muzou byt v realu zlomkove

drtiva vetsina lidi tu navic pouziva motory uplne mimo nejakou realnou charakteristiku takze ze 4Nm motoru delaji 0.5Nm motor atd...
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 10. 2015, 1:59

Kroutící moment u motorů se udává tak, aby vypadal co nejlíp. Tedy aby to číslo bylo co nejvyšší.
Proto se ten katalogový údaj uvádí pro stojící motor, takže by byl skoro lepší termín přídržný moment.
U různých motorů a částečně i u různých driverů pak se stoupajícími otáčkami ten moment klesá.

Rozdílný moment u různých motorů znamená (resp. může znamenat, viz dále), že je ten motor namotaný jinak. Příkon motoru samozřejmě není dán jenom procházejícím proudem, ale i napětím, které je na cívkách. No a protože všechno v životě je vždy "něco za něco", tak i tady je to tak. Když namotám motor pro vysoký krouťák, tak musí mít hodně závitů, aby daným proudem vytvořil co nejvyšší magnetickou sílu. Ale tím pádem má vysokou indukčnost, bude na něm vysoké napětí a tak s ním při nějakém napájecím napětí dosáhnu nižší maximální rychlosti (resp. krouťák bude padat rychleji), než s motorem namotaným pro nižší krouťák ale vyšší rychlost (tedy s cívkami s menším počtem závitů nebo jinak konstruovaným jádrem).
A taky ten motor s vyšším krouťákem a tedy vyšším napětím bude víc žrát a tedy i víc hřát.

Tohle platí pro stejně kvalitní motory, které budou různě namotané. Ale pak je ještě možnost ten motor vyrobit hůř, kdy např. parmanentní magnety, které tvoří rotor motoru, jsou slabé. Takže pak můžu dosáhnout stavu, kdy nemám ani krouťák ani otáčky (něco jako Cimrmanovské "cesta byla sice delší, ale zato horší a více do kopce" ;-) ).
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4894
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

9. 10. 2015, 2:10

Diky Mexi a ostatni. Elektricky i fyzikalne to jeste chapu. Logicky uz mene. Pokud si vyrobci budou merit v hodotach jim zrovna vyhovujicich, ztrati podobne udaje prakticky smysl. Dokazu pochopit rozdil ve vinuti, kvalite plechu ci magnetu, ale rozdil 100 procent mi prijde opravdu moc. Na moznost zmereni skutecneho kroutaku se ani snad neptam, driver nebude ten spravny etalon :-(
atlan
Příspěvky: 3348
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

9. 10. 2015, 2:20

Nemaju tie motory katalogovy list a uvedenym priebehom krutAku a otacok
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6950
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

9. 10. 2015, 2:28

přesně tak , každý trochu rozumný výrobce km uvádí grafy průběhu momentu vůči otáčkám, a tam se zaměř třeba naa průběh momentu v rozsahu 100-500ot a toho se můžeš chytnout .
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 10. 2015, 2:38

elbarto píše:Diky Mexi a ostatni. Elektricky i fyzikalne to jeste chapu. Logicky uz mene. Pokud si vyrobci budou merit v hodotach jim zrovna vyhovujicich, ztrati podobne udaje prakticky smysl. Dokazu pochopit rozdil ve vinuti, kvalite plechu ci magnetu, ale rozdil 100 procent mi prijde opravdu moc. Na moznost zmereni skutecneho kroutaku se ani snad neptam, driver nebude ten spravny etalon :-(
S tebou je to těžké. Na všechno napíšeš, že to chápeš, ale pak se zeptáš znovu na něco, co z toho celkem jasně vyplývá.
Můžu namotat motor, kde na cívce bude 10 závitů, nebo tam bude 1000 závitů. Při stejném proudu a pokud nepřesytím jádro, tak budu mít u jednoho motoru 100x větší magnetickou sílu.

A jinak změřit přídržný moment je triviální úkol. Já jsem to měřil pomocí PETky. Na hřídel motoru jsem udělal řemenici o známém průměru, na ni namotal provázek, na konec přivázal PETku a postupně do ní nalíval vodu, až se motor "utrhnul". PETku jsem zvážil, použil trojčlenku ze základní školy a bylo vymalováno.

A driver jako etalon taky klidně můžeš použít. Když motor stojí, tak velmi snadno můžeš obyčejným multimetrem na DC proudovém rozsahu změřit, jestli do cívek teče skutečně to, co tam má téct.
Nebo to dokonce udělat i bez driveru. Pokud máš laboratorní zdroj, tak tam můžeš pustit přesný katalogový proud a je to.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4894
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

9. 10. 2015, 6:12

Mozna si nerozume, mozna jsem to spatne napsal. Je myslim zbytecne z lidi hned delat debily ... Srovnavam 2 skoro stejne motory i velikosti, proto se nejspis nestane, ze v jednom je 10 a v jednom 1000 zavitu.
Test petka ma logiku a bude stat za vyzkouseni. Potom bude srovnavat svoje motory v parametru petkozdvihu :-)
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 10. 2015, 6:59

elbarto píše:Srovnavam 2 skoro stejne motory i velikosti, proto se nejspis nestane, ze v jednom je 10 a v jednom 1000 zavitu.
No ale to není pravda. Asi to skutečně nebude zrovna v poměru 10:1000, to byl jen extrémní příklad, aby to vyniklo. Ale v praxi ten rozdíl může být docela podstatný.
Prostě jde o to, co výrobce svým výrobkem sledoval.
Stejně to funguje třeba i u DC motorů. Při stejném napětí může jeden motor točit několikanásobně víc než druhý, ten druhý zase bude mít vyšší krouťák.
elbarto píše:Je myslim zbytecne z lidi hned delat debily
Sorry, nemyslel jsem to zle. Reagoval jsem jenom na to, že jsi v tomhle vlákně 2x použil formulaci typu "elektricky i fyzikalne to jeste chapu", ze které jsem měl pocit, že se Ti snažíme vysvětlovat něco, co ty dobře víš. Takže jsem měl naopak já pocit, že jsem tu za vola, který jenom zbytečně opakuje všeobecně známé věci.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4894
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

9. 10. 2015, 7:27

... jasnacka je dobre ze to pises. Pismenka jsou obcas jinak pochopena, protoze jsou to jen pismenka a potom vyvolavaji zbytecne emoce.
Kvako1
Sponzor fora
Příspěvky: 1712
Registrován: 5. 4. 2011, 7:29
Bydliště: Praha, Čadca

9. 10. 2015, 8:15

ony ale zas tak podobne nejsou, pišeš tam že jeden má 81 a druhý 100mm délku.
ty motory jsem neviděl , ale třeba co mam doma nema 23 tak 80mm ma 1,2Nm a 100mm má už 2Nm. oba stejný výrobce
nebude to taky délkou ? pokud si od jádra(plechu) odečteš přední a zadní přírubu tak ti vyjde že ten delší má vlastně o dost vědší jak plechy tak vinutí atd.. si myslím že
to takhle asi nejde porovnavat. navíc je každý od jineho výrobce..pak hodně záleží jakou mají indukčnost. totady neuvádíš..
oba ta motory mohou ten moment mít a nemusí...
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“