samohyb na vítr
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8177
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Složka rychlosti ve směru větru při křižování nebude nikdy větší než je rychlost větru, to by ničemu nepomohlo. Podívej se na to video a místo prkna si představ vítr a místo kolečka vrtuli - tam to funguje i bez křižování.
Aleš Procháska
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22419
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
mas pravdu tvuj pohled mi dava vetsi smysl
z pohledu bezvetri je to se spravnym prevodem 0 od 0 pojde a v pripade idealniho vesmiru to pojede navzdy a jakykoli vitr tam vnese energii
uz to vidim
z pohledu bezvetri je to se spravnym prevodem 0 od 0 pojde a v pripade idealniho vesmiru to pojede navzdy a jakykoli vitr tam vnese energii
uz to vidim
prochaska píše: ↑5. 8. 2021, 2:07 Předpokládám, že se pořád bavíme o čistě teoretické možnosti, jestli je to principiálně možné. Praktickou realizaci s dovolením přenechám někomu, kdo není líný vstát od klávesnice. Představuju si to takhle: vozítko jede (setrvačností, beze ztrát - jsme v ideálním světě), má převod na vrtuli a ta se souhlasně s převodem na kola otáčí. Má stoupání přesně odpovídající rychlosti pohybu (v okolní vzdušné mase, samozřejmě je ideální bezvětří), takže má ve vzduchu taky nulový odpor. To snad není (v teoretické rovině) s ničím v rozporu (?). Teď si představím, že zafouká vítr (pomaleji, než se pohybuje vozítko). Co se stane? Vrtule, která se volně protáčí ve vzduchu se najednou nebude protáčet volně, ale bude poháněná tím pomalým větrem. Bude tam rychlost otáčení vrtule z volného protáčení ve vzduchu + rychlost otáčení vrtule z pohybu vzduchu.
Je jasné, že je to kontraintuitivní, ale takových věcí ve fyzice je...
Asi to zkusím, objednám na eBay kolečka s nulovým valivým odporem, klínový řemen bez tření, nekonečně tenké vzpěry a vrtuli s nulovým skluzem a uvidíme.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
I to je možné, kouknu po večeři
EDIT: Koukám, nevidím, co přesně myslíš? Možná jsem přecenil své graficko-prezentační schopnosti Ty šipky představují směr větru (okolního červené, z vrtule modré, vrtule tedy žene vozítko dopředu).
EDIT: Koukám, nevidím, co přesně myslíš? Možná jsem přecenil své graficko-prezentační schopnosti Ty šipky představují směr větru (okolního červené, z vrtule modré, vrtule tedy žene vozítko dopředu).
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 5. 8. 2021, 7:10, celkem upraveno 1 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
https://www.idnes.cz/technet/technika/n ... chnika_rja
Takže nejenom plachetnice, ale i vozidlo může překonat rychlost větru. Ta vrtule tedy nahradí pohyb vozidla šikmo na vítr? Je to jak psal chb. Stejně je ten pohyb na pásu špatná analogie. Ten pás je de fakto motor vozidla, tak si může zrychlovat a být rychlejší než vítr, který je v tom případě 0.
Stejně mám podezření, že jel trochu šikmo na vítr. Třeba už může zrychlovat při 5°. Vrtule změní laminární proudění na turbulentní a účinnost toho tryku se šikmým pohybem je třeba větší, než u plachty.
Takže nejenom plachetnice, ale i vozidlo může překonat rychlost větru. Ta vrtule tedy nahradí pohyb vozidla šikmo na vítr? Je to jak psal chb. Stejně je ten pohyb na pásu špatná analogie. Ten pás je de fakto motor vozidla, tak si může zrychlovat a být rychlejší než vítr, který je v tom případě 0.
Stejně mám podezření, že jel trochu šikmo na vítr. Třeba už může zrychlovat při 5°. Vrtule změní laminární proudění na turbulentní a účinnost toho tryku se šikmým pohybem je třeba větší, než u plachty.
-
- Příspěvky: 1603
- Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
- Bydliště: Martin,Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
bobik píše: ↑5. 8. 2021, 7:09 https://www.idnes.cz/technet/technika/n ... chnika_rja
Takže nejenom plachetnice, ale i vozidlo může překonat rychlost větru. Ta vrtule tedy nahradí pohyb vozidla šikmo na vítr? Je to jak psal chb. Stejně je ten pohyb na pásu špatná analogie. Ten pás je de fakto motor vozidla, tak si může zrychlovat a být rychlejší než vítr, který je v tom případě 0.
Stejně mám podezření, že jel trochu šikmo na vítr. Třeba už může zrychlovat při 5°. Vrtule změní laminární proudění na turbulentní a účinnost toho tryku se šikmým pohybem je třeba větší, než u plachty.
to by som zrovna letny vanok nenazval
Tym padom sa mozme vratit o 4 strany prispevkov dozadu ked som pisal ze staci plachta na vozidle, a ta vrtula s retazovym prevodom je len brzda a zataz navyse
Špatně jsem to napsal. Po prostudování smyslu otáčení jednotlivých součástí mi přijde, že při otáčení kol ve smyslu "vpřed" táhne vrtule směrem "vzad".
-
- Příspěvky: 1603
- Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
- Bydliště: Martin,Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
Ja ti neviem, ked som prvykrat videl tie videa (par mesiacov dozadu) tak som bol tomu nakloneny, ale ked sa to tu teraz zacalo riesit tak tomu prestavam verit.
Ano scenka s prknom dokazuje ze sustava navzajom sa odvalujucich koliesok rozneho priemeru vytvara prevod, a dalej?
Cisto teoreticky vezmime do uvahy situaciu ked to vozidlo rozbehnes na urcitu rychlost vdaka vrtuli, napr 80% rych. vetra, a ked vietor zoslabne na 50%, tak nastane presne ten jav ktory je na videu... Viem je to kacirska myslienka a vietor nemeni svoju intenzitu...