Jednotka centrálního mazání z aliexpressu
Vzal jsem první ventil, co mi přišel pod ruku. Připojil kousek hadičky a fouknul hubou. Neprofoukl.
Připojil jsem 12V, a ventil hladce profouknul.
Je to nějaký Airtac 3V1-06.
Ale je fakt, že má na sobě napsáno 0-10kgf/cm2.
Takže nakonec díky za upozornění, protože mě nikdy nenapadlo to u kupovaných ventilů zkoumat, když jsem s tím nikdy neměl problém.
Připojil jsem 12V, a ventil hladce profouknul.
Je to nějaký Airtac 3V1-06.
Ale je fakt, že má na sobě napsáno 0-10kgf/cm2.
Takže nakonec díky za upozornění, protože mě nikdy nenapadlo to u kupovaných ventilů zkoumat, když jsem s tím nikdy neměl problém.
Překreslil jsem původní dávkovací ventily na nějaké multi :
Je to příčný řez hranolem ve kterém je n jednotek. Toto je řez jednotkou.
Funkce :
Jakmile je přiveden tlak vzduch stlačí se červený pístek a vytlačí mazivo přes zpětný ventil vpravo do hadičky vedoucí k mazacímu místu.
Po uvolnění tlaku je pístek tlačen pružinou zpět a nasává přes zpětný ventil mazivo z kanálku označeného olej.
Množství maziva (zdvih pístku) je definováno bleděmodrým šroubkem zajištěným zelenou maticí.
Nějak se mi to PDF nezobrazuje ?!?!
ještě DWG
možná DOC
Je to jenom náčrt !!! Aby mne někdo nekostil, že tam chybí hrany nebo průniky. Je to příčný řez hranolem ve kterém je n jednotek. Toto je řez jednotkou.
Funkce :
Jakmile je přiveden tlak vzduch stlačí se červený pístek a vytlačí mazivo přes zpětný ventil vpravo do hadičky vedoucí k mazacímu místu.
Po uvolnění tlaku je pístek tlačen pružinou zpět a nasává přes zpětný ventil mazivo z kanálku označeného olej.
Množství maziva (zdvih pístku) je definováno bleděmodrým šroubkem zajištěným zelenou maticí.
Nějak se mi to PDF nezobrazuje ?!?!
-
- Příspěvky: 1012
- Registrován: 15. 11. 2009, 2:17
Jo je to zajímavé a jednoduché. Takovou představu bych měl taky, ale nechce se mi laborovat s velikostí pístků a silou pružin. Koukal jsem že ty bloky se dají koupit za poměrně rozumný peníz i na aliexpressu.
Jinak jsem si trochu psal s jednou firmou v Číně a mám vybranou jednotku pro centrální mazání.
Je sice o něco dražší, ale má již zubové cerpadlo a přímo dává tlaky pro ty jejich bloky s dávkovacími pístky.
CE electric Lubrication oil Pump gear lubricator lubricating unit 2L 220V PLC control TZ2202-200T for centralized lubrication
https://s.click.aliexpress.com/e/bg6dneS5
Ještě řeším dilema zda použít olej či vazelinu.
Vazelína bude lépe zabraňovat přístupu prachu. Alespoň si to myslím, ale při centrální. Mazání a krátkých ciklech pro mazání bych řekl že bude lepší olej. Také je lepší olej pro větší rychlosti linearu. Pokud se pletu tak prosím o opravu.
Na mašině bude samozřejmě vše krytováno.
Jinak jsem si trochu psal s jednou firmou v Číně a mám vybranou jednotku pro centrální mazání.
Je sice o něco dražší, ale má již zubové cerpadlo a přímo dává tlaky pro ty jejich bloky s dávkovacími pístky.
CE electric Lubrication oil Pump gear lubricator lubricating unit 2L 220V PLC control TZ2202-200T for centralized lubrication
https://s.click.aliexpress.com/e/bg6dneS5
Ještě řeším dilema zda použít olej či vazelinu.
Vazelína bude lépe zabraňovat přístupu prachu. Alespoň si to myslím, ale při centrální. Mazání a krátkých ciklech pro mazání bych řekl že bude lepší olej. Také je lepší olej pro větší rychlosti linearu. Pokud se pletu tak prosím o opravu.
Na mašině bude samozřejmě vše krytováno.
Ono je dost podstatný, co ten stroj bude obrábět. Mě živí dřevoobráběcí CNC a tak si dovolím přidat pohled z mé strany. Totiž ty stroje neobrábí jen dřevo, ale mnohé z nich plasty všech typů, hliník, některé dokonce izolační desky typu Promat. Kryté lineáry, samozřejmě, nejsou, kdysi bývaly, nyní ty stroje na Promat a pod mají u vozíků lin. vedení ofuky.
Používá se mazací tuk specifikace EP0, centrální mazání je dnes samozřejmostí.
Používají se zpravidla pneumatické pumpy
http://www.dropsa.com/en/pumps/pneumati ... ocopump-s2
levnější mašinky mívají i elektrické pumpy
http://www.dropsa.com/pumps/electric-pu ... rease-pump
no a pak jsou jen rozdělovací kostky
http://www.dropsa.com/flex/cm/pages/Ser ... agina/1967
na poslední v pořadí je pak čidlo
http://www.dropsa.com/en/sensor-monitor ... nsor-m18x1
které dává signál, že je namazáno.
Prosté.......
Používá se mazací tuk specifikace EP0, centrální mazání je dnes samozřejmostí.
Používají se zpravidla pneumatické pumpy
http://www.dropsa.com/en/pumps/pneumati ... ocopump-s2
levnější mašinky mívají i elektrické pumpy
http://www.dropsa.com/pumps/electric-pu ... rease-pump
no a pak jsou jen rozdělovací kostky
http://www.dropsa.com/flex/cm/pages/Ser ... agina/1967
na poslední v pořadí je pak čidlo
http://www.dropsa.com/en/sensor-monitor ... nsor-m18x1
které dává signál, že je namazáno.
Prosté.......
to HonzaHorka
K tomu použitému mazivu :
V lineárech a kuličkových šroubech má mazivo tři podstatné významy :
a) konzervace kolejnic a šroubů
b) snížení tření mezi valivými tělísky navzájem a kanálkem rekuperátoru
c) vyplavování nečistot z vozíku/matice
Psal jsi, že stroj bude zakrytovaný. Ubezpečuji tě, že prach se dostane všude. A nejedná se jenom o obrábění dřeva ! Hliník, litina, zrezlá ocel - to všechno jsou vydatné zdroje prachu. Pokud na dílně jezdí vysokozdvih tak to je soda. A to nemluvím o bruskách atd. Pro mne je tedy nedůležitější ten třetí bod a to je vyplavování nečistot.
Výrobci doporučují tuk, tekutý tuk, nebo olej. Já preferuji olej. Používám běžný motorový 5W30 a do vozíků ho tlačím vzduchem, přes ten kalíškový dávkovač. Divil by ses jaký svinčík to z vozíků dokáže vyhnat.
Dej pozor aby olej neobsahoval nějaké rostliné složky. Ty vytvoří na povrchu lepkavou vrstvu a to je dost malér. Ostatně se držím zásady, že je-li na něčem předpona BIO, EKO, nebo nedejbože EURO, pak pryč od toho.
Jestli vyšetřím trochu času nakreslím ten dávkovač - je až pitomě jednoduchý.
Milan
K tomu použitému mazivu :
V lineárech a kuličkových šroubech má mazivo tři podstatné významy :
a) konzervace kolejnic a šroubů
b) snížení tření mezi valivými tělísky navzájem a kanálkem rekuperátoru
c) vyplavování nečistot z vozíku/matice
Psal jsi, že stroj bude zakrytovaný. Ubezpečuji tě, že prach se dostane všude. A nejedná se jenom o obrábění dřeva ! Hliník, litina, zrezlá ocel - to všechno jsou vydatné zdroje prachu. Pokud na dílně jezdí vysokozdvih tak to je soda. A to nemluvím o bruskách atd. Pro mne je tedy nedůležitější ten třetí bod a to je vyplavování nečistot.
Výrobci doporučují tuk, tekutý tuk, nebo olej. Já preferuji olej. Používám běžný motorový 5W30 a do vozíků ho tlačím vzduchem, přes ten kalíškový dávkovač. Divil by ses jaký svinčík to z vozíků dokáže vyhnat.
Dej pozor aby olej neobsahoval nějaké rostliné složky. Ty vytvoří na povrchu lepkavou vrstvu a to je dost malér. Ostatně se držím zásady, že je-li na něčem předpona BIO, EKO, nebo nedejbože EURO, pak pryč od toho.
Jestli vyšetřím trochu času nakreslím ten dávkovač - je až pitomě jednoduchý.
Milan
Tak připojuji ještě ten nákres kalíškového rozvaděče pro mazání olejem.
Na obrázku je lišta pro 5 mazacích míst. Z nádobky s olejem se postupně naplní kanálek a "kalíšky", jejichž velikost je definována vyšroubováním spodního šroubení. Důležité je aby hadičky tvořily jakýsi sifon aby olej nevytékal samovolně. Jakmile je do kanálku přiveden stlačený vzduch, zapadne zpětný ventil aby vzduch neprobublával nádobkou. Tlakem vzduchu (asi 0,5 Ba) je olej vytlačen do mazacích míst. Nechávám puštěný tlak asi 10 až 15 sec. což zajistí bezpečnou dopravu oleje do mazacích míst a následné profouknutí. To odstraňuje nečistoty zevnitř vozíků nebo matic. Na mazání stačí minimální množství oleje.
Na obrázku je lišta pro 5 mazacích míst. Z nádobky s olejem se postupně naplní kanálek a "kalíšky", jejichž velikost je definována vyšroubováním spodního šroubení. Důležité je aby hadičky tvořily jakýsi sifon aby olej nevytékal samovolně. Jakmile je do kanálku přiveden stlačený vzduch, zapadne zpětný ventil aby vzduch neprobublával nádobkou. Tlakem vzduchu (asi 0,5 Ba) je olej vytlačen do mazacích míst. Nechávám puštěný tlak asi 10 až 15 sec. což zajistí bezpečnou dopravu oleje do mazacích míst a následné profouknutí. To odstraňuje nečistoty zevnitř vozíků nebo matic. Na mazání stačí minimální množství oleje.
to robocop
U větších strojů s kluzným vedením může být při použití tuku problém dostat mazivo do mazacího místa. Na 20 Ba nejsou stavěné ani fitinky ani hadičky které běžně seženeš. (do 10 Ba) Tohle mazání mám mnohokrát vyzkoušené na malých strojích. Používám hadičky pr 4 mm a olej s poměrně nízkou viskozitou. Jde o to, že se do mazacích míst přivede malé množství oleje a potom se to profoukne vzduchem. Tím se docela efektivně čistí komponenty lineátního vedení.
Milan
U větších strojů s kluzným vedením může být při použití tuku problém dostat mazivo do mazacího místa. Na 20 Ba nejsou stavěné ani fitinky ani hadičky které běžně seženeš. (do 10 Ba) Tohle mazání mám mnohokrát vyzkoušené na malých strojích. Používám hadičky pr 4 mm a olej s poměrně nízkou viskozitou. Jde o to, že se do mazacích míst přivede malé množství oleje a potom se to profoukne vzduchem. Tím se docela efektivně čistí komponenty lineátního vedení.
Milan
-
- Příspěvky: 1012
- Registrován: 15. 11. 2009, 2:17
No že by ta malá 4mm hadička dala 300baru? To se mi moc nechce věřit. 30 to jo ale 300?
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22409
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
No kdyz mas svetlost milimetr nebo kolik
Tak to snese
Si to spocitej co to udela za silu
Silnostena nerez trubka 6mm prumer snese 4000 baru
Pouziva se na vodnim paprsku na prenos tlaku k trysce
Proste kdyz je to tenoucky snese to nesmysl
Pro predstavu 1 bar je cca kilogram na centimetr ctverecni
Kde v ty milimetrovy dirce sezenes vic nez par mm ctverecnich
Tak to snese
Si to spocitej co to udela za silu
Silnostena nerez trubka 6mm prumer snese 4000 baru
Pouziva se na vodnim paprsku na prenos tlaku k trysce
Proste kdyz je to tenoucky snese to nesmysl
Pro predstavu 1 bar je cca kilogram na centimetr ctverecni
Kde v ty milimetrovy dirce sezenes vic nez par mm ctverecnich
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
S těmi tlaky je to asi tak - systémy centrál. mazání u dřevoobráběcích strojů jsou nadimenzovány na 200bar, na které taky někdy tlak skutečně vyleze, zejména tehdy, když dojde k zaseknutí rozdělovače (truhláři si s kontaminací maziva pilinami někdy hlavu moc nelámou) . Přesto vše tenhle tlak bez potíží vydrží, jen to rozdělávat a čistit je docela ,,pocuc´´ napoprvé mě to slušně nahodilo
Ale běžný režim centrálu je takový, že po aktivaci pumpy tlak vyleze na 50-70bar ( záleží mj i na teplotě) a ten tlak pak celkem rychle klesá.
Od rozvaděčů je rozvod řešen na jednotlivé vozíky plastovými hadičkami pr. 4mm - ale nejsou to stejné jako na stlač. vzduch - tyto mají silnější stěnu a tudíž i menší světlost.
Ale běžný režim centrálu je takový, že po aktivaci pumpy tlak vyleze na 50-70bar ( záleží mj i na teplotě) a ten tlak pak celkem rychle klesá.
Od rozvaděčů je rozvod řešen na jednotlivé vozíky plastovými hadičkami pr. 4mm - ale nejsou to stejné jako na stlač. vzduch - tyto mají silnější stěnu a tudíž i menší světlost.